Sari la continut

Ne vedem live pe Republica!

Facem anul ăsta un pas mai departe în această călătorie care ne-a unit: construirea unul loc al dezbaterii, al schimbului de idei, al bunului-simț. Lansăm un nou spațiu unde ne putem întâlni. Comunitate.republica.ro este locul unde ne vedem live.

La școala noastră, în clasa a IX-a sunt înscriși elevi, nu note

Evaluare Nationala 2020 - Foto Inquam Photos/Octav Ganea )

Foto Inquam Photos/Octav Ganea

Recent s-au dat publicității rezultatele repartizării computerizate a absolvenților claselor a VIII-a, realizată conform unui algoritm centralizat la nivel național. Cu acest prilej s-au întocmit și clasamente ale celor mai bune școli din România. Am aflat astfel că la o școală ultima medie de admitere a fost 9,98.

Opinia mea este că, dacă nu ar fi tragic, ar fi de râs. În sfârșit, cred că suntem pe primul loc în Europa, sau poate în lume, când într-o școală preuniversitară, în condițiile în care învățământul de 10 ani este obligatoriu, toți elevii înscriși în clasa a IX-a sunt, practic, geniali. Cum s-a ajuns la această performanță? Ce se întâmplă în celelalte școli din România?

Și pentru că sunt multe comentarii prezentate în spațiul public în legătură cu aceste lucruri, cred că este momentul să exprim și eu câteva opinii.

Îmi desfășor activitatea în domeniul învățământului românesc de peste patru decenii. Sunt profesor și, practic, în toți acești ani nu am lipsit în niciun moment de la catedră. În același timp, am fost vreme de aproape 13 ani director al unuia dintre cele mai apreciate licee de stat din România, Colegiul Național „Tudor Vianu”. În acea vreme se spunea că respectiva școală este fabrica de olimpici ai României.

Activitatea didactică, în calitate de profesor de chimie, dar și cea de manager mi-au adus cele mai mari satisfacții profesionale, recunoscute atât pe plan intern, cât și internațional.

Nu intenționez să detaliez provocările profesionale la care am găsit soluții în toată această perioadă. Menționez doar faptul că, după ce am avut posibilitatea să mă familiarizez cu sisteme diverse de învățământ, din mai multe țări, mi-am dat seama că a pregăti doar olimpici, cu vaste cunoștințe teoretice, nu trebuie să reprezinte un scop în sine. Mai ales atunci când acest lucru are la bază o selecție discriminatorie, promovată și încurajată de stat, având la bază, în fond, calitățile native ale unor elevi, dedicația unor profesori, dar și sprijinul substanțial al unor părinți.

Tocmai de aceea, Liceul Teoretic Național, școala privată pe care am fondat-o acum opt ani și unde sunt pregătiți peste 300 de copii, de la grădiniță până la elevi din clasa a XII-a, are la bază experiența acumulată atât de mine, cât și de un colectiv foarte valoros de cadre didactice și înglobează practicile existente, în prezent, în întreaga lume pentru modernizarea învățământului.

Din această perspectivă afirm că în cadrul școlii private pe care am fondat-o, în clasa a IX-a sunt înscriși elevi și nu note.

Mi se pare odios să constatăm că în toate discuțiile publice se vorbește doar despre note și nu despre elevi. Experiența mi-a arătat că mulți elevi și familiile lor aveau cunoștințe vagi despre școlile în care urmau să se înscrie. Tocmai de aceea cred că este inacceptabil ca un elev să fie înscris la Liceul Teoretic Național fără să cunoască detalii privind Modelul educațional propriu al LTN, valorile promovate de școala noastră, campusul școlar, profesorii și viitorii colegi. În același timp, cunoașterea de către noi a familiei, a preocupărilor și așteptărilor lor de la școală mi se par indispensabile.

Vreau să fie foarte clar: și pentru Liceul Teoretic Național, pregătirea academică este prioritatea de bază. Rezultatele obținute la examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat stau mărturie în acest sens. În același timp suntem, însă, preocupați de progresul școlar realizat de elevii noștri și, mai ales, de pregătirea lor pentru viață, nu doar pentru o meserie sau o profesie.

În întreaga noastră activitate avem în vedere că fără afirmarea permanentă a personalității elevilor și dezvoltarea creativității acestora, integrarea lor socială și afirmarea profesională într-o societate viitoare despre care nu știm cum va arăta va fi foarte greu, dacă nu imposibil, de realizat.

Revenind la subiectul acestei intervenții publice, reafirmăm necesitatea de a se elimina examenul de Evaluare Națională, în condițiile în care învățământul de 10 ani este obligatoriu, iar școala nu trebuie, în niciun caz, să înscrie note, ci elevi, cu aptitudini și aspirații diferite, cu familii care trebuie să îi sprijine. Despre cum ar trebui realizat acest lucru și care ar trebui să fie rolul școlilor preuniversitare vom discuta într-o intervenție viitoare.

În acest context, experiența unor școli private preuniversitare care își desfășoară activitatea după curriculumul românesc poate fi un bun exemplu.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Adica un sistem in care oameni bine pregatiti, platiti bine si motivati se ocupa de copii educati, interesati, au acces la materiale didactice moderne, lucreaza cel mai probabil si cu mai putini copii si le pot pune in valoare calitatile elevilor?
    Ce mai e nou in rai?
    • Like 2
  • daca se desfinteaza examenul (de capacitate, numit in cateva randuri) vor exista cetateni romani care in viata lor nu vor sustine un examen, vor termina invatamantul obligatoriu fara acest exercitiu, si, vor fi panicati in orice moment al vietii lor profesionale cant ar trebui sa sustina o selectie....altfel decat pe baza de dosar!
    si vor iesi in piata victoriei cerand sa dispara discriminarea pe baza de concurs cu examen.
    • Like 2
  • Ca toate performantele romanesti ici colo cateva varfuri si in rest.......
    La teleconferinte pe vremea lui Nicolae Ceausescu fiecare se intrecea sa raporteze productii record la hectar. Din cifrele umflate Ceausescu hotara, jumatate la export. Nu sa schimbat nimic in bine cel putin. mentalitatea nu va pieri ci se perpetueaza cu generatia tanara.
    • Like 2
  • "În sfârșit, cred că suntem pe primul loc în Europa, sau poate în lume, când într-o școală preuniversitară, în condițiile în care învățământul de 10 ani este obligatoriu, toți elevii înscriși în clasa a IX-a sunt, practic, geniali. Cum s-a ajuns la această performanță?" - a scazut drastic dificultatea examenului, astfel incat azi se pot lua note mari foarte usor. In asemenea conditii, diferente infime la nota pot face diferenta intre a avea sau nu un loc la un anumit liceu. 9,98 in conditiile astea nu inseamna ca elevii sunt "geniali" (nici elevii olimpici nu sunt neaparat geniali). Inseamna ca Sorin Campeanu a luat la un moment dat o decizie pentru sistemul de invatamant care sa duca la un castig de capital electoral pentru partidul sau si ca astazi se vad consecintele. Asta se intampla cand vrei sa cresti rata de promovabilitate a unui examen din pix, scazand aiurea dificultatea exercitiilor din acel examen. Cu 9,98 intri la liceul X, cu 9,97 nu. Ridicol.

    "Tocmai de aceea cred că este inacceptabil ca un elev să fie înscris la Liceul Teoretic Național fără să cunoască detalii privind Modelul educațional propriu al LTN, valorile promovate de școala noastră, campusul școlar, profesorii și viitorii colegi. În același timp, cunoașterea de către noi a familiei, a preocupărilor și așteptărilor lor de la școală mi se par indispensabile." - intrebare: ati aplicat aceleasi principii cand erati director al CNITV?

    "Revenind la subiectul acestei intervenții publice, reafirmăm necesitatea de a se elimina examenul de Evaluare Națională, în condițiile în care învățământul de 10 ani este obligatoriu, iar școala nu trebuie, în niciun caz, să înscrie note, ci elevi, cu aptitudini și aspirații diferite, cu familii care trebuie să îi sprijine." - nu inteleg rationamentul. Oricum sunt inscrisi elevi, doar ca inscrierea se face in baza unor note. Pot sa inteleg nevoia modificarii unor aspecte ale examenului de evaluare nationala, sau poate ca fiecare liceu sa aiba propriul examen de admitere, dar de ce sa fie eliminat cu totul? Daca va ganditi la o admitere pe baza unui dosar, mie asta mi se pare mai subiectiva decat evaluarea prin examen, nu stiu daca ar fi o solutie mai buna.
    • Like 3


Îți recomandăm

Silvia Demeter

Acel grajd avea să capete, în doi ani, o nouă funcțiune - living, dining și bucătărie în ceea ce avea să devină, prin măiestria arhitectei, reședința de vară a Prințului Charles. Totul cu un mesaj – păstrarea tradiției, salvarea patrimoniului arhitectural din zonele rurale ale României. Foto opiniatimisoarei.ro

Citește mai mult

Testare Covid-19

„Toată lumea așteaptă ca rezultatul să fie pozitiv sau negativ. În biologia moleculară, rezultatul este detectabil/ nedetectabil. Negativ sau pozitiv se pot asocia altor tipuri de teste, dar nu acestor tipuri de teste”, explică dr. Andreea Alexandru, director medical, divizia de laboratoare Regina Maria.

Citește mai mult

Navigând împreună spre viitor

„M-a luat așa, ca pe șah, m-a aranjat, deci eu nu gândeam în perioada aia. De fapt, când primești vestea asta, tu... ești pur și simplu... te oprești în timp și ai în față un hău și nu știi unde să pornești”. Aceasta este mărturia Lilianei, a cărei poveste impresionantă vă invit să o descoperiți.

Citește mai mult
sound-bars icon