Guvernul Dăncilă a adoptat marți, prin OUG, Codul administrativ, care conține o serie de prevederi controversate, precum aceea de a-l obliga pe președintele țării ca, în caz de remaniere guvernamentală sau vacantare a postului, să numească un ministru în termen de 10 zile de la propunere. Potrivit actului normativ, șeful statului poate refuza o singură propunere.
Ate prevederi controversate sunt introducerea pensiilor speciale pentru aleșii locali, dar și aprobarea proiectelor care vizează administrarea patrimoniului cu jumătate plus 1 din numărul consilierilor în funcție, față de două treimi cum era până în prezent.
Totodată, este transferată răspunderea pentru pentru actele administrative ilegale de la primari către funcționarii publici. „Aleşii locali vor răspunde exclusiv pentru aprecierea necesităţii şi oportunitatea actelor administrative. Acest lucru nu înseamnă că nu răspund pentru ilegalitate. Pot înţelege poziţia sindicatelor din administraţie. Pot înţelege, dar doar până la un anumit punct ipoteza conform căreia orice nobil, ca să nu spun baron local, pune un funcţionar public să facă o ilegalitate şi doar funcţionarul public răspunde. Acest lucru este fals. Şi o spun cu toată responsabilitatea funcţiei mele”, a declarat, potrivit News.ro, vicepremierul Daniel Suciu, într-un briefing la Palatul Victoria.”
„Toate prevederile din Codul administrativ au fost discutate în ultimii 15 ani. (...) În esenţă reuneşte 16 legi, unele de foarte mare vechime. Avem un act normativ care nu e perfect, dar va ajunge în Parlament şi reprezentanţii partidelor vor face toate corecturile pe care le consideră necesare. În ultimele două luni am avut întâlniri cu reprezentanţii tuturor actorilor din administraţie. Toate structurile asociative ne-au solicitat adoptarea Codului administrativ”, a susținut Suciu.
O prevedere care se găsește în noul Cod administrativ este alegerea președinților de CJ prin vot uninominal. „După cum ştiţi, am adoptat deja revenirea la alegerea preşedinţilor consiliilor judeţene prin vot uninominal, la fel ca în cazul primarilor, reglementare care se regăseşte în noul Cod Administrativ. Legitimitatea preşedinţilor de consilii judeţene va creşte întrucât aceştia vor reprezenta voinţa cetăţenilor şi nu rezultatul unor negocieri politice”, a declarat Viorica Dăncilă.
Iohannis: PSD nu se poate schimba, iar lecția votului din 26 mai este una pe care acest partid este incapabil să o înțeleagă
Adminstrația Prezidențială a reacționat printr-un comunicat, în care arată că „arhitectura de funcționare a întregii administrației publice din România va fi dramatic alterată prin acest Cod Administrativ. Nu există niciun argument și nicio justificare pentru adoptarea acestei Ordonanţe, care reprezintă un atentat la adresa întregului sistem administrativ”.
„Credibilitatea și buna-credință ale PSD de a face singuri reforme, indiferent de domeniu, sunt nule, iar intervențiile catastrofale ale PSD în legislația penală și fiscală sunt cele mai edificatoare exemple. Președintele Klaus Iohannis evidențiază că, după modificarea prin Ordonanță de Urgență a legislației în privința alegerii președinților de consilii județene, adoptarea Codului Administrativ prin OUG arată un plan mult mai amplu al PSD de a conserva puterea și de a-și servi baronii. PSD nu se poate schimba, iar lecția votului din 26 mai este una pe care acest partid este incapabil să o înțeleagă”, crede șeful statului.
În opinia sa, PSD vrea „să distrugă Administrația de dragul baronilor locali”.
Marți, 25 iunie, pe ordinea de zi a Guvernului s-au aflat nu mai puțin de 10 ordonanțe de urgență.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Să vedem ce spune despre acest ”obicei”, în 1918, un parlamentar al României Mici (D. D. Pătrășcanu «În fața națiunii», Editura Librăriei H. Steinberg & Fiu, București 1925, pag. 258)
ROSTUL DECRETELOR-LEGI
– „Pentru mine e foarte trist, domnule Prim-Ministru, că încercați... să revenim la niște vremuri pe care le credeam pentru întotdeauna înmormântate.
– ...care era caracteristica timpurilor anterioare introducerii sistemului CONSTITUȚIONAL în țările europene ? Era tocmai amestecul celor TREI MARI PUTERI, ...legiuitoare, executive si... judecătorești, așa încât ele se încălcau una pe alta, ...iar rezultatul acestei confuzii era NEREGULA, ABUZUL ȘI ARBITRARIUL.
– ...din acest punct de vedere, proiectul d-voastră de lege calcă unul din elementarele principii ale vieții de guvernământ, PRINCIPIUL MARE AL SEPARAȚIEI PUTERILOR DE STAT, pe care regimul constituțional l-a introdus în Europa încă de la 1688 — atunci cănd s-a adoptat pentru întâia oară în Englitera.
[...]
– Argumentarea d-lui Prim Ministru, pe mine nu m´a convins și aș dori să nu vă fi convins nici pe d-voastră, domnilor Deputați. ...că cere acest drept (să emită decrete-legi, adică OUG) ANTICONSTITUȚIONAL și ANTIPARLAMENTAR numai pe trei luni și jumătate, nu este o legitimare. NICI UN MINUT NU VI-L PUTEM ACORDA, domnule Prim Ministru. A vi-l acorda pe un timp oricît de scurt, AR ÎNSEMNA SĂ ABDICĂM CU VOINȚĂ DE LA DREPTURILE NOASTRE ESENȚIALE. [...] Aveți Parlamentul la dispoziție: în el dispuneți de o majoritate care vă acordă toată încrederea. [...] Chemați Parlamentul pentru întruniri scurte, de două sau trei zile, și veți rezolva problema fără să aveți la activul dvoastră o încălcare a principiilor constituționale.”