Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Fripturismul scriitoricesc român

Eugen Barbu

În aceste zile a apărut, în revista Dilema veche, un „dosar (ce ironic!) Eugen Barbu”. Faptul în sine că impozanți și agreați critici literari, care dau tonul canonului literar românesc, se înjugă la analizarea savant-obiectivistă a unei canalii morale este stupefiant. Dar stai, nu ar trebui să ne ferim de moralism în lectura scriitorilor? Nu deosebim noi de la iluminism încoace între fapte și valori, între biografie și operă? Discuție nesfârșită și imposibil de sfârșit! 

Doar că aici ar trebui să intervină busola morală (dacă o avem) care să ne ajute să deosebim între ceea ce putem „spăla” și cerne și ceea ce trebuie să rămână pentru totdeauna în hăul istoriei. E dezarmant să vezi că această busolă le lipsește tocmai celor cărora ar trebui să le fie indispensabilă. Citind unele dintre articolele din grupaj îți crapă de-a dreptul obrazul de rușine.

Însă nici o surpriză! Debusolarea morală și laxitatea au fost mereu apanajul unei bune părți ale scriitorimii sau criticilor literari. Acest episod mi-a adus aminte că am putut trăi în modul cel mai direct modul în care se manifestă una dintre cele mai durabile trăsături de caracter ale unor scriitori români, anume fripturismul. Pe scurt, faptele: înainte de a deschide editura în România, în 2013, soția mea – formată universitar complet (licență-masterat-doctorat) într-un oraș din nordul Italiei și în alte universități europene – a organizat, împreună cu câțiva colegi universitari, ani de zile congrese dedicate scriitorilor din Europa răsăriteană, la care a invitat și dus – din buzunarul propriu, nu pe speze instituționale – și câțiva autori români de primă mână, bine confirmați deja literar. Nu e greu să îți imaginezi că pentru o măslină și o plimbare, însoțită de o minimă recunoaștere, plus mult-dorita-și-râvnita încă din comunism ambiție de a fi traduși într-o țară occidentală aceștia au fost și sunt în stare de orice.

Derulăm câțiva ani și ne aflăm la târguri de carte în București, ca doi copii naivi, aparent pierduți în piața editorială din România, printre zecile de standuri de cărți. Era inevitabilă întâlnirea sau intersectarea cu (măcar) unii dintre acești scriitori. Și s-a produs, doar pentru a vedea cum aceleași persoane care radiau de recunoștință veșnică prin Italia, acasă în cel mai bun caz treceau pe lângă stand și dădeau aproape imperceptibil din cap de la câțiva metri, asta în cazul în care nu reușeau să se strecoare nevăzuți. Pentru că, deh, aici nu mai erai decât un „vânzător de carte” – și la început de drum – poziție din care nu mai erai folositor.

S-a întors roata norocului? Nicidecum! S-a întors doar obrazul cel îngroșat, ca să nu fie nevoit să privească spre binefăcătorul de altădată. Unde era acum friptura? Unde e măslina? Nu-s! A rămas doar o alună seacă, care nu se mai poate rostogoli în direcția în care a sperat autorul român întors acasă, cu privirea spre mărețe realizări apusene. În lumea culturală românească, se știe, urmărești în văzduh firul odorant al mirodeniilor și al căpătuielii întru universalitate. Dintr-odată, marele prieten din străinătatea strălucitoare a pasarelelor înalte, a premiilor literare, universităților și centrelor culturale își aruncase în spate o pelerină zdrențuită căptușită cu cărți (pe cine interesează cărțile? Pe scriitorul român? Exclusiv cele proprii!) și privea milog trecătorii să se oprească să-i vadă cineva recolta cea săracă – „vecinii toți mă cunoșteau, tu nu m-ai cunoscut”... Ca să ce? E plină România de edituri... Cum să te oprești la plesneală tocmai Tu, în jurul căruia la Gaudeamus și Boofkest se învârt reflectoarele, TU, buricul declarat al târgului? Salvabilul trebuie să fie așadar salvat! Te ungi cu toate alifiile și lași să alunece pe tine căutătura șocată a celui care a fost prietenul tău, amin! Numai morții revin în România sau ratații! Să te întorci să faci cultură, auzi!, editură, ca inconștientul, fără a avea în spate nimic, un colos industrial, un brand IT, un revânzător de mașini-unelte, de automobile de lux sau măcar un politician în buzunarele căruia curg banii ca apa din robinet. Scriitorul ajuns pe la târgurile din străinătate nu dă bună ziua „sărakilor”! Privirea lui se înalță visătoare și pătrunse de propria valoare adulmecând mirosul fripturii. Cine a spus că banii (și faima) nu au miros? Profund greșit! Banii au miros, și ce miros – Monte Carlo, Veneția, Paris, Londra, New York... etc. și etc.

La așa scriitori, așa critici!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • D check icon
    Certurile astea ranchiunoase dintre oamenii de litere români pe unde se prind, prin diverse reviste, pe facebook etc. sunt jalnice și anti-cultură. Pe urmă ne mirăm de ce nu citește lumea. Așa reprezentanți, așa cultură, mică și meschină!
    • Like 2
  • Ovidiu check icon
    Dar ce caută Eugen Barbu în acest text al frustrărilor și neîmplinirilor actuale ale unui editor, pe nume Veres?
    Din câte am înțeles, unii dintre cei care au scris în "Dilema veche", sub titlul "Centenar Barbu", ar fi participat, în Italia, cu ani în urmă, la niște congrese organizate de doamna Veres, dedicate scritoriilor din Est, printre care și autori români. Români și "fripturiști", care s-au bucurat de o "măslină și o plimbare" pe spezele Veresilor, după cum detaliază soțul-Veres, mai sus. Revenind în țară și deschizând o editură, soții Veres gustă din ingratitudinea acelor "fripturiști".
    Acum, regăsindu-i pe respectivii autori implicați în discuția dilematică despre Barbu, (discuție care
    face deja valuri), sare și dl Veres adăugând propriile meschinării și frustrări sub numele unei așa-zise "busole morale (dacă o avem)"...
    Mai lasă-ne, bre, Otniel! Chiar regret că am pierdut trei minute să scriu despre tine.


    • Like 5
    • @ Ovidiu
      Corina check icon
      Nu ați înțeles sau vă prefaceți. În relatarea dlui Veres sunt scriitori români consacrați, nu critici literari.
      • Like 1
  • Corina check icon
    O sinceritate reconfortantă. Să spunem lucrurile pe șleau, da. măcar din an în Paște. (Se ghicește un Cărtărescu acolo, mi se pare?)
    • Like 1
  • Am ajuns la concluzia că nu trebuie să nu mă intereseze omul ci doar opera.Daca aș face altfel ar însemna să resping foarte multe opere valoroase.Chiar Leonardi da Vinci a fugit din Florența pt că violase un tânăr.
    • Like 1
    • @ Adrian Caramida
      Corina check icon
      Să nu confundăm păcate izolate, (chiar și mari) fără legătură cu opera, cu o mentalitate și un caracter profund corupte, care se manifestă în aproape tot ce spui și faci.
      • Like 2
  • Ioan check icon
    M-au frapat și pe mine unele,,contraargumente" din comentariile articolului despre care vorbiți! Amestecate acolo de toate! Ce fracturi de logică poți construi pe ideea ,,da, dar și cutare....a băut"!

    E prea ușor spus ,,debusolare"!
    Oamenii aceștia știu ce fac, știu ce spun! Dar micile lor interese sunt prioritare!
    Intrebari de genul:,,Preferi un specialist grozav, dar imoral unuia moral, dar mai puțin capabil?" sunt întrebări capcană (mai ales cand e vorba despre scriitori!).

    Lichelele trăiesc in preajma noastră și azi! Adaptate la mediu! Și ce mediu ofertant! Vedem cât rău și câtă manipulare fac, iar apreciind pozitiv anumite comentarii la un articol ca cel menționat si de dumneavoastră, asigurăm scuze și ,,înțelegere " a faptelor lor încă cinci generații! Mai mult, devin modele ( inițial tolerate: ,,Ce să faci?Așa-i firea umană!" etc.)!
    E fantastic cum nu mai putem clădi nimic moral, pentru că tot reactualizăm amintiri cu suflete hidoase, le validăm în noi paradigme- voalat acceptabile, apoi, aproape invizibil, ,,inocent", le punem pe soclu ca și potențial reper!
    • Like 0
  • RazvanP check icon
    Desigur nu-i putem acuza de "fripturism" pe "formatorii de opinie" aliniați cuminte în spatele doctrinelor "bune" și "europene": "demitizarea istoriei", "diversitate", "identitate de gen", "importul de alogeni" etc. Este doar o coincidență nefericită faptul că s-au aliniat, ironic, în spatele unor ideologii de stânga în timp ce propovăduiesc "cancelarea" unui mare scriitor român pentru adeziunea la ideologia... de stânga.
    "Stânga noastră e net superioară stângii lor!"
    • Like 2
  • Am citit și eu comentariile din Dilema Veche despre Eugen Barbu. Sunt analize pertinente și obiective care prezintă atât părțile pozitive cât și cele negative din activitatea scriitorului menționat. Și sunt corecte, după părerea mea -cine e interesat le poate citi. Asta în ceea ce privește prima parte a articolului de mai sus. În cea de-a doua parte, autorul se lansează într-o serie de acuzații asupra unor scriitori- cine or fi, nu se știe că nu dă nume- care l-au supărat pe dumnealui în anumite ocazii. Ce ocazii, nu se Înțelege prea bine, datorita exprimării complicat- metaforice pe care o folosește. Ce am înțeles eu, este faptul că are o problema personala cu anumiți indivizi- scriitori probabil sau critici literari?!- și încearcă să se descarce cumva. Din punctul meu de vedere nu a reușit. A scris unul din cele mai nereușite articole pe care le-am citit în Republica.
    • Like 3


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult