Foto: Inquam Photos
Am părăsit urbea natală, Iași, cu vreo 13 ani în urmă, iar în acest interval România s-a schimbat într-o anumită măsură - în bine, în rău, la alte capitole a stagnat și mai stagnează încă… Desigur, progresele uimitoare sunt greu de înfăptuit, o știm cu toții, dar n-ar fi rău să se evite măcar regresele.
La capitolul regres, mai ales în contextul european actual, aș include poziția unor reprezentanți ai BOR față de rolul femeii în societate. Sunt conștientă de faptul că de la Biserica Ortodoxă nu se poate aștepta progresismul întâlnit la Biserica Evanghelică, în cadrul căreia egalitatea dintre genuri este de la sine înțeleasă: atât femeile cât și bărbații pot servi comunitatea religioasă în calitate de pastori, fapt posibil datorită unui vizionar ca Luther, ce a criticat aspru catolicismul, plătind scump pentru ale sale teze "eretice". Reforma de acum 500 de ani a lui Martin Luther a schimbat însă pentru totdeauna viziunea asupra creștinismului: a arătat faptul că biserica nu este neapărat necesară pentru un contact direct cu Divinitatea, dar are un rol vital în crearea unei comunități, căreia trebuie să-i fie utilă. Așadar, mai puțină formă și mai mult fond.
Din păcate, Biserica Ortodoxă în general și BOR în special, nu au de ce să aibă frica niciunui Luther, pentru că străine le sunt atât nemulțumirile la nivel ideologic, cât și ideea unei reforme.Schimbările nu pică bine Estului religios (aici Marea Schismă ar constitui un exemplu concludent). Din contră, se apreciază instinctul de conservare și rezistența la schimbare, însoțite de un anacronism înfricoșător - îndeosebi privind statutul femeii. Așa cum este și cazul multor interpretări (regionale / naționale) ale Islamului, care proclamă executarea literală ale "poruncilor" Coranului, care, de cele mai multe ori, nici măcar nu apar în Coran (exemplu: obligația femeilor de a-și acoperi părul cu un văl), ci se înscriu la categoria "hadis", fiind deci consemnările unei fapte sau spuse a profetului, (a tovarășilor ori succesorilor săi), rupte ulterior de contextul istoric în care aveau un sens.
Revenind la BOR, purtarea vălului în afara bisericii nu se află (încă!) pe lista "To Do", dar anumite echivalente - cel puțin în afirmațiile lui ÎPS Teodosie - s-au făcut totuși observate, ideea fiind aceeași: proclamarea condiției inferioare a femeii. Întrebat în 2021 dacă nu este discriminare faptul că femeia nu are un rol important în cadrul Bisericii, aşa ca bărbatul, ÎPS Teodosie a afirmat:
"Nu este discriminare, este vorba de statutul bărbatului şi al femeii. Sigur că nicio femeie nu poate fi preot şi atunci e discriminare? De ce? Pentru că aceasta este condiţia ei. Ea nu poate fi perpetuu într-o rugăciune, pentru că are condiţia slăbiciunilor sale (...) Ea a început păcatul şi iată, se află cu această neputinţă (...) Dacă nu păcătuia, nu ar fi născut în dureri".
Stigmă, neputință, vină, nevrednicie - femeia ca ființă inferioară. Și nu a fost ultima oară când prelatul a făcut astfel de afirmații: zilele acestea, ÎPS Teodosie a mai precizat că în perioada “neputinţei lunare”, femeia nu poate lua nici Aghiasmă, nici anafură. Din nou laitmotivul "neputinței"... Cum adică Neputință? Câte femei ar fi oare de acord cu acest termen?
Vorbim despre un reprezentant al BOR, o instituție spirituală națională ce face parte dintr-o societate ce se consideră modernă, occidentală, care s-a desprins de Estul retrograd acum cel puțin 33 de ani... Cei 50 de ani de dictatură teoretic socialistă au fost cum au fost, însă un aspect pozitiv a fost punerea pe picior de egalitate a femeilor și a bărbaților, în special prin obligația ambilor de a munci cot la cot pe ogorul patriei. Să nu uităm totuși că Ana Pauker a fost prima femeie din lume în funcția de ministru de externe - o incredibilă premieră pentru România lui 1947. Părea că emanciparea femeii ajunsese și la noi, iar după '89 nu ar mai fi existat nici piedici, nici acte de cenzură care să îngrădească și să reducă pe nimeni, că doar scăpasem de jugul "comunist", iar Europa ne aștepta cu brațele deschise.
Însă, ca de obicei, piedicile vin din interior, iar vina nu mai poate fi dată pe vreun dușman transnațional și proletcultist - propria noastră Biserică, în loc să ia exemplu de la alte mișcări religioase, care încearcă măcar o modernizare, BOR se ancorează într-un trecut medieval, stigmatizând femeia și ratând șansa de a deveni o parte activă din societatea civilă contemporană, de care se distanțează pe zi ce trece...
Datorită unor papi ca Ioan Paul al II-lea și Francisc, Biserica Catolică a început să înțeleagă necesitatea de a răspunde nevoilor credincioșilor, de a-i respecta în egală măsură, indiferent de gen sau de orientare sexuală, de a Practica valorile pe care le propovăduiește. Chiar predica suveranului pontif de acest An Nou a fost unul dintre cele mai puternice apeluri ale sale împotriva violenţelor comise asupra femeilor, cele care "ţin împreună firele vieţii". În plus, în cadrul Vaticanului, îndeosebi în Consiliului Pontifical pentru Cultură, activitatea membrelor a fost recent evidențiată de Papa Francisc, ce a subliniat marea nevoie a lumii de vocea feminină intenţionată să ajute şi să aducă vindecare într-o lume bolnavă...
Cred nu mai e necesar să subliniez diferența dintre cele două tipuri de abordări… Mesajul transmis de o somitate religioasă are o importanță majoră - avem nevoie de o spiritualitate care să nu se hrănească din stereotipuri învechite, ce instigă sistematic la discriminare și discreditare, pe baza unor principii patriarhale (cum ar fi cel al "slăbiciunii" fizice). Atât din punct de vedere laic, cât și religios, suntem cu toții egali… cu aceleași drepturi și aceleași obligații.
Femeile au fost ignorate, exploatate și victimizate prea multă vreme. Feminismul s-a născut că reacție la represiunile unei societăți patriarhale și militează pentru Egalitatea în drepturi. Așa cum este firesc în orice stat modern, ce se vrea democratic: avem cu toții dreptul la o voce și la o șansă, fără a fi descalificați din start.
Ne tot mândrim că suntem în Europa de 15 ani, deci n-ar fi rău să și aplicăm valorile europene în viața cotidiană, în cea reală, contemporană! Și să mai lăsăm la o parte stereotipurile și prejudecățile unor vremuri apuse.
Asta chiar că ar însemna o evoluție în sens european.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
În urmă cu ceva vreme am citit în presă că un cetățean a depus o plângere penală împotriva aceluiași prelat pentru acțiunile lui împotriva măsurilor de combatere a raspândirii COVID. A auzit cineva de vreo cercetare penală în acest caz și de o rezoluție în acest sens?
Oare "dubla măsură" a devenit principiu de drept în România? Indiferent de instituție.
Dumnezeu și sfinții, sau zeii, dacă e cazul, în funcție de religie, există și fără edificii de rugaciune, și fără preoți. Acest subiect este destul de complex, eu sunt religios, dar nu vad rolul templelor, sinagogilor, bisericilor, moscheilor, etc, decât ca opere de artă, obiective istorice și turistice, în care, da, te poți și ruga, dar fără preoți, rabini, popi, muftii, lama, etc, și fără slujbe, incantatii, etc etc. Ok, mergi la edificiul religios, sau nu neapărat, te rogi lui Dumnezeu, fără intermediari, și cam atât.... Mă rog, sunt multe de scris și de spus pe acest subiect.... Sa ne ajute Dumnezeu...
Nu există niciun tătuc care "ne are în pază", suntem doar noi, așa cum ne aflăm, să avem grijă unii de alții!
Omenirea ar trebui să se trezească din visul ăsta!
Trebuie respectată această viziune a dumneaei privind reformarea, chiar dacă este oarecum vizionară(mă refer la deziderat), totuși, cu mențiunea că acele comentarii/articole/s.a.m.d. despre cele religioase precum și acțiunile celor care profesează religia să rămână atributul celor care au calificarea necesară în domeniu!
De asemenea, aș fi curios cum o distinsă jurnalistă care a emigrat din Estul retrograd al României în ... Estul Berlinului, de vreo 11 ani, reușește din postura de jurnalist independent, să promoveze cultura românească retrogradă(mă refer cea de dinaintea celor 33 de ani menționați de dumneaei) în Vestul progresist?
Este nevoie de o Reforma, Problema este ca nu ai cu cine, atat in interiorul Bisericii cati si in exterior. Se tot vorbeste de preoti buni, apropiati de oameni - gen parintele Necula - dar ce fac ei impotriva acestor preoti? Deocamdata nimic.
P.S. Si chiar si aceasta mediatizare excesiva a acestui informator al Securitatii nu o inteleg. Stiu ca media ca intotdeuna cand vrea sa se justifice ne ia cu libertatea de exprimare. De acord, dar astea nu inseamna ca trebuie sa promovati astfel de persoane.
Imaginaţi-vă un test: prin cartier trece caravana circului şi împarte bilete gratis. Prin acelaşi cartier trece şi o caravană a filarmonicii şi împarte, de asemena, bilete gratuite. Care vor fi biletele ce se vor epuiza cel mai repede? :))
Un sistem nu se poate schimba din interior. Armata s-a reformat (atât cât s-a putut) pentru că trebuia să intre-n NATO, şi NATO i-a tras un şut în fund ca să se mişte. Biserica n-are un NATO care să-i dea un şut în fund. Iar preoţii la care v-aţi referit cred că au aceeaşi scârbă pe care o au acei oameni capabili care preferă să stea deoparte sau să plece unde văd cu ochii, decât să intre în politică.
De ce am făcut introducerea aceasta? Pentru că, la una dintre conferinţele sale cu studenţii de la Teologie unul dintre cei prezenţi a întrebat ce valoare mai are citatul din Efeseni: „Nevestelor, fiţi supuse bărbaţilor voştri ca Domnului, căci bărbatul este capul nevestei, după cum şi Hristos este capul Bisericii, El, Mântuitorul trupului. Şi, după cum Biserica este supusă lui Hristos, tot aşa şi nevestele să fie supuse bărbaţilor lor în toate lucrurile.” Părintele Necula i-a atras atenţia celui care trimisese biletul (preotul primea din sală bilete cu întrebări) că cei mai mulţi dintre bărbaţi se opresc aici şi nu continuă cu fraza care urmează acesteia: „Bărbaţilor, iubiţi-vă nevestele cum a iubit şi Hristos Biserica şi S-a dat pe Sine pentru ea...” În momentul în care veţi face asta, spunea părintele Necula, atunci să cereţi a fi capul nevestei.
Şi acum, o întrebare delicată: câţi dintre noi, bărbaţii, am fi în stare să îndurăm patimile lui Hristos pentru femeia pe care, zicem noi, o iubim? Sau căreia vrem să-i fim cap?
-- Induram patimile lui Hristos pentru Femeia care are ,,merite,, caci mare pacat este ,sa nu faci asta ptr cea care merita ,
Sau ;
---Iubeste femeia care stie
Sa va priveasca cu caldura
In ochii careeia nu vezi
Minciuna ,egoism si ura,
Iubiti-o si cand miroase a paine,
Si cand miroase a flori de tei ,
Priviti-o atent si ve-ti vedea
O lume-ntreaga in ochii ei ..
Când am primit poezia pentru prima dată, mi-a plăcut destul de mult ca să caut în internet pentru a afla cine este autoarea. Şi aşa am găsit ştiri despre dra Mariana Păduraru.
Subscriu total , si sustin precum la ,alte case posibil mai educate ,adica la reformati ;
--Este permis ,.ca femeia sa urmeze studiile si sa devina preot apoi sa slujeasca in Biserica, ;
--Oare ei au un alt Dumnezeu ? Nici vorba !
---Dar la noi ,ca si in alte domenii , nivelul de educatie si de perceptie se vede foarte clar, Acest ,popa , petrescu teodosie ,transmite si intretine tot ce este ,rau in BOR , el este mereu ,,Gica -Contra , la el nu este Lege ,precum si in Cel;ebrul Dosar APIA Constanta ,unde judecatorii l-au ,,albit complet,,
--Speram ca ,interventiile Doamnei Kovesi vor ,face Lumina in acest Dosar de Coruptie fara bunul simt elementar al Normalitatii ,La acest individ nu ne mai mira nimic ,,,El schimba data , si traditiile Pastelui ,,acolo prin Constanta, Indeamna credinciosii la nerespectarea normeleor de raspandire a bolilor , etc Oare studentii lui ,,ce vor avea de invatat ,in afara de MINCIUNA ,??