Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Lansată de la Cotroceni, autostrada Iași-Târgu Mureș are o „mică problemă”: „Legea care s-a dat pentru această autostradă nu este bugetată”

Autostrada Moldova-

Președintele Klaus Iohannis a promulgat, la sfârșitul lunii trecute legea pentru construcția autostrăzii Târgu Mureș-Iași-Ungheni, care ar trebui să aibă 320 de kilometri. Legea, atrage atenția profesorul de economie Mircea Coșea, nu este bugetată. 

Mircea Coșea

„De această autostradă este nevoie, ar trebui să mă bucure faptul că în România dăm legi ca să construim autostrăzi… Legea care s-a dat nu este bugetată, orice lege ar trebui să aibă și suport bugetar. Categoric, guvernul va trebui să facă, să caute surse din buget, să facă parteneriat public-privat, că e la modă, fonduri UE, împrumuturi străine. Nu se poate ca România să nu aibă autostrăzi măcar la un nivel mediu european, nu se poate. Știți când au fost construite primele autostrăzi din lume? La sfârșitul secolului 19. Și noi discutăm, la începutul secolului 21, de necesitatea unor autostrăzi prin lege?!”, a spus Coșea în emisiunea „În fața ta” de la Digi24.

Motivul pentru care în România nu se construiesc autostrăzi este incompetența, spune Coșea. „Atâta timp cât s-au cheltuit fonduri enorme doar pentru proiecte care nu se pun în practică, cât doi urși opresc autostrada este incompetență, o autostradă se poate face în condițiile actuale în timp record. De ce ținem niște societăți care nu fac nimic, precum CNAIR, de ce le este permis celor care construiesc să facă ceva care este atât de prost?”, a continuat Mircea Coșea.

Dăncilă: Anul acesta trebuie să terminăm 100 de kilometri de autostradă

Premierul Viorica Dăncilă a declarat că "anul acesta noi trebuie să terminăm 100 de kilometri de autostradă. Pe 31 decembrie, şeful companiei de autostrăzi trebuie să vină să spună că îi avem. Dacă nu îi avem, pleacă acasă", a declarat Dăncilă la Antena 3.

De asemenea, a anunţat că la jumătatea lunii ianuarie va fi desemnat constructorul autostrăzii Ploieşti - Comarnic - Braşov şi că există 18 oferte de parteneriat public - privat pentru acesată autostradă, scrie News.ro.

Ministrul demisionar al Transporturilor, Lucian Şova, a anunţat, joi, că îşi menţine ţinta asumată pentru acest an, de a deschide 60 de kilometri de autostradă, dar, dacă ţintele nu vor fi atinse, va solicita responsabililor din minister să ”dea dovadă de onoare”. În caz contrar, ”îi voi onora eu cu demiterea”, a spus Şova, potrivit sursei citate.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • raimond check icon
    Pragmatic: cea mai ieftina autostrada: Bucuresti-Suceava. Traverseaza toata Moldova, fara probleme de relief. Apoi in sud: Constanta -Timisoara. Singurul punct vulnerabil in zona muntoasa Drobeta-Turnu-Severin. Apoi ar fi una la vest, Timisoara-Arad-Oradea-Satu Mare, si in interiorul Transilvaniei: Brasov-Targu Mures-Cluj-Oradea. De-abia apoi pui problema cum treci muntii si unesti interiorul Transilvaniei cu autostrazile ce o inconjoara pe exterior, adica autostrazi-scurtatura. Foarte scumpe, le faci cand chiar ai putere economica in spate. Dar romanu' tine coada sus, se crede elvetian, incepe cu autostrazile direct prin munti. Iar autostrada Iasi-Targu Mures e o prostie de autostrada, deserveste o zona infima din Moldova ca sa o lege la ce? Targu Mures? Nordul Moldovei nu beneficiaza (Suceava), sudul nu beneficiaza (Galati, Focsani). Pana si Bacaul, economic al doilea dupa Iasi, e prea departe. Iar cand ajungi La Tg.Mures ce faci? Ideea e ca ar fi trebuit sa fie deja gata autostrada Transilvaniei Brasov-Tg.Mures-Cluj-Oradea. Oricum, principala autostrada de care are nevioe Moldova este Bucuresti-Suceava. Iar Bucurestiul are nevoie de o autostrada centura in jurul lui, cu minim 4 benzi pe sens. Ce vise!
    • Like 0
    • @ raimond
      Delia MC Delia MC check icon
      Probabil aveți dreptate.De la Iași la Suceava 4 ore! Pentru că se trece prin localități, mereu cu 50 km/h. Dar Moldova chiar are nevoie de autostrăzi și chiar nu e o regiune infimă. Iași ar fi punctul terminus, dar până acolo.ar avea ce lega! Nu, legarea estului de vest nu e o prostie, e pentru moment costisitoare. Nu e vorba de bani în sine ci de proasta lor gestionare. Italia nu-i nici ea foarte bogată, dar ce autostrăzi are...dar cu taxă. Centura Bucureștiului...cea actuală e o rușine, trebuia demult construită!
      • Like 0
    • @ Delia MC
      raimond check icon
      Da, o prostie poate e prea mult spus. Dar mi se pare ultima ca prioritate din lista aia a mea. Eu mai degraba as face una "mai simpla" Iasi-Bacau-Brasov si una in nordul Moldovei Suceava - Baia Mare. Dar principala autostrada a Moldovei ar trebui sa fie una de la nord la sud.
      • Like 1
    • @ raimond
      Delia MC Delia MC check icon
      Dați-le și lor lista aia ( retoric vorbind)!Că la moment se pare că n-au nici una...
      • Like 1
    • @ Delia MC
      Am locuit in sud-est toata viata, aproape; exceptind drumurile spre Moldova, toate celelalte drumuri in tara, trebuiau sa treaca prin Bucuresti.
      E manie.
      Drumul spre Litoral putea fi facut si fara CIV.(Incepuse deja, de mult. Vedeti si exemplul cu autostrada M.N.)
      Trebuie sa ne emancipam de aceasta mentalitate. Si valorificam potentialul celorlalte regiuni.
      • Like 0
    • @ Munteanu Mongolul Mircea
      raimond check icon
      Bucurestiul e o mare aglomerare urbana, n-ai ce sa-i faci. Toate marile tari/economii au asa ceva. Iar romanul se aglomereaza in Bucuresti de disperare, pentru job, nu cred ca e chiar manie. Dar cu o autostrada centura in jurul lui se rezolva. Minim 4 benzi pe sens. Poate chiar 5 sau 6, las specialistii sa calculeze.
      • Like 0
    • @ raimond
      probabil, pe mijlocul Moldovei, pina la Slobozia/Ciulnita, sa faca jonctiunea cu autostrada soarelui. Si derivatii pentru fiecare capitala de judet, pentru a se bransa la ea.
      • Like 0
  • Țâfna prezidențială naște ... autostrăzi moarte. Aici președintele chiar trebuia să retrimită legea în parlament pentru a fi bugetată, dar nu, a dat bine circul promulgării. Finalul a fost apoteotic: ” acum avem o lege, guvernul trebuie să o pună în aplicare”, altfel spus eu n-am nici o responsabilitate în guvernare, m-am spălat pe mâini, faceți voi,guvernul ce trebuie.
    • Like 0
    • @ Voicu Nicolae
      Asa, e vina presdintelui ca aia care au dat legea au fost idioti? Pentru ca da, nu mai are nici o responsabilitate pentru ca nu mai poate sa faca mare lucru. Si daca nu o promulga din prima ce? Tot era obligat sa o promulge pana la urma. Au avut grija baietii destepti din parlament sa-l castreze de cam toate atributiile care mai contau. Ce s-a intamplat cu magicul si mirificul program de guvernare?
      • Like 2
  • Declaratia lui Dancila e periculoasa pentru ca nenea ala ca sa nu fie dat afara o sa-i forteze p-aia sa termine autostrada in graba si aiurea sa puna asfalt pe ploaie pe gheata pe orice. Si peste 3 luni o s-o ia la vale sau o sa se crape. La noi licitatiile se bazeaza pe pret vrem autostrazi de 2 lei pai avem autostrazi de 2 lei. Tot stresul asta sa terminam autostrazi cat mai repede nu face decat sa avem lucrari proaste. Primii km de pe A2 spre Constanta numai autostrada nu se poate numi de exemplu. Nu mai intru in chestii de finete gen tip de asfalt silentios sau gradul de asperitate.
    • Like 2
  • Desigur, este nevoie de autostrazi. Si de aceasta, printre ele.
    Dar cea mai importanta autostrada ramane autostrada Arad/Sibiu/Brasov/Nehoiu/Buzau/Braila, cu ramificatii spre Galati, Macin/Tulcea si Constanta.
    Acesta trebuia sa fie coridorul european care sa ne strabata. (C IV) Nu prin Bucuresati/Constanta.(?!!!) Autostrada si cf dubla, electrificata.
    Mania noastra de a duce orice comunicatie prin Bucuresti. (Vezi si proiectul autostrazii Marii Negre. In loc s-o ia prin Calarasi/Slobozia/Braila/Galati etc., o ia tot prin Bucuresti. ( ?!!!)
    Pe urma ne intrebam de ce e aglomerat Bucurestiul si Valea Prahovei... Trafic greu si numeros inseamna si uzura caii de rulare(prematura) etc .
    In ce priveste autostrada asta, cred ca nu se va construi asa curind (cel putin cat PSD depinde de votul UDMR)... Sau se va face ceva ocolitor, cumva.
    Pina cand nu se va privatiza proiectarea/construirea si exploatarea autostrazilor, nu vom avea decat mici segmente pe ici colo, la preturi de 10 mai mari decat normalul...
    Reforma noastra nu e nici macar la nivelul Chinei comuniste, care si-a privatizat de mult sectorul....
    E o vaca prea mare, de muls la infinit de lichelele din adm. si politica. Cum sa se privatizeze? Intimplator, nu am vazut nici un partid carte sa treaca asa ceva in program. Nici unul. Povestea cu parteneriatul public /privat, scornicestita de PSD, e tot o forma de mita si frauda mascata. Vedeti la ce pret se face 1 km de autostrada la noi, fata de vecini si restul Europei...
    Sa citim de bine!
    • Like 1
    • @ Munteanu Mongolul Mircea
      Delia MC Delia MC check icon
      Manie poate nu, s-au gândit să aibă drum direct la mare, Bucureștiul îi fruncea! Privatizare egal autostrăzi cu taxă, mă întreb cum se potrivește asta cu rovinieta ...Căci amândouă parcă nu merge! Țări relativ sărace și corupte construiesc autostrăzi, vezi Albania, Bulgaria. Am reușit modernizarea multor sectoare de drum, numai când vine vorba de autostrăzi avem o problemă...După dezastrul cu Bechtel ar fi trebuit demult să ne fi revenit, dar așa-i când trage unul hăis și altul cea iar în acest timp banii se scurg într-o veselie...
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult