Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

În acest an, ghiseul.ro a trecut de un milion de utilizatori: „Funcționarii au văzut că astfel nu mai au lume la coadă, că nu se mai ceartă oamenii la ghișee”

Online banking

Foto: Getty Images

În 2021, numărul românilor care și-au făcut cont în ghiseul.ro a trecut de un milion. De la începutul anului, au fost făcute în platforma de plăți peste 1.224.000 de tranzacții, a căror valoare se ridică la peste 460 de milioane de lei. „Pe lângă numărul de utilizatori, și numărul instituțiilor înscrise în platformă a cunoscut o creștere impresionantă. Dacă la sfârșitul lui 2019 aveam circa 350 de primării care se înscriseseră în platformă în decurs de 9 ani, astăzi numărul lor a ajuns la 800. Toate primăriile aveau obligația de a se înscrie în ghiseul.ro încă de acum 9 ani, dar cum obligația nu a fost însoțită și de o sancțiune, nu au făcut-o. Pandemia a accelerat lucrurile”, spune Octavian Oprea, președintele Autorității pentru Digitalizarea României.

Alături de primării și ANAF, în ghiseul.ro au fost înrolate recent Direcția de pașapoarte și Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Autovehiculelor. Și alte instituții, între care și două universități, sunt în proces de înscriere în platformă.

Furnizori privați de servicii pot fi înscriși în ghiseul.ro

„Lucrăm acum la fluxul tehnic de interconectare cu două universități, Universitatea Politehnică din București și Academia de Studii Economice: Lucrăm la interconectare cu Apa Nova, lucrăm la interconectarea Inspectoratului de Stat în Construcții. Din momentul în care a existat voință politică, noi ne-am putut deschide, cu ajutorul inițiativelor legislative, către toate instituțiile publice și private care oferă servicii de utilitate publică”, subliniază șeful ADR.

În ghiseul.ro urmează să fie înscrisă și Autoritatea Aeronautică Română, instituția către care cetățenii trebuie să plătească o taxă atunci când vor să ridice în aer o dronă. O taxă care, astfel, va putea fi plătită electronic.

Majoritatea tranzacțiilor pe ghiseul.ro sunt făcute la începutul anului, dar înrolarea mai multor furnizori pe platforma guvernamentală va schimba fluxul de plăți. „Sunt plăți care intervin pe parcursul întregului an - pentru permis, pentru certificatul de înmatriculare, pentru o dronă”, estimează Octavian Oprea.

Octavian Oprea

„Marea majoritatea a funcționarilor sunt mulțumiți pentru că au înțeles că prin digitalizare nu-și pierd locul de muncă”

Pandemia a accelerat procesul de informatizare a instituțiilor și, pe măsură ce au început să folosească soluțiile digitale, angajații la stat au devenit mai puțin reticenți față de ele, a observat acesta. „Au văzut că astfel nu mai au lume la coadă, că nu se mai ceartă oamenii la ghișee. Marea majoritatea a funcționarilor sunt mulțumiți pentru că au înțeles că prin digitalizare nu-și pierd locul de muncă. Au înțeles că o instituție funcționează cu oameni, iar tehnologia îi ajută să capete noi competențe.

Așa s-a întâmplat și în interiorul ADR, colegii mei s-au conformat cu faptul că urmează să implementăm un soft de managementul documentelor, s-au conformat cu faptul că avem un soft de managementul datelor, iar fiecare e obligat să își pună în el lucrările pe care le desfășoară, ca să existe o trasabilitate a sarcinilor”, crede el.

Primăria care le arată cetățenilor în ce fază se află solicitarea lor

Din cauza nivelului redus de alfabetizare digitală în România, încă nu există în țară vreo primărie care să fi colectat taxele exclusiv online. Însă există autorități locale mai avansate decât altele la acest capitol.

„Avem primării care sunt foarte deschise spre digitalizare. Aici, aș putea da ca exemplu Primăria Sectorului 6, care are o deschidere totală. Își doresc ca în următorii ani metoda de încasare clasică, la ghișeu, să scadă simțitor, aici aproape că s-a egalat nivelul de încasare a taxelor online cu cel fizic. Primăria sectorului 3 stă foarte bine, primăria sectorului 4, la fel. Iar din țară aș putea da exemplu clar al Primăriei Cluj și mai avem o primărie al cărui exemplu ne-am dori să îl aducem la nivel național și mă refer la primăria Sinaia. În Sinaia, cetățenii pot vede a în timp real unde și la ce funcționar se află cererea pe care ei au depus-o la primărie spre soluționate. E un lucru extraordinar”, declară președintele ADR.

Articolul face parte din proiectul editorial „Revoluția online”, susținut de eMAG.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult