Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Legea prevenției sau cum să aruncăm cu praf în ochii contribuabililor

Anunțată cu surle și trâmbițe de Guvern, inclusiv de Liviu Dragnea  - citez: „Relația dintre stat și oamenii de afaceri trebuie schimbată complet" în așa fel încât „statul să nu mai fie agresiv cu firmele. În acest scop, în primul trimestru din acest an se va adopta Legea prevenției, astfel încât „nimeni să nu mai primească o măsură punitivă înainte să aibă o măsură de prevenție", legea prevenției se dovedește încet încet un mare fiasco sau fâs în limbaj mai popular. 

Să analizăm cum a evoluat în timp acest proiect de lege în care, exact ca în cântecul cu elefanții ce se legănau și se împuținau, așa s-a întâmplat și cu contravențiile incluse în anexa legii.

În 15.03.2017 anexa cuprindea 396 de contravenții pentru aplicarea măsurilor de prevenție.

Dintre acestea cele mai importante și de care firmele se lovesc cel mai mai mult în activitatea lor sunt :

* Legea 12/1990 privind protejarea populaţiei împotriva unor activităţi comerciale ilicite, republicată;

* Legea 82/1991 privind Legea Contabilității;

* Legea 70/2015 - pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, cu modificările și completările ulterioare;

* OUG 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificările și completările ulterioare;

* HG 500/2011 - privind registrul general de evidenţă a salariaţilor cu modificările si completările ulterioare

În 30.03.2017 deja proiectul era „ajustat” în ce privește anexa privind contravențiile, acestea rămânând doar 333.

În data de 18.05.2017 după studii intense și intervenții de la instituțiile de control (ITM , ANAF , etc) numărul acestora a ajuns la 267.

Iar în final când deja proiectul a fost trimis la Parlament, anexa privind contravențiile s-a ciuntit și mai mult, ajungând la 105.

Au fost eliminate cele mai importante contravenții, pentru care firmele nu mai pot beneficia de măsuri de prevenție. Astfel:

* Legea 82/1991 privind Legea Contabilității a fost scoasă integral;

În această lege se regăsesc cele mai multe contravenții pe care un contribuabil le poate avea, întrucât a greși e omenește, pentru care nu mai beneficiază de păsuire.

* Legea 70/2015 - pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, cu modificările și completările ulterioare – a fost scoasă integral;

În această lege sunt prevăzute acele plafoane de plăți în numerar, fiind situații în care firmele nu le pot respecta, întrucât legiuitorul nu s-a gândit la toate cazurile posibile existente în practică, dar care sunt încadrate la amenzi foarte mari. 

* HG 500/2011 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor cu modificările și completările ulterioare – din care a mai rămas praful de pe tobă, întrucât sunt incluse doar contravențiile prevăzute în Registrul pentru instituții publice nicidecum și pentru Registrul privat Revisal, asa cum era prevăzut inițial, firmele private fiind cele mai afectate, prin excluderea acestuia din lista contravenților păsuite.

Dar important e că încă se regăsesc în anexă, printre cele 105 contravenții, cele la Legea nr. 82/1993 privind constituirea Rezervației Biosferei Delta Dunării sau Legea 54/2012 privind activitățile de picnic, legi care trebuie să recunoaștem sunt de impact masiv în activitatea unei firme.

În ritmul acesta mă gândesc că, după ce va trece de Senat și Camera Deputaților, legea va ajunge la vreo 10 contravenții incluse la măsuri de prevenție de acest gen.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult