Foto Inquam Photos / Casian Mitu
Sintagma „copilul răsfățat al bucovinenilor”, așa cum se autodefinea Înaltpreasfințitului Pimen, arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, cred că sintetizează foarte bine cheia de interpretare a ceea ce se întâmplă în aceste zile în Bucovina. Poate nu întâmplător prelatul a ales această titulatură pentru a se numi pe sine, căci asemeni unei ființe fragile, vulnerabile, nu a putut mereu să se apere, să decidă în numele lui.
Că a fost colaborator al Securității... E adevărat, aplicând șabloanele etice ale timpurilor noastre, e abominabil. Dar nu poți judeca un om care a acționat greșit într-un sistem la fel de greșit. Poate prețul pentru a fi contra curentului era mult prea mare. Nu am văzut dosarul la CNAS, nu știu dacă ÎPS Pimen practica delațiunea și-i „turna” pe cei care se spovedeau. Înainte de a fi un act reprobabil, e o încălcare a unei sfinte taine. La fel, nu cunosc „prețul” împotrivirii, poate era vorba de pierderea unei funcții, dar putea fi mai rău de atât, afectarea celor dragi. Eu mă consider un om moral, dar dacă ar fi să aleg între două extreme, probabil aș alege binele celor dragi în detrimentul răului altora... Sunt slabă, știu, dar și așa, aș alege răul cel mai mic.
Acum, oricât de multă furie și revoltă ar exista din partea mulțimii, chiar nu e „vina mortului” că nu se respectă reglementările de igienă și de distanțare socială în vigoare. Cum nu a cerut el elicopter sau regim preferențial (ar fi cumplit să ne imaginăm că dorința unui bătrân muribund de 90 de ani ar fi un drum lung de la Suceva la București, în condițiile în care de abia putea să mai respire), ba chiar l-am putea suspecta că ar fi ales Bucovina ca loc în care să-și trăiască boala și ultimele clipe de viață, nu îl putem învinovăți de un act de circ la care participă „in absentia”, fără voia lui. Ideea e că nu putem să judecăm pe un om care nu mai are puterea de a alege că devine o sursă de infectare cu noul coronavirus. Vina aparține altora în acest caz.
Foto basilica.ro
Alții au ales și aleg pentru ÎPS Pimen chiar și acum, înțelegeți paradoxul? Nu e o frazare corectă în presă, nu înțeleg folosirea diatezei pasive în contextul actual, unul al nesiguranței. Nu e o exagerare și nu ai nevoie de capacități de medium pentru a-ți da seama că suntem cuprinși de frică, că încă avem în genți dezinfectant și spirt, stocuri de măști de protecție în dulap și amânăm să ne vedem prietenii, chiar și după relaxarea restricțiilor.
Corect ar fi să apară știri de tipul „X, precizarea funcției în cadrul Arhiepiscopiei Sucevei şi Rădăuţilor, a hotărât ca sicriul cu trupul neînsuflețit al ÎPS Pimen să fie ținut trei zile în incinta Mănăstirii Sfântul Ioan cel Noul de la Suceava..., credincioșii să-și ia rămas-bun, cum și în ce fel”.
În rest, am tot urmărit interviuri cu dumnealui, chiar e înălțător să vezi oameni care mai cred în ceva. Să nu uităm momentul de grație din anii 90, când i-a deschis MS Regelui Mihai, hăituit la acea vreme de regimul Iliescu, porțile împărătești. .Credea cu toată ființa în credința bucovinenilor, în unicitatea mănăstirilor din zonă, în restaurarea multor lăcașuri de cult închise de comuniști. Asta timp de câțiva zeci de ani. Până la urmă, față de proiectul său existențial, acest om a rămas coerent.
Foto basilica.ro
Acum vreo lună scriam că nu suntem egali în fața bolii, a morții prin extrapolare, și îmi mențin părerea. Articolul meu, „Pentru părinții mei, simpli agricultori din Suceava, s-ar fi ridicat vreodată elicopterul?”, în care nu am folosit nicio insultă, nicio invectivă, ci doar am expus un punct de vedere, încercând să analizez dacă „echitatea între cetățeni și plătitori de taxe” există. Nu am jignit, nu am derapat, nu am contestat contribuția ÎPS Pimen la cultura română și ortodoxie, i-am scris numele corect, după ce alții îl defineau ca „turnător confirmat la Securitate”, „hoț în sutană care a luat bani de la teologi să le dea parohie”, „șef la popi care îi lăuda pe Rîmbu și Flutur și care era plătit de oameni politici locali să îi laude”. Doar m-am întrebat dacă părinții mei ar avea aceleași drepturi în fața vieții și a morții, în condițiile în care la acea dată - 20 aprilie 2020 -, Suceava gestiona dezastruos criza sanitară în județ, iar 94 de oameni muriseră deja - unii mai tineri, alții mai vârstnici - fără ca după ei să fi venit vreun elicopter de la Capitală care să îi salveze.
Însă îmi dau seama că nu e neapărat vina „privilegiatului” atunci când cei din jur decid că acesta ar putea avea mai multe drepturi în raport cu alți muritori de rând.
Înaltpreasfințitul Pimen nu se considera superior nimănui. Și nici nu cred că ar fi dorit să vadă oameni și copii fără măști clădindu-și un „idol covidic” din ființa lui rămasă fără viață. Din propriul „leș”, pentru profani și agnostici. În fond, dorințele lui ultime erau contrastant de simple și de lumești.
„Să fiu înmormântat în Bucovina. Pentru că aici mi-am trăit cei mai frumoși ani din viața mea, frumusețe în cadrul culturii și a credinței.
[...] Sicriul mi l-am pregătit. Este din lariță. L-am pregătit frumos, m-am așezat în el, am văzut că încap. Ștergarele le-am pregătit, lumânările le-am pregătit, mai trebuie să fiu pus în sicriu și băgat în mormânt. Și-am zis că, după ce voi fi băgat în mormânt și oamenii vor pleca și va rămâne doar groparul, să se audă mai încet, așa, în surdină, «Marșul funebru», de Chopin, «Balada» lui Ciprian Porumbescu, ceva din «Rapsodia» lui George Enescu și un bucium. Sau două buciume. Să fie... Să cânte așa, mai în surdină... Pentru că este prea frumoasă Bucovina și prea frumoase cântecele noastre românești. Sunt dumnezeiești! Și am zis să fie și o trăistuță, în care să pună câteva fotografii cu copii și adulți îmbrăcați în portul național”, spunea acesta într-un interviu.
Foto basilica.ro
Însă nu și pentru cei din jurul lui care au dorit, fără a aproxima riscurile, spectacol. Scena cu sicriul transformat în loc de pelerinaj îmi aduce aminte de finalul uneia dintre cele mai emoționante cărți citite vreodată: Romain Gary, „La vie devant soi”. Acolo un adult, fost orfan, nu poate accepta că cea care l-a crescut și l-a iubit a murit. Mult timp după ce mama îl părăsise, alege să țină sicriul cu trupul inanimat, cuprins de putreziciune, în casă. Îi fardează zilnic chipul femeii moarte, schimbă florile din jur, împrăștie parfum și îi înjectează morfină. În fond, e incapacitatea lui de a accepta că acea ființă nu mai există. Se opune oricăror norme, se supune unui pericol. Acest adult inconștient de riscul la care se expune suntem o parte dintre noi, de fapt acei înalți prelați care transformă moartea unui om într-un circ.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Va spun eu ce s-a intimplat de la articolul trecut al dvs despre Pimen si asta de acum:a murit IPS si exista in poporul asta nefericit ideea ca despre morti numai de bine.Am vazut o gramada de mascarici ,multi cu fata bisericeasca care au facut din IPS Pimen un om deosebit ,aproape un sfant. Sa dam dracului adevarul si sa cadem intr-o prosteala setimentala...Asta faci si tu in articolul asta.Dar interviul ala in care IPS se lauda, ca el spunea poezia lui eminescu cu de la nistru pina la tisa.........si il prezenta ca un act de mare curaj,chiar d-l EMIL BOTNARAS i-a zis lui s-o spuna in continuare.....pe ala l-ai vazut?Adica esti securist turnator si te lauzi cu acte de curaj ca ai spus o poezie de eminescu in fata unor securisti....
In sfirsit e ceva rau in poporul asta, o lasitate teribila,o lipsa totala de apetenta pt adevar, totul trebuie sa fie intr-o nota sentimentala .Articolul asta mi-a lasat un gust amar,D-zeu sa-l ierte pe IPs Pimen dar hai sa nu-l transformam in erou acum.E sinistru faptul ca in vreme de pandemie s-a permis sa se sarute cosciugul unui mort de COVID,este sinistra atitudinea autoritatilor care au dat derogare de la lege pt IPS si este sinistru ca toti preasfintiti astia si-au folosit inca o data influienta sa scuipe pe oamenii simpli care si-au inmormintat mortii in zilele astea.
Bun pe alocuri, dar dezastruos privind detaliile mai amănunțite cu privire la Biserica Ortodoxă, la Ierarhii și la credincioșii care trebuie de altfel admirați că încă se zbat în lupta împotriva mass-mediei sau în lupta cu reporterii de genul dumneavoastră...
Cu privire la titlu, într-adevăr unul bine ales care provoacă cititorul la un comentariu împotriva B. O. R., decât la unul de a apara Biserica neamului Românesc.
Consider că prin rândurile scrise de dumneavoastră, nu atingeți nici măcar realitatea care s-a petrecut și se petrece în Bucovina cu privire la Î. P. S. Pimen. O realitate care a rămas în conștiința poporului român din Bucovina, Realitatea că toți credincioșii ortodocși ai Bucovinei l-au iubit și admirat pe cel ce le-a păstorit sufletul timp de aproape 30 de ani....
Ați folosit subiecte care nu aveau absolut nici o legătură cu situația înmormântării ,, vlădicii" și anume evenimentului de la clubul "colectiv" în care Biserica nu a fost implicată cu absolut nimic în ceaa ce privește evenimentele petrecute în acea noapte tristă, ea păstrându-i pe tineri decedați acolo în rugăciunile lor, în frunte cu Prea Fericitul Daniel, că vă place sau nu, patriarhul nostru este cel care s-a rugat pentru tinerii de acolo în frunte cu întreaga Biserică Ortodoxă...
V-ați mai legat și de faptul aglomerării la sicriul bunicului atât de iubit și respectat în Bucovina, cum de altfel nu ați specificat că ordinea cât de cât a fost respectată în frunte cu păstrarea distanței sociale, totuși nu specificați deloc despre aglomerările din magazine, vămi și alte spatii atât comerciale cât și de tranzit a maselor... Vă vine să credeți sau nu, dar spun sincer că m-au cuprins toate emoțiile atunci când am văzut că acești credincioși de pe meleagurile Bucovinei încă au păstrată conștiința națională și creștină de altfel fiind și dorința ,, vlădicului" de a fi un pic mai patrioți și mai păstrători de adevăratele valori ale neamului românesc., aducându-i un ultim omagiu episcopului.
Consider că scriind acest articol, ați fost departe de a preciza realitatea evenimentului petrecut acolo și că doar ați reușit din nou ca marea majoritatea a jurnaliștilor să incitati la ură pe unii împotriva Bisericii Neamului Românesc.
Stau si ma intreb ce inseamna preasfant sau preafericit si alte asemenea denumiri, in BOR . Oare sunt ca aceei preoti care au grija de copii orfani sau de camine de batrani sau au "grija " de elevii de la diferite seminarii teologice ?
Serios?!
Ați pus o fotografie, cu el îmbrăcat „modest”, în aureli. L-o forțat cineva să îmbrace haine de mii, zeci de mii?!
Daca era un om deosebit, ar fi refuzat zborul si tratamentul mai bun altui suferind. In Italia, Don Giuseppe, si-a cedat locul la aparat altui bolnav mai tanar. Chiar daca enoriasii au cumparat ventilatoare extra.
https://republica.ro/fiecare-cu-donii-pe-care-ii-merita-pilda-lui-don-giseppe-si-don-pimen-cum-se-vede-din-elicopter-raiul
Daca era un om deosebit nu isi baga coada in politica si incerca sa primeasca paduri inapoi, ba de la PD sau de la PDSR..
Deci nu cred ca ii in regula sa il consideram un om deosebit. Din contra, pare a fi un profitor.
Cat despre deschiderea caii Regelui Mihai, eu cred ca el era "de tura" la Securitate pentru tinte VIP. ...Nimic mai mult. Avea sanse, poate, sa mai scoata ceva de la Rege..
Dumnezeu sa-i ierte pacatele.
Cunosc și eu oameni, aflați în poziții de „deschidere către străinătate”, care au fost forțați să colaboreze cu Securitatea... și care au ales să facă niște rapoarte atît de insipide și banale că băieții cu ochi albaștri s-au lipsit de serviciile lor.
Ești ce alegi să fii.