Maria Paltin, arhitectă și designer de bijuterii din porțelan, și-a împărtășit povestea fascinantă, o călătorie în lumea bijuteriilor create cu pasiune și dedicare. Într-un interviu pentru podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu”, ea a dezvăluit cum a ajuns să creeze bijuterii din „cel mai fin porțelan”, cu peliculă de aur, și cum această artă a devenit o parte importantă a vieții sale.
Povestea ei începe în 2009, într-un moment dificil al crizei financiare, când a rămas șomeră. Împreună cu prietena ei și iubiții lor, actuali soți, au transformat o bucătărie mică într-un atelier improvizat de bijuterii. Folosind materialele rămase de la proiectul ei de diplomă, cei patru au creat primele bijuterii din plexiglas transparent, negru și roșu. Au fost doi ani plini de creativitate și fără stres, iar bijuteriile lor simple au fost apreciate și vândute la târguri și online.
„Le lucram etapizat. Creasem o bandă rulantă. Unul picta, celălalt ștergea, curăța, lipea, eram toți la masa din bucătărie. Au fost cei mai frumoși doi ani, cei mai lipsiti de griji, fără stres. Patru oameni la o masă, făcând bijuterii simple, din plexiglas. Le vindeam la târguri și online”, își amintește Maria Paltin.
După o pauză de trei ani pentru îngrijirea copilului, Maria s-a întors la jobul din arhitectură, dar, după nașterea celui de-al doilea copil, a simțit că programul riguros nu-i permite să se dedice familiei. Astfel, s-a reîntors la marea ei pasiune, crearea de bijuterii, de data aceasta din porțelan și cu pulbere de aur de 24 de karate. Atelierul ei mic, amenajat în balcon, găzduiește un cuptor profesional, al treilea „copil" al său, unde fiecare piesă suferă trei arderi pentru a atinge perfecțiunea.
Fiecare bijuterie este modelată manual, iar aplicarea aurului pur adaugă o eleganță aparte. Maria subliniază că tehnica arderii la temperaturi foarte mari conferă rezistență, în comparație procedeul folosit de alți creatori de bijuterii, prin care o folie subțire de aur este lipită la rece. Într-un proces meticulos, bijuteriile sunt supuse arderilor la temperaturi extreme, iar rezultatul este o bijuterie delicată și rafinată.
„Fiecare piesă din porțelan suferă trei arderi. Prima se numește biscuitare, în a doua etapă se aplică glazura și se arde din nou, de data aceasta la 1250 de grade. Apoi se aplică aurul pur și piesa se arde la 800 grade Celsius. Cuptorul are o capacitate de 60 de litri, cu încărcare verticală. Este practic al treilea copil al meu. E un cuptor profesional, foarte bine izolat, am avut electrician care s-a ocupat de legăturile electrice. Vecinii trebuie să știe că sunt în siguranță”, a povestit zâmbind Maria Paltin la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu”, powered by glo.
Despre relația ei cu arhitectura, Maria Paltin mărturisește că experiența în acest domeniu o ajută să creeze colecții de bijuterii cu un concept clar și unitar. Fiecare colecție are un mesaj distinct, iar tânăra designer se străduiește să transmită această poveste purtătorului de bijuterie. Maria nu vede această schimbare ca pe o renunțare la profesia sa de arhitect, ci ca pe o evoluție și extindere a creativității sale.
Astfel, în micul ei atelier de pe balcon, tânăra designer își lasă amprenta, la propriu, pe fiecare bijuterie, adăugând nu doar frumusețe, ci și o poveste unică. Este o călătorie impresionantă în lumea creației personale, unde arta, pasiunea și dedicația se întâlnesc pentru a da viață unor bijuterii cu adevărat speciale.
„Simt că ce am învățat în arhitectură mă ajuta foarte tare în a crea o colecție de bijuterii cu un concept clar, pe care omul să îl citească, iar colecția să fie unitară. Fiecare colecție are un mesaj pe care eu încerc să îl exprim foarte clar purtătorului, încerc să nu creez doar obiecte frumoase, fără o poveste în spate”, a subliniat Maria Paltin.
În copilărie visa să devină medic veterinar sau polițist, dar viața a avut un alt plan pentru ea - a devenit designer de bijuterii. Astăzi, trăiește din creațiile sale unice, iar într-un interviu pentru podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu”, dezvăluie că nu ar schimba decizia de a se dedica total bijuteriilor.
„De atunci simțeam că îmi place foarte tare și că asta poate fi drumul meu, doar că mi-a fost greu în perioada aceea (după prima naștere) să continui. Dacă aș fi continuat, cred că aș fi ajuns mai departe ca acum”, reflectează Maria asupra alegerii de a se dedica pasiunii sale.
Întrebarea despre bunul gust aduce o perspectivă interesantă. Pentru Maria, bunul gust nu este doar o abilitate învățată, ci și o trăsătură înnăscută, dezvoltată din copilărie și influențată de educația primită de la părinți. De-a lungul timpului, prin educație și interacțiuni diverse, o persoană poate să își îmbunătățească și să își rafineze simțul estetic, crede ea.
Întrebată de Florin Negruțiu dacă în orașele din România observă mai mult bun gust sau mai mult prost gust, Maria constată că, din păcate, predomină încă prostul gust. Totuși, remarcă o schimbare în ultimii zece ani, semn că simțul estetic evoluează treptat în societate. Totodată, Maria a subliniat că bunul gust nu are legătură cu averea unei persoane, ci este o manifestare a personalității și a educației. Deși poate fi subiectiv, bunul gust se reflectă în alegerile vestimentare, în comportament și atitudine.
Cât despre modelul ei în viață, Maria a mărturisit că propria mamă i-a fost un model, fiind o persoană pasionată de artă, ce i-a transmis dragostea pentru frumos. „Eu cred că foarte mult din ceea ce sunt, sunt datorită mamei mele care, cu toate că a făcut ASE-ul, pentru că așa era moda vremii, și-ar fi dorit foarte tare să facă Arte. Așa că eu toată copilăria am studiat albume de artă, picturi, mi s-a povestit viața pictorilor, pentru că mama era efectiv obsedată sa citească viețile (artiștilor vizionari), voia să înțeleagă cum a ajuns Brâncuși să facă lucrările sale, să știe cum a trăit van Gogh... Și cumva am crescut cu lucrurile acestea, m-au pasionat foarte tare”, povestește Maria Paltin
Una dintre colecțiile sale de bijuterii este inspirată de sculptura „Domnișoara Pogany” a lui Constantin Brâncuși. Într-un mod stilizat, Maria Paltin aduce în bijuterii o reinterpretare personală a operei de artă. Pentru ea, bijuteriile trebuie să transmită un mesaj clar și o emoție, fiind o expresie a creativității și pasiunii sale.
Ceea ce aduce un plus de unicitate bijuteriilor create de ea este modul în care Maria Paltin își lasă amprenta, la propriu, pe bijuterii, atunci când modelează în palme pasta fină de porțelan. Fiecare piesă devine astfel un unicat, creat cu atenție și dragoste pentru detaliu. Prin această abordare personală, Maria adaugă nu doar frumusețe, ci și o poveste unică fiecărei bijuterii.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.