Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Gratuitatea acordată studenților e cea mai mică problemă a CFR. Dar este o problemă mare pentru studenți

cfr - studenti - protest

Foto: Inquam Photos / Ilona Andrei

Cum articolul anterior, cel despre gratuitatea acordată elevilor și studenților pentru transportul în comun, a stârnit mai multe polemici, am decis să revin cu câteva clarificări și cifre.

Partea întâi. Legislația

Majoritatea oamenilor sunt greșit informați crezând că gratuitatea se acordă doar studenților până în 26 ani. Prima variantă într-adevăr specifica acest lucru, dar ulterior a fost schimbată și chiar și studenții peste 26 de ani puteau beneficia de gratuitate.

Pe site-ul Consiliului Național pentru Finanțarea Învățământului Superior găsim forma sintetică a Legii educației naționale nr. 1/2011  pentru anul 2020 care spune așa:

Art. 205

(2) În timpul anului universitar, studenții înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență, în instituțiile de învățământ superior acreditate, în vârstă de până la 26 de ani, beneficiază de tarif redus cu minimum 50% pe mijloacele de transport local în comun, transportul intern auto, feroviar şi naval. Studenții orfani sau proveniți din casele de copii beneficiază de gratuitate pentru aceste categorii de transport.

(la data 30-dec-2013 Art. 205, alin. (2) din titlul III, capitolul X, secțiunea 2 modificat de Art. I, punctul 31. din Ordonanța urgenta 117/2013)

(2 1) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în tot cursul anului calendaristic, studenții înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență, în instituțiile de învățământ superior acreditate, beneficiază de gratuitate la transport intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a.

(la data 06-ian-2017 Art.205, alin. (2) din titlul III, capitolul X, secțiunea 2 completat de Art.4, punctul 1. Din Ordonanța de urgență 2/2017)

ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 2 din 6 ianuarie 2017

Articolul 4

Legea educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:

1. La articolul 205, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:

(2^1) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în tot cursul anului calendaristic, studenții înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență, în instituțiile de învățământ superior acreditate, beneficiază de gratuitate la transport intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a.

Acum, prin OUG nr. 8 din 18 februarie 2021 legea s-a schimbat iar și a revenit la limita de vârstă la reducerea de 50%:

Articolul VI

Legea educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

2. La articolul 205, alineatul (2) va avea următorul cuprins:

(2) Studenții înmatriculați la forma de învățământ cu frecvență, în instituțiile de învățământ superior acreditate, în vârstă de până la 26 de ani, beneficiază de tarif redus cu 50% pe mijloacele de transport local în comun, transportul intern auto, cu metroul, precum și pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a și naval, pe tot parcursul anului calendaristic. Studenții orfani sau proveniți din casele de copii beneficiază de gratuitate pentru aceste categorii de transport.

Articolul (2^1) care prevederea gratuitatea fără limită de vârstă a fost abrogat.

Partea a doua. Cifrele

Pe site-ul CFR găsim datele financiare raportate.

Date financiare raportate pe semestru.

E simplu de observat că, în primul semestru din 2019, CFR a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri. Al doilea tabel confirmă acest lucru, la finalul anului 2019 CFR a înregistrat o creștere de 5,97% față de 2018. Iar în anul 2018 a înregistrat față de 2017 o ușoară creștere a cifrei de afaceri de 0,41%. Încă nu avem și datele pentru 2020, dar pentru anii 2017, 2018, 2019, conform propunerilor de bugetul de venituri și cheltuieli, putem spune că CFR s-a apropiat destul de mult de estimări.

Vă rog să țineți cont și de faptul că CFR e companie de stat și primește subvenții. Adică cetățenii plătesc taxe și impozite, acestea ajung la bugetul de stat, iar Guvernul acordă subvenții. Adică cetățeanul plătește biletul de tren cu mult timp înainte de a ajunge la ghișeu.

(clic pe imagine pentru a vedea la dimensiune mai mare)

După cum ați văzut în tabele, CFR o duce bine, dacă e să luăm în calcul veniturile. Desigur, e cam dubios că nu poate ieși pe profit, deși primește subvenții. Sigur, gratuitatea acordată elevilor și studenților nu este în niciun fel cea mai mare problemă financiară a CFR-ului. De fapt, gratuitatea acordată reprezintă un procent infim, nesemnificativ, dacă ne uităm la pierderile reale ale CFR.

Ba chiar Asociația Națională a Organizațiilor Studențești din România a făcut o analiză a cheltuielilor statului pentru gratuitățile acordate:

clic pe tabel pentru a vedea la dimensiune mai mare

Conform analizei ANOSR, impactul bugetar în PIB al acestor cheltuieli este de 0,0189%.

Acum aș vrea să reiau ceea ce am zis în articolul anterior.

Problema nu este nicidecum una economică, motiv pentru care am și prezentat datele financiare de mai sus. Ba chiar am și propus două soluții atât pentru elevi, cât și pentru studenți. Educația trebuie susținută cu toate resursele posibile, fără discriminări și astfel încât să aducă un sprijin real. Acordarea de gratuități fără a avea în spate o strategie clară e doar praf în ochi, e doar o mimare a ajutorului. Există într-adevăr elevi și studenți care au dificultăți financiare, care provin din medii defavorizate, care nu beneficiază de prea multe posibilități pentru a avea acces necondiționat la educație. Sigur că aceștia au nevoie de orice formă de ajutor posibilă. De asta am și propus cele două soluții prin care ar trebui identificați toți acești studenți și elevi, tocmai pentru a le oferi sprijin.

Problema este una de mentalitate. Am trăit 45 de ani sub comunism, sub „mâna protectoare” a statului care îți dădea casă și loc de muncă. La pachet cu raționalizări, milițieni, cozi la lapte, curent cu porția, ba chiar și facultăți desființate și lista poate continua. În 1989 am trecut printr-o revoluție tocmai ca să scăpăm de comunism și sistemul socialist. Ne-am pierdut prieteni și membri ai familiei ca să trăim în democrație.

Ei bine, într-o democrație cetățeanul trebuie să fie răspunzător pentru el însuși și să renunțe la a mai aștepta din partea statului. De 30 de ani plătim taxe și impozite către un stat incapabil să livreze un sistem de învățământ performant. Soluția statului este să acorde gratuități în timp ce într-o școală din comuna Axintele, județul Ialomița, elevii se încălzesc la sobă cu lemne. Au centrală termică, dar nu o pot folosi. Dacă o pornesc, pică curentul în jumătate de comună. Avem școli fără sisteme de alarmă pentru incendii, școli fără grupuri sanitare, școli care nu au mai fost renovate de zeci de ani, școli în care tehnologia e încă un mit. Anul acesta bugetul pentru educație este cel mai mic din ultimii 30 de ani, 2.5% din PIB. Iar noi ne lăsăm duși de nas cu gratuități. Apropo, știți că tot ce vine din partea statului nu e gratuit, nu? Tot noi plătim pentru orice fel de gratuitate.

Prin urmare, cu riscul de a mă repeta, gratuitățile acordate elevilor și studenților duc la menținerea și recrearea unei mentalități care îl face pe cetățean dependent de stat. La 30 de ani de la căderea comunismului ar trebui să încercăm să pornim pe un drum în care cetățeanul își asumă responsabilitatea pentru propriul trai și nu mai așteaptă salvarea din partea statului. Așa că îmi susțin părerea, fără gratuități acordate. Cred că putem găsi o multitudine de soluții pentru a-i putea ajuta cu adevărat pe cei care au nevoie, fără să plecăm capul după măsuri de sprijin care nu au nici un rezultat și beneficiu real. Dacă citiți rapoartele pentru sistemul de învățământ din România o să observați că nu a crescut în niciun fel calitatea acestuia, pentru că studenții și elevii au avut transport gratuit. Așadar, cred că soluțiile sunt altele. Trebuie doar să vrem să ne deschidem mintea și ochii și să ne apucăm de treabă.

Articol preluat de pe blogul autorului

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Fiindcă recent guwerner-ul lui Prostannis a anulat gratuitățile de transport feroviar pentru studenți, s-au găsit o grămadă de "dreptaci" care să vrea să demonstreze că această ticăloșie ar fi un lucru bun și că ar reprezenta normalitatea.

    Culmea, aceiași manipulați și spălați pe creier de pnl, usr, plus, pmp și "oengheurile" macovisto-sorosisto-neosecuriste care țipau la marșuri, mitinguri, proteste și altele asemenea că "vor o țară ca afară", acum tot ei sunt deranjați de faptul că PSDragnea a creat în 2017 o facilitate care în Germania, țară europeană normală și democratică, există nu de ani, ci deja de decenii!!!

    Nu, nu vorbesc din auzite. Am fost de două ori bursier DAAD, prima oară în ultimul an de facultate, cu Semesterstipendium în Heidelberg, a doua oară postuniversitar, cu un Jahresstipendium în Frankfurt am Main. În ambele cazuri am beneficiat de Semesterticket, ca orice student.

    Cu Semesterticket de la Uni Frankfurt beneficiam de număr nelimitat de călătorii timp de 6 luni pe toate mijloacele de transport public: bus, tramvai, metrou, S-Bahn, tren. Deci trenul era inclus! Semesterticket avea valabilitate nu numai pe raza orașului Frankfurt, care e ditamai metropola, ci aproape în tot landul Hessen. Asta era la sfârșitul anilor 90.

    Citind criticile vehemente ale celor care "vor o țară ca afară" îndreptate acum împotriva "pomenilor electorale ale lui Dragnea", prima dată m-am gândit că poate nici afară nu mai există asemenea gratuități. Așa că am fost curios să caut pe site-ul Universității J. W. Goethe din Frankfurt și... bineînțeles că Semesterticket există în continuare, tot cu număr nelimitat de călătorii, tot cu valabilitate în întreg landul Hessen, pe toate mijloacele de transport, inclusiv tren. Acum există și în format electronic, prin intermediul unei aplicații pentru dispozitive mobile.

    Goethe-Universität Frankfurt sau Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg nu sunt cazuri excepționale, în Germania cam toate universitățile oferind această gratuitate. De ea beneficiază absolut toți studenții, fiindcă într-o țară europeană normală și democratică precum Germania chiar există și se respectă egalitatea în drepturi, egalitatea de șanse și de tratament și nimeni nu este discriminat(ă).

    Rezultă că nu gratuitatea lui Dragnea este anormală, ci taman anularea ei acum de către guwerner-ul lui Prostannis!!!

    Singurul lucru anormal la gratuitatea lui Dragnea este faptul că s-a dat abia în anul 2017, când ea ar fi trebuit dată imediat la începutul anilor 90, ca în țări europene normale precum Germania. Oare de ce nu s-a dat? Poate ne spune insul care a fost ministrul transporturilor în 5 guverne, mânăstire-ntr-un picior, ghici, Petrov-securistul, cine???

    În concluzie, "vrem o țară ca afară" este doar un slogan lansat de politrucii dreptei reacționare băsisto-macovisto-liberalo-uSRIsto-haBARNAisto-neosecuristo-sorosiste. Desigur fără acoperire în realitate, exact ca sloganul userist "fără penali în funcții publice" sau sloganul penelist "pentru o Românie NOR-MA-LĂ". Este evident că măsuri abuzive, aberante, retrograde și antieuropene precum anularea gratuităților de călătorie pentru studenți nu reprezintă pași către normalitate, ci clar și categoric împotriva normalității!
    • Like 0
  • Delia MC Delia MC check icon
    Cu acordarea acestui " drept" ați fost cumpărați. Mai rău, Dragnea a vrut să scape de voi din București să mergeți acasă nu să îngroșați rândurile manifestanților. O mită pornită dintr-o tactică malefică, ce odată acordată a fost atât de bine însușită că nu mai e de vânzare. Aplauze.
    • Like 0
  • DIscutiile pe tema asta sunt pierdere de timp, trebuie eliminate pomenile astea in suveica din bani publici. Mita la studenti se transforma in subventie a CFR care organizeaza licitatii iar la final de an CFR iese in pierdere! Pierderi care se duc in deficit, iar deficitul in credite. Studentul, sefii din CFR, politicienii si clientii lor, chiar si bancherii sunt multumiti, pentru contribuabil raman creditele si dobanzile. DIn toate astea reiese ca studentul este idiotul util, in conditiile in care el si familia lui raman sa plateasca creditele. Frumos, nu?
    • Like 2
  • Gratuitatea nu este un drept, nu scrie nimic despre asta în Constituție. Nu ajută nici CFR și nici pe studenți. Aceștia, având gratuitate pe CFR, pleacau acasă (la golit frigiderele și buzunarele părinților), la mare sau la munte joi după amiază și se întorceau marți. La facultate mergeau miercuri și, eventual, joi! Și după aceea ne mirăm că o bună parte generațiilor actuale de absolvenți de învățământ superior nu știu nici măcar să scrie corect o cerere la sfârșitul anilor de studiu.
    • Like 4
  • Este adevarat calatoriile studentilor cu trenul ii cea mai mica problema in tara asta . Dar totusi cum naiba se transforma un ajutor in drepturi de neatins? Si aici vorbesc de toate ajutoarele , pensii speciale , vouchere, sporuri , etc , etc.
    • Like 3
    • @ Silviu Pop Sese
      Cum să fie acestea ”drepturi de neatins” ? Mai degrabă se poate spune că beneficiarii (studenții) ”s-au nărăvit” ! Și în loc de beneficii pentru student se ajunge la un profit nemeritat pentru studenți și un buget cheltuit pe interese neesențiale ! De ce ?
      1-- dacă ar rămâne ca până acum, constatăm că frecvența la cursuri și seminarii este facultativă, 2-- că activitatea de bază a studenților (studiul, învățătura) este trecută pe planul al treilea ; 3-- nivelul de pregătire a absolvenților a scăzut continuu de când studenții sunt mai mult pe tren /autobuz decât la cursuri și seminarii ;
      4-- pe studenți nu îi arde dorul de casă ci doar de chiul de la ore.
      5-- că în trenuri (accelerate și rapide) locurile sunt rezervate pentru chiulangii iar călătorii care-și plătesc integral biletul călătoresc în picioare, în folosul studenților oboșiți (de nesomn, ș.a.) și dezinteresați de rostul pentru care au intrat la facultate ! 6-- În plus (societatea, guvernul, ș.a.) acordă gratuități (=face cheltuieli) pentru a reuși să ”recolteze” niște absolvenți slab pregătiți, ceea ce este în paguba societății care le stimulează nepofta de studiu !
      7-- Oricum am lua-o, societatea iese mereu în pagubă, mai ales dacă ținem cont de faptul că majoritatea părăsesc țara iar cheltuielile intră la ”pagube totale” !
      8-- Pe când niște proteste pentru ca bibliotecile universităților să fie deschise și sâmbăta și duminica sau ca aceștia să beneficieze de niște întâlniri cu specialiști în domeniu ? Nu, ”noi” protestăm doar când suntem deranjați de la chiul gratis ! Ce societate e aceea care finanțează dezinteresul pentru studiu și pentru cheltuirea fără rost a banului public ? Și pe deasupra, în condițiile în care societatea contabilizează pierderi serioase în economie, ”noi” ne găsim isteți să afirmăm că ”astfel (dacă
      nu ne plimbăm mereu cu trenul) suferă procesul de studiu” ! Ba dimpotrivă !
      9-- Știe careva dintre chiulangii că, ”înainte”, chiar și studenții cu bursă mergeau acasă doar după fiecare semestru, adică de 2 ori pe an universitar ?
      10-- Se afirmă (e citat CFR Călători) că această practică, devenită nărav, ”e cea mai mică problemă” ; probabil prin analogie cu evidențierea ponderii de ”doar” 1,38% a pensiilor speciale ale parlamentarilor din totalul pensiilor speciale ; cu alte cuvinte este ceva admisibil și trebuie acceptat de societatea românească, deși pe plan moral ambele sunt de neadmis !
      • Like 2


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult