Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Acești inconștienți criminali care (ne) conduc

accident Bucuresti

O nouă inițiativă parlamentară - altfel binevenită - încearcă să trateze efectul, și prea puțin din adevăratele cauze ale tragediilor care au loc pe șoselele României. În această vară și în primele luni din toamnă, s-au înmulțit situațiile de cod roșu declanșat din cauza accidentelor rutiere. 

O cronologie a incidentelor grave care au avut loc în 2017, realizată de Agerpres, listează evenimentele petrecute până în 15 octombrie. 

Ultimul accident auto grav (14 octombrie, Cornu Luncii), a avut patru răniți și patru persoane care au murit. ISU Suceava a activat planul roșu de intervenție, a trimis un echipaj de descarcerare, o autospecială pentru victime multiple, un echipaj de prim ajutor SMURD, un echipaj de terapie intensivă SMURD, dar și patru autovehicule ale Serviciului de Ambulanță Județean.

Revenind la proiectul de lege, acesta prevede ca toți șoferii din țară să fie obligați să urmeze cursuri de prim ajutor pentru victimele implicate în accidente. Cu alte cuvinte, aleșii recunosc tacit că nu avem nici infrastructură și nici o aplicare strictă a legilor rutiere, așa că - vrem sau nu - vom ști cum să intervenim în caz de urgență. Au semnat inițiativa lui Tudor Ciuhodaru (PSD) 31 de parlamentari. Aceștia susțin că procedura este aplicată în 16 țări din Uniunea Europeană.

De lăudat faptul că o parte a populației va deveni mai conștientă de importanța ajutorului dat în primele minute de după un accident. Ar putea fi însă și o oportunitate pentru autorități să-i identifice pe șoferii care nu știu să citească, dar au trecut testele scrise de la examenele pentru permis, cu complicitatea criminală a evaluatorilor.

Poate cel puțin la fel de necesar ar fi ca toți cei care dețin un carnet de conducere să fie (re)testați psihologic în mod responsabil, pentru a se vedea dacă sunt sau nu apți să conducă autoturisme pe care le transformă, în multe cazuri, în arme mortale pe 4 roți.

O simplă ședere într-o intersecție din București arată o imagine nefardată a traficului și scoate la iveală un adevăr greu de ascuns: Poliția Rutieră a Capitalei a scăpat total de sub control situația. Se trece pe roșu la semafor la orice oră, se fac concursuri între bolizi pe marile artere ale orașului, se merge cu mult peste viteza admisă de lege, se depășește pe linia continuă, se circulă pe șinele de tramvai, diverși șmecheri blochează centrul intersecțiilor, se parchează pe trecerile de pietoni. În unele locuri, chiar sub nasul echipajelor de poliție, care se fac că nu văd, bucăți de trotuare au fost transformate în carosabil. Este de prisos să menționăm problema catastrofală a parcărilor și faptul că pietonii rămân în fiecare zi fără locuri prin care să se deplaseze pe jos.

Rețelele de socializare sunt pline de imagini cu șoferi care-și lasă mașinile la întâmplare și pun în pericol viețile pietonilor.

Această fotografie a fost postată de Marian Andrei pe contul său de Facebook.

Imaginea spune totul despre gravitatea situației din București. Proprietarii de autovehicule nu mai au nicio urmă de decență și invocă lipsa parcărilor pentru a se scuza de orice, iar Poliția Rutieră a devenit, prin inexistența sa și prin evitarea aplicării legii, complice la o stare de degradare perpetuă a atmosferei din oraș.

Viitorul Capitalei, în lipsa unor măsuri dure, nu poate fi decât sumbru. Din fericire, soluții sunt, iar acestea pot rezolva măcar o parte din probleme. Ridicați privirea din pământ, uitați-vă pe stâlpii de pe străzi și trotuare. Nimeni nu vorbește serios și agregat despre camerele de supraveghere înțesate în tot Bucureștiul, care aparțin diferitelor instituții ce nu vor să colaboreze pentru binele comun (dar care culeg imagini și date despre care nu știm unde merg, cum sunt procesate și ce se întâmplă cu ele). Acestea ar putea suplini lipsa echipajelor rutiere din trafic dacă ar fi coordonate și gândite pentru a oferi posibilitatea ca șoferii indisciplinați să fie amendați în baza înregistrărilor. Puțini aleși - fie că sunt parlamentari, primari sau consilieri locali - vorbesc despre cum poate fi sancționată o faptă recurentă a unui proprietar de autovehicul. Dacă un șofer care trece pe roșu sau parchează greșit poate fi sancționat prin amenzi care cresc exponențial sau poate rămâne fără permis pentru totdeauna dacă nu trece o examinare psihologică dură.

În cursul după-amiezii de luni, 16 septembrie, în București, în cartierul Crângași, a fost evitată la o distanță de câțiva centimetri o tragedie în care ar fi putut să moară mai multe persoane aflate într-o farmacie. Un șofer a trecut pe roșu, a provocat un carambol, iar un bărbat aflat la volanul unei autobasculante de 40 de tone a urcat pe trotuar și s-a oprit în ușa unei farmacii pline cu clienți. Detalii despre incident, aici.

Modul în care se organizează cursurile de șofat, procedurile din timpul examinării, rolul extrem de important al examenelor psihologice ale celor care vor să se urce la volan trebuie să se transforme într-o temă de discuție națională. De asemenea, plaja legală în care pot acționa polițiștii de la rutieră cu șoferii agresivi și care nu respectă regulile (indiferent de importanța lor), posibilitatea ca un posesor de carnet să rămână pe viață fără dreptul de a conduce - toate trebuie dezbătute. 

Într-un text publicat la finalul lunii iunie, Radu Crăciun scria despre geamurile sparte ale Poliției Rutiere

Vă invit să-l citiți: Este suficient să circuli câteva ore prin București pentru a fi martorul unui șir nesfârșit de infracțiuni sau contravenții mărunte care au loc în trafic: oprirea la stop a mașinilor pe trecerea de pietoni, depășirea de către șoferi a coloanelor formate la stop și a semafoarelor pe roșu pentru a se poziționa primii în mijlocul intersecțiilor, blocarea culoarelor de mers înainte pentru a vira la stânga sau dreapta, parcagii care își percep taxele de racketi la 50 de metri de sediul Poliției și exemplele ar putea continua. Iar cel mai grav este faptul că sunt situații în care aceste ilegalități se petrec chiar sub ochii polițiștilor, fără ca ei să reacționeze în vreun fel. Primele geamuri au fost sparte și nimănui nu îi păsa…

Și pentru că vorbim despre geamurile sparte ale Poliției Rutiere, mai ales cea din București, iată cel mai recent sondaj, realizat de Asociația pentru Promovarea Asigurărilor și publicat de Hotnews. 40% din șoferi trimit mesaje text atunci cand conduc, 7 din 10 pietoni recunosc că traversează ilegal când se grăbesc. 

Cinci oameni mor în fiecare zi, în România, în accidente rutiere. Încă cel puțin o dată pe atât sunt răniți, iar costurile publice cu spitalizarea sunt imense, rareori cuantificate. Este, oare, suficient de mult, dar și oportun să tratăm subiectele respectării legii în trafic și necesitatea lucrărilor masive de infrastructură ca pe niște chestiuni vecine cu siguranța națională? 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • {Editat în data de 19.10.2017 16:40}
    Ce frumos! Zeii Republicii mi-au cenzurat comentariul şi mi-au şters primul paragraf. O.K. Voi "desţeleni" paragraful (cunoscătorii "ştie" ce vreau să zic) şi scriu aşa: "Articolul este prost. Autorul nu spune nimic.".
    Ooooo... voi Zei! Aşa este bine?
    {Sfârşit editare}

    Poliţiştii de la Rutieră sunt doar constatatori de decese. Sau pândari în boscheţi, cu radarul în mână. Nu prevenţie, nu sancţiuni... nimic. Parlamentarii pot să aibă un milion de iniţiative legislative şi să schimbe Codul rutier din două în două săptămâni, iar şoferii pot să dea teste psihologice ca şi cosmonauţii de la NASA. Dacă nu se va aplica legea, nu se va schimba nimic. Pentru parcatul aiurea nu există scuza "N-am avut unde". N-ai unde parca, nu parchezi! Simplu.

    Nu ştiu dacă şoferii noştri îşi permit extravaganţele de-acasă atunci când merg prin ţări străine, d-alea de le zicem noi "civiliztate". De ce? Pentru că acolo este Poliţie, nu manechine-n uniformă.
    • Like 3
  • Dan Dan Dan Dan check icon
    In aceste conditii in oras folosesc metroul, bicicleta si mersul pe jos.Am comparat aceste variante cu varianta care implica deplasarea cu autovehicolul personal. Concluzii: timpi de deplasare mai mici, costuri mai mici, gradele de relaxare si siguranta ridicate, pierd la confort, dar puse in balanta sunt pe plus. Pentru deplasarile in afara orasului folosesc trenul. Rata accidentelor pe calea ferata e cu mult sub cea a accidentelor rutiere. Surprinzator, turistii straini folosesc trenurile, informatie ce poate fi verificata. Si ca sa vedeti ca nu e chiar de siguranta nationala problema, de cand merg cu trenul si metroul am cunoscut si vazut o multime de oameni frumosi. Cand foloseam zi de zi masina eram ca intr-o cutie. Simplu domnule, simplu ! Cand se schimba situatia Romaniei reanalizez :)

    Mie imi place sa traiesc modest in Romania si fac din asta o bucurie nu o tragedie.
    • Like 3
  • Victor66 check icon
    Are dreptate. Doar că nu înțeleg ce sunt ”examinări psihologice dure”. Mă poate lămuri autorul articolului? Pentru că sunt psihoterapeuți (adică oameni care ca psihologii au terminat facultatea de Psihologie + formare + ședințe cu un psihoterapeut, în total vreo 6-8 ani) și care nu pot în 15 minute să ghicească ce probleme psihice ar avea cineva.
    În plus, cine nu are voie să conducă? Cei cu ideații paranoide? Suicidale? Schizofrenicii? Persoanele cu PTSD? Narcisiștii?
    • Like 0
  • Este foarte usor sa vii cu o idee gen inasprirea pedepselor pentru soferi si sa crezi ca asta rezolva toate problemele. Poate ar trebui mers la cauze, sa vedem de ce multi soferi au un comportament inadecvat in trafic - poate nu sunt toti nesimtiti ci multi (tot mai multi, zic eu) sunt disperati, frustrati si nervosi de conditiile groaznice in care se circula in Romania. Cred ca este un cerc vicios: infrastructura si unii soferi nesimtiti creaza greutati si frustrari in trafic, soferii OK se simt frustrati si fac si ei nereguli iar ci lul se reia si sd amplifica.
    • Like 0
  • Delia MC Delia MC check icon
    @ Sorin Ambrozie
    nefiind medic nu te trage nimeni la raspundere.Si nici pe medici, daca fac tot si ala moare, aia e.
    Delasarea, spaga, politie total insuficienta si ineficienta.Iata cauzele.Omul daca poate, incalca regulile de circulatie, daca nu-l trage nimeni la raspundere.Daca omul ar sti ca imediat are amenda/permis suspendat nu s-ar mai purta ca-n jungla.Civilizatia se face cu ciomagul.In alte tari e permisa alcoolemie pana la 0.5 si sunt de departe mai disciplinati...
    • Like 0
  • Si despre agresivitatea la volan? Daca s-ar incuraja folosirea camerelor de inregistrare de bord (spre exemplu prin premierea utilizatorilor la plata asigurarii) si ar deveni universal acceptate inregistrarile ca elemente probatorii multi zmei de pe strazi s-ar face mielusei.
    Eu am doua masini: Una este o bestie mare, cu motor de 5,8L. Cand sunt in ea, toti in jurul meu sunt cuminti si civilizati. Cealalta este un fel de fier de calcat cu 4 roti si motor de 1,1L. Cred ca nu exista zi in care sa o conduc si sa nu se gaseasca macar un tembel care sa ma agreseze. Am ZECI de inregistrari care ar putea proba asemenea acte. Am aratat cateva unui politist de rutiera (intr-o discutie cordiala si binevoitoare) si omul mi-a spus ca el n-are mare lucru de facut cu asa ceva. Tot ce pot face in asemenea cazuri este sa sun la SNUAU 112 si sa semnalez, daca au un echipaj in zona... bine, daca nu... tot bine!
    • Like 3
    • @ Adrian Andrei
      Am inregistrari ale unor incidente in care doar prezenta de spirit si (mai ales) reflexele m-au ajutat sa evit - absolut la limita - niste tragedii. Am facut petitii la politie, am transmis si inregistrarile. Raspunsurile primite (standard): inregistrarile au fost facute cu mijloace neomologate, nu se poate face nimic. No more comment!
      • Like 4
    • @ Iron Spike
      Si ce simplu ar fi daca "frica ar pazi bostanaria"...
      Cred ca multi dintre "zmeii soselelor" s-ar tempera la gandul ca dintre toti soferii de pe strada s-o gasi macar unul sa-l filmeze si sa-l denunte, iar filmarea ar fi proba...
      • Like 3
  • adaug un punct sensibil pentru Bucuresti: ce parere aveti despre virajul la stanga in intersectii? am fost claxonat din abundenta, recent, pentru ca incercam sa-l fac asa cum e legal, ocolind prin stanga centrului imaginar.
    • Like 3
    • @ Furati Mai Cu Spor
      Comentam adineaori ca am o masina de 1,1L dar si o bestie americana mare, cu motor de 5,8L. Si pe mine ma injura Gigeii cand virez la stanga corect, ca dvs. insa NICIODATA atunci cand sunt cu "aia mare"...
      • Like 1
  • GabiC check icon
    Situatia ar trebui impartita in doua:
    1. Legislativ + aplicarea legii FARA EXCEPTIE
    2. Managementul infrastructurii
    Pentru primul punct: inasprirea legislatiei sustinuta de aplicarea ei fara rezerve; Exemplu: Pe sos Colentina- din Bucuresti, s-au "trezit" cei de PMB ca vor sa repare/re-asfalteze; S-au lasat mesaje; Nu s-a conformat nimeni ( desi sunt peste tot semne de stationarea interzisa); Dupa cateva zile a aparut un echipaj care a lasat "bilete de amor" tuturor recalcitrantilor: De vreo 2 saptamani se poate circula ( nimeni nu e parcat la rigola- pe banda 1- asa cum dealtfel ar fi trebuit sa fie in permanenta in zona respectiva); Pe la "Doamna Ghica" deja sunt cativa taximetristi si alti derbedei ( nu ca toti taximetristii ar fi derbedei) care parcheaza pe "interzis"
    2. Acolo unde e posibil- odata cu reabilitarea bulevardelor- ar trebui regandita modalitatea de parcare; Evident- daca ar aparea o taxa de parcare mai serioasa- de ex- 1 leu/zi/loc de parcare la domiciliu- eu zic ca s-ar strange si niste bani pentru refacerea treptata a carosabilului;
    • Like 2
  • check icon
    Autorul are perfecta dreptate. Imi pare rau insa ca nu a sesizat si aspectul lipsei educatiei de specialitate. Acolo cred ca ar trebui lucrat astfel incat problema sa se rezolve de la radacina. Ar trebui revizuit regimul asa ziselor scoli de soferi, care in opinia mea sunt niste glume sinistre. Aici ar trebui sa ti se bage in cap, ca sofatul este cea mai periculoasa activitate din viata ta. In fond ce altceva faci in viata? Bati in taste, invarti hartii sau gatesti o ciorba. Chestiile astea nu-ti pun viata in pericol. Dar cand te afli intr-o cutie de metal care se deplaseaza cu viteza prin alte cutii metalice care se deplaseaza cu viteza, treaba devine critica. Tot lipsa educatiei ii face pe foarte multi dintre noi sa considere ca masina este un fel de prelungire a persoanei. Trebuie sa arati cine esti, nu?! Pe de alta parte, nici autoritatile nu realizeaza cat de costisitoare sunt aceste accidente pentru economie, recte buget. Intr-un accident intre 2 masini nu sunt afectati doar soferii lor, ci si politia, salvarea (oare cat costa benzina pt un elicopter necesar ca sa transporti un imbecil la spital?!?), pompierii, spitalele, familiile soferilor, angajatorii soferilor, restul traficului care se blocheaza cu toate consecintele aferente. Toate astea inseamna bani, bani, bani si multa suferinta in numeroase cazuri. De acord si cu masurile punitive doar ca acestea ar trebui sa fie cu adevarat punitive. Nu niste glume de amenzi care pentru un ghertzoi cu Bentley sunt bani de seminte. Ar trebui aplicate amenzi echivalente cu procent din venitul anual. Asa cum se face in unele tari (mai) civilizate. Ceva de genul: la prima abatere, o amenda modica. La a doua abatere, te amendez cu 20% din cat castigi intr-un an, s.a.m.d. Cred ca niste amenzi cu adevarat usturatoare, i-ar vindeca pe multi grobieni. Si inca ceva. Cred ca daca va uitati in jur, aproape fiecare dintre noi am avut sau cunoastem pe cineva care a fost implicat in cel putin un accident. Atat de raspandita este aceasta problema. Si este o problema cu adevarat MORTALA.
    • Like 1
  • Dar daca legislatia rutiera ar fi deosebit de dura si aplicata zilnic timp de 1 an, fara niciun fel de derogare? De ex: ai condus baut/fara permis? esti incadrat la tentativa de omor, adio permis definitiv; ai trecut pe rosu? sofer - permis suspendat 6 luni, la a 2a abatere, permis anulat. esti pieton - 1.000 amenda pe loc fara discutii. Conduci cu telefonul in mana sau vorbind la telefon? 5.000 amenda prima data, permis suspendat 6 luni a2a oara, si definitiv a 3a oara. Si tot asa. Legea sa fie dura si sa fie aplicata. Legea trebuie respectata nu discutata.
    • Like 1
    • @ Lucian Chiriloi
      Total de acord: legea sa fie dura si, mai ales, aplicata consecvent. Certitudinea ca nu vor scapa in cazul in care vor incalca legea ii determina pe cei mai multi sa isi tempereze pornirile salbatice. Este suficient sa vedem cum isi schimba comportamentul soferii romani, imediat ce au trecut granita. De ce oare apare subit aceasta metamorfoza?
      • Like 1
    • @ Iron Spike
      Pentru ca politistului german sau austriac nu poti sa-i spui: "Nu se poate sa ne intelegem si noi? Nu putem face nimic, stiti, ca sa rezolvam...?"
      • Like 1
    • @ Furati Mai Cu Spor
      Pentru ca politistul roman trebuie sa iasa din "Garcea" si "don' sef". Respectul si autoritatea se castiga. Politistii trebuie incurajati sa aplice legea la maxim. Camere video si senzori de viteza pe toate strazile si in toate intersectiile...si vine amenda in posta. Nu o platesti, nicio problema - o gasesti la impozit, dublu.
      • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult