Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Filmuleț cu autostrăduță: ce s-a întâmplat după ce la început de decembrie premierul a cerut 100 de km de autostradă „până la sfârșitul anului”

Viorica Dancila - atentie la cap

(Foto gov.ro)

În 2018 au fost inaugurați în România doar 58,4 km noi de autostradă, departe de promisiunile nerealiste ale autorităților. Între aceștia, după ani de așteptări, recent au fost dați în folosință și ultimii 3,3 km din autostrada A3 spre Capitală, care se adaugă la cei circa 3,2 km de la Șoseaua Popasului până la Centură, finalizați din 2015. „Ciotul” de 6,5 kilometri din A3 face legătura între şoseaua Petricani şi autostrada Bucureşti-Ploieşti. (video mai jos)

La „ciot” se adaugă și 13,7 km între Iernut și Ungheni (Aeroport Tg. Mureș), recepționați de Compania de Drumuri în urmă cu circa două săptămâni. Compania de Autostrazi a deschis traficul anul acesta și pe un sector de 9,6 kilometri de autostradă dintre Gilău și Nădășelu.

Premierul Viorica Dăncilă a declarat la începutul lunii decembrie la un post de televiziune că anul acesta trebuie terminaţi 100 de kilometri noi de autostradă. Dacă aceştia nu vor fi gata, şeful Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere „pleacă acasă", a spus atunci șeful Guvernului. 

„Anul acesta noi trebuie să terminăm 100 de kilometri de autostradă. Pe 31 decembrie, şeful companiei de autostrăzi trebuie să vină să spună că îi avem. Dacă nu, pleacă acasă", a spus Viorica Dăncilă la începutul lunii decembrie un post de televiziune, potrivit News.ro.

Ministrul demisionar al Transporturilor Lucian Şova anunţa anterior că ţinta sa este de 60 de kilometri de autostradă în acest an. În decembrie 2017, în Parlamentul României, fostul ministru al Transporturilor Felix Stroe vorbea de „minim 156,7 kilometri (de autostradă) dați în folosință" în 2018, din cei 187 km aflați în execuție la acea dată.

În 2017 au fost deschiși circulației 15 km de autostradă, care erau de fapt gata încă din decembrie 2016.

În 2019 ar putea fi dați în folosință loturile 3 și 4 ale autostrăzii Lugoj-Deva. 

Tot în 2019, la jumătatea lunii ianuarie va fi desemnat constructorul autostrăzii Comarnic - Braşov, potrivit premierului Dăncilă, care a spus recent că există 18 oferte de parterneriat public - privat pentru Comarnic - Braşov. 

De departe însă cel mai important proiect de infrastructură rămâne autostrada Sibiu-Pitești, care are nevoie de acordul de mediu. Autoritățile au anunțat că acesta va fi eliberat în decembrie sau cel mai târziu la începutul anului viitor.

Vedeți aici Stadiul lucrărilor în luna decembrie, publicat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR)

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dan I check icon
    Păi asta e tot?! Adică ăsta e tot articolul?!
    Cam seamănă cu construcția autostrăzilor.... Un început furtunos (titlul) și.... un mare fâs până la final.
    Un ciot de articol, fără cap și fără coadă.
    Lipsește panglica.
    Nu tu o analiză a cauzelor, o hartă, măcar o comparație cu vecinii, așa cum ne-am obișnuit de la alți analiștii si politicieni ai "opoziției".
    La așa articol, așa autostrăzi, așa țară (și așa comentariu).
    Dar ca sa fim optimiști:
    Pare că toată epopeea autostrăzilor românești a început cu Băsescu. Apoi Berceanu, Șova (eliberat recent pe drept), parcă moToriceanu a promis și el, apoi alții și alții. Bechtel?
    In fine, cu voia dumneavoastră, ultima pe listă, dna Dancilă.
    "Ce este, este. Ce nu este, nu este. Asta este!"
    • Like 1
  • Cristi check icon
    Hai ca se vede o schimbare, rautaciosilor. Nu mai numaram steagurile, numaram kilometrii de autostrada.
    • Like 0
  • Imi amintesc zambetul ironic al lui Berceanu intr-un clip electoral din 2008. Promitea ceva de genul 1000 de km de autostrada pana in 2012. Era evident ca nici el nu credea ce spunea. Povestea cu autostrazile e deja veche si jeneaza electoral pe toti cei care au promis,au castigat alegeri si nu au facut mare lucru. Sa gaseasca ceva nou, mai atractiv,. Sa ne distraga atentia. Sa ne convinga ca autostrada e un moft, ca putem fara ea. Uite, sa ne promita infrastructura feroviara! Acum sa ne promita trenuri de mare viteza si linii de metrou! Ca nu-i doare gura!
    • Like 2
  • Ne căcăm pe noi pentu un lindic de autostradă care e mai scurtă decât panglica cu care o inaugurează ......
    • Like 1


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult