Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Generația B. După ce a pus mii de români pe schiuri, un tânăr din Bușteni își vinde serviciile clienților din Marea Britanie și din Rusia

Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși

La sfârșitul liceului, un tânăr schior din Bușteni și-a deschis o firmă care se ocupa de organizarea de tabere pentru copii. Zece ani mai târziu, businessul său înseamnă tabere pentru peste 500 de copii anual, team building-uri pe pârtie, evenimente corporate și o cifră de afaceri de aproximativ 250.000 de euro pe an.

Andrei Ștefan, în vârstă de 30 de ani, s-a urcat prima dată pe schiuri la un an și jumătate, a învățat să schieze singur la trei și a făcut schi de performanță până la 17. Când a terminat liceul, a devenit instructor de schi și a avut o idee de afacere: să organizeze tabere în care să-i învețe pe copii să practice sporturi de iarnă, așa cum o făcuse cu ani în urmă și tatăl său. 

A creat firma Progressive Sports cu o investiție minimă: șase milioane de lei vechi, cât costa la acea vreme înființarea unei firme de către un student. La început, taberele au fost puține și cu un număr mic de copii, vreo 10-12, veniți cu ajutorul recomandărilor foștilor clienți de pe pârtie și ale cunoscuților. „Profitul pe care îl scoteam îl reinvesteam și astfel am reușit să îmi cresc firma. Nu am făcut o investiție inițială”, spune Andrei Ștefan. A făcut Facultatea de Relații Economice Internaționale din cadrul Academiei de Științe Economice de la București și un master în Managementul Afacerilor Internaționale. Ceea ce câștiga în anii de început din tabere nu i-ar fi permis să se întrețină, așa că a trebuit să se angajeze: a lucrat într-o firmă de consultanță, dar și în două bănci. „Am făcut în paralel taberele, în momentul în care se apropiau taberele îmi dădeam demisia de la un job, iar când se terminau mă întorceam la altul și așa mai departe. Am avut vreo trei sau patru episoade de acest gen”, povestește antreprenorul.

Școală de schi și evenimente corporate

Din 2010, a început să se ocupe exclusiv de Progressive Sports, iar în ultimii ani și-a extins afacerea cu ajutorul a doi prieteni, și ei pasionați de munte și de sporturile de iarnă.

Acum, sub umbrela Progressive Sports există o școală de schi, un centru de închirieri echipamente, dar și o divizie care organizează evenimente corporate. „Începând de acum doi ani, mai am doi parteneri, Adrian Pintec, care se ocupă de școala de schi și de centrul de închirieri, și Bogdan Bărburiceanu, care se ocupă de evenimentele corporate și individuale pe care le-am dezvoltat”.

Tabere de schi pentru preșcolari

Firma organizează tabere atât pentru elevi, cât și pentru preșcolari cu vârste începând de la patru ani. „Este o creștere intensă în ceea ce privește interesul, noi am fost unii dintre promotorii schiului la nivel de grădiniță. Acum cinci-șase ani ani, când mergeam la grădinițe și le spuneam părinților să-și lase copiii de patru ani în tabere se uitau la mine ca la un nebun. „Dar el nu știe să facă nimic”. Lucru care este adevărat, ei nu știu mare lucru, în ceea ce privește îmbrăcatul, schiul, dar învață. Este o perioadă foarte bună pentru ei pentru a învăța. Doar că acum e cerere din partea părinților și a grădinițelor pentru tabere de schi pentru preșcolari”, a văzut Andrei Ștefan.

Firma organizează pe timpul iernii tabere de schi în Bușteni și în Poiana Brașov, iar vara tabere de aventură, cățărare și mountain-biking. Prețul unei tabere de schi variază între 1.600 și 2.000 de lei de copil. „Noi avem tot personalul pentru a duce un grup de 20-30 de copii de grădiniță, fără părinți, fără educatori, din gară, din București și înapoi. Pe lângă instructorii de schi, avem persoane care se ocupă de îngrijirea și pregătirea lor pentru plecare spre pârtie, pentru îmbrăcat, făcut duș, uscat mănuși, coborât la masă, amintit să se spele pe dinți, separat de instructorii de schi. Avem traineri de dezvoltare personală cu care facem activitățile de după-amiază, avem un program foarte bine pus la punct, perfecționat în ultimii ani, și este o experiență completă”, spune tânărul.

Cum s-au schimbat copiii în ultimii 10 ani

În cei zece ani, de când conduce afacerea a învățat să schieze împreună cu colegii lui în jur de 2.500 de copii. A văzut cât de diferiți sunt cei de astăzi, în comparație cu primii săi elevi: „Ca trend general, în comparație cu acum 10 ani, când am început, este o creștere în ceea ce privește gradul de inteligență al copiilor și știința de a face lucruri, dar, în schimb, este o scădere în ceea ce privește gradul de condiție fizică. Din cauză că sunt mai mult timp statici, din cauza faptului că nu fac sport așa cum ar trebui la școală, din cauza faptului că stau mai mult timp pe tabletă.” 

Întreceri pe pârtie cu colegii de serviciu

Astăzi, din business fac parte și o școală de schi, care oferă ore individuale pentru copii și adulți, dar și o divizie care organizează evenimente pentru companii în Poiana Brașov. „Avem în acest moment contracte în derulare cu două corporații, cărora le facem trei evenimente de 85 de persoane și încă două evenimente de 50 de persoane. Noi facem un eveniment complet, autocare, masă, concurs de schi și de snowboard. Concursuri de schi ale companiilor. Avem evenimente în fiecare weekend la cabana Postăvarul cu un client din domeniul băuturilor alcoolice”, spune antreprenorul. În timpul team buildingurilor, angajații care știu să schieze se întrec pe pârtie, iar ceilalți învață primele noțiuni cu instructorii școlii. „Foarte mulți știu deja să schieze sau pot să meargă la nivel individual pe pârtie, așa că nu îi mai interesează partea de învățare, ci partea de explorare și de perfecționare”, povestește Andrei Ștefan, care are planuri de extindere și care vrea să înceapă să lucreze cu turiștii străini. „Am făcut pozele, filmările, textele și site-urile în așa fel încât să intrăm puternic și concentrat pe piețele din Marea Britanie și din Rusia”.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult