În trecut, să fii băcan însemna să-ți selectezi produsele și producătorii, iar tu să devii astfel garantul calității pentru clienții care îți treceau pragul. În ultimii ani, ideea a fost resuscitată de mai mulți antreprenori care au văzut sau, cel puțin, au intuit o cerere în creștere pentru produsele alimentare naturale, care lipseau din marile magazine. Și a prins. Atât de bine încât acum pare că începe să se dilueze și să creeze confuzie printre consumatori. Și asta pentru că au apărut magazine care își spun „băcănie” sau „prăvălie”, deși comercializează aceleași produse ca supermarketurile.
Laura și Liviu Rogojan au deschis Băcănia ROD în 2014, în Piața Amzei din București, „înainte de a fi la modă”, pentru că ei înșiși erau preocupați să identifice surse de mâncare sănătoasă și obișnuiau să meargă la târguri în căutarea unor producători cinstiți. În plus, aveau și banii necesari pentru a verifica potențialul acestei idei de business.
„Acum toată lumea are băcănii. Noi i-am spus ‘băcănie’ pentru a ne asocia cu ideea veche de băcănie, cu produse de calitate. Cuvântul ROD este substantivul comun, nu înseamnă altceva decât rodul pământului. Pentru că avem produse 100% naturale, iar producătorii sunt verificați de noi. Nu ne-am făcut business-ul de la calculator, căutând produse pe internet. În 2014, înainte să deschidem, ne-am lăsat copiii acasă, ne-am suit în mașină și am umblat prin țară aproape un an ca să vedem cine și cum produce. Și acum mergem și-i vizităm o dată, de două ori pe an, inclusiv la cramele de unde luăm vinuri”, spune Liviu.
În portofoliul băcăniilor ROD sunt în prezent în jur de 600 de produse, iar cele mai multe vin de la producători artizanali locali: mezeluri, brânzeturi, pâine, vinuri și băuturi răcoritoare. Produsele de cofetărie-patiserie sunt făcute în laboratorul propriu, iar ROD produce sub brand propriu și conserve - zacuscă, salate, dulcețuri, murături și siropuri – într-un centru de procesare legume-fructe din județul Dâmbovița, utilizând materie primă furnizată de localnici. Sunt însă și produse internaționale, în special din Grecia și Italia, precum și produse vegane.
„Nu e simplu să faci un business. E mult mai ușor să lucrezi în corporație și să-ți intre 1.500-2.000 de euro pe card, la sfârșitul lunii”
Liviu și-a încurajat soția să înceapă un business pentru că era de părere că este un angajat bun și i-ar fi fost mai bine să lucreze pentru ea. La momentul acela, Laura era în concediu de maternitate și ar fi trebuit să se întoarcă la un job în corporație. A făcut pasul către antreprenoriat, însă asta a însemnat mult mai multă muncă.
„Nu e simplu să faci un business. E mult mai ușor să lucrezi în corporație și să-ți intre 1.500-2.000 de euro pe card, la sfârșitul lunii, decât să te apuci să muncești de nebun. Sunt și beneficii, dar (a avea un business – n.r) nu e pentru toată lumea.
Nu vreau să descurajez pe nimeni, dar trebuie să privim lucrurile realist. Trebuie să fii într-o relație de asumare cu business-ul tău. Trebuie să-ți dai interesul și să lupți ca afacerea să funcționeze. Iar business-urile nu funcționează pentru că au avut noroc, ci pentru că e cineva în spate care a muncit foarte mult”, spune Liviu.
Din 2014 până în 2018, Băcănia ROD a funcționat în Piața Amzei, iar Laura și Liviu au încercat să se dezvolte în mai multe direcții, de la distribuție către restaurante și cafenele la organizare de evenimente și cadouri corporate. După aproape 5 ani, au decis să se concentreze numai pe clientul final și s-au mutat în Titan, mizând pe ideea democratizării accesului la produsele lor. Iar lucrurile au mers foarte bine chiar din prima lună.
Anul trecut, în ciuda pandemiei, au decis să investească peste 100.000 de euro în dezvoltarea afacerii și să deschidă noi magazine, în alte cartiere, tot în ideea de a deveni mai accesibili și a le ieși clienților în cale. Astfel, în noiembrie 2020 au inaugurat o locație în Tineretului, iar apoi, în 2021, una pe bulevardul Ion Mihalache și alta pe șoseaua Mihai Bravu.
„Curajul de investi în pandemie ni l-au dat calculele și am zis că nu are cum să nu ne iasă. Hârtia sau Excel-ul suportă însă orice, iar acum am constat că e mai greu. Dar îi dăm înainte”, spune Liviu, care crede că rezistența și hotărârea sunt principalele atribute ale unui antreprenor.
„Cea mai mare provocarea este să aduci clienți în magazine”
Deschiderea și dezvoltarea unui lanț de băcănii vine cu multe provocări. Identificarea unui spațiu și găsirea unor angajați potriviți se numără printre ele, dar cea mai mare provocare, crede Liviu, este promovarea și aducerea de clienți în magazine.
Clienții care le trec pragul sunt preponderent femei, dar plaja de vârstă este destul de extinsă, de la tinere mămici la doamne mai în vârstă, care preferă să își cumpere câteva borcane de zacuscă sau de gem, decât să le pregătească ele însele.
În perioada imediat următoare, proprietarii ROD se vor concentra pe consolidarea business-ului astfel încât toate cele patru magazinele să ajungă la același nivel, dar și pe creșterea componentei online.
Fișă de business. Subiectiv
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Foarte multă rezistență și hotărâre. Trebuie să ai rezistență la stres, la muncă, la provocări. La un moment dat trebuie să-ți aduci aminte de ce te-ai apucat să faci ceea ce faci. Cred că puțini sunt cei care se apucă să facă business pentru bani. După părerea mea, dacă pleci la drum cu acest obiectiv, nu reușești să-i faci. Trebuie să fie ceva în plus.
Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Rezistență.
A existat vreun moment în care ați vrut să renunțați? Pentru mine nu, dar pentru Laura, da. Pentru că e multă muncă și uneori nu mai vezi luminița. Tocmai de aceea trebuie să ai rezistență și să te întorci la gândul și la motivația inițiale.
Care a fost momentul în care v-ați dat seama că sunteți pe drumul cel bun? Am avut tot timpul sentimentul acesta. Încă din primul an de funcționare, când stăteam destul de mult timp în magazin, cu clienții, și îi serveam, și până acum două zile când am primit un mesaj pe Facebook, însoțit de o poză cu frigiderul plin cu produse de la noi. Am apreciat foarte mult pentru că oamenii se mobilizează mai ușor să te critice decât să-ți transmită cuvinte de mulțumire și apreciere.
Ce este antreprenorul? Cel care îndrăznește să-și pună ideile în aplicare.
Fișă de business. Obiectiv
Investiția inițială: 40.000 de euro
Număr de angajați: 20
Timp de recuperare a investiției inițiale: 1-2 ani
Cifra de afaceri 2020: 2,4 mil lei (25-30% creștere pe 2021)
Profit: tindem către un 10%, dar nu am atins încă pragul acesta.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.