Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

I-am întrebat pe polițiștii de la circulație de ce NU le dau amenzi șoferilor care aplică legea junglei și am aflat că trăiesc în orașul care ne penalizează pentru respectarea legii

Politia Rutiera

(Foto: Inquam Photos / Bogdan Dănescu)

Fac parte dintr-o societate secretă. Ne recunoaștem între noi după faptul că trecem strada numai pe culoarea verde a semaforului. Suntem încă destui -- judecând după trecerea de pietoni de la Calea Victoriei, chiar unde începe, aș conta pe aproape 30% din populație. Însă suntem din ce în ce mai amărâți și cred că ne împuținăm. Trăim într-un oraș care ne penalizează pentru preceptele după care trăim, zi de zi, deși acestea sunt chiar legile locului.

În fiecare dimineață, conducând de la Brâncoveanu la Piața Victoriei, observ cum toate regulile de circulație sunt încălcate: nu accidental, nu în mod extraordinar, nu izolat, ci de o manieră obișnuită, cotidiană. Vehiculele trec pe roșu, pe lângă pietonii aflați pe trecere, pe linia de tramvai, pe partea stângă a refugiilor, pe benzile de mers la stânga sau la dreapta, fără a le respecta sensul, pe contrasens, peste liniile continue, pe trotuare, rămân blocate în poziții bizare în centrul intersecțiilor -- figurile „așa nu” din manualele de legislație sunt lipsite de imaginație în fața realității cotidiene.

Adesea, astfel de inovații rutiere se desfășoară sub ochii agenților de poliție care dirijează circulația. I-am întrebat la un moment dat dacă cumva legea s-a schimbat de când am luat eu carnetul. Sesizând ironia, mi-au răspuns, în primul rând, că misiunea lor e să dirijeze aglomerația, nu să sancționeze conducătorii auto, iar în al doilea rând, că, dacă nu ar permite circulația pe toate benzile, indiferent de legalitate, aglomerația ar fi și mai mare. 

Prin urmare, ad hoc, nerespectarea legii nu vine cu nicio penalizare, în schimb produce bonificațiile intenționate. Alte categorii de infractori ar trebui să se simtă discriminate. Bunăoară, poliția ar trebui să nu sancționeze hoții care fură între 25-30 ale lunii, ba chiar să îi lase să păstreze roadele meseriei lor, pentru a fluidiza circuitul bancar în zilele de salariu. 

Cele câteva amenzi pe care le-am luat eu însumi în peste 15 ani de condus au fost, în majoritatea lor, inevitabile -- un fel de suprataxă rutieră: un radar pus lângă semnul de intrare în localitate, sau după un semn de limitare a vitezei la 10km/h uitat de la ultima reparație a drumului.

O statistică cinstită a sancțiunilor aplicate de poliția rutieră ar putea arăta că majoritatea lor sunt de această natură. Firește, nu sunt inutile: (con)știința că poți fi amendat pentru depășirea vitezei determină mulți conducători auto să respecte viteza legală. Însă nu sunt eficiente, pentru că nu penalizează abaterile care îngreunează, sau pun în pericol traficul, acolo unde traficul este îngreunat sau pus în pericol, ci abaterile care pot fi penalizate comod, fără prea mult efort de către agenții de poliție.

De asemenea, argumentul că, dacă s-ar respecta legea, traficul ar fi mai dificil, mi se pare superficial, din două motive. Primul motiv e de natură cantitativă: dacă s-ar respecta legea, traficul ar fi mai dificil doar pentru cei care acum nu respectă legea. Același număr de vehicule trebuie să ajungă din punctul A în punctul B fie că respectă sau nu legea. Acum, cei care încalcă legea ajung mai repede la destinație, însă strict pe cheltuiala de timp a celor care o respectă. Al doilea motiv este de natură morală: dacă realmente ar exista o manieră prin care, modificând temporar structura traficului, acesta să fie îmbunătățit, atunci aceea trebuie să fie pusă în aplicare tot prin lege (e.g. din 6 benzi, dimineața 4 benzi sunt către centru, la prânz benzile sunt 3/3, iar seara, 4 benzi sunt către periferie - dacă legea e că întotdeauna benzile sunt 3/3, însă, la mica înțelegere, dimineața, agenții de circulație închid ochii față de vehiculele care circulă pe banda 4, aceasta nu e o optimizare, e haos).

Totuși, perpetuându-se maniera curentă de gestiune a traficului rutier, modelele cotidiene de încălcare a legii devin parte din normalitate. Un șofer care nu mi-a cedat prioritatea în ciuda semnului „stop” pe lângă care a trecut, s-a arătat contrariat de supărarea mea: mi-a replicat că a trecut chiar pe lângă echipajul de poliție. Dacă nu l-a oprit, înseamnă că avea dreptate. Cu cât durează mai mult această promiscuitate, cu atât e mai dificilă ieșirea din ea. Dacă mâine are răsări din lampa lui Aladin parcări suficiente și adecvate în București, ar dura totuși suficient de mult să-i convingem pe conducătorii auto să nu mai blocheze benzile de circulație, benzile pentru biciclete, sau trotuarele.

Îți recomandăm

Fără a avea un ochi din cale afară de critic, mergând zilnic în București, de la o intersecție la alta, la o oră de vârf, este imposibil de trecut printr-un singur loc unde toate regulile de circulație sunt respectate, ceea ce înseamnă că obișnuința de a încălca legea este practic generalizată. Mai important, de fapt poate lucrul care mă supără cel mai tare, este că obișnuința de a suferi efectele agresiunii față de reguli este practic generalizată. Ce poate reprezenta atitudinea civică într-o astfel de situație?

Filmarea unei infracțiuni în trafic nu este admisibilă ca probă a infracțiunii; plângerea scrisă împotriva unui conducător auto care nu respectă legea este un demers complicat și sortit eșecului. Supravegherea efectuată de autoritatea statului este ineficientă în mod intenționat (pentru „fluidizarea traficului”).

Dacă cineva are impresia că traficul civilizat din Austria se datorează fibrei morale a austriecilor, nu are decât să încalce o regulă acolo, apoi să constate cum penalizarea vine cu promptitudine (și destul piper). Traficul din București a depășit de mult faza „geamurilor sparte”. Suntem aproape în faza în care poliția intervine doar când cineva e rănit grav.

Totuși, permite-mi o clipă retorică, dragă conducătorule populist: pentru fiecare conducător auto care nu te mai votează pentru că și-a pierdut carnetul conducând aiurea, trei dintre noi, societatea secretă care respectă legea, o să te voteze bucuroși. E win-win.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cetatenii care respecta legea sant penalizati si asta ca regula mioritica.
    • Like 0
  • Am citit articolul fara sa ma uit la data. Mi-am dat seama dupa cateva fraze ca de fapt il recitesc. Dupa doi ani. Mai trist e faptul ca peste alti doi ani, mai mult ca sigur, va ramane de actualitate.
    • Like 0
  • De mult nu am mai citit un text cu care sa fie in consonanta 100%!Am impresia ca autorul este bucurestean get beget si chiar cunoaste in profunzime fenomenul "circulatie in haosul bucurestean"!Si totusi acest haos este de data mai recenta,din anii de dupa '89 cand parcul de masini s-a majorat de cateva ori,iar soferii lor sunt din ce in ce mai lipsiti de educatie!Chestia este ca atmosfera generala de dezordine reuseste sa scoata din om sentimente reprimate intr-o societate civilizata!Am circulat de mai multe ori prin Bucuresti cu un expat austriac,care calca si el intr-o veselie toate regulile de circulatie si care mi-a motivat ca asta-i stilul din Bucuresti si ca se adapteaza!La fel si romanii care lucreaza in strainatate cand conduc in tara uita de reguli si o iau razna,iar politistii nostrii "dirijeaza traficul" (exact asa mi-a spus si mie unul!).Pe total la viteza cu care gradul de educatie scade ,iar autoritatile sunt tot mai putin credibile,haosul din societatea romana se va accentua pana la blocaj!Poate atunci va incepe si trezirea societatii profunde care sper ca mai exista!
    • Like 0
  • "de ce NU le dau amenzi șoferilor care aplică legea junglei"

    Raspunsul e foarte simplu.
    Cand primesti acelasi salariu fie ca iti faci treaba in strada, unde nu te poate verifica nimeni, fie ca nu ti-o faci, alegi firesc solutia de minima rezistenta si maxima lene. Adica sa nu faci nimic, si sa gasesti justificari pentru asta in rarele cazuri in care ai nevoie de ele.
    • Like 0
    • @ Musat Gregorian
      Daca mergeti la mediccul care trebuie sa va opereze,va deschide si isi aduce aminte ca nici el nu este retribuit cum se cuvine si alege,, firesc ,,solutia sa nu faca nimic si sa gaseasca justificari.Sau zbori cu avionul si pilotul gindeste la fel de firesc .Minunata e Romania !
      • Like 0
  • evident ca nu se face nimic, gibonii trebuie sa voteze firea si psd la urmatoarele alegeri. in 2017 deja exista camere inteligente si nu foarte scumpe care pot identifica infractiunile in trafic cat si numarul de inmatriculare. De aici, totul e foarte simplu sa trimiti o amenda direct proprietarului, prin numarul de telefon inregistrat cand ai inscris masina, cat si acces la un portal al politiei unde sa vezi poza. Restul e can can. Dar ce se va intampla daca acest sistem va fi pus in functiune ?
    • Like 1
  • Corect. Am observat totusi ca daca suni la 112 pentru a reclama masinile parcate in locuri nepermise, uneori organele se urnesc si chiar dau amenzi.
    • Like 1
  • de foarte mut timp spun asta! Si culmea, in asta se ascunde si degajarea traficului. Adica daca toti ar respecta legea, traficul ar fi foarte aglomerat... o perioada. Pana se gasesc mijloace alternative, transportul in comun de exemplu. In plus... pentru inceput ar fi mai lejer... ar ramane zeci de mii de soferi fara permis in o saptamana...
    Numai sa poata scrie "ajentii" pe procese verbale. Dar nu se vrea!
    • Like 2
  • "Filmarea unei infracțiuni în trafic nu este admisibilă ca probă a infracțiunii". Din câte știu eu, filmarea este admisă ca probă pentru infracțiuni, dar nu pentru contravenții. Așa că dacă vorbim despre un accident mai grav, se admite, dar dacă filmezi pe cineva doar trecând pe roșu, nu e bine. Practic, trebuie să se întâmple ceva grav ca să se ia măsuri. Nu cumva să prevenim, să mai dăm o amendă, să mai luăm un carnet. Se supără alegătoru'.

    Până una alta, continuăm să fierbem în oala noastră numită București. Nu mai e mult și oamenii vor începe să se ia la bătaie pe stradă, din cauza "optimizărilor traficului" și a "dirijării aglomerației". Evident, toate făcute fără a sancționa pe nimeni, că nu vrem să pierdem nici un vot de la norod, nu-i așa?
    • Like 2
    • @ Marius Ion
      Întrebarea e dacă, în absența unui accident, se poate folosi o probă video pur și simplu pentru a determina constatarea unei nereguli (fie ea infracțiune sau contravenție). Informația din articol am primit-o într-un dialog cu Inspectoratul de Poliție Rutieră Argeș. Stăteam la o coadă de câteva zeci de km înainte de Pitești, după Paște, acum 2 ani. Se circula fără jenă pe contrasens, în condiții extrem de periculoase. Un șofer a ieșit puțin în decor ca să nu acroșeze frontal mașina poliției. Dacă nu ar fi fost trist, ar fi fost amuzant probabil. Am sunat la dispeceratul lor și un domn foarte amabil mi-a zis că asta e, n-au ce face. Colegii lui se ocupă cât pot de dirijare, n-au resurse și pentru control. L-am întrebat atunci dacă pot filma eu ca să aibă dovada -- mi-a spus că pentru dat amenzi singura probă care contează este constatarea directă a unui agent.
      • Like 0
    • @ Valentin Gabriel Raduti
      Din ce știu eu, într-un proces civil nu se poate folosi ca probă, ci doar într-unul penal. Pentru contravenții trebuie să vină un agent constatator să facă un proces verbal.
      • Like 1
    • @ Valentin Gabriel Raduti
      Am mai postat (nu demult) pe aici ceva din experienta proprie. Mi-a "trecut glontul" pe la urechi de cateva ori si, in majoritatea cazurilor, evenimentele sunt inregistrate pe camera de la bord. La doua dintre ele am facut plangere la politie - catre inspectoratele din doua judete diferite. Raspunsul primit de la ambele a fost standard: nu pot face nimic, inregistrarile au fost facute cu mijloace neomologate. Probabil ca daca ar fi intrat in mine respectivii (in ambele cazuri - fiind vorba de tiruri - deznodamantul este usor de intuit), ar fi devenit infractiune si ar fi devenit posibila utilizarea respectivelor inregistrari. Pana atunci, sunt doi iresponsabili (alaturi de alte zeci de mii) ce conduc in continuare pe drumurile publice, precum niste bombe cu ceas.
      • Like 1
  • Jungla din București nu o vei întâlni nicăieri, în nici un alt oraș din România. Deasemenea nici atitudinea pietonilor din București nu o vom găsi în alt oraș din țară. Pietonii în momentul traversării unei străzi (nu toți dar..) pur și simplu se aruncă pe trecerea de pietoni. Sunt inconștienți pentru că își pun viața în pericol neștiind că la oprirea unui autovehicul intră în calcul mai multe...necunoscute : viteza de reacție a conducătorului auto, tipul autovehiculului (greutate), starea cauciucurilor, eficacitatea frânelor, starea carosabilului, etc. Dacă ne referim strict la conducătorii auto, mulți dintre ei sunt pur și simplu nesimțiți, pre plini de mașinle lor puțin mai mici decât un tanc. Dacă poliția ar începe să-și facă datoria ar trebui să taie în carne vie și cred că s-ar lăsa cu shimburi de focuri cu arme adevărate. Sunt prea mulți magraoni care comandă în București.
    • Like 1
  • Proba video este admisa de instanta. Un nesimtit a ignorat un sens unic si mi-a zgariat intentionat masina vazand ca nu il las sa treaca. Politia a tinut cont de filmul din dash cam (dar nu numai), apoi nesimtitul a contestat ridicarea permisului in instanta, unde filmul a fost suficient pentru judecator.

    Cred ca e legal posibil si de dorit ca primaria sa instaleze camere omologate in toate intersectiile importante, care camere sa fie urmarite dintr-un dispecerat al politiei, ajutat si de software. Daca nu e legal posibil, cred ca modificarile legislative ar fi minore.
    • Like 1
    • @ Dan Dunare
      Culmea e că aceste camere există. Există și un dispecerat al poliției și e ajutat și de software. Are capabilitatea chiar să identifice automat anumite infracțiuni (e.g. trecut pe roșu). Dar nu e folosit ca probă decât pentru documentarea accidentelor. Dispeceratul se află pe şoseaua Olteniţei, la sediul UTI. Ştiu pentru că lucram la ei când a fost dat în folosinţă, acum mai bine de 8 ani. De altfel a şi fost "inaugurat" recent (din nou) de Dna Primar. Mulțumesc oricum pentru indicația legată de proba video. E nevoie să fie în vreun fel omologată camera de pe bord? Sau să aibă o anumită calitate? Mai important: poate fi folosită proba video dacă nu s-a întâmplat un accident - pur și simplu pentru a constata o contravenție?
      • Like 0
    • @ Valentin Gabriel Raduti
      Ma tem ca proba a fost luata in considerare de politie pentru ca a existat dauna si oricum erau acoperiti de "metodele clasice", respectiv potrivirea zgarieturilor si contradictia in declaratii. Totusi, procesul era pentru anularea unui act administrativ, respectiv procesul verbal.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult