Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De cinci ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Haina îl face pe om și când face „work from home”

fashion - acasa - Foto Guliver/Getty Images

Foto Guliver/Getty Images

Angajatorilor nu le pasă ce purtăm atunci când lucrăm de acasă, atât timp cât ne facem treaba, însă agajații trebuie să se îmbrace atfel încât să-și mențină productivitatea şi rutina zilnică.

Așadar, pentru viitorul nedeterminat suntem obligaţi să lucrăm de acasă (WFH = work from home).

Eu am aflat acest lucru în urmă cu mai bine de doi ani, când am decis să renunţ la jobul dintr-o corporaţie şi îmi dezvolt un business propriu.

Chiar dacă mi-am ales un domeniu creativ, să fiu consultant de imagine şi culoare, fără restricţii „impuse de societate” sau de clienţi, primul impuls a fost să merg în direcția opusă polului din garderoba anterioară și să stau în pijamale în zilele în care lucram de casă. Am aflat rapid că acest lucru mă face veşnic somnoroasă. Așa că în fiecare zi, mă ridic din pat și mă îmbrac ca și cum aș pleca de acasă.

Am aflat despre mine, prin încercare - eroare, că atunci când nu mai există restricţii vestimentare, simt nevoia să intensific lucrurile atunci când ies în lume. Așadar, pot spune că stilul meu s-a îmbunătățit în multe feluri în care contează de când am început să lucrez de acasă.

Cred cu tărie că fiecare ar trebui să adopte o strategie diferită de productivitate, iar îmbrăcămintea joacă cu siguranță un rol în asta. Pentru mine, confortul este esențial, chiar dacă nu reflectă modul în care prefer să mă îmbrac.

Cel mai bun sfat - încearcă să-ți găsești stilul de lucru de acasă prin experimentarea mai multor metode până când găsești ce funcționează pentru tine, dar te sfătuiesc cu tărie să eviți capcana pijamalei și a celei mai bune perechi de papuci.

Din fericire, în această perioadă nu lipsesc sfaturile experților cu privire la modul în care trebuie să „arătăm” atunci când „biroul” este la numai 30 de secunde depărtare de pat şi, mai mult decât atât, nu ne vede nimeni.

Chiar dacă nu suntem pregătiți să ne îmbrăcăm așa cum o făceam atunci când mergeam la birou, plus că 30 de minute pare infinit de mult pentru probat haine şi make-up, este de înțeles, însă iată 6 argumente care te pot face să te răzgândeşti:

1. Garderoba ne îmbracă pentru succes

Chiar trebuie să ne schimbăm din pijamale şi să ne dăm jos din pat?

Ei bine, da.

Și există un motiv psihologic pentru care este bine să ne îmbrăcăm ca și cum am ieși afară, chiar dacă vom lucra de acasă (de la masa din bucătărie, birou sau de pe canapea) toată ziua.

Argumentul este că trebuie să ne îmbrăcăm pentru succes. Pe lângă faptul că este o modalitate de a ne exprima stilul individual, îmbrăcămintea pentru muncă stabilește tonul pentru ziua respectivă.

Ştiu şi înţeleg că, uneori, consideram această pregătire o irosire inutilă de energie, însă în acelaşi timp ne poate ajuta să atigem un sentiment de succes în aceste momente incerte.

Dawnn Karen, psiholog de modă și autor al Dress Your Best Life, spune: „S-ar putea ca atunci când te îmbraci să nu te gândești cu adevărat la ceea ce alegi să porţi, dar știi că ceea ce porți are un efect puternic asupra modului în care te simți, eşti perceput şi reacţionezi? Realizând câteva ajustări la garderoba ta, nu numai că îți vei ridica respectul de sine, dar îţi vei îmbunătăţi întreaga viață.”

Aceasta este practică de a alege articole care ne vorbesc la nivel personal și care ne pot ajuta la creșterea pozitivismului. Alegerea bluzei preferate, a culorii preferate sau a oricărui alt lucru care are un sens deosebit pentru noi, transmite un mesaj lumii (chiar şi în spatele ecranului de laptop).

Există o teorie în domeniul psihologiei modei, numită „rochia pentru îmbunătățirea stării de spirit”. Ea se îmbracă atunci când nu ne simţim bine şi vrem să schimbăm acest mood.

2. Garderoba ne setează programul de muncă

În primă fază, s-ar putea să ne simțim mai liberi când lucrăm de acasă, dar apoi să realizăm că lucrăm de fapt mai mult.

Este foarte important să nu lăsăm munca să ne ocupe timpul personal. Atenţie! Se aplică conceptul de „burnout” chiar şi în cazul în care lucrăm de acasă.

Când începem ziua de lucru, ne îmbrăcăm diferit pentru ca:

a) Ne ajută să trecem în modul de serviciu

b) Arată respect pentru cariera noastră și

c) Ne dă permisiunea de a avea un call conf oricând. Oricum percepţia este că trebuie să fim disponibili on-line tot timpul.

Când vine ora de sfârşit, închidem laptopul, ne schimbăm din hainele de lucru în cele confortabile de casă sau chiar în pijama.

Aceste schimbări de haine ne schimbă de fapt stările mentale și trasăm mai bine granița între timpul de muncă și cel personal. Va antrena corpul pentru a ști când poate intra în starea de relaxare.

3. Înfăţişarea noastră (chiar şi în faţa laptopului) stimulează productivitatea

Piesele vestimentare ne pot influența în diferite moduri, iar aceste efecte sunt exprimate prin doi factori: modul în care arătăm îmbrăcaţi cu ele și ce simbolizează acele haine pentru noi.

Asociem fiecare loc și fiecare rol din viața noastră cu anumite haine.

Indiferent dacă în viaţa noastră prioritară este familia sau cariera, casa este asociată cu pijamaua, de aceea ne este greu să ne simțim productivi atunci când o purtăm.

Trebuie să facem un compromis între a ne îmbrăca foarte elegant și a fi prea confortabili atunci când lucrăm de acasă.

Nu trebuie să purtăm costum și cravată, însă putem alege un tricou și un blazer.

Plus că este în regulă să purtăm aceeași ținută 2 zile consecutive, mai ales dacă am fost îmbrăcaţi doar câteva ore. Aceasta este doar pentru a reduce oboseala decizională.

4. Culorile transmit mesaje non-verbale

Ați observat vreodată că ne îmbrăcăm deseori în culori care reflectă dispoziția noastră? Poate părea banal, dar culoarea ne oferă un impuls, starea noastră de spirit este afectată de culorile din jurul nostru.

În general, nuanțele mai calde, precum portocaliu, roșu, galben sau roșiatic sunt conectate la energie și sunt foarte bune pentru activităţile fizice și pentru a obține adrenalină. Nuanțele mai reci, care includ albastru sau verde, sunt mai relaxante şi transmit calm.

Dacă este prea complicat să găsim/să purtăm un articol vestimentar care să transmită mesajul non-verbal, putem adăuga un accesoriu colorat – o panglică legată în păr, o eşarfă la gât, o broşă sau chiar și șosete colorate.

5. Menținerea unei rutine ne ajută să avem un sentiment de control

Contează mai puţin hainele pe care alegem să le purtăm, ce trebuie să facem este de fapt să parcugem momentele de pregătire pentru muncă, căci ele reprezintă preambulul pentru o zi de activitate, productivitate şi concentrare. 

Menținerea unei rutine ne ajută să avem un sentiment de control și un grad de normalitate, ceea ce poate împiedica trezirea sentimentului de anxietate.

Putem să facem excepţie câteva zile pentru a rămâne confortabili. Contează mult şi sănătatea noastră mentală, mai ales în aceste perioade stresante.

6. Mix-uri noi de ţinute, accesorii şi make-up

Din fericire, nu există un cod vestimentar atunci când lucrăm de acasă, deci acesta este momentul perfect pentru a experimenta noi combinaţii de ţinute şi a testa cum ne simţim în ele – rochia prea colorată, pantofii prea funky, bluza cu care cred că ies prea tare în evidenţă, cerceii prea aurii, rujul prea roşu?

Este momentul lor. În plus, poate fi şi un test de personalitate vestimentară pe care putem să îl conturăm în această perioadă, fără nicio barieră externă.

Distrează-te cu hainele din dulap și joacă-te la trusa de make-up în acest timp!

Dacă nu ne simţim în largul nostru sau nu suntem confortabili, ne schimbăm în 5 minute fără să observe nimeni.

Avantajul este că atunci când vom face următoarea curăţenie în dulap vom şti foarte clar ce păstrăm şi ce dăm.

La fel de bine funcţionează şi testul de make-up. Tuş albastru, codiţe mai lungi la ochi, buze roşii pot să-ți lumineze fața și să-ţi completeze ținuta.

Şi ori de câte ori ai vreun dubiu sau simţi nevoie de o a doua opinie, alege cei mai sinceri prieteni şi faceţi o conferinţă pe Facetime, Zoom, Skype şi cere-le părerea despre look-ul tău.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Daca nu ai decolteul Pana la buric SI palaria pe cap mai bine nici nu deschizi laptopul.
    • Like 0
    • @ Cornel Cancel
      Depinde care este obiectivul nostru, desigur :)
      • Like 0
  • Nume check icon
    Punctul 5 - extrem de important, mai ales momentul in care inchizi calculatorul si comunicatiile cu exteriorul si petreci o seara cu familia, citesti, ieri cina, ceva sport orice altceva dar nu servici
    P.S. Cred totusi ca multe persoane sunt destul de fericite acum pentru ca cel putin o perioada nu trebuie sa spele sau sa calce camasi, bluze, rochii, fuste, pantaloni, sacouri, etc.
    • Like 1
    • @ Nume
      Corect! Multumesc pentru comment
      • Like 0
  • Mamaaaa ! Cat de sofisticaaaat ! Mai lasati trancaneala fetelor , puneti de-o mamaliguta , faceti copii , intemeiati-va familii reale si daca se poate , fericite ! Sper ca acest cataclism planetar , covid , cu actuala si viitoarele sale etape ciclice , sa bage o leaca mintile-n cap planetei , voua , noua tuturor ! Cerul este albastru , viata-i minunata ! Haidem deci , fetelor , mai lasati sclipiciul , puneti-va sortul si hai , incepeti mintenas o mamaliguta , pentru inceput !
    • Like 1
    • @ Luigi Cosma
      Pai si nu iti trebuie si bani de malai...sa faci mamaliguta? Deci trebuie sa ramai productiv si eficient la serviciu, nu?
      • Like 0


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult