Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

În 7 luni numărul de mașini rulate din import înmatriculate a depășit de peste 5 ori înscrierile de autovehicule noi

mașini in Bucuresti

(Foto: Inquam Photos / Alexandra Pandrea)

Mașinile vechi invadează piața auto locală, ca efect al eliminării timbrului de mediu. Numărul de autovehicule second hand din import înmatriculate în primele șapte luni din acest an a fost de 294.000, similar cu numărul de mașini rulate înscrise în circulație în întreg anul trecut - 297.000 de unități, reiese din datele DRPCIV. 

Cele mai multe mașini second hand au fost Volkswagen, urmate de Opel, Audi, BMW și Ford.

Piața mașinilor noi a urcat în perioada ianuarie-iulie cu 56.343 de unități, valoare de peste cinci ori mai mică comparativ cu înmatriculările de mașini folosite, aduse din import.

Parcul auto național din România era la sfârșitul anului trecut de peste 7 milioane de autovehicule, în creștere cu 6,21% față de anul anterior. Din acest total, peste 1,25 de milioane de mașini erau înmatriculate în București.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Vad ca articolul apartine Loredanei Voiculescu - "Editor". Pentru un editor, ma asteptam ca titlul sa sune mai putin chinezeste. Va rog, doamna sau domnisoara "editor", cititi-l cu voce tare si spuneti daca nu cumva putea fi formulat mai elegant; asa, suna rau.
    • Like 0
  • check icon
    cred ca problema reala din segmentul economic "automobil" cu care se confrunta romania este ca nu are in productie nationala un automobil care sa corespunda necesitatilor locale :
    1. realitatii salariale (cate ore se munceste pt a achita);
    2. sistemului bancar (cate facilitati exista pt automobilul produs in romania);
    3. sistemului de asistenta mecanica (dotarea tehnica si instructajul mecanicilor, pretul componentelor si al manoperei pt automobilul autohton);
    4. sistemul asigurator (o masina nationala poate beneficia de reduceri in conjunctura preturilor componentelor)
    5. sistemul de inchiriere (de la preturi si garantii la varsta si antecedente)
    ... si poate mai sunt si altele ...
    dar ganditi-va ce stie sa vanda romanul bine ? .... stie sa vanda ceva ? ... ce ? ... deci ma gandesc ca este necesar pct 0. scoala de comert, practica nu care vinde diplome, sa explice :
    - ce, cum, cand prezint
    - ce, cum, cand vand
    si mai ales
    - cum ma adresez si cum il tratez pe cumparator ...
    invatati de la nemti (WV), americani (ford, gm,...), unguri (suzuki), ... daca nu de la jidani, cum se vand frigidere eschimosilor si calorifere magrebienilor :)
    vanzare buna la gogosile politice umplute cu ... arome nationaliste !
    • Like 0
  • Abia aștept să vină și taxarea... :)
    • Like 0
  • Normal pt ca romanii nu au bani de masini noi, si daca cineva viseaza la o masina de lux , evident ca nu isi poate permite sa plateasca 80000 de euro pe asa ceva, si ia una din 2009-2010 la un sfert de pret. Macar daca banii din timbrul de mediu, acciza si supra acciza de la carburant s-ar fi dus in autostrazi, trenuri noi, linii CF, etc, stiam o treaba de ce o platim, dar s-a dus in buzunarele politice si pomenilor electorale. Pe de alta parte, lobby-stii pro-taxe de inmatriculare sunt vanzatorii de autoturisme noi, nu ar spune niciunul de acolo ca un BMW seria 3 din 2013 e net superior unui logan din 2017, si la consum, si la siguranta . Pana si impozitul ala e o mizerie, daca vrei sa ai grija de mediu, impune normele EURO la masinile de import, nu capacitatea cilindrica. Daca vreau sa imi aduc un 5.0 V10 , va consuma 30% in oras, si asta e spre castigul statului roman, dar in acelasi timp motorul sa corespunda macar standardului euro 4. Problema este ca se aduc multe harburi de 15 ani vechime care nici macar standardul asta nu il au. In plus, ce face romanul cand ii cade catalizatorul de la masina ? Va spun eu, nu se duce sa dea 1500 de euro pe unul nou, ci il inlocuieste cu teava la primul service de cartier, dupa care da spaga la ITP. De ce ? Pentru ca majoritatea nu are bani . Acum o sa spuneti ca o Dacia noua e mai ieftina la piese, dar tinand discutia in zona ecologica, si catalizatorul de Dacia tot 1500 euro costa...
    • Like 0
  • ei, se reinmatriculeaza masinile din bulgaria, care au disparut de pe piata romaneasca in ultimii ani.
    • Like 0


Îți recomandăm

Eco-creatorii de energie

Mă bucur să descopăr astfel de inițiative care ne dovedesc încă o dată că educația și formarea cetățenilor de mâine este un efort comun al familiei, al școlii, al ONG-urilor și al companiilor private responsabile. Semințele plantate acum ne vor arăta probabil peste 10-20 de ani dacă țara asta va fi mai bună și mai curată.

Citește mai mult

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult