Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

GENERAȚIA B. Magazinul temporar care te face să te gândești de două ori înainte de a-ți cumpăra haine de la mall

Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Sâmbătă și duminică are loc la București Cloud No. 9, un magazin temporar care aduce în același loc, la The Ark, 60 de designeri români. Peste 2.000 de vizitatori sunt așteptați, în acest weekend, în pop-up store, pentru a cumpăra creații vestimentare, genți sau accesorii în serie limitată. Multe din hainele pe care vizitatorii le pot găsi sunt la prețuri accesibile, deloc mai mari decât cele din mall, spun organizatorii. În plus, de aici îți poți achiziționa piese unicat.

Evenimentul, care va avea în acest an două ediții, a început în 2012, atunci când Raluca Blănaru și sora ei geamănă, Irina Astratini, au creat un brand de fashion, Lure, și au văzut cât de greu le este designerilor români să ajungă la clienți.

Și-au cooptat în proiect o prietenă, pe Carmen Epuran, care avea experiență în comunicare și în organizarea de târguri și au făcut în toamna lui 2012 o primă ediție a evenimentului la care au fost prezenți doar șapte designeri. „Eram la început și nu ne acorda nimeni credit. Între timp am crescut, iar la această ediție avem aproximativ 60 de designeri. Cel mai bun semn că oamenii vin să cumpere și că Cloud No. 9 are succes este faptul că peste 80% dintre designerii care au fost la ediția trecută au revenit și la aceasta”, spune Carmen Epuran.

Evenimentul se adresează oamenilor care vor mai mult, iar ceea ce fac mulți dintre tinerii designeri români se apropie de artă, de la o pictură pe o geantă până la o structură geometrică de pe o bijuterie contemporană. „Sunt oameni care fac lucruri foarte frumoase la prețuri accesibile, oameni care urmăresc întreg procesul de creație, de la idee, care este a lor, până la alegerea materialelor și realizarea produselor. Sunt extrem de talentați”, spune Carmen Epuran, care dă exemplul unei designere care a inventat Bookletta, o geantă cu un compartiment transparent în față, ce lasă la vedere cartea pe care o porți cu tine.

Prețul unei rochii din pop-up store variază între 100 și 2.000 de lei, în funcție de model și de materialele folosite, o geantă poate ajunge la aproximativ 150 de euro, iar o pereche de pantofi la aproximativ 100 de euro. Această ediție a Cloud No. 9 Pop-Up Store este susținută de Ana Morodan, creatoarea unui blog de stil personal, iar selecția designerilor a fost realizată de stilistul Maurice Munteanu, printre cei care vor fi prezenți la eveniment numărându-se și Andreea Raicu. 

„Vom avea și un concurs, iar două dintre câştigătoare vor primi un styling complet, realizat de Maurice Munteanu, cu produse ale expozanţilor care participă la eveniment, iar patru vizitatoare vor primi creaţii semnate de designeri români”, spune Carmen Epuran, care își dorește ca Cloud No. 9 să fie o cale de promovare a tinerilor designer români.

„Cel mai important este să greșești și să înveți din greșeli”

Odată cu târgul, a crescut și Lure, brandul creat în 2012 de Raluca Blănaru și sora ei. Raluca a fost olimpică la latină, a fost traducător, dar a lucrat și într-o companie multinațională. După ce a devenit mamă, s-a gândit că nu mai vrea să se întoarcă în corporație. „Nu mă vedeam făcând acest lucru pe mai departe. Mi se părea că sunt un mic roboțel”, își amintește aceasta. Cu o investiție de aproximativ 5.000 de euro, a pus bazele Lure și a lucrat la început cu o fabrică de confecții din Buzău. „Am pornit cu pași mici, erau dificultăți care țineau de promovare, dar și de producție. Ca să reușești să oferi un preț bun trebuie să produci o anumită cantitate, iar noi nu eram sigure că o să o vindem. Am făcut târgul, căutat susținere din partea unor persoane publice, primele care ne-au ajutat au fost Dana Rogoz și Carmen Brumă. Am făcut o primă colecție și am vândut tot”, își amintește Raluca. 

Irina Astratini, Raluca Blănaru și Carmen Epuran, împreună cu Andreea Raicu în fața standului Lure de la Cloud No. 9

Astăzi, firma lucrează cu o fabrică din București și are angajați un designer, două croitorese în regim permanent și încă una în regim de colaborare. Și-ar mai dori să angajeze două croitorese, însă croitoresele bune sunt greu de găsit. Cele două surori sunt implicate sută la sută în afacere, de la alegere materialelor până la realizarea bannerelor de pe site. 

„Am învățat mult, am făcut lucrurile treptat și cred că unul dintre cele mai importante lucruri este să greșești, să înveți din greșeli și să te perfecționezi”, crede Raluca Blănaru. Clientele ei au între 25 și 45 de ani, iar multe dintre ele lucrează în multinațională. „Piesele noastre sunt casual-cocktail, pot fi purtate atât la birou, cât și seara în oraș. Prețurile noastre sunt medii, cel mai scump a fost un blazer care costa aproape 600 de lei. Sunt importante și materialele, și lucrătura. Cred că orice colecție ar trebui să conțină piese basic, care nu se demodează niciodată, culori basic, care nu se demodează niciodată”, spune antreprenoarea. 

Începând cu acest an, Lure își va extinde gama de produse. O colecție de genți este deja gata, iar până la sfârșitul lui 2016 clienții vor putea găsi pe site firmei atât pantofi, cât și accesorii. Anul trecut, firma a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 60.000 de euro, care s-ar putea dubla, potrivit estimărilor fondatoarelor, până la sfârșitul anului viitor. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult