Foto: Inquam Photos / George Călin
Schimbarea lui Vasile Bănescu din funcția de purtător de cuvânt al Patriarhiei Române reprezintă un mare pas în spate în relația dintre Biserică și societate. Categoric, activitatea lui poate fi supusă criticilor, cu mențiunea că Vasile Bănescu a reușit să arate că, măcar prin el, Biserica este interesată de prezent. Asumarea publică a vaccinării, criticile aduse mișcărilor extremiste care vor ruperea de Europa, războiul deschis cu Teodosie, care este caricatura de pe malul mării a Marelui Inchizitor, cel care îl condamnă pe Iisus la moarte, dar și altele sunt dovezi clare că Vasile Bănescu a fost util în funcția pe care a deținut-o.
Locul îi va fi luat de un preot. N-avem nimic cu omul, dar aici Patriarhia face prima greșeală, pentru că pune din start presiune pe orice dialog s-ar purta, iar BOR nu își permite să vorbească de sus în acest moment. Nu își permite pentru că, deși 85% dintre români s-au declarat creștini-ortodocși, practicanți cu adevărat sunt mult mai puțini. Mare parte merg pe ideea "să fim că așa trebuie". Este o atitudine mașinală, tipică pentru spiritul conservator al românilor. Dovadă stă faptul că românul simplu ia contact cu biserica doar de Înviere și când mai trece preotul cu boboteaza, preot pe care nu-l cunosc, nu știu de care parohie aparține, și nu observă că anul trecut era altul. Inclusiv când oamenii merg la nuntă sau înmormântare, tot ca pe o formalitate o văd.
Situația de față ar trebui să deschidă o dezbatere mai amplă asupra rolului BOR în societatea contemporană. Mai au oamenii nevoie de instituția asta? Întrebare grea, primită de unii cu înjurături. Dacă ne raportăm la cei mai tineri, nici măcar relația mecanică prezentată anterior nu mai stă în picioare, asta pentru că, în mai toate cazurile, dogma se lovește de zidul modernității, unde hobbiții sunt mai prezenți decât discuțiile despre rai și iad. În punctul ăsta, BOR trebuie să meargă spre oameni, nu invers. În esență, nevoia pe care BOR nu o mai satisface este aceea de apartenență la o comunitate. Oamenii se uită la biserica din cartier și o percep ca pe o farmacie, covrigărie sau bancă, că din astea sunt pe tot drumul.
Ce ar trebui să facă BOR? Să realizeze că lucrurile s-au schimbat, iar acest proces al schimbării, indiferent dacă este sau nu bun din perspectiva dogmei, nu poate fi oprit, așa că BOR va trebui să-l accepte. Dacă nu, vom avea situații aidoma țărilor occidentale, unde probabil că îngerii și diavolii se scarpină confuzi în cap, pentru că nu-i mai bagă nimeni în seamă.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
https://www.gandul.ro/actualitate/vasile-banescu-si-a-anuntat-retragerea-din-functia-de-purtator-de-cuvant-al-bor-decizia-este-una-exclusiv-personala-20247654
Adevărul e că a scris despre credință și alte lucruri importante ca nimeni altul. Merită citit. Un discernământ de excepție de multe ori și expresivitate pe măsură.
Preotul Adrian Agachi pare un tânăr teolog meritoriu și promițător. Uimește puțin rapiditatea obținerii titlului de doctor - licența în 2009 , masteratul în 2010 și doctoratul în 2012. Dar dacă ultimele două au fost în Marea Britanie, ce poți să spui?
https://basilica.ro/comunicat-pr-adrian-agachi-preia-rolul-de-comunicator-al-patriarhiei-romane/
E interesantă ideea Dvs. că numirea unui preot ca purtător de cuvânt „pune din start presiune pe orice dialog s-ar purta, iar BOR nu își permite să vorbească de sus în acest moment”. Momentan sunt vremuri bune pentru BOR. Despre viitor nu știm.