Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

În cartierul meu a apărut un mall... și de-atunci viața mea a devenit o cursă cu obstacole. Despre cum dezvoltarea haotică a orașului a făcut Bucureștiul un spital de boli de nervi

Mall interior

Foto: Cornel Putan/ Inquam Photos

Eu stau în Titan, colţ cu Pantelimon. Niciodată nu mi-a plăcut vecinul ăsta. Fără vreun motiv anume, doar aşa, imaginându-mi ce se întâmplă „după blocuri”. Dar de ceva timp, vecinul meu cu burdihanul plin de oameni a adoptat un copil mare, gras, murdar de unsoare de fast-food, îmbrăcat în paiete şi zgomotos – Mega Mall, pe numele lui.

Toate bune şi frumoase, în zilele obişnuite te mai înţelegi cu el, îl iei cu blândeţe, mai stai pe la semafoare, aştepţi, mai ocoleşti, n-ai ce-i face. Dar de sărbători sau de Black Friday se obrăzniceşte aşa de tare, că nu-şi mai încape în piele. Nu mai încapi nici tu pe lângă el. Puiul de căpcăun înghite maşini din tot Bucureştiul. Şi toţi se duc la el ca la pomul lăudat. E mai ceva ca pe Arena Naţională, sora lui mai mare, când joacă Steaua cu Dinamo. Măcar atunci vin oamenii de la rutieră să fluidizeze „tranzitul”. Dar de la Moş Nicolae la Moș Crăciun suntem pe barba noastră, ne descurcăm.

Azi după-amiază, de exemplu – pe străzile dintre Vatra Luminoasă şi Şoseaua Iancului se stătea. Se stătea în maşini, da. Eu, norocoasa, am găsit un loc de parcare. După ce mi-am luat copilul de la cursul de engleză, în 5 minute eram înapoi la maşină. Pe carosabil, totul îngheţat. De abia dacă se mişcaseră preţ de un automobil. Ziceai că a venit Apocalipsa, alta nu. Doamne fereşte, în caz de vreo nenorocire, trebuie să ne dotăm cu ghete Kangoo Jumps. Altfel, crăpăm în maşini, ca în filmele americane de mâna a şaptea.

Spre centru, gol... las copilul la alt curs, de arte de data asta, ca să-şi echilibreze cele două emisfere, să nu tragă spre stânga. Dau să mă întorc acasă, ca de obicei, pe străduţele ştiute numai de mine, de nici Waze-ul nu poate mai bine. Pe Calea Călăraşilor, stop şi bară la bară. După ce unei ambulanţe de pe sensul opus i-a luat 2 minute să treacă de intersecţie, mi-am amintit că ăla mai deştept cedează. Aşa că am făcut cale întoarsă spre centru. Încă o aglomeraţie mică, dar fluidă, frumoasă, aproape ca într-o zi obişnuită de lucru la 8 dimineaţa. Norocoasa de mine, am găsit un loc de parcare la câteva minute de mers pe jos de centru vechi. Să-i dea Dumnezeu sănătate parcagiului – i-am dat şi eu 1 leu să aibă grijă de maşină, altfel mă trezeam cu vreo urare de sărbători inscripţionată pe ea, cine ştie?! O cumpărătură rapidă, o vizită la toaletă, o cafea băută cu întârzierea de rigoare... înapoi la mașină... cu experienţa de şofer din cursul zilei şi frustrarea pe moaţe, am tăiat două semafoare pe galben în plin centru, am ajuns la timp la copil... ura! Pe drumul înapoi spre casă, am avut grijă să ocolesc zona mall-ului căpcăun.

Şi colţul meu de Bucureşti e doar un exemplu – un exemplu al unei dezvoltări haotice, orientate pe profit imediat şi nu pe bunăstare, pe o creştere reală a calităţii vieţii. Timpul pierdut la cozile din trafic se traduce în stres la nivel individual, răspândit ca o molimă de la unul la altul, răsfrânt asupra colegilor şi familiei – şi reluat în fiecare dimineaţă, nedigerat peste noapte, umflându-se în suc propriu în venele oraşelor noastre supraaglomerate. Iar cum timpul şi banii sunt prieteni vechi, la fel se duc şi aceştia din urmă, pe apa Sâmbetei, ca nişte avortoni, încă neproduşi, încă necâştigaţi, uneori cheltuiţi în avans, căci cine să mai aibă vreme şi nervi pentru muncă?!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Eu am stat toata viata in Pantelimon, in spatele spitalului. Era un cartier destul de frumos, pana au scos linia de tramvai si au taiat toti copacii, inlocuind tot cu betoane. Am prins putin si Mega Mall-ul, dupa care n-am mai rezistat si am plecat din tara :) Oricum, si cu mall si fara mall, traficul de la Pierre de Coubertin spre Socului la ora 6 seara era o crima cu premeditare, dimineata la fel, toti care ieseau de pe strada Herta sa faca stanga spre centru taiau toate liniile de tramvai, haos total... nu mai spun de bucata dintre Socului si Diham.. iar cozi interminabile. In orice tara civilizata am fost, Mall-urile sunt mai la periferie, unde exista infrastructura si metrou. Problema in Bucuresti este ca nu se investeste nimic in transportul public. Am lucrat 3 ani in zona Pipera si Aurel Vlaicu, cand foloseam metroul iarna, trebuia sa astept 2-3 garnituri ca sa am loc intr-una, iar la Unirii cand schimbam, sa fereasca Dumnezeu sa se intample ceva acolo, vreo inundatie sau incendiu, Colectiv va fi doar o joaca. In rest masina, pentru ca de unde era metroul meu la Costin Georgian, trebuia sa merg destul pana acasa pe jos... si nu e vorba de 5-10 minute. Dupa aia, m-am mutat la sotie in Jilava, aici ar fi fost o varianta sa las masina la metrou la Berceni, dar ce sa vezi, nu exista park&ride... Daca gaseai parcare bine, daca nu continuai cu masina pana la birou, unde din nou, probleme cu parcarea, pentru ca nimeni in tara asta nu obliga marile cladire sa aiba X locuri de parcare in subteran / suprateran.
    • Like 0
  • Cunosc zona. Traficul a devenit infernal. Incerc pe cat posibil sa evit intre orele 17-18-19 zona.
    S-a stricat traficul in zona si din cauza Mega Mall-ului, si din cauza "sistematizarii" Iancului si Pantelimonului (care au devenit ingrozitor de aglomerate), si din cauza giratoriului de la Delfinului, care l-au facut cat toata intersectia si blocheaza drumul inainte pe Pantelimon, si din cauza separatoarelor puse pe Pierre de Coubertin, care dirijeaza traficul tot spre Pantelimon (inainte se putea merge si spre Vatra).
    • Like 2
  • Mihaela check icon
    Doamna Sofia, va transmit un mesaj din partea unui om nascut si crescut in Bucuresti: daca nu va place, de ce mai stati in acest oras?
    Toti oamenii care traiesc in Bucuresti se confrunta cu aceasta pr zi de zi. Mirarea dumneavoastra asupra aglomeratiei din Bucuresti la o asemenea ora sensibila, este hilara si enervanta in acelasi timp.
    Eu personal ma lovesc de parinti ca dumneavoastra in fiecare dimineata, care blocheaza efectiv strazi intregi pentru a lasa odrasla daca se poate in clasa si eventual si sa mai stea la o vorba cu dirigintele. Am vazut parinti care urca in masini si calatoresc 2 STRAZI (atat!) pentru a lasa odrasla la scoala. Pe bune? Cumva metroul sau mersul pe jos si expusul odraslei la putin aer este atat de greu de imaginat?
    Doamna, eu lucrez cu clientii si asta inseamna ca trebuie sa ma deplasez prin Bucuresti zi de zi de n ori. Imi calculez bine orele si de cele mai multe ori iau metroul decat sa stau ca nebunul in trafic. Dar scuzati-mi nesimtirea din cadrul acestui comment, dumneavoastra aveti cumparaturi si cafea de baut la ora 8 ,9 dim.
    • Like 3
    • @ Mihaela
      Gion check icon
      Doamna sunteti ca aia din autobuz care maraie la tine " Nu-ti convine ia-ti masina mica! " dar niciodata nu maraie la primar, RATB, etc
      De asta e Firea unde este!
      Imi permit sa editez cu o completare : de unde faceti aceste generalizari ? De unde stiti dumneavoastra DE CE aleg unii parinti sa isi duca copiii la gradinita/scoala cu masina? Plus ca aia cu 2 strazi mi se pare o exagerare voita. Aveti un comentariu plin de stereotipuri din pacate.
      Orice om normal isi doreste un transport in comun decent dar cand asta lipseste cumva trebuie sa duci si copiii dar sa ajungi si tu la job.
      • Like 1
  • ""la câteva minute de mers pe jos de centru vechi "" e o parcare cu plata, defapt sunt mai multe.. da mai bine dai bani la parcagii decat sa platesti 2-3 lei ora.
    • Like 1
    • @ Alexandru Anton
      Gion check icon
      Domnule Anton, 4 lei pentru 30 minute e in unele locuri. Se pare ca nu prea stiti!
      • Like 0
  • Până în urmă cu 8 ani, am locuit la Delfinului, în Pantelimon foarte aproape de actualul Mega Mall. Pe atunci nu exista mall-ul, ci ruina fostei fabrici Electroaparataj. Totuși, situația descrisă în articol era și atunci: zona era extrem de aglomerată, gasirea unui loc de parcare reprezenta o mare parte din stresul nostru zilnic și am vazut în zona aia ambuteiaje frecvente. Părerea mea este că problema nu ar fi neapărat mall-ul (care are o parcare foarte mare și poate absorbi numărul mare de vizitatori), ci faptul că ar trebui încurajat transportul în comun. Nu știu cât ar fi de blamat cetățeanul care preferă să meargă oriunde cu mașina personală atât timp cât autobuzele sunt tot timpul pline și nu prea îți vine să îți bagi copilul la presă în cuptoarele alea pe roți. Cred ca schimbarea ar trebui să vină de sus în jos, de la administrația locală către cetățeni și nu invers. Problema traficului aglomerat a lipsei locurilor de parcare și a ambuteiajelor este valabilă și în alte zone din București (nu neapărat în preajma centrelor comerciale).
    • Like 2
  • Bayard check icon
    Hai sa fim seriosi, in mod normal nu se intampla asa ceva pe zona Mega Mall, pentru ca pur si simplu nu are inca asa de multi clienti. Evenimentul de care se povesteste in articol a fost o exceptie, cauzata de faptul ca cei de la Mall au decis sa puna taxa de parcare. Rezultatul? Haos. Pentru ca o groaza de oameni o taiau prin mall, pentru ca ecosistemul traficului din Bucuresti este atat de delicat, incat este suficient sa blochezi niste stradute secundare "scurtaturi" frecventate, ca sa termini un intreg sector. Este asta vina Mall-ului??? Nu neaparat, niste lucruri, un accident care ar fi blocat o strada si nu ar fi putut fi indepartat imediat ar fi cauzat acelasi lucru.

    Nu stiu de ce ar fi demonizati proprietarii unui mall, ei au facut un business, au oferit ceva ce lipsea unui cartier cum e Pantelimonul, foarte bine. Problema este la primari, la comisiile de urbanism, care nu ar fi trebuit sa permita niciun fel de mall in oras... prin treaba asta au terminat orice idee de magazine stradale, Calea Victoriei nu o sa-si revina niciodata si nici centrul vechi nu o sa poata fi altceva decat o zona de cluburi.
    PS: Am impresia ca cei de la Mega Mall si-au planificat investitia luand in calcul ideea ca pe Iancului Pantelimon o sa se construiasca noua magistrala de metrou. Bineinteles, fix inainte sa se apuce de tronsonul asta, au decis sa-l amane 15-20 de ani.... ca deh, trebuie trasa magistrala pana sub catedrala, asa ca se trece la proiectul Gara de Nord - Gara Progresul, pt ca stim toti cat de multa lume foloseste CFR-ul.
    • Like 0
  • check icon
    Sofia: viata ta nu e mai rea fiindca s-a construit un mall. Viata ta este mai rea fiindca esti o plangacioasa disperata sa atraga atentie din orice nimic, si care nu da doi bani pe suferinta si chinul celor din jur.

    Avem oameni care mor de foame pe strazi, si cauta mancare in gunoaie - iar tu te plangi ca ai stat 5 minute in plus in trafic de doua ori pe an.

    La cei care nu isi permit masini, la cei care nu isi permit sa cumpere apartamente, la cei care nu isi permit sa iroseasca timp plangandu-se si auto sugestionandu-se ca ar fi victime - la ei nu te gandesti ?
    • Like 1
    • @
      Gion check icon
      E greu cu cititul,nu? Ideea acestui articol nu era cine sta in masina ci planul (?) urbanistic al Bucurestiului care este facut pe genunchi de toape si topi a la madam Pandele la randul lor votati de alte toape si topi.
      Capisci?
      • Like 2
    • @ Gion
      check icon
      Vezi ca ti-au dat frustrarile in clocot. Ia-te de mana cu snoaba care a scris acest articol si plangeti impreuna despre greutatile clasei de mijloc superioare.
      • Like 0
    • @
      Gion check icon
      Vezi?! De asta se voteaza toparlani si toparlance fiindca consideram ca unii sunt snobi, altii prea intelectuali etc etc. Daca nu vorbeste cu "mah " si "fah" nu e domne din popor. Cum sa aiba pretentii ca pentru taxele platite sa fie orasul decent?
      • Like 2
  • La aceasta aglomeratie infernala contribuie din plin si cei multi care, precum autoarea acestui articol, isi duc copiii cu masina la scoala in alte cartiere decat in cel in care locuies + la 2 cursuri pe zi dupa amiaza. Ca na, copilul lor trebuie sa fie cel mai dus ... cu masina...
    • Like 3
    • @ Iuliana Stoica-Diaconovici
      Gion check icon
      Exista transport in comun viabil? Sigur, parintii care vor dezvoltarea copiilor sunt de vina, CLAAARRR! Si cum au tupeul sa mearga in alte cartiere? Cum au tupeu sa iasa peste limita cartierului?
      • Like 1
    • @ Iuliana Stoica-Diaconovici
      Suntem programati genetic sa vrem ce este mai bine pentru copii nostri. Pentru mine asta inseamna o gradinita unde nu sunt pedepsiti sau mintiti copii, unde nu se urla la ei, unde nu se foloseste televizorul ca mijloc de 'parcare' a copiilor. Din pacate asta a insemnat pentru noi un drum de 50min-1h in fiecare dimineata, cu doi copii. Si merg cu metroul si RATB-ul. Dar ghici ce - in fiecare dimineata copii abia asteapta sa mearga la gradinita. Nu plang niciodata la despartire, nu zic niciodata ca nu vor sa mearga. E vina noastra a romanilor in general ca invatamantul e atat de distrus incat sunt doar cateva gradinite in tot Bucurestiul care pot asigura asa ceva, si sunt extrem de cautate.
      • Like 2
    • @ Mihai Sima
      Gion check icon
      Copiii merg amandoi in acelasi loc? Asta e un avantaj clar.
      Reversul ar fi : noi a trebuit sa mutam unul din copii la alta scoala din cauza doamnei invatatoare. Era tragedie dimineata ca trebuia sa mearga acolo. Acum e mult mai bine.
      Alt revers : la gradinita e deadline sa iti iei copilul la 17.30. Jobul meu nu este lipit de gradinita. Cum rezolv asta? Cu RATB fac lejer o ora, de la job nu pot pleca inainte sa termin treaba...
      Nu caut scuze ci vreau sa se inteleaga ca nu exista panaceu universal. Pentru unii RATB e ok iar daca ar fi un transport in comun decent ar fi pentru toata lumea, pe altii nu ii ajuta RATB ca nu are cum. Unii au bunici sau rude care pot lua copiii de la scoala/gradinita, altii nu au si tot asa.
      Ideea in articol era proasta gestionare arhitectonica si proasta gestionare a problemelor din Bucuresti in general.
      • Like 2
  • florin check icon
    Roma. 2012. Dimineata la semafor numar vreo 30 de scutere si vreo 20 de masini. Tramvaiul plin, autobuzul la fel.
    Bucuresti. Uverturii ora 7 30. O coada de masini inerta lunga de 1 km. Eu astept autobuzul fericit ca merg in sens invers. Si astept... Pe sensul celalalt lumea coboara din autobuze si continua pe jos. Dupa un sfert de ora constat ca masina din dreptul meu a inaintat... 50 de metrii. Astept... pe sensul meu e liber. Dupa inca 10 minute sunt in acelasi loc. Ce naiba face autobuzul? Apoi ma dumiresc: autobuzul asteptat de mine este pe celalalt sens. Unu, doua.. numar 11 autobuze goale cu soferii citind linistiti. E clar, autobuzul meu nu va veni e blocat pe celalalt sens. Acasa masina mea sta linistita in parcare. Ma uit la ceilalti soferi. Una din 10 masini are mai mult de un pasager.
    Mare-i fudulia asta!
    • Like 1
  • check icon
    E bine in trafic; pierdeți zeci de ore până înțelegeți că se poate circula pe jos.
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult