Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Filmuleț cu autostrăduță: ce s-a întâmplat după ce la început de decembrie premierul a cerut 100 de km de autostradă „până la sfârșitul anului”

Viorica Dancila - atentie la cap

(Foto gov.ro)

În 2018 au fost inaugurați în România doar 58,4 km noi de autostradă, departe de promisiunile nerealiste ale autorităților. Între aceștia, după ani de așteptări, recent au fost dați în folosință și ultimii 3,3 km din autostrada A3 spre Capitală, care se adaugă la cei circa 3,2 km de la Șoseaua Popasului până la Centură, finalizați din 2015. „Ciotul” de 6,5 kilometri din A3 face legătura între şoseaua Petricani şi autostrada Bucureşti-Ploieşti. (video mai jos)

La „ciot” se adaugă și 13,7 km între Iernut și Ungheni (Aeroport Tg. Mureș), recepționați de Compania de Drumuri în urmă cu circa două săptămâni. Compania de Autostrazi a deschis traficul anul acesta și pe un sector de 9,6 kilometri de autostradă dintre Gilău și Nădășelu.

Premierul Viorica Dăncilă a declarat la începutul lunii decembrie la un post de televiziune că anul acesta trebuie terminaţi 100 de kilometri noi de autostradă. Dacă aceştia nu vor fi gata, şeful Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere „pleacă acasă", a spus atunci șeful Guvernului. 

„Anul acesta noi trebuie să terminăm 100 de kilometri de autostradă. Pe 31 decembrie, şeful companiei de autostrăzi trebuie să vină să spună că îi avem. Dacă nu, pleacă acasă", a spus Viorica Dăncilă la începutul lunii decembrie un post de televiziune, potrivit News.ro.

Ministrul demisionar al Transporturilor Lucian Şova anunţa anterior că ţinta sa este de 60 de kilometri de autostradă în acest an. În decembrie 2017, în Parlamentul României, fostul ministru al Transporturilor Felix Stroe vorbea de „minim 156,7 kilometri (de autostradă) dați în folosință" în 2018, din cei 187 km aflați în execuție la acea dată.

În 2017 au fost deschiși circulației 15 km de autostradă, care erau de fapt gata încă din decembrie 2016.

În 2019 ar putea fi dați în folosință loturile 3 și 4 ale autostrăzii Lugoj-Deva. 

Tot în 2019, la jumătatea lunii ianuarie va fi desemnat constructorul autostrăzii Comarnic - Braşov, potrivit premierului Dăncilă, care a spus recent că există 18 oferte de parterneriat public - privat pentru Comarnic - Braşov. 

De departe însă cel mai important proiect de infrastructură rămâne autostrada Sibiu-Pitești, care are nevoie de acordul de mediu. Autoritățile au anunțat că acesta va fi eliberat în decembrie sau cel mai târziu la începutul anului viitor.

Vedeți aici Stadiul lucrărilor în luna decembrie, publicat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR)

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dan I check icon
    Păi asta e tot?! Adică ăsta e tot articolul?!
    Cam seamănă cu construcția autostrăzilor.... Un început furtunos (titlul) și.... un mare fâs până la final.
    Un ciot de articol, fără cap și fără coadă.
    Lipsește panglica.
    Nu tu o analiză a cauzelor, o hartă, măcar o comparație cu vecinii, așa cum ne-am obișnuit de la alți analiștii si politicieni ai "opoziției".
    La așa articol, așa autostrăzi, așa țară (și așa comentariu).
    Dar ca sa fim optimiști:
    Pare că toată epopeea autostrăzilor românești a început cu Băsescu. Apoi Berceanu, Șova (eliberat recent pe drept), parcă moToriceanu a promis și el, apoi alții și alții. Bechtel?
    In fine, cu voia dumneavoastră, ultima pe listă, dna Dancilă.
    "Ce este, este. Ce nu este, nu este. Asta este!"
    • Like 1
  • Cristi check icon
    Hai ca se vede o schimbare, rautaciosilor. Nu mai numaram steagurile, numaram kilometrii de autostrada.
    • Like 0
  • Imi amintesc zambetul ironic al lui Berceanu intr-un clip electoral din 2008. Promitea ceva de genul 1000 de km de autostrada pana in 2012. Era evident ca nici el nu credea ce spunea. Povestea cu autostrazile e deja veche si jeneaza electoral pe toti cei care au promis,au castigat alegeri si nu au facut mare lucru. Sa gaseasca ceva nou, mai atractiv,. Sa ne distraga atentia. Sa ne convinga ca autostrada e un moft, ca putem fara ea. Uite, sa ne promita infrastructura feroviara! Acum sa ne promita trenuri de mare viteza si linii de metrou! Ca nu-i doare gura!
    • Like 2
  • Ne căcăm pe noi pentu un lindic de autostradă care e mai scurtă decât panglica cu care o inaugurează ......
    • Like 1


Îți recomandăm

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult