Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Guvernul anunță o „revoluţie” în infrastructură. Primăriile vor putea prelua de la CNAIR proiectele centurilor ocolitoare. Cine face excepție

infrastructura rutiera - autostrada - Foto Inquam Photos / Alexandra Pandrea)

Foto Inquam Photos / Alexandra Pandrea

Aleșii locali vor putea prelua de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) construcția de centuri ocolitoare.

Guvernul a adoptat joi o ordonanță de urgență care prevede că proiectele de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local vor putea trece de la autorităţile centrale la cele locale.

Există însă și o excepție. Marcel Boloș, ministrul Fondurilor Europene, a declarat pentru G4Media.ro că posibilitatea de a transfera proiectele a fost acceptată de Comisia Europeană pentru șapte din cele opt regiuni de dezvoltare din România, excepția fiind regiunea București – Ilfov, una dintre cele mai bogate din întreaga Uniune Europeană. Centura București și alte obiective de infrastructură din Capitală vor rămâne așadar la autoritățile centrale.

„Un act normativ adoptat în şedinţa de guvern de ieri reprezintă o adevărată revoluţie în domeniul proiectelor de infrastructură derulate cu fonduri europene. Astfel, Ministerul Fondurilor Europene a propus şi a fost adoptată o ordonanţă de urgenţă care permite transferul proiectelor de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local de la autorităţile centrale la nivelul autorităţilor locale”, a anunţat, vineri, şeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă, scrie Agerpres.

Este o soluţie cerută de foarte mult timp de către autorităţile locale care nu puteau interveni pentru modernizarea, extinderea sau reabilitarea unor rute de transport cu trafic intens, care aglomerau infrastructura de la nivelul unor localităţi.

Astfel, drumuri naţionale, centuri ocolitoare care nu erau până în prezent în grafic de execuţie la nivelul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) vor putea fi transferate autorităţilor locale şi executate în gestiunea acestora, urmând ca, după finalizarea lucrărilor, acestea să revină în administrarea CNAIR. Astfel se diminuează riscul dezangajării a peste 2 miliarde de euro, fonduri din Programului Operaţional Infrastructură Mare.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Same1 check icon
    iertati, intrebare. Dar ma iertati ca indraznesc sa va adresez intrebarea. Daca nu era firea primar, mai exista vreodata aceasta "exceptie" a regiunii buc-if ? Dincolo de butaforia "justificarii" printre cele mai bogate din ue .. Adica monte carlo e praf. Deci mai era fara firea? Acum ma iertati
    • Like 1
    • @ Same1
      Firea sa faca in interiorul capitalei,ca are destule incepute,desfacute,intarziate,dar,NEINCEPUTE cele mai multe.Din gurita scoate multe si unele chiar bune,dar practica ii straina de demersurile ei verbale.
      • Like 0


Îți recomandăm

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult

Solar Resources

V-am spus anul trecut povestea IT-stului care a făcut o „reconfigurare de traseu” în carieră: sătul de orele pierdute în trafic în București, s-a întors „la țară”, lângă Turnu Măgurele, să facă agricultură bio.

Citește mai mult

Post Malone

A deschis turneul său european ”The Big Ass Tour” la Cluj și a spus în fața tuturor că nu a mai fost niciodată în România, dar că e „ireal” că a fost primit atât de bine aici. A vorbit cu sinceritate despre începuturile sale și despre cum i se zicea la început că va fi un „one hit wonder”. Am descoperit la Untold X un artist cu o voce foarte bună, inepuizabilă, ca o baterie cu reîncărcare rapidă: la finalul fiecărei piese părea că rămâne fără suflare. În mod neașteptat, se reîncărca în câteva zeci de secunde în care i se auzea respirația adâncă și intra cu aceeași forță în următoarea melodie. E foarte valoros Post Malone, pentru mine, revelația acestei ediții (foto: Inquam Photos / Vlad Bereholschi).

Citește mai mult