Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

La Cluj-Napoca a fost finalizată, cu bani europeni, prima stradă smart din România

Prima stradă smart din România a fost amenajată la Cluj-Napoca din bani europeni, a anunțat primarul Emil Boc. 

După finalizarea lucrărilor, „Strada Molnar Piuariu dispune de 551 mp suprafață verde, cu 48 noi arbori plantați (cei 16 arbori existenți au fost păstrați) și sistem de irigare cu senzori;  culoar pietonal modern, cu prioritizarea mijloacelor de transport nemotorizate (2662 mp de spațiu exclusiv pietonal și 1253 mp suprafață carosabilă); 4 locuri pentru încărcarea automobilelor electrice și 15 locuri de parcare pentru autovehicule; 30 de locuri pentru încărcarea bicicletelor/trotinetelor electrice și 22 locuri de parcare pentru biciclete; mobilier urban modern: bănci, scaune, mese, cadre de parcări pentru biciclete, sisteme de afișaj, cișmele; Wi-Fi gratuit pentru localnici și turiști; prize USB pentru încărcarea dispozitivelor mobile; iluminat public inteligent, eficient din punct de vedere energetic, iluminat festiv și arhitectural; sistem îmbunătățit de colectare a apelor pluviale și sistem de irigare cu senzori”, a scris pe Facebook Emil Boc.

Edilul a precizat că valoare lucrărilor se ridică la 6 milioane de lei.

Acesta a spus că vrea să realizeze astfel de proiecte în toate cartierele orașului.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    6 milioane de lei aruncat pe fereastra. Cateodata ma mira si cei de la EU cum administreaza banii contribuabililor.
    Aceasta strada nu are nici un fel de utilitate, in afara de programul de marketing al Primariei din Cluj. Sa inteleg ca in rest totul este perfect in Cluj. Toate strazile sunt asfaltate, sistemul de canalizare este nou, reteaua de apa refacuta. Sunt azile de batrani de cinci stele si spitalele din Cluj Napoca sunt zece clase fata de cele din Viena.
    • Like 0
    • @ Nume
      "Aceasta strada nu are nici un fel de utilitate" Are ... e in fata unui campus universitar, unul marisor. Strada e dubuita de studenti in timpul anului scolar. Sa plantezi niste copaci, sa pui niste banci si mese e ceva de bun simt. Cat despre noile trotuare, super tare. Cele de dinainte erau pe undeva pe la un metru, era imposibil sa circuli pe ele.
      • Like 0
  • Ovo check icon
    Dar și în București, n-a zis Firea Albinuța că se vopseşte un stâlp de la nu stiu ce pasaj, iar iluminatul public pe pasaj chiar FUNCȚIONEAZĂ? Cât de tare e asta? Boc, în loc să arunce cu banii, vopsea și el niște stâlpi, aprindea niște lumini, cumpăra niște muzică de promenadă, niște teste Covid pentru cei care vor în concediu în Grecia etc... Ce le trebuie oamenilor!
    • Like 1
  • mhm check icon
    LOL! Wireless gratuit! Ce realizare! Vraiment extraordinaire! Iar spațiul verde luxuriant cît patru apartamente de politician, mmmm....
    • Like 0
  • O plimbare pe această stradă te scoate fie absolvent cu examen de capacitate, fie absolvent cu bacalaureat, fie doctor în științe, depinde de vârsta și dorința pe care ți-o pui la începutul periplului precum și de mijlocul de locomoție folosit ! Dacă alegi să mergi per pedes apostolorum ai toate șansele să ajungi la ... coasă !
    Dacă strada are 1253 mp spațiu rutier, după cum se vede din poze este o stradă cu sens unic, deci la o lățime de 4 m strada are o lungime de cca 300 m, Pe aceeași lungime spațiul pietonal are o suprafață de 2662 de mp ceea ce înseamnă că lățimea spațiului pietonal este de cca 9 m ! Oricum este o stradă inteligentă realizată cu bani europeni adică „moca” ( chipurile ).
    • Like 0
    • @ Voicu Nicolae
      Ovo check icon
      Da, este o adevărată risipă de spațiu! Ce atâta spațiu pentru oameni? Orașele, se știe, trebuie construite pentru mașini, nu pentru oameni. Câte locuri de parcare se puteau face! Auzi, doar 15 locuri de parcare! Revoltător! Clar, este o stradă pentru săraki, se-ăștia care n-au bani de un bmv la mâna a patra sau de un vw TDI de 15 ani, din Germania, și merg pe jos, cu bicicleta sau trotineta! Plus ca a costat doar 6 milioane de lei! Un primar adevărat nici nu se da jos din pat pentru suma aia!
      • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult