(Foto Guliver/Getty Images)
Un proiect de ordonanță de urgență anunță sancțiuni dure pentru companii, de până la 5% din cifra de afaceri. Proiectul stabilește majorarea amenzilor pe care Autoritatea Națională privind Protecția Consumatorilor (ANPC) le poate aplica în domenii precum piaţa bancară, retail și furnizori de servicii.
„Sancțiunile ce pot fi impuse în baza OG 21/1992 privind protecția consumatorilor pot ajunge până la maxim 2% din cifra de afaceri, respectiv 4% pentru încălcări repetate și încălcări grave (e.g. dacă fapta a avut că urmare afectarea gravă și în mod repetat a intereselor mai multor consumatori sau dacă fapta a avut că urmare vătămarea sănătății sau a integrității corporale a unei sau mai multor persoane), precum și în situația în care operatorul economic nu a adus la îndeplinire măsurile dispuse în termenele și condițiile stabilite prin procesele-verbale de sancționare și ca urmare a rămânerii definitive a hotărârilor instanțelor de judecată”, se arată într-o alertă publicată de Reff şi Asociaţii, membră a reţelei Deloitte Legal.
Proiectul prevede printre altele că operatorii economici vor fi obligați să afișeze pe ușa de la intrarea principala în unitate, pe o perioada de 30 de zile, o informare cu privire la măsurile aplicate prin actele de control.
Sancțiunile ce pot fi impuse în baza Legii 363/2007 privind practicile comerciale incorecte pot ajunge până la maxim 3% din cifra de afaceri pentru unele practici comerciale incorecte (cele agresive și cele care nu sunt înșelătoare), respectiv 4% din cifra de afaceri pentru practicile comerciale înșelătoare, precum și pentru nerespectarea măsurilor impuse de ANPC.
Proiectul de OUG elimină posibilitatea ca operatorii economici, cărora le-au fost reținute încălcări ale prevederilor acestor acte normative, să poată achita jumătate din minimul amenzii astfel stabilite.
Alte modificări prevăzute de proiectul de OUG, așa cum au fost sintetizate de Reff şi Asociaţii, membră a reţelei Deloitte Legal:
- În cazul în care se dispune sancțiunea complementară privind închiderea definitivă a unității, agentul constatator va putea propune pentru societate, administrator și asociații societății, interzicerea de a mai desfășura activitățile prevăzute în Codul CAEN pentru care a fost sancționată societatea, pentru o perioadă de până la 3 ani;
- Măsurile dispuse în baza art. 55 (care includ și oprirea temporară/ definitivă a comercializării produselor) nu se mai dispun, direct sau prin delegare, prin ordin sau decizie, de către conducătorul ANPC – deci vor putea fi dispuse direct, fără delegare și fără vreun ordin sau decizie, de către agenții constatatori, prin procesul verbal de constatare a contravenției;
- Vânzările cu preț redus trebuie să specifice în mod obligatoriu dată de debut și dată finalizării, precum și sortimentul de mărfuri supus vânzării cu preț redus în cazul în care operațiunea nu se referă la totalitatea produselor din structura de vânzare;
În cazul produselor alimentare provenite din afară UE, înainte de punerea pe piață ar trebui obținut din partea ANPC (Direcția Generală Supraveghere Piață și Armonizare Europeană), la propunerea LAREX, un aviz de conformitate cu informațiile înscrise prin etichetare privind compoziția, pe baza de analize de laborator și documente însoțitoare.
Aparatele de măsură utilizate pentru determinarea cantității produselor vândute în vrac trebuie să fie clare și vizibile pentru consumator.
La acestea se adaugă modificări care se referă la furnizorii de servicii:
- Cuantumul amenzilor ce pot fi impuse în baza Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive poate ajunge până la 5% din cifra de afaceri în cazul încălcării interdicției de a stipula clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii;
- De altfel, o altă modificare de impact propusă prin proiectul de OUG este aceea potrivit căreia instanța de judecată - în situația în care constată existența unor clauze abuzive în contractul analizat - obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum și să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activității profesionale și fără a mai avea posibilitatea înserării acestora în cuprinsul noilor contracte pe care urmează să le utilizeze în activitatea profesională. În plus, instanța va dispune și restituirea, în totalitate, către consumatori, a sumelor percepute în temeiul unor clauze abuzive.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.