PREAMBUL
Săptămâna trecută, am aflat că în cartierul meu, cu vecini corporatiști, va apărea un nou ansamblu rezidențial. Consiliul General al Primăriei Bucureștilor a votat aprobarea unui PUZ pentru un ansamblu rezidențial de blocuri P+4 pe malul sudic al lacului Grivița, pe terenul unei foste baze sportive din vremea comunismului. Proiectul este mai vechi, de peste cinci ani, dar a trezit controverse în trecut între autorități, dezvoltator și cetățenii din zonă.
Rezistența cetățenilor din cartier era cunoscută primăriei ca fiind mare - nu față de un proiect de dezvoltare imobiliară în sine, corelat corespunzător cu unul de dezvoltare urbanistică integrată a zonei, ceea ce poate aduce progres și civilizație. Rezistența este mare față de modul în care acest proiect e gândit și pregătit pentru a fi „parașutat” într-o zonă urbană cu case unifamilale, cu regim de înălțime de P+2, cu o tramă stradală trasată corespunzător pentru astfel de case la momentul anilor 1901-1905, când automobilul abia se inventase.
Majoritatea celor din consiliul general a votat acest PUZ într-o ședință recentă din decembrie, printr-o „ordine de zi suplimentară” pusă pe tapet cu cinci minute înainte de începerea ședinței. Această metodă anihilează practic orice reacție din partea altor consilieri care ar putea avea o părere diferită și, mai ales, din partea cetățenilor care nu au fost astfel înștiințați prin ordinea de zi a ședinței, anunțată transparent pe site, despre ce se va discuta. Este legal, zic ei (poate mă ajută cineva să vedem dacă așa e), însă este profund imoral că folosesc o astfel de „stratagemă” – cuvânt elevat, care s-ar putea traduce prin „Lasă bă, că știm noi!” Sau tot atât de bine: „Ce știi tu, bă, prostule?”
Și acum să venim la „cestiune”…
FAPTELE
Mi-am luat o zi de concediu, din dreptul meu de corporatist de anul acesta, și, fără să consider că o sacrific, mi-am zis că merg la primărie să-mi spun un punct de vedere. Ca viitor vecin al ansamblului rezidențial de blocuri, am vrut să iau parte la ședința imediat următoare celei în care se votase PUZ-ul, cu o săptămână înainte.
Așa că la ora 08:09:25, cu o zi înainte, am depus o cerere la CIDRC – „Customer Care”, pentru corporatiști – din blvd. Elisabeta 42, la ghișeu 13 (!) de participare la ședința extraordinară consiliului general al primăriei municipiului, ultima din acest an; am primit nr. 1474787.
Ajuns la serviciu, între orele 13:30 – 15:30, am apelat, în vederea confirmării, de mai multe ori la telefon 021 305 55 00 la Cabinet Secretar General și apelul mi-a fost respins.
A doua zi m-am prezentat dimineață la 9:30 la intrarea de acces în sediul din blvd. Elisabeta 47, să particip la sedință, am fost refuzat și trimis înapoi la CIDRC, Elisabeta 42.
De la CIDRC, Elisabeta 42, am fost retrimis la sediul din Elisabeta 47 să verific la secretariat; secretariatul era în mutare și nu am primit acces.
Mi s-a spus să aștept. Ultima mea sansă erau locurile goale în sală; dacă sunt, intru, dacă nu sunt, nu intru.
Pe la 9:55 un domn „de la organizare” a urcat la etaj să verifice dacă sunt locuri goale și a transmis prin telefon polițistului local de la intrare, nea Fane (?) că „le pare rău, dar nu mai sunt locuri în sală, lumea stă și în picioare”.
Adică, poți să pleci sau din privire, spus elocvent, „Cară-te, bă!”
O zână bună m-a ajutat să văd dincolo de pereții „redutei” care mi s-a părut a fi pentru mine în dimineața asta sediul PMB și iată ce-am observat (vezi foto!): patru oameni în picioare și cel puțin nouă locuri libere!
Apasă pe fotografie pentru a mări!
Așa am fost tratat, ca bucureștean,de instituția Primăriei Municipiului București. Ca simplu cetățean bucureștean, am fost împiedicat să asist la o ședință a CGMB din 28 12 2016 și să exprim un punct de vedere despre o hotărâre deja luată.
VORBELE
Am întâlnit, în fața intrării Primăriei, Elisabeta 47, trei interlocutori, toți personaje.
Domnu’ Fane (DF), agent poliție locală, fizic corespunzător, cașchetă, figură bonomă, la prima vedere. Genul care face naveta în București din suburbie.
Brusc, mă invadează un sentiment amestecat, de milă pentru oamenii ăștia, care nici nu înțeleg ce fac și la ce rău mare contribuie, de tristețe că, la nici șase luni de la instalare, o nouă echipă în administrația primăriei Bucureștiului ne tratează astfel pe noi simplii cetățeni, corporatiști sau nu. Pe strada mea și pe celelalte străzi din cartier, votanții din tot spectrul politic actual, stau unii lângă alții, ca buni vecini, chiar și în casă avem opțiuni și simpatii politice diferite.
Domnu’ Văsâi (DV), organizator și „mai marele” la intrarea în sediu; cu mustață și, încruntat, tipul aparent dur și conectat telefonic la un puternic din incintă sediului. După spusele lui, conectat la Secretarul General, dar nu l-am crezut căci pe site-ul primăriei, Secretar General este o doamnă. El părea că vorbește, cu fereală, cinci pași mai încolo de mine, să nu aud, cu un domn.
Domnu’ Cumustața (DC), am să-l poreclesc eu, nu-i știu numele, jovial, cu privire șireată, un fel de șef al parcării din fața sediului sau chiar mai mult decât atât. Sper, dacă se recunosc, să nu se supere căci atâta am înțeles eu din „tete a tete”-ul cu ei.
DF: Unde mergeți?
CC (cetățean corporatist): Am depus o cerere de aprobare ieri pentru participarea la ședința de azi și vreau să intru.
DF: Nu se poate, aveți aprobare?
CC: Nu am, dar trebuie că am primit-o, priviți bonul de la registratură. Văd în ochii lui că nu-i de ajuns și atunci întreb: „Cu cine altcineva care să se intereseze de cererea mea pot vorbi?”
DF: Da, uitați acolo, domnu’ cu mustață, el este cel care se ocupă.
Fac câțiva pași…
DV: Da, în ce problemă? Îi spun. „Nu este pe ordinea de zi a ședinței de azi, așa că nu puteți intra.”
CC: Bine, bine, dar problema mea cu PUZ-ul nu a fost nici pe ordinea de zi a ședinței anterioare în care s-a luat decizia. Nu pare că înțelege ce-i spun sau poate nu vrea. Îi fac un gest discret cu degetul arătător îndreptat în sus, spre etajele clădirii. Înțelege. Sună, depărtându-se de mine, vorbește, după care revine.
DV: Nu, nu se poate, nu este pe ordinea de zi, nu intrați. Întreb: „cu cine ați vorbit?” și-mi răspunde că „a vorbit cu domnu’ Secretar General “.( parcă era o doamnă pe site, sper să nu se supere… unul dintre ei, se subsituie? )
DC: Veniți data viitoare, la următoarea ședință, intervine cel jovial și el cu mustață – se poartă la primărie sau acolo de unde vin ei – și mă lasă o clipă perplex.
CC: Cum adică, data viitoare? Păi, nici data viitoare nu va fi pe ordinea de zi căci nici azi nu este și nici data trecută n-a fost și totuși a trecut… Kafka? Nu, dar nu-i zic numele…
Brusc, mă invadează un sentiment amestecat, de milă pentru oamenii ăștia, care nici nu înțeleg ce fac și la ce rău mare contribuie, și de tristețe că, la nici șase luni de la instalare, o nouă echipă în administrația primăriei Bucureștiului ne tratează astfel pe noi simplii cetățeni. Pe strada mea și pe celelalte străzi din cartier, votanții din tot spectrul politic actual stau unii lângă alții, ca buni vecini, chiar și în casă avem opțiuni și simpatii politice diferite.
În congestia din trafic creată zilnic la pasajul rutier inferior CF București-Constanța nu ne înșiruim și trecem pasajul în funcție de cine a câștigat alegerile; mirosul pestilențial din cartier, care nu încetează de mai mult de un an, îi ia la rând pe toți cetățenii, indiferent de opțiunea lor politică. Și atunci?
Ce să fac? Ce să fac…? Cedez, pe moment, dezgustat de ceea ce am întâlnit la ușa aleșilor generali, ca și de faptul că, uitându-mă peste umăr, am constatat că am fost singur, încercând să intru în sala unde trimișii (cui?) decid pentru viața noastră.
De sus, din cer, încep să cadă primii fulgi.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Dacă chestiunea cu pricina e reală, orice ”efort” al CMGB de schimbare a destinatiei acestui teren e zadarnic. Pentru liniștea cartierului,conform datelor oficiale ale PMB, zona cu pricina e spațiu verde. Citiți vă rog Ordonanța de Urgență nr. 114 din 2007. Așadar orice PUD, PUZ, autorizație, acord etc etc e LOVIT DE NULITATE ABSOLUTĂ. ......Enlightened? Nu-i așa ce simplu e? Păstrați totuși Bucureștiul verde! De-i nevoie de-un pic de ajutor mă puteți liniștit contacta
P.S. Cred că ar trebui o analiză serioasă cu aceste PUZ-uri (și PUD-uri), deoarece, pe multe zone, situația este tragică. Nu intru în detalii, se pot pune sute de imagini care arată proiecte aiurea (în faptă, nu știu cum era proiectul). A rămas în coadă de peste blocul turn de lângă catedrala Sf. Iosif. Se spunea, de ani, că va fi dărâmat. Nu a fost. Întrebarea este aceeași ca în urmă cu x ani: dacă proiectul inițial era altfel, cu mai puține etaje, de ce s-a construit? Țin minte că fostul primar Videanu spunea, foarte convins (căci scandalul era de pe atunci) că acel bloc nu se va dărâma. Știa el ce știa. Nu s-a dărâmat. Este doar un exemplu.
mergeti la un avocat vedeti ca legea aprobarii PUZ este complexa
Incercati anularea HCL la institutia Prefecturii
Pentru PUZ este necesar acordul vecinilor sau in anumite cazuri impactul asupra vecinataii(este necesar intocmirea unui Studiu de impact).
daca nu este respectata legea dati primaria in judecata si cereti anularea HCL(urmariti cu atentie emiterea certificatului de urbanism pentru a vedea ce acorduri si avize sunt necesare) si in paralel depuneti planegere penala pentru abuz in serviciu
mult succes !
Trebuie sa schimbam tactica. Sala de Consiliu este un teren de lupta in care rationalitatea si diplomatia pierd intotdeauna in fata masinii de partid PSD. Avem nevoie de forte de sustinere din partea societatii civile, din exteriorul zidurilor Primariei. Vreau sa gasim niste mecanisme de colaborare, de amplificare a actelor de normalitate.
Puteți să filmați ședințele de consiliu și să le transmiteți live prin internet ? Ați fi dispus să faceți asta ?
Puteți măcar să le postați pe internet după ședință ?
Puteți să faceți un site și să postați pe el problemele pe care dumneavoastră le vedeți în legătură cu deciziile care se iau în consiliu, ca mai apoi societatea civilă să le poată dezbate rațional ?
Poate sunteți dispus să le postați pe site-ul https://panouldebord.ro pe care l-am creat ca o platformă de dezbatere publică, structurat ca o ierarhie de probleme și soluții, care se pot inclusiv vota.
La ce alte "mecanisme de colaborare" vă gândiți ? Haideți să le discutăm. Oriunde. Numai haideți să începem de undeva. Serios.
- smartphone cu 5mp,
- incarcati tel,
- card, minim 32GB clasa 10,
- camase cu buzunar la piept,
- porniti filmarea,
- introduceti tel in buzunar cu obiectivul inainte,
- obiectivul deasupra buzei de la buzunar,
- nu va mai uitati la tel. pana la momentul cand doriti sa opriti filamerea,
- faceti cateva exercitii acasa,
mult succes.
ps, exista si filmarea "profesionista" :) veniti cu un aparat profesionist, mergeti la o masa alaturata, sau la un cuier, dulap, ceva pe care sa "uitati" aparatul. va sezati in dreptul locului unde urmaza sa-l "uitati", faceti toate reglajele, il asezati exact cu trebuie. apoi va dezbracati sau va lasati jos geanta alaturi, si intrati cu cineva in vorba, luati un pahar in mana, faceti ceva ca sa dati impresia ca "uitati" aparatul ... cand va asezati pe scaun aveti grije sa va scoateti "la vedere" un carnete si un pix si sa faceti notatii, asta lasa impresia ca sunteti preocupat si ca nu o sa apelati la aparatul de filmat ... multa lume are ochi si creer, dar putini au citit manualele de utilizare :)
aparatul il recuperati la plecare, cand va imbracati sau cand va luati geanta :) 100% reusita.
Putem incepe cum devine legal un lucru ilegal. Cum se da o aprobare retroactiv.
Cum se defriseaza un parc monument istoric pentru ca o cladire sa ocupe 100% din teren.
Sa incepem cu cladirea de pe Bucuresti Ploiesti.
Trist sa vad cum intervin plini de un grozav patriotism si spirit civic niste oameni care pe o scara ca la scoala ar primi cel mult mult nota 2 la cultura civica. Oameni la care le lipseste organul care sa le permita sa intervina in viata comunitatii. Oameni care, fiind analfabeti, nu poti spera, nici daca ai fi un pedagog extraordinar, sa-i aduci la nota 5. Repetenti fara sanse.
Scaunele din sală nu ar trebui să mai fie o problemă pentru ca cetățenii să aibă acces la informațiile care îi privesc.
Întrebare: Cum putem să facem ca aceste măsuri să fie implementate acum ?
Așa trebuie să stăm cu ochii și pe cei care ne "reprezintă" interesele.
In momentul in care ajung pe fotoliile respective, aleșii noştri se pliază spre un comportament aproape identic cu modelul anterior, iar daca printre consilierii noi sunt si unii cu state vechi, aleluia, nu o sa vedeți nici-o schimbare serioasa. Oamenii care fac lobby după o lege numai de ei știută, cunosc foarte bine regulile; așa s-a întâmplat si cu H C L privind PUZ-ul respectiv.
Pentru a putea participa la o ședință cred ca ar fi trebuit sa citiți cu atenţie legea care reglementează acest procedeu. Acum este târziu sa mai faceți asa ceva. Exista însă o alta instituție, cea a Prefectului, unde va puteți adresa in scris, si daca va mișcați repede, cunoscând exact prevederile legale si modul in care a fost adoptata acea hotărâre, sa o semnalați, iar cei de la departamentul juridic vor analiza legalitatea deciziei respective.
De data aceasta nu v-a ajutat cu nimic faptul ca sunteţi corporatist. In fata instituțiilor publice toți suntem egali, adică la fel de ușor suntem ignorați. O singura data suntem băgați in seama, la alegeri, dar si acolo, de când cu listele de partid, ești nevoit sa mănânci "găluște cu prune" spre exemplu, pentru ca așa vrea șeful, indiferent daca gustul tău contează sau nu. Problema noastră este ca forța civica nu exista, iar acolo unde se regăsesc câțiva, in timp, ori sunt dezamăgiți ori se pervertesc si ei. Așa cred ca a apărut USB/USR. Unde sunt consilierii respectivi? Nu cumva locurile libere din sala erau si ale lor?