Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.
Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși
La sfârșitul liceului, un tânăr schior din Bușteni și-a deschis o firmă care se ocupa de organizarea de tabere pentru copii. Zece ani mai târziu, businessul său înseamnă tabere pentru peste 500 de copii anual, team building-uri pe pârtie, evenimente corporate și o cifră de afaceri de aproximativ 250.000 de euro pe an.
Andrei Ștefan, în vârstă de 30 de ani, s-a urcat prima dată pe schiuri la un an și jumătate, a învățat să schieze singur la trei și a făcut schi de performanță până la 17. Când a terminat liceul, a devenit instructor de schi și a avut o idee de afacere: să organizeze tabere în care să-i învețe pe copii să practice sporturi de iarnă, așa cum o făcuse cu ani în urmă și tatăl său.
A creat firma Progressive Sports cu o investiție minimă: șase milioane de lei vechi, cât costa la acea vreme înființarea unei firme de către un student. La început, taberele au fost puține și cu un număr mic de copii, vreo 10-12, veniți cu ajutorul recomandărilor foștilor clienți de pe pârtie și ale cunoscuților. „Profitul pe care îl scoteam îl reinvesteam și astfel am reușit să îmi cresc firma. Nu am făcut o investiție inițială”, spune Andrei Ștefan. A făcut Facultatea de Relații Economice Internaționale din cadrul Academiei de Științe Economice de la București și un master în Managementul Afacerilor Internaționale. Ceea ce câștiga în anii de început din tabere nu i-ar fi permis să se întrețină, așa că a trebuit să se angajeze: a lucrat într-o firmă de consultanță, dar și în două bănci. „Am făcut în paralel taberele, în momentul în care se apropiau taberele îmi dădeam demisia de la un job, iar când se terminau mă întorceam la altul și așa mai departe. Am avut vreo trei sau patru episoade de acest gen”, povestește antreprenorul.
Școală de schi și evenimente corporate
Din 2010, a început să se ocupe exclusiv de Progressive Sports, iar în ultimii ani și-a extins afacerea cu ajutorul a doi prieteni, și ei pasionați de munte și de sporturile de iarnă.
Acum, sub umbrela Progressive Sports există o școală de schi, un centru de închirieri echipamente, dar și o divizie care organizează evenimente corporate. „Începând de acum doi ani, mai am doi parteneri, Adrian Pintec, care se ocupă de școala de schi și de centrul de închirieri, și Bogdan Bărburiceanu, care se ocupă de evenimentele corporate și individuale pe care le-am dezvoltat”.
Tabere de schi pentru preșcolari
Firma organizează tabere atât pentru elevi, cât și pentru preșcolari cu vârste începând de la patru ani. „Este o creștere intensă în ceea ce privește interesul, noi am fost unii dintre promotorii schiului la nivel de grădiniță. Acum cinci-șase ani ani, când mergeam la grădinițe și le spuneam părinților să-și lase copiii de patru ani în tabere se uitau la mine ca la un nebun. „Dar el nu știe să facă nimic”. Lucru care este adevărat, ei nu știu mare lucru, în ceea ce privește îmbrăcatul, schiul, dar învață. Este o perioadă foarte bună pentru ei pentru a învăța. Doar că acum e cerere din partea părinților și a grădinițelor pentru tabere de schi pentru preșcolari”, a văzut Andrei Ștefan.
Firma organizează pe timpul iernii tabere de schi în Bușteni și în Poiana Brașov, iar vara tabere de aventură, cățărare și mountain-biking. Prețul unei tabere de schi variază între 1.600 și 2.000 de lei de copil. „Noi avem tot personalul pentru a duce un grup de 20-30 de copii de grădiniță, fără părinți, fără educatori, din gară, din București și înapoi. Pe lângă instructorii de schi, avem persoane care se ocupă de îngrijirea și pregătirea lor pentru plecare spre pârtie, pentru îmbrăcat, făcut duș, uscat mănuși, coborât la masă, amintit să se spele pe dinți, separat de instructorii de schi. Avem traineri de dezvoltare personală cu care facem activitățile de după-amiază, avem un program foarte bine pus la punct, perfecționat în ultimii ani, și este o experiență completă”, spune tânărul.
Cum s-au schimbat copiii în ultimii 10 ani
În cei zece ani, de când conduce afacerea a învățat să schieze împreună cu colegii lui în jur de 2.500 de copii. A văzut cât de diferiți sunt cei de astăzi, în comparație cu primii săi elevi: „Ca trend general, în comparație cu acum 10 ani, când am început, este o creștere în ceea ce privește gradul de inteligență al copiilor și știința de a face lucruri, dar, în schimb, este o scădere în ceea ce privește gradul de condiție fizică. Din cauză că sunt mai mult timp statici, din cauza faptului că nu fac sport așa cum ar trebui la școală, din cauza faptului că stau mai mult timp pe tabletă.”
Întreceri pe pârtie cu colegii de serviciu
Astăzi, din business fac parte și o școală de schi, care oferă ore individuale pentru copii și adulți, dar și o divizie care organizează evenimente pentru companii în Poiana Brașov. „Avem în acest moment contracte în derulare cu două corporații, cărora le facem trei evenimente de 85 de persoane și încă două evenimente de 50 de persoane. Noi facem un eveniment complet, autocare, masă, concurs de schi și de snowboard. Concursuri de schi ale companiilor. Avem evenimente în fiecare weekend la cabana Postăvarul cu un client din domeniul băuturilor alcoolice”, spune antreprenorul. În timpul team buildingurilor, angajații care știu să schieze se întrec pe pârtie, iar ceilalți învață primele noțiuni cu instructorii școlii. „Foarte mulți știu deja să schieze sau pot să meargă la nivel individual pe pârtie, așa că nu îi mai interesează partea de învățare, ci partea de explorare și de perfecționare”, povestește Andrei Ștefan, care are planuri de extindere și care vrea să înceapă să lucreze cu turiștii străini. „Am făcut pozele, filmările, textele și site-urile în așa fel încât să intrăm puternic și concentrat pe piețele din Marea Britanie și din Rusia”.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.