Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Filmuleț cu autostrăduță: ce s-a întâmplat după ce la început de decembrie premierul a cerut 100 de km de autostradă „până la sfârșitul anului”

Viorica Dancila - atentie la cap

(Foto gov.ro)

În 2018 au fost inaugurați în România doar 58,4 km noi de autostradă, departe de promisiunile nerealiste ale autorităților. Între aceștia, după ani de așteptări, recent au fost dați în folosință și ultimii 3,3 km din autostrada A3 spre Capitală, care se adaugă la cei circa 3,2 km de la Șoseaua Popasului până la Centură, finalizați din 2015. „Ciotul” de 6,5 kilometri din A3 face legătura între şoseaua Petricani şi autostrada Bucureşti-Ploieşti. (video mai jos)

La „ciot” se adaugă și 13,7 km între Iernut și Ungheni (Aeroport Tg. Mureș), recepționați de Compania de Drumuri în urmă cu circa două săptămâni. Compania de Autostrazi a deschis traficul anul acesta și pe un sector de 9,6 kilometri de autostradă dintre Gilău și Nădășelu.

Premierul Viorica Dăncilă a declarat la începutul lunii decembrie la un post de televiziune că anul acesta trebuie terminaţi 100 de kilometri noi de autostradă. Dacă aceştia nu vor fi gata, şeful Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere „pleacă acasă", a spus atunci șeful Guvernului. 

„Anul acesta noi trebuie să terminăm 100 de kilometri de autostradă. Pe 31 decembrie, şeful companiei de autostrăzi trebuie să vină să spună că îi avem. Dacă nu, pleacă acasă", a spus Viorica Dăncilă la începutul lunii decembrie un post de televiziune, potrivit News.ro.

Ministrul demisionar al Transporturilor Lucian Şova anunţa anterior că ţinta sa este de 60 de kilometri de autostradă în acest an. În decembrie 2017, în Parlamentul României, fostul ministru al Transporturilor Felix Stroe vorbea de „minim 156,7 kilometri (de autostradă) dați în folosință" în 2018, din cei 187 km aflați în execuție la acea dată.

În 2017 au fost deschiși circulației 15 km de autostradă, care erau de fapt gata încă din decembrie 2016.

În 2019 ar putea fi dați în folosință loturile 3 și 4 ale autostrăzii Lugoj-Deva. 

Tot în 2019, la jumătatea lunii ianuarie va fi desemnat constructorul autostrăzii Comarnic - Braşov, potrivit premierului Dăncilă, care a spus recent că există 18 oferte de parterneriat public - privat pentru Comarnic - Braşov. 

De departe însă cel mai important proiect de infrastructură rămâne autostrada Sibiu-Pitești, care are nevoie de acordul de mediu. Autoritățile au anunțat că acesta va fi eliberat în decembrie sau cel mai târziu la începutul anului viitor.

Vedeți aici Stadiul lucrărilor în luna decembrie, publicat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR)

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dan I check icon
    Păi asta e tot?! Adică ăsta e tot articolul?!
    Cam seamănă cu construcția autostrăzilor.... Un început furtunos (titlul) și.... un mare fâs până la final.
    Un ciot de articol, fără cap și fără coadă.
    Lipsește panglica.
    Nu tu o analiză a cauzelor, o hartă, măcar o comparație cu vecinii, așa cum ne-am obișnuit de la alți analiștii si politicieni ai "opoziției".
    La așa articol, așa autostrăzi, așa țară (și așa comentariu).
    Dar ca sa fim optimiști:
    Pare că toată epopeea autostrăzilor românești a început cu Băsescu. Apoi Berceanu, Șova (eliberat recent pe drept), parcă moToriceanu a promis și el, apoi alții și alții. Bechtel?
    In fine, cu voia dumneavoastră, ultima pe listă, dna Dancilă.
    "Ce este, este. Ce nu este, nu este. Asta este!"
    • Like 1
  • Cristi check icon
    Hai ca se vede o schimbare, rautaciosilor. Nu mai numaram steagurile, numaram kilometrii de autostrada.
    • Like 0
  • Imi amintesc zambetul ironic al lui Berceanu intr-un clip electoral din 2008. Promitea ceva de genul 1000 de km de autostrada pana in 2012. Era evident ca nici el nu credea ce spunea. Povestea cu autostrazile e deja veche si jeneaza electoral pe toti cei care au promis,au castigat alegeri si nu au facut mare lucru. Sa gaseasca ceva nou, mai atractiv,. Sa ne distraga atentia. Sa ne convinga ca autostrada e un moft, ca putem fara ea. Uite, sa ne promita infrastructura feroviara! Acum sa ne promita trenuri de mare viteza si linii de metrou! Ca nu-i doare gura!
    • Like 2
  • Ne căcăm pe noi pentu un lindic de autostradă care e mai scurtă decât panglica cu care o inaugurează ......
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult