În urmă cu 159 de ani, un domnitor român a decretat că românii au dreptul la educație gratuită. Era 5 decembrie 1864 și colonelul Alexandru Ioan Cuza, ajuns domnitor, decreta că românii au dreptul, dar și obligația, de a fi educați gratuit.
Ce ați făcut din asta, dragii noștri profesori ajunși pe ușa din dos titulari, deși sunteți repetenții de ieri, distinse directoare care vedeți școala dumneavoastră cam așa cum vedea Elena Ceaușescu întreaga Românie, distinși profesori universitari care nici nu știți ce predați? Ce-ați făcut din ea turiști profesorași pe bani europeni, doctori în nimic, academicieni de nimic?
Recunoștință vouă, cei care ați rămas dascăli în școlii și licee, profesori universitari care chiar învățați studenții carte, toți cei care sunteți nu numai o autoritate cognitivă, dar un model moral de urmat, recunoștință pentru că sunteți ceea ce trebuie să fiți. Nu este nicio îndoială că ai dumneavoastră elevi vă vor ține în minte și suflet până la moarte, cu respect, recunoștință și admirație, așa cum noi, cei de acum, îi ținem pe cei care ne-au dat dreptul la educație. Dreptul de a vedea drumul și de a-l continua singuri pentru ca, apoi, să încercăm să răspundem cu bine societății care ne-a educat.
Între agonie și extaz este un singur pas, de obicei îl observăm atunci când picăm din extaz în agonie. Dar haideți să încercăm să facem minunea de a ajunge, chiar dacă cu greu, treptat, pas cu pas, de la agonie la extaz.
Noroc dascălilor și succes căzuților, poate, cine știe, mai aveți și suflet și minte, nu numai pentru afaceri, ci și pentru elevi și studenți.
Întâmplător, am luat informația de la un român care scrie în limba rusă despre evenimente importante pentru neamul românesc. Nu știu contextul în care o face, dar important este că ne-a amintit și le-a amintit românilor, oriunde ar fi ei în spațiul slav, de fapt, tuturor, că au acest drept și obligație, de a fi educați gratuit.
Celor care își bat joc de ei și de elevii și studenții lor (dacă există), le transmit că este greu să ai acest privilegiu, educația în limba română, român fiind în Transnistria, unde școlile în grafie latină sunt supuse unor presiuni uriașe de către separatiștii șovini ruși de la Tirapol, profesorii români de acolo făcând adevărate acte de eroism ca să poată continua procesul de educație în limba română.
Să sperăm că la Kiev se va trece mai repede la reforma educației care dă dreptul românilor să învețe în română (dar nu numai acolo, ci și la Belgrad și chiar la Sofia). Până atunci, noroc oameni buni, poate ne salvăm copiii printr-o educație care să fie educație, în respect pentru elev și nu orientată spre interesul pur material al vreunei persoane ratate cu ifose de educator.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
---MAREA SECULARIZARE A AVERILOR MANASTIRESTI , din acele vremuri ,caci , atunci ca si acum popii traiau in mare opulenta iar poporul in mare saracie .. Dupa cum este foarte bine descris in oprele Marelui Eminescu , I Creaqnga etc.. A I Cuza , a modernizat Romania , economia , a improprietarit taranii cu terenurile aflate in custodia manastirilor si a popilor imbuibati ..
Consider un articol ca foarte bun ,si de bun exemplu de Om Politic , Oare de ce nu se mai preda in scoala , Subiectul ,A I Cuza , viata si activitatea sa politica ??
Dar in schimb ,,ne prezinta activitatea si viata ,,lu mache spagoveanul ,al tomisului si al Vatra dornelor !!
De ce s-a păstrat acest tip de educație? Un aparat educațional gigantic, moștenit din epoca socialistă. Un fel de uzină 23 August educațională. O reformă radicală ar fi însemnat concedieri masive, și niciun partid politic nu s-a încumetat să o facă. Așa că defilăm în continuare cu principii pedagogice din era socialistă, cu puzderie de profesori - comparativ cu alte sisteme performante de educație - și cu o rată cruntă de analfabetism funcțional. Să ne trăiască!