Sari la continut

Revoluția online

România digitală este cea care ne face să mergem înainte. Un proiect Republica, susținut de eMAG.

În acest an, ghiseul.ro a trecut de un milion de utilizatori: „Funcționarii au văzut că astfel nu mai au lume la coadă, că nu se mai ceartă oamenii la ghișee”

Online banking

Foto: Getty Images

În 2021, numărul românilor care și-au făcut cont în ghiseul.ro a trecut de un milion. De la începutul anului, au fost făcute în platforma de plăți peste 1.224.000 de tranzacții, a căror valoare se ridică la peste 460 de milioane de lei. „Pe lângă numărul de utilizatori, și numărul instituțiilor înscrise în platformă a cunoscut o creștere impresionantă. Dacă la sfârșitul lui 2019 aveam circa 350 de primării care se înscriseseră în platformă în decurs de 9 ani, astăzi numărul lor a ajuns la 800. Toate primăriile aveau obligația de a se înscrie în ghiseul.ro încă de acum 9 ani, dar cum obligația nu a fost însoțită și de o sancțiune, nu au făcut-o. Pandemia a accelerat lucrurile”, spune Octavian Oprea, președintele Autorității pentru Digitalizarea României.

Alături de primării și ANAF, în ghiseul.ro au fost înrolate recent Direcția de pașapoarte și Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Autovehiculelor. Și alte instituții, între care și două universități, sunt în proces de înscriere în platformă.

Furnizori privați de servicii pot fi înscriși în ghiseul.ro

„Lucrăm acum la fluxul tehnic de interconectare cu două universități, Universitatea Politehnică din București și Academia de Studii Economice: Lucrăm la interconectare cu Apa Nova, lucrăm la interconectarea Inspectoratului de Stat în Construcții. Din momentul în care a existat voință politică, noi ne-am putut deschide, cu ajutorul inițiativelor legislative, către toate instituțiile publice și private care oferă servicii de utilitate publică”, subliniază șeful ADR.

În ghiseul.ro urmează să fie înscrisă și Autoritatea Aeronautică Română, instituția către care cetățenii trebuie să plătească o taxă atunci când vor să ridice în aer o dronă. O taxă care, astfel, va putea fi plătită electronic.

Majoritatea tranzacțiilor pe ghiseul.ro sunt făcute la începutul anului, dar înrolarea mai multor furnizori pe platforma guvernamentală va schimba fluxul de plăți. „Sunt plăți care intervin pe parcursul întregului an - pentru permis, pentru certificatul de înmatriculare, pentru o dronă”, estimează Octavian Oprea.

Octavian Oprea

„Marea majoritatea a funcționarilor sunt mulțumiți pentru că au înțeles că prin digitalizare nu-și pierd locul de muncă”

Pandemia a accelerat procesul de informatizare a instituțiilor și, pe măsură ce au început să folosească soluțiile digitale, angajații la stat au devenit mai puțin reticenți față de ele, a observat acesta. „Au văzut că astfel nu mai au lume la coadă, că nu se mai ceartă oamenii la ghișee. Marea majoritatea a funcționarilor sunt mulțumiți pentru că au înțeles că prin digitalizare nu-și pierd locul de muncă. Au înțeles că o instituție funcționează cu oameni, iar tehnologia îi ajută să capete noi competențe.

Așa s-a întâmplat și în interiorul ADR, colegii mei s-au conformat cu faptul că urmează să implementăm un soft de managementul documentelor, s-au conformat cu faptul că avem un soft de managementul datelor, iar fiecare e obligat să își pună în el lucrările pe care le desfășoară, ca să existe o trasabilitate a sarcinilor”, crede el.

Primăria care le arată cetățenilor în ce fază se află solicitarea lor

Din cauza nivelului redus de alfabetizare digitală în România, încă nu există în țară vreo primărie care să fi colectat taxele exclusiv online. Însă există autorități locale mai avansate decât altele la acest capitol.

„Avem primării care sunt foarte deschise spre digitalizare. Aici, aș putea da ca exemplu Primăria Sectorului 6, care are o deschidere totală. Își doresc ca în următorii ani metoda de încasare clasică, la ghișeu, să scadă simțitor, aici aproape că s-a egalat nivelul de încasare a taxelor online cu cel fizic. Primăria sectorului 3 stă foarte bine, primăria sectorului 4, la fel. Iar din țară aș putea da exemplu clar al Primăriei Cluj și mai avem o primărie al cărui exemplu ne-am dori să îl aducem la nivel național și mă refer la primăria Sinaia. În Sinaia, cetățenii pot vede a în timp real unde și la ce funcționar se află cererea pe care ei au depus-o la primărie spre soluționate. E un lucru extraordinar”, declară președintele ADR.

Articolul face parte din proiectul editorial „Revoluția online”, susținut de eMAG.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult