Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Iohannis a decolat din Sibiu spre Coreea de Sud cu același avion privat de lux cu care a mers în voiajul din Africa. UPDATE: Reacția șefului statului

Președintele Klaus Iohannis, zâmbind. Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Într-o vreme în care bugetul statului este fragil, iar deficitul e în continuare mare, președintele Klaus Iohannis a plecat luni, într-o vizită oficială de două zile în Coreea de Sud, cu un avion privat de lux.

Avionul cu care a decolat Iohannis de pe aeroportul din Sibiu spre Seul e același avion privat de lux cu care a călătorit în Emiratele Arabe și în turneul din Africa din 2023, după cum anunță platforma Boarding Pass

UPDATE: Marți, președintele Iohannis a fost de ce s-a deplasat în Coreea de Sud cu un avion de lux, în timp ce membrii guvernului care îl însoțesc au venit cu un avion de linie și având în vedere că economia țării şchioapătă.

Iohannis a răspuns ironic: „În primul rând, economia României nu şchioapătă, ci creşte în continuare şi nu cred că putem să facem o legătură între acestea două. Da, am venit într-o deplasare externă, aşa cum au fost şi multe altele, în interesul şi pentru România. Nu știu cum definiți un avion de lux, eu am venit cu o aeronavă mică”, a spus președintele României, citat de HotNews.

Klaus Iohannis va fi însoțit în Coreea de Sud de miniștrii Apărării, de Externe, al Energiei și de Raed Arafat. Însă G4Media, citând surse politice, scrie că miniștrii Apărării și de Externe, Angel Tîlvăr și Luminița Odobescu, au plecat în Coreea de Sud cu alte avioane.

De altfel, și platforma Boarding Pass atrage atenția că dacă miniștrii care fac parte din delegație nu au călătorit pe cale terestră până la Sibiu pentru a zbura alături de președinte, atunci, foarte probabil, aceștia au călătorit spre Coreea de Sud cu zboruri regulate.

Călătoriile din 2023 ale lui Klaus Iohannis în Africa, America de Sud și Asia au dus la cheltuirea întregului buget al Administrației Prezidențiale pentru deplasări externe încă din vară. Prin urmare, Guvernul condus de Marcel Ciolacu a suplimentat fondurile pentru Palatul Cotroceni cu 1,5 milioane de euro.

Klaus Iohannis zboară cu avioane private de lux, în condiții de criză bugetară

De-a lungul celor două mandate, dar mai ales în timpul celui de-al doilea mandat, Klaus Iohannis nu a avut nicio problemă în a-i sifda pe români și problemele lor. Într-o țară în care deficitul bugetare continuă să creeze mari problemele economice și în care oamenilor li se reduce în fiecare zi puterea de cumpărare, președintele Iohannis nu a avut vreo problemă în a încheia avioane private pentru călătoriile sale externe.

Jurnaliștii de la Recorder au arătat anul trecut că președintele Iohannis a fost singurul lider din UE care a ales să meargă la încoronarea regelui Charles al III-lea cu un avion privat. Costurile zborului, care a avut escală la Sibiu, s-au ridicat la aproximativ 85.000 de euro. Asta, în contextul în care președințiile unor țări precum Estonia, Cehia, Letonia sau Finlanda au cheltuit în jur de două sau trei mii de euro pentru deplasarea în Marea Britanie, adică de 40 de ori mai puțin față de cât a cheltuit Administrația Prezidențială din România.

Alte câteva deplasări controversate și secretizate ale președintelui Iohannis documentate de Recorder și citate de HotNews:

  • Zborul în 2023 la un dineu din Rotterdam, cu un avion cu dormitor aerian (deși zborul a durat doar două ore), cu un echipaj format din trei oameni și șase pasageri, a costat 170.000 de euro.
  • Zborul București - Reykjavik - Sibiu, la o reuniune internațională a liderilor de stat: peste 260.000 de euro.
  • Turneul asiatic și sud-american, cu un ocol la Sibiu, a costat peste un milion de euro. Costurile sunt asemănătoare și în cazul vizitei președintelui în America Latină: Brazilia, Chile și Argentina: aproximativ 1,2 milioane de euro.
  • Când a zburat, tot cu avion privat, la Bruxelles, pentru întrunirea Consiliului European, cu escală la Sibiu, Iohannis a plecat din București, a avut escală la Sibiu și apoi a aterizat la Bruxelles. De acolo, s-a întors în România, în Constanța (fără să aibă program oficial), iar costurile s-au ridicat la peste 200.000 de euro.

Atunci când a fost întrebat despre secretizarea informațiilor despre costurile deplasărilor sale externe, Klaus Iohannis a spus că „Așa este legea”, deși acest lucru nu este adevărat, pentru că nu este prevăzut în nicio lege că aceste informații trebuie să fie secrete de stat. Legea spune că șeful instituției, în acest caz Administrația Prezidențială, întocmește o listă a informațiilor care trebuie secretizate la nivelul instituției. Potrivit platformei SpotMedia, lipsa de transparență a lui Iohannis în legătură cu turneele sale în străinătate atenuează demersul diplomatic, transformându-l în „distracția” unui președinte aflat la final de mandat. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Intaiul ciocoi al tarii!
    • Like 1
  • Vreau sa fac un comentariu dincolo de persoana presedintelui. Pentru ca nu conteaza cine-i presedinte, ca-i Ionescu sau Popescu sau Stanescu, aici este vorba de principiu. Si ca de obicei Romania este demagogica, face lucrurile anapoda, se incurca in tot felul de idiotenii si nimic bun nu se intampla. Articolul prezinta simplist o problema pe care o expune intr-un singur sens.

    Problema e veche si nascuta din vesnica prostie romaneasca, a luptei dintre partide, a incompetentei, a lacomiei si a exagerarilor si rivalitatilor permanente dintre puteri.

    „În prezent, președintele, premierul și demnitarii români care îi însoțesc în deplasările externe nu mai au la dispoziție un avion prezidențial sau unul VIP, cum era cunoscut cel închiriat de la Tarom înainte de tensiunile politice din 2012- 2013 între Palatul Victoria, condus atunci de Victor Ponta, și Palatul Cotroceni, în mandatul lui Traian Băsescu.

    România este printre puține state din Europa care nu au avioane pentru zborurile oficiale. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat miercuri că, în opinia sa, este necesar ca statul român să facă o astfel de achiziție.

    Întrebat dacă Administraţia Prezidenţială a cerut Guvernului o aeronavă oficială, ministrul Transporturilor a declarat că nu este la curent cu o asemenea cerere. „E posibil să fi fost dar nu ştiu în acest moment”, a declarat oficialul.

    De ce s-a renunțat la avionul prezidențial de la Tarom
    În 2013, tensiunile între Guvern și Președinție crescuseră după ce Victor Ponta anunțase, în contextul discutării bugetul de stat, că și la Administraţia Prezidenţială urmau să se facă reduceri.

    Datele Guvernului referitoare la costurile aferente deplasărilor externe ale președintelui și premierului arătau atunci că „achiziționarea unei aeronave speciale ar fi mai eficientă din punct de vedere financiar decât soluția de închiriere”.

    Au urmat, în februarie 2013, declarațiile lui Relu Fenechiu, atunci ministru al Transporturilor, care au adus România în situația de a nu mai avea avion prezidențial. Fenechiu spunea că Tarom ar trebui să renunțe la aeronava prezidențială Airbus A 310, deoarece produce companiei pierderi anuale de 7 milioane de euro”.
    - https://www.gandul.ro/actualitate/romania-printre-putinele-tari-europene-care-nu-au-aeronave-oficiale-cu-ce-avioane-zboara-premierii-si-sefii-celor-mai-puternice-state-din-lume-19939424

    România, pe lista ţărilor fără avion prezidenţial sau pentru miniştri.
    Principalii aliaţi, de la trei avioane în sus:

    AUSTRALIA – (6 aeronave)
    AUSTRIA – (3 aeronave)
    BELGIA – (3 aeronave)
    CANADA – (5 aeronave)
    CIPRU – (o aeronavă)
    REPUBLICA CEHĂ – (9 aeronave)
    CROAŢIA – (o aeronavă)
    DANEMARCA – (4 aeronave)
    FINLANDA – (4 aeronave)
    FRANŢA – (12 aeronave)
    GERMANIA - (16 aeronave)
    GRECIA – (3 aeronave)
    IRLANDA – (2 aeronave)
    ITALIA – (8 aeronave)
    JAPONIA – (2 aeronave)
    LITUANIA - (3 aeronave)
    LUXEMBURG - (3 aeronave)
    MALTA – (o aeronavă)
    MUNTENEGRU – (o aeronavă)
    NORVEGIA – (2 aeronave)
    MAREA BRITANIE – (4 aeronave)
    OLANDA – (2 aeronave)
    POLONIA – (3 aeronave)
    PORTUGALIA – (3 aeronave)
    SLOVACIA – (4 aeronave)
    SLOVENIA - (o aeronavă)
    SPANIA - (7 aeronave)
    SUEDIA - (6 aeronave)
    TURCIA - (12 aeronave)
    UNGARIA - (4 aeronave)
    ELVEȚIA - (5 aeronave)
    SERBIA – (4 aeronave)
    ARMENIA – (o aeronavă)
    MONACO - (2 aeronave)
    GEORGIA - (o aeronavă)
    - https://www.dcnews.ro/romania-pe-lista-tarilor-fara-avion-prezidential-sau-pentru-ministri-principalii-aliati-de-la-trei-avioane-in-sus_912193.html#google_vignette

    Nu cred ca presedintele trebuie sa mearga cu Low Cost.

    In alta ordine de idei: Ciolacu, despre care n-ati scris nimic:

    „Premierul Marcel Ciolacu pleaca marti in Qatar cu un Boeing 737 inchiriat de la TAROM, anunta Boarding Pass. „Costul acestei calatorii este de aproximativ 100.000E”, precizeaza publicatia.
    acesta se deplaseaza intr-o vizita oficiala in Qatar cu un Boeing 737 inchiriat de la TAROM, in ciuda faptului ca intre Bucuresti si Doha (Qatar) sunt operate zilnic trei zboruri comerciale.” - https://www.aktual24.ro/ciolacu-zboara-qatar-cu-avion-inchiriat-costul-acestei-calatorii-este-de-aproximativ-100-000/#goog_rewarded

    Despre Negoita, primar sector 3 , nu-mi amintesc sa scrieti ceva:

    "În septembrie și octombrie 2023, Algorithm Construcții, firmă controlată de primarul Sectorului 3 Robert Negoiță, a cumpărat mai multe plante exotice de la companii din Turcia și Grecia, arată o investigație a sursei citate. În total, cetățenii sectorului 3 au achitat aproape 300 de mii de euro pentru portocali, mandarini, banani japonezi, palmieri, hortensii și alte tipuri de plante exotice. Buletin de București publică facturi ale acestor achiziții.

    O călătorie de lux
    Achizițiile au fost făcute în urma unui „turneu” internațional, în urma căruia Robert Negoiță a vizitat cinci orașe, de la Istanbul la Atena. Primarul s-a cazat, pe bani publici, la hoteluri de patru și cinci stele și a închiriat mașini de lux, precum Mercedes-Benz E Class. Toate aceste costuri i-au fost acoperite de Algorithm Construcții, una dintre companiile municipale din subordine”. - https://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-27062904-primarul-negoita-spune-cumparat-80-000-plante-exotice-vada-oamenii-nevoiasi-care-nu-permit-mearga-alte-tari.htm

    Si acesta e un simplu primar de sector.

    Sa nu mai vorbim de banii cheltuiti de parlamentari pe tot felul de deplasari in locuri indepartate, exotice, deplasari achitate de la bugetul de stat.

    Articol aparut in noiembrie 2023, o analiza a primelor 6 luni din 2023 de activitate parlamentara, din care mentionez:

    „Bugetari de lux. În jumătate de an, costurile cu parlamentarii români au depășit 28 milioane de euro ...

    Parlamentarii au avut, din ianuarie şi până în februarie, 197 de deplasări în străinătate care au costat 3.373.461 lei. Sumele reprezintă cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna corespunzătoare”. - https://www.monitorulcj.ro/politica-administratie/114651-bugetari-de-lux-in-jumatate-de-an-costurile-cu-parlamentarii-romani-au-depasit-28-milioane-de-euro

    Pana la urma democratia costa. Cand e vorba despre presedinte, prim-ministru, delegatii oficiale mi se pare normal sa existe alte modalitati de deplasare decat cele comerciale.

    Ca ineptii din parlament, spre exemplu, isi aloca bani pentru tot felul de deplasari nastrusnice, ca Iohannis a gresit cand a plecat in turneul african, asta ar trebui stabilit de catre o lege clara care sa ingradeasca excesele.

    Romania trebuie reprezentata in afara, trebuie sa participe la evenimente, dar:

    „Potrivit datelor furnizate de Camera Deputaților și Senatul României și citate de Adevărul, cea mai îndepărtată vizită a fost pe continentul sud-american. Carmen Holban, Rodica Paraschiv și Viorica Sandu au petrecut cinci zile în Chile. Cele trei deputate PSD au fost aici într-o vizită la nivelul Comisiei pentru Egalitate de șanse pentru femei și bărbați. Ele au participat „la o serie de întâlniri bilaterale cu scopul de a consolida relațiile parlamentare bilaterale între legislativele celor două republici”.

    Valoarea deplasării a fost de 28.764 de lei pentru fiecare persoană în parte.
    Alți aleși care au ajuns în Orientul Mijlociu, iar în Emiratele Arabe Unite sunt senatorul UDMR Antal Istvan Lorant, senatorul PNL Eugen Țapu-Nazare și deputatul UDMR Bende Sandor. Vizita lui Antal Istvan Lorant a costat Senatul aproximativ 20.000 de lei, iar pentru Țapu-Nazare Eugen, Senatul a decontat suma de peste 19.000 de lei. În cazul lui Bende Sandor, vizita a costat doar 8.879 lei.

    Șase senatori și deputați au mers în luna martie în Bahrain, Asia, pentru cea de-a 146-a Adunare a Uniunii Interparlamentare. Este vorba despre Daniel Zamfir (PSD), Marcel Vela (PNL), Sorin Mateescu (AUR) și Silvia Dinică (USR), din partea Senatului, dar și deputații Zakarias Zoltan (UDMR) și Ioan Cupșa (PNL).

    În topul celor mai costisitoare vizite la Camera Deputaților se află cea a deputatului USR, Nicu Fălcoi. Deplasarea a constat în vizitarea Comisiei pentru apărare și securitate a Adunării Parlamentare a NATO, iar totalul costurilor a fost de 52.524 de lei. Pe locul doi ca sumă uriașă cheltuită a fost vizita deputatului PNL Ben Oni Ardelean, pentru același eveniment, dar în cazul căruia a fost plătită suma de 45.182 de lei.

    În cazul Senatului, cea mai costisitoare deplasare a fost cea a Ancăi Dragu în Statele Unite, pentru care au fost cheltuiți 39.856 lei. Aproape de aceasta ca sumă a fost Titus Corlățean, președintele Comisiei de politică externă din Senat. Pentru el, deplasarea tot în Statele Unite ale Americii a valorat suma de 39.762 de lei”. - https://www.b1tv.ro/politica/parlamentarii-romani-vizite-in-tari-exotice-pe-banii-statului-cea-mai-scumpa-deplasare-externa-a-costat-peste-50-000-de-lei-video-1355228.html - septembrie 2023

    Nu cred ca ne-am ales cu ceva folositor de pe urma acestor deplasari. Cine verifica si cine poate trage la raspundere pe „alesi”? Cine stabileste un nivel maxim de lux sau de buget/calatorie?

    De ce nu sunt prevazute lucrurile astea intr-o lege clara pentru a nu mai avea parte de excese, exagerari, cheltuieli inutile?

    Si repet ce am scris la inceput: nu e vorba de X presedinte sau X prim-ministru. E vorba de niste reguli si de niste proceduri, e vorba despre dotari si despre a clarifica cum si in ce fel se pot deplasa reprezentantii natiei. Iohannis pleaca, altul va veni, si cum se va deplasa? Iar noi vom vorbi iar despre aceleasi lucruri.
    • Like 0
    • @ Daniela Damian
      Articolul dumeavoastra, pentru ca e un articol nu un comentariu, e cuprinzator si competent. Cu toate astea conteaza foarte mult cine e presedinte in asemenea imprejurari.
      • Like 0
    • @ stefanita marinescu
      Aveti dreptate. Am incercat sa vorbesc la modul general: nu conteaza cine este pe postul respectiv. Dar cred ca nu am reusit sa explic suficient de bine ceea ce am vrut sa subliniez.
      • Like 0
    • @ Daniela Damian
      RazvanP check icon
      N-am o problemă să avem o aeronavă oficială, din contră, e chiar penibil că nu avem, dar ciocoismul de parvenit nesimțit afișat de ficus e ostentativ și deranjant. Orice deplasare începe și se termină ÎN CAPITALA ȚĂRII, nu într-un mic târg, "mândra" poate să-și urce "întâiul fund al țării" și într-o cursă TAROM până la București, chiar nu e nevoie de ocoluri de neam prost.
      • Like 0
    • @ RazvanP
      Am inteles punctul dvs. de vedere si sunt de acord. De aceea nu am vrut sa ma refer strict la cazul in sine, ci am vrut sa vorbesc la modul general. Nu mi-a iesit foarte bine.

      P.S. Sibiul e un oras minunat pe care-l iubesc foarte, foarte mult.
      • Like 0
    • @ Daniela Damian
      RazvanP check icon
      Nu-mi displace dar asta nu îl face în nici un caz semnificativ, "a doua capitală" sau mai știu ce. Presupun că putem fi mulțumiți că "augustul cuplu" nu e originar din vreo comună, să fi avut pretenția de a construi un aeroport acolo special pentru a prelua consoarta...
      • Like 0
  • Marius check icon
    Ioha-hahaha-nnis, sotia si cuferele au decolat din Sibiu spre Coreea de Sud......
    "Muritorii de rand" din guvern au placat si ei, pe banii de la buget, tot in Coreea de Sud sa se intalneasca cu "inaltinmea sa" dulapul sasesc.

    Banuim ca vreunul dintre ei sforaia prea tare si-l deranja pe "porumbelul pacii"!!!!
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult