Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Guvernul pregătește o OUG cu amenzi de până la 5% din cifra de afaceri pentru companii, prin creșterea sancțiunilor aplicate de Protecția Consumatorilor

companie - cladire

(Foto Guliver/Getty Images)

Un proiect de ordonanță de urgență anunță sancțiuni dure pentru companii, de până la 5% din cifra de afaceri. Proiectul stabilește majorarea amenzilor pe care Autoritatea Națională privind Protecția Consumatorilor (ANPC) le poate aplica în domenii precum piaţa bancară, retail și furnizori de servicii.

„Sancțiunile ce pot fi impuse în baza OG 21/1992 privind protecția consumatorilor pot ajunge până la maxim 2% din cifra de afaceri, respectiv 4% pentru încălcări repetate și încălcări grave (e.g. dacă fapta a avut că urmare afectarea gravă și în mod repetat a intereselor mai multor consumatori sau dacă fapta a avut că urmare vătămarea sănătății sau a integrității corporale a unei sau mai multor persoane), precum și în situația în care operatorul economic nu a adus la îndeplinire măsurile dispuse în termenele și condițiile stabilite prin procesele-verbale de sancționare și ca urmare a rămânerii definitive a hotărârilor instanțelor de judecată”, se arată într-o alertă publicată de Reff şi Asociaţii, membră a reţelei Deloitte Legal.

Proiectul prevede printre altele că operatorii economici vor fi obligați să afișeze pe ușa de la intrarea principala în unitate, pe o perioada de 30 de zile, o informare cu privire la măsurile aplicate prin actele de control.

Sancțiunile ce pot fi impuse în baza Legii 363/2007 privind practicile comerciale incorecte pot ajunge până la maxim 3% din cifra de afaceri pentru unele practici comerciale incorecte (cele agresive și cele care nu sunt înșelătoare), respectiv 4% din cifra de afaceri pentru practicile comerciale înșelătoare, precum și pentru nerespectarea măsurilor impuse de ANPC.

Proiectul de OUG elimină posibilitatea ca operatorii economici, cărora le-au fost reținute încălcări ale prevederilor acestor acte normative, să poată achita jumătate din minimul amenzii astfel stabilite.

Alte modificări prevăzute de proiectul de OUG, așa cum au fost sintetizate de Reff şi Asociaţii, membră a reţelei Deloitte Legal: 

  • În cazul în care se dispune sancțiunea complementară privind închiderea definitivă a unității, agentul constatator va putea propune pentru societate, administrator și asociații societății, interzicerea de a mai desfășura activitățile prevăzute în Codul CAEN pentru care a fost sancționată societatea, pentru o perioadă de până la 3 ani;
  • Măsurile dispuse în baza art. 55 (care includ și oprirea temporară/ definitivă a comercializării produselor) nu se mai dispun, direct sau prin delegare, prin ordin sau decizie, de către conducătorul ANPC – deci vor putea fi dispuse direct, fără delegare și fără vreun ordin sau decizie, de către agenții constatatori, prin procesul verbal de constatare a contravenției;
  •  Vânzările cu preț redus trebuie să specifice în mod obligatoriu dată de debut și dată finalizării, precum și sortimentul de mărfuri supus vânzării cu preț redus în cazul în care operațiunea nu se referă la totalitatea produselor din structura de vânzare;
  • În cazul produselor alimentare provenite din afară UE, înainte de punerea pe piață ar trebui obținut din partea ANPC (Direcția Generală Supraveghere Piață și Armonizare Europeană), la propunerea LAREX, un aviz de conformitate cu informațiile înscrise prin etichetare privind compoziția, pe baza de analize de laborator și documente însoțitoare.

  • Aparatele de măsură utilizate pentru determinarea cantității produselor vândute în vrac trebuie să fie clare și vizibile pentru consumator.

La acestea se adaugă modificări care se referă la furnizorii de servicii:

  • Cuantumul amenzilor ce pot fi impuse în baza Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive poate ajunge până la 5% din cifra de afaceri în cazul încălcării interdicției de a stipula clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii;
  •  De altfel, o altă modificare de impact propusă prin proiectul de OUG este aceea potrivit căreia instanța de judecată - în situația în care constată existența unor clauze abuzive în contractul analizat - obligă profesionistul să modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum și să elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activității profesionale și fără a mai avea posibilitatea înserării acestora în cuprinsul noilor contracte pe care urmează să le utilizeze în activitatea profesională. În plus, instanța va dispune și restituirea, în totalitate, către consumatori, a sumelor percepute în temeiul unor clauze abuzive. 

Proiect OUG ANPC by on Scribd

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Genial! In curand o sa ramaneti in tara cu pensionarii si bugetarii, caci multinationalele duse vor fi fara a se uita in urma. S'atunci sa vedeti voi cum va cuge mierea si laptele pe autostrazile proaspat gatite de bucatarii SEFI PSD'alde :))
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult