Foto Nick White / Mood Board / Shutterstock Editorial / Profimedia
Iată ce apare în presă că s-a hotărât miercuri seară, printre altele. Ce s-a schimbat aplicabil imediat legat de impozitele pe clădiri? Cotele de impozitare.
Până acum erau 0,08 - 0,2% rezidențial, așadar a crescut limita minimă de la 0,08 la 0,1 la sută. Cum majoritatea cotelor utilizate era de 0,1 la sută aici este semnalul public că pentru persoanele fizice care majoritar dețin proprietăți rezidențiale nu se urmărește o creștere evidentă a impozitelor. Ceea ce nu putem spune despre proprietățile nerezidențiale care până acum aveau o cotă de 0,2 - 1,3 care acum a crescut la 1-1.3%.
Partea ascunsă (neevidentă) a creșterii așteptate este dată de afirmația succintă „pe grila notarială".
Îi rog pe politicienii care susțin această modificare să nu o mai folosească până nu au răspunsul la următoarele întrebări:
1. Știu că această grilă este de fapt un studiu de piață care conține valori minime orientative?
2. Știu că cine realizează aceste studii sunt niște firme sau persoane fizice care anul viitor pot să nu mai facă? Și că afirmația că Anevar le face este eronată? Cei care le fac își asumă personal afirmațiile și rezultatele.
3. Știu că ele sunt neuniforme și majoritatea județelor e fiecare cu structura lui de studiu?
4. Știu cum se va face efectiv preluarea valorilor pentru fiecare proprietate din România? De către cine? De către autoritățile locale? Ele știu? Au cum?
5. Dacă nu au cum să o facă autoritățile locale, o soluție este să își autodeclare fiecare cetățean valoarea impozabilă. În acest caz, vă rog, căutați-vă casele proprii în grilele județelor dvs și vedeți dacă reușiți. Să nu mai vorbesc de toate celelalte tipuri de proprietăți dacă măsura le vizează și pe ele (hale industriale, hoteluri, benzinării etc)
6. Cine își asumă responsabilitatea asupra utilizării acestor valori și impactul asupra impozitelor, implicit a bugetelor locale? Ministerul de finanțe? Niște persoane fizice sau juridice?
După ce aveți răspunsuri la aceste întrebări veți vedea cât (nu) e de aplicabilă măsura.
Din fericire există alte soluții mai aplicabile și care nu necesită aceste schimbări care nu au niciun viitor și din care se văd doar două lucruri: graba și așteptarea de creștere a impozitelor care să nu fie asumată direct de mediul politic.
Deci dacă se vrea cu adevărat o reformă ar trebui făcută „cu cap" și pe termen lung. Și există soluții. Doar să fie ascultate și să fie adoptat un calendar corect.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Cum se reflecta aceste reduceri în prețul final al imobilului ca bază de impozitare !