Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

După ce pandemia i-a închis cafeneaua, Simona a deschis o nouă linie de business. A mizat pe îmbutelierea unei cafele reci, iar acum vrea să intre pe retail. Republica antreprenorilor

Saint Roastery

Viața de antreprenor este un carusel. Urci, cobori, iar apoi trebuie să îți găsești resursele să urci din nou. Asta crede Simona Croitoru, care la începutul lui 2019 deschidea cafeneaua Saint Roastery în centrul Bucureștiului, inspirată fiind de o călătorie la o fermă de cafea din Africa. 

Business-ul a crescut organic în primul an și a reușit să formeze o mică comunitate a pasionaților și cunoscătorilor de cafea de specialitate. 

Cafeneaua ajunsese la o capacitate de 80%, iar Simona și soțul ei Ionuț începuseră să analizeze posibilitatea dezvoltării unui nou concept și deschiderea unei noi locații. Însă închiderea cafenelelor, în contextul pandemiei COVID-19, a imprimat business-ului lor o altă traiectorie. Cel puțin pentru moment. Pentru că ideea pe care au găsit-o pentru a traversa acest moment s-a dovedit nu doar salvatoare, ci una care merită valorificată în continuare. 

Înainte de pandemie, totul se întâmpla în cafenea și se baza pe interacțiune și pe atmosfera creată. În timpul săptămânii veneau corporatiști și freelanceri, iar în weekend, familii cu copii sau grupuri de prieteni. Simona și-a dorit un spațiu generos, cu geamuri mari, pe care să le deschidă larg atunci când vremea îi permitea, pentru ca oamenii să vadă tot ce se întâmplă înăuntru, inclusiv procesul de prăjire a cafelei. A fost nevoie de un an de căutări, încă șase luni pentru amenajări și o investiție de 150.000 de euro.

„Am venit cu acest concept de cafenea și prăjitorie, în care totul să se întâmple în mod transparent. E destul de complicat să fie totul deschis, dar ne-am dorit să aducem cafeaua cât mai aproape de clienții noștri. (...) Sunt două linii de business diferite, dar se susțin reciproc. Ne-am concentrat foarte mult să creștem partea de cafenea și am reușit să creăm o comunitate și pentru că avem prăjitoria aici. Oamenii sunt curioși, așa cum eram și noi când mergeam prin cafenelele de specialitate din București și ne doream să vedem cum se prăjește, dar nu găseam. Și atunci am zis să facem noi asta”, spune Simona.

În primăvară însă, Simona nu a mai putut deschide larg ușile cafenelei și a trebuit să găsească soluții astfel încât clienții ei să rămână aproape de cafea, iar ea să își păstreze business-ul.

„Am început să promovăm partea de cafea ambalată prin campanii în social media. Și înainte vindeam cafea ambalată, dar nu ne-am concentrat prea mult pe asta. Împreună cu furnizorii noștri de patiserie am făcut în fiecare weekend diverse combinații de cafea și dulciuri la pachet. Unde puneam și rețete de preparare a cafelei acasă. (…) Noi promovam, noi luam comenzi, noi prăjeam, noi ambalam, noi livram. Am muncit mai mult ca oricând. Ne-a ajutat foarte mult că reușisem să creăm o comunitate și să ne adresăm targetat”, explică Simona.

„Pentru că nu mai aveam clienții în cafenea, a trebuit să găsim noi produse”

Pachetul de cafea și dulce nu a fost însă singura soluție. Simona a început și producția și îmbutelierea de cold brew, o specialitate de cafea rece, pe care o servea în cafenea în special în timpul verii.

Așa au apărut Fat Cat, sticla de 1 litru, și Little Boy, sticla de 500 de mililitri. Cele doua produse sunt preparate exclusiv in-house, în funcție de cerere de 3-4 ori pe săptămână, iar toată producția presupune manufactură.

Cold brew-ul este o băutură care se obține prin macerarea cafelei în apă rece timp de 24-26 de ore și poate fi băută ca atare, cu gheață, sau în diverse combinații cu tonic, lapte sau gin. Dar pentru că nu este o băutură foarte cunoscută, Simona a tipărit pe ambalajul sticlelor și rețete astfel încât clienții să-și prepare singuri diverse combinații.

„Pandemia ne-a impulsionat să trecem la îmbutelierea de cold brew. Pentru că nu mai aveam clienți în cafenea, a trebuit să găsim noi produse. Iar vânzările au crescut semnificativ. În două săptămâni am făcut cold brew cât toată vara trecută. Fat Cat și Little Boy nu numai că ne-au ajutat să se acoperim cheltuielile, dar ne-au dat și o idee încotro să ne îndreptăm pe partea de distribuție. Iar acum vrem să cucerim România cu cold brew-ul nostru. Intenționăm să-l punem în doze, alături de alte ingrediente secrete, și să intrăm în zona de retail: magazine specializate, mici băcănii, poate chiar alte coffee shopuri”, spune Simona.

„Ne-am întors în țară ca să facem aici ce ne-a plăcut acolo”

Înainte să deschidă cafeneaua, Simona și Ionuț au lucrat în corporație. Au călătorit mult, iar ideea unui business le-a venit atunci când au vizitat o fermă de cafea din Africa, în urmă cu 7 ani. Iar prima cafea pe care au adus-o în România provenea chiar de la această fermă. Astăzi, în portofoliul Saint Roastery se regăsesc opt origini din Africa și America de Sud, și urmează Indonezia.

Pe oriunde mergeau, în Europa, în Statele Unite, primul lucru pe care îl făceau era să caute prăjitorii și cafenele. Ca să se documenteze și să se inspire. Câțiva ani au locuit în Olanda și Spania, dar au decis să se întoarcă.

„Voiam să ne întoarcem, dar nu știam exact când. În Spania am aplicat pentru Start-Up Nation, iar faptul că am obținut finanțarea ne-a mobilizat. Ne-am întors ca să facem aici ce ne-a plăcut acolo, să aducem schimbarea. E bine în străinătate, dar tot un străin rămâi. Chiar dacă este mai greu aici, cred că este mai bine. Vom vedea dacă vom reuși să aducem schimbarea pe care ne-o dorim. Pentru că ea trebuie să înceapă cu noi, nu va veni de sus”, crede Simona.

Gusturile devin tot mai elevate și se educă

La fel ca Simona și Ionuț, sunt mulți oameni care călătoresc și își dezvoltă astfel apetitul de a experimenta, iar gusturile devin tot mai elevate. La Saint Roastery vin clienți care au descoperit deja cafeaua de specialitate și sunt familiarizați cu metode alternative de preparare precum pentru V60, AeroPress sau french press. Iar printre ei se afla chiar și liceeni. Sunt însă și clienți care își doresc să experimenteze, iar pentru că barista este pregătit să ofere tot felul de informații, devin tot mai deschiși și mai dornici să afle cât mai multe.

La polul opus, sunt și clienți care cer zahăr și lapte. „Cafeaua adevărată se bea fără aceste ingrediente, pentru că îi anihilează gustul. Dar dacă așa te-ai obișnuit, trebuie să testezi și să te obișnuiești treptat. Renunți mai întâi la zahăr, apoi la lapte. Apoi poți încerca o cafea mai ciocolatie, apoi una cu note florale, cu iasomie, apoi una citrică, puțin mai acidă, în care simți un pic de portocală, un pic de grepfrut, și tot așa până ajungi să înțelegi și să accepți un alt gust, care nu este unul amar așa cum ți se poate părea la început. Este un proces de cunoaștere”, explică Simona.

Sunt atât de multe tipuri de cafea și atât de multe metode de prepare, încât este practic imposibil să nu găsești una care să îți placă. Este suficient să schimbi un singur parametru pentru ca o cafea să-ți spună altceva prin notele pe care le eliberează: originea, timpul de prăjire, timpul care s-a scurs între prăjire și preparare, gradul de măcinare, temperatura apei, cantitatea de cafea, metoda de preparare. Și poate chiar și povestea baristei.

„Atunci când bei cafea este vorba despre prezență. Despre a fi acolo, în acel moment și de a te concentra pe ceea ce guști. Să o sorbi, să o distribui în cavitatea bucală și să încerci să identifici notele subtile pe care le eliberează. Adică să fii prezent”, spune Simona.  

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? 

Curaj și un gram de nebunie

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? 

Bani. Dacă nu aveam banii pe care i-am strâns muncind în corporație, nu știu dacă reușeam să trecem peste anul asta dificil. Și flexibilitate. Pentru că ne-am schimbat complet stilul de viață de când suntem antreprenori.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? 

Sincer, da. Îmi făceam tot felul de scenarii. Dar am găsit tot timpul izvorul de energie și îmi ziceam: „Știu că pot, nu știu cum, dar pot!”.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? 

Am avut o clientă cu care am stat de vorbă într-un moment în care era abătută și apoi a venit și mi-a mulțumit pentru că am ajutat-o să ia o decizie importantă. Și mi-am dat seama că asta vreau să fac. Să stau aproape de oameni, să le aflu poveștile. Și, în general, în toate momentele în care cafeneaua este plină, toată lumea vorbește și se creează un vibe nemaipomenit.

Ce este antreprenorul? 

Cel care face lucrurile să se întâmple.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: 150.000 euro (40.000 de euro prin Start-Up Nation).

Număr de angajați: 4

Timp de recuperare a investiției: 4-5 ani

Cifră de afaceri 2020 (estimată înainte de pandemie) - 200.000 de euro

Profit: 10-15%

Dacă IMM-urile merg bine, România merge bine. Mulțumim IMM-urilor pentru că generează 50% din cifra de afaceri a firmelor din România. Republica vă va purta în lunile următoare într-o călătorie în lumea celor care mișcă România prin inițiativă, curaj și multă muncă.

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult