Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

GALERIE FOTO. Hanul Solacolu, de pe Calea Moșilor, aflat în stare extremă de degradare, va fi restaurat. „E o mare victorie pentru salvarea patrimoniului bucureștean”

Hanul Solacolu

Sursa foto: Facebook Edmond Niculușcă

„Hanul Solacolu este salvat”, a anunțat Edmond Niculușcă, consilier personal al Primarului Capitalei. Proiectul de Hotărâre a Consiliului General al Municipiului București (CGMB) pentru actualizarea sumelor în vederea exproprierii clădirii a fost votat în unanimitate, a anunțat Edmond Niculușcă, director în Primăria Capitalei, care spune că „e o mare victorie pentru București și pentru salvarea patrimoniului bucureștean”.

Niculușcă a avut, în ultimii 6 ani, cel puțin 8 încercări de a salva clădirea de patrimoniu situată pe Calea Moșilor și aflată în stare extremă de degradare.

După consemnarea în cont a justei despăgubiri în valoare de 4.550.763,12 lei (bani pe care ii avem in buget), începem punerea în siguranță în regim de urgență, a anunțat Niculușcă pe Facebook.

Edmond Niculușcă a detaliat ce vor cuprinde lucrările de punere în siguranță a Hanului Solacolu și a publicat imagini din care se vede starea în care se află clădirea:

„1. Asigurarea stabilității fațadei principale printr-un sistem de sprijinire exterioară, care să asigure circulația pietonală pe trotuarul Căii Moșilor în condiții de siguranță și, în același timp, să protejeze elementele decorative și/sau componentele artistice ale fațadei. Schela va fi utilizată și în cercetarea necesară elaborării studiilor de fundamentare pentru proiectul de restaurare.

2. Asigurarea cursivelor corpurilor laterale prin elemente de sprijinire.

3. Concomitent se va începe evacuarea deșeurilor menajere și a molozului din curtea interioară, cu selectarea elementelor prăbușite, ce pot fi recuperate și integrate prin restaurare. Se va acorda prioritate eliberării accesurilor în subsol.

4. Se vor sprijini bolțile peste pivnițe, cu prioritate în subsolul corpului principal. Se va avansa pas cu pas, sprijinire cu sprijinire, de la intrarea în subsol, către pereții ce susțin fațada principală și calcanele.

5. După asigurarea subsolului și evacuarea molozului și deșeurilor din parter se vor executa eșafodajele de susținere interioare, sprijinite pe tălpi așezate peste pardoselile parterului.


6. Pentru corpul principal, peste nivelul cornișei se va executa o șarpantă provizorie, în două ape (pantă de aprox. 45%, posibil cu rupere de pantă), cu coama paralelă cu Calea Moșilor, cu o durată de viață de minim 5 ani. Streașina va depăși planul vertical al fațadelor pentru a le proteja de apele pluviale. Sistemul de fixare al acesteia va fi astfel propus, încât, la restaurarea monumentului, îndepărtarea șarpanetei și a învelitorii să se realizaze cu ușurință fără a provoca daune suplimentare materialului istoric.

7. Corpul lateral de vest se va asigura cu eșafodaje amplasate doar în interiorul proprietății, iar șarpanta provizorie propusă va fi realizată într-o singură pantă, cu scurgere spre curtea interioară.

8. Corpul lateral de est și corpul central se vor sprijini în mod similar, în evantai, de la locul de acces către pereții opuși, cu elemente de sprijin montate pe tălpi și cu grinzi la partea superioară, de la nivelurile inferioare către etaje.

9. Se va propune un sistem minimal, provizoriu, de jgheaburi și burlane.

10. Se vor asigura golurile de ferestre și uși și se va păstra și proteja tâmplăria existentă și sistemul de închidere al acesteia.”

Istoria hanului

Hanul Solacolu a fost construit în 1859, la comanda fraților Solacoglu din Istanbul, potrivit Hotnews.ro. Clădirea luxoasă a fost afectată de un incendiu în timpul Celui De-Al Doilea Război Mondial. Spre sfârșitul anilor ’80, a fost în pericol de demolare. După 1990, în clădire au locuit mai multe familii repartizate sau nu de fostul ICRAL. În 1997 a fost introdusă în Planul Național de Restaurare pentru reabilitarea centrului istoric, însă lucrările de reabilitare nu au început niciodată. În 2003, imobilul a fost retrocedat urmașilor familiei Solacolu, iar persoanele care locuiau ilegal în clădire au fost evacuate în noiembrie 2007.

În ajunul Războiului de Independență, în imobil a locuit Liuben Karavelov, lider al emigratiei revoluționare bulgare, potrivit unei plăci comemorative, amplasate aici de ambasada Bulgariei.

Sursa foto: Facebook Edmond Niculușcă

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult