O nouă inițiativă parlamentară - altfel binevenită - încearcă să trateze efectul, și prea puțin din adevăratele cauze ale tragediilor care au loc pe șoselele României. În această vară și în primele luni din toamnă, s-au înmulțit situațiile de cod roșu declanșat din cauza accidentelor rutiere.
O cronologie a incidentelor grave care au avut loc în 2017, realizată de Agerpres, listează evenimentele petrecute până în 15 octombrie.
Ultimul accident auto grav (14 octombrie, Cornu Luncii), a avut patru răniți și patru persoane care au murit. ISU Suceava a activat planul roșu de intervenție, a trimis un echipaj de descarcerare, o autospecială pentru victime multiple, un echipaj de prim ajutor SMURD, un echipaj de terapie intensivă SMURD, dar și patru autovehicule ale Serviciului de Ambulanță Județean.
Revenind la proiectul de lege, acesta prevede ca toți șoferii din țară să fie obligați să urmeze cursuri de prim ajutor pentru victimele implicate în accidente. Cu alte cuvinte, aleșii recunosc tacit că nu avem nici infrastructură și nici o aplicare strictă a legilor rutiere, așa că - vrem sau nu - vom ști cum să intervenim în caz de urgență. Au semnat inițiativa lui Tudor Ciuhodaru (PSD) 31 de parlamentari. Aceștia susțin că procedura este aplicată în 16 țări din Uniunea Europeană.
De lăudat faptul că o parte a populației va deveni mai conștientă de importanța ajutorului dat în primele minute de după un accident. Ar putea fi însă și o oportunitate pentru autorități să-i identifice pe șoferii care nu știu să citească, dar au trecut testele scrise de la examenele pentru permis, cu complicitatea criminală a evaluatorilor.
Poate cel puțin la fel de necesar ar fi ca toți cei care dețin un carnet de conducere să fie (re)testați psihologic în mod responsabil, pentru a se vedea dacă sunt sau nu apți să conducă autoturisme pe care le transformă, în multe cazuri, în arme mortale pe 4 roți.
O simplă ședere într-o intersecție din București arată o imagine nefardată a traficului și scoate la iveală un adevăr greu de ascuns: Poliția Rutieră a Capitalei a scăpat total de sub control situația. Se trece pe roșu la semafor la orice oră, se fac concursuri între bolizi pe marile artere ale orașului, se merge cu mult peste viteza admisă de lege, se depășește pe linia continuă, se circulă pe șinele de tramvai, diverși șmecheri blochează centrul intersecțiilor, se parchează pe trecerile de pietoni. În unele locuri, chiar sub nasul echipajelor de poliție, care se fac că nu văd, bucăți de trotuare au fost transformate în carosabil. Este de prisos să menționăm problema catastrofală a parcărilor și faptul că pietonii rămân în fiecare zi fără locuri prin care să se deplaseze pe jos.
Rețelele de socializare sunt pline de imagini cu șoferi care-și lasă mașinile la întâmplare și pun în pericol viețile pietonilor.
Această fotografie a fost postată de Marian Andrei pe contul său de Facebook.
Imaginea spune totul despre gravitatea situației din București. Proprietarii de autovehicule nu mai au nicio urmă de decență și invocă lipsa parcărilor pentru a se scuza de orice, iar Poliția Rutieră a devenit, prin inexistența sa și prin evitarea aplicării legii, complice la o stare de degradare perpetuă a atmosferei din oraș.
Viitorul Capitalei, în lipsa unor măsuri dure, nu poate fi decât sumbru. Din fericire, soluții sunt, iar acestea pot rezolva măcar o parte din probleme. Ridicați privirea din pământ, uitați-vă pe stâlpii de pe străzi și trotuare. Nimeni nu vorbește serios și agregat despre camerele de supraveghere înțesate în tot Bucureștiul, care aparțin diferitelor instituții ce nu vor să colaboreze pentru binele comun (dar care culeg imagini și date despre care nu știm unde merg, cum sunt procesate și ce se întâmplă cu ele). Acestea ar putea suplini lipsa echipajelor rutiere din trafic dacă ar fi coordonate și gândite pentru a oferi posibilitatea ca șoferii indisciplinați să fie amendați în baza înregistrărilor. Puțini aleși - fie că sunt parlamentari, primari sau consilieri locali - vorbesc despre cum poate fi sancționată o faptă recurentă a unui proprietar de autovehicul. Dacă un șofer care trece pe roșu sau parchează greșit poate fi sancționat prin amenzi care cresc exponențial sau poate rămâne fără permis pentru totdeauna dacă nu trece o examinare psihologică dură.
În cursul după-amiezii de luni, 16 septembrie, în București, în cartierul Crângași, a fost evitată la o distanță de câțiva centimetri o tragedie în care ar fi putut să moară mai multe persoane aflate într-o farmacie. Un șofer a trecut pe roșu, a provocat un carambol, iar un bărbat aflat la volanul unei autobasculante de 40 de tone a urcat pe trotuar și s-a oprit în ușa unei farmacii pline cu clienți. Detalii despre incident, aici.
Modul în care se organizează cursurile de șofat, procedurile din timpul examinării, rolul extrem de important al examenelor psihologice ale celor care vor să se urce la volan trebuie să se transforme într-o temă de discuție națională. De asemenea, plaja legală în care pot acționa polițiștii de la rutieră cu șoferii agresivi și care nu respectă regulile (indiferent de importanța lor), posibilitatea ca un posesor de carnet să rămână pe viață fără dreptul de a conduce - toate trebuie dezbătute.
Într-un text publicat la finalul lunii iunie, Radu Crăciun scria despre geamurile sparte ale Poliției Rutiere.
Vă invit să-l citiți: Este suficient să circuli câteva ore prin București pentru a fi martorul unui șir nesfârșit de infracțiuni sau contravenții mărunte care au loc în trafic: oprirea la stop a mașinilor pe trecerea de pietoni, depășirea de către șoferi a coloanelor formate la stop și a semafoarelor pe roșu pentru a se poziționa primii în mijlocul intersecțiilor, blocarea culoarelor de mers înainte pentru a vira la stânga sau dreapta, parcagii care își percep taxele de racketi la 50 de metri de sediul Poliției și exemplele ar putea continua. Iar cel mai grav este faptul că sunt situații în care aceste ilegalități se petrec chiar sub ochii polițiștilor, fără ca ei să reacționeze în vreun fel. Primele geamuri au fost sparte și nimănui nu îi păsa…
Și pentru că vorbim despre geamurile sparte ale Poliției Rutiere, mai ales cea din București, iată cel mai recent sondaj, realizat de Asociația pentru Promovarea Asigurărilor și publicat de Hotnews. 40% din șoferi trimit mesaje text atunci cand conduc, 7 din 10 pietoni recunosc că traversează ilegal când se grăbesc.
Cinci oameni mor în fiecare zi, în România, în accidente rutiere. Încă cel puțin o dată pe atât sunt răniți, iar costurile publice cu spitalizarea sunt imense, rareori cuantificate. Este, oare, suficient de mult, dar și oportun să tratăm subiectele respectării legii în trafic și necesitatea lucrărilor masive de infrastructură ca pe niște chestiuni vecine cu siguranța națională?
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ce frumos! Zeii Republicii mi-au cenzurat comentariul şi mi-au şters primul paragraf. O.K. Voi "desţeleni" paragraful (cunoscătorii "ştie" ce vreau să zic) şi scriu aşa: "Articolul este prost. Autorul nu spune nimic.".
Ooooo... voi Zei! Aşa este bine?
{Sfârşit editare}
Poliţiştii de la Rutieră sunt doar constatatori de decese. Sau pândari în boscheţi, cu radarul în mână. Nu prevenţie, nu sancţiuni... nimic. Parlamentarii pot să aibă un milion de iniţiative legislative şi să schimbe Codul rutier din două în două săptămâni, iar şoferii pot să dea teste psihologice ca şi cosmonauţii de la NASA. Dacă nu se va aplica legea, nu se va schimba nimic. Pentru parcatul aiurea nu există scuza "N-am avut unde". N-ai unde parca, nu parchezi! Simplu.
Nu ştiu dacă şoferii noştri îşi permit extravaganţele de-acasă atunci când merg prin ţări străine, d-alea de le zicem noi "civiliztate". De ce? Pentru că acolo este Poliţie, nu manechine-n uniformă.
Mie imi place sa traiesc modest in Romania si fac din asta o bucurie nu o tragedie.
În plus, cine nu are voie să conducă? Cei cu ideații paranoide? Suicidale? Schizofrenicii? Persoanele cu PTSD? Narcisiștii?
nefiind medic nu te trage nimeni la raspundere.Si nici pe medici, daca fac tot si ala moare, aia e.
Delasarea, spaga, politie total insuficienta si ineficienta.Iata cauzele.Omul daca poate, incalca regulile de circulatie, daca nu-l trage nimeni la raspundere.Daca omul ar sti ca imediat are amenda/permis suspendat nu s-ar mai purta ca-n jungla.Civilizatia se face cu ciomagul.In alte tari e permisa alcoolemie pana la 0.5 si sunt de departe mai disciplinati...
Eu am doua masini: Una este o bestie mare, cu motor de 5,8L. Cand sunt in ea, toti in jurul meu sunt cuminti si civilizati. Cealalta este un fel de fier de calcat cu 4 roti si motor de 1,1L. Cred ca nu exista zi in care sa o conduc si sa nu se gaseasca macar un tembel care sa ma agreseze. Am ZECI de inregistrari care ar putea proba asemenea acte. Am aratat cateva unui politist de rutiera (intr-o discutie cordiala si binevoitoare) si omul mi-a spus ca el n-are mare lucru de facut cu asa ceva. Tot ce pot face in asemenea cazuri este sa sun la SNUAU 112 si sa semnalez, daca au un echipaj in zona... bine, daca nu... tot bine!
Cred ca multi dintre "zmeii soselelor" s-ar tempera la gandul ca dintre toti soferii de pe strada s-o gasi macar unul sa-l filmeze si sa-l denunte, iar filmarea ar fi proba...
1. Legislativ + aplicarea legii FARA EXCEPTIE
2. Managementul infrastructurii
Pentru primul punct: inasprirea legislatiei sustinuta de aplicarea ei fara rezerve; Exemplu: Pe sos Colentina- din Bucuresti, s-au "trezit" cei de PMB ca vor sa repare/re-asfalteze; S-au lasat mesaje; Nu s-a conformat nimeni ( desi sunt peste tot semne de stationarea interzisa); Dupa cateva zile a aparut un echipaj care a lasat "bilete de amor" tuturor recalcitrantilor: De vreo 2 saptamani se poate circula ( nimeni nu e parcat la rigola- pe banda 1- asa cum dealtfel ar fi trebuit sa fie in permanenta in zona respectiva); Pe la "Doamna Ghica" deja sunt cativa taximetristi si alti derbedei ( nu ca toti taximetristii ar fi derbedei) care parcheaza pe "interzis"
2. Acolo unde e posibil- odata cu reabilitarea bulevardelor- ar trebui regandita modalitatea de parcare; Evident- daca ar aparea o taxa de parcare mai serioasa- de ex- 1 leu/zi/loc de parcare la domiciliu- eu zic ca s-ar strange si niste bani pentru refacerea treptata a carosabilului;