Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Mingle, soluția propusă de trei tineri pentru schimbarea procesului de recrutare în companii. “Cea mai mare provocare o reprezintă rezistența oamenilor la a învăța ceva nou”. Republica antreprenorilor

Cătălina Dobre și Bogdan Dudău

Cu teancul de CV-uri pe birou, documente Excel și multe conversații pe email și intranet. Așa se face recrutarea în multe companii mici și mijlocii din România. Cătălina Dobre și Bogdan Dudău au identificat aceste probleme în timpul discuțiilor cu oameni de HR și au dezvoltat un software prin care procesul de recrutare să devină mai eficient și să ocupe cât mai puțin timp. L-au lansat în primăvara lui 2020, iar în prezent lucrează cu 16 clienți. Obiectivul lor este ca până la sfârșitul anului viitor să aibă un portofoliu de 60 de clienți, iar pe termen mai lung să dezvolte Mingle pentru a deveni un sistem integrat de HR, de la recrutare până la salarizare.

Înainte de asta, Cătălina și Bogdan au lucrat la Bookster până în martie 2020. El făcea partea de vânzări, iar ea gestiona companiile intrate în portofoliu. Din ianuarie însă lucrau și la o soluție destinată departamentelor de HR prin care acestea să-și organizeze sistemul de recomandări interne. Ideea le venise ]n 2019, după ce au identificat această problemă în urma discuților și contactului direct cu oamenii de resurse umane din diverse companii, facilitat de jobul pe care îl aveau.  

Și pentru că aplicația era aproape gata, au hotărât să investească mai mult timp pentru a o finaliza și a o lansa pe piață. Numai că, între timp, departamentele de HR din companii au avut de gestionat o problemă mult mai spinoasă decât eficientizarea procesului de recrutare: protejarea sănătății angajaților și organizarea procesului de telemuncă.

„Noi trăiam într-o bulă. Companiile aveau o problemă reală mult mai largă”

În ciuda contextului deloc favorabil, au ieșit cu produsul în piață în mai 2020 și au folosit feedback-ul primit pentru a-și reconfigura soluția. Pentru că, așa cum aveau să afle în timpul discuțiilor cu oamenii de HR, țintiseră o nișă mult prea îngustă. În plus, au dezvoltat un blog ca strategie de promovare în așteptarea momentului în care companiile să fie dispuse să se întâlnească cu ei.

„Noi trăiam într-o bulă crezând că foarte multe companii din România au deja sisteme precum ceea ce a devenit Mingle astăzi. Adică un sistem de recrutare. Ei au zis că le-ar fi util și un sistem de recomandări interne, dar aveau o problemă reală mult mai largă: organizarea întregului proces de recrutare”, explică Bogdan.

Și atunci, împreună cu Alexandru Dobre, cel care se ocupă de programare, au început să dezvolte software-ul în această direcție. Astfel, Mingle a devenit în câteva luni o aplicație pentru administrarea candidaților și a întregului proces de recrutare.

Informațiile despre un candidat, de la CV și etapa în care se află până la concluziile în urma interviurilor și, eventual, oferta de angajare care i se face, se află într-un singur loc. În plus, aceste date sunt ușor accesibile atât oamenilor din departamentul de HR, cât și altor persoane din companie implicate în procesul de recrutare, cum sunt, de exemplu, managerii de departament. Asta înseamnă, pe scurt, mai puțin timp pierdut, o comunicare mai bună între persoanele implicate în proces și șanse mai mici de a pierde candidați din cauza lipsei de organizare. Aplicația funcționează și ca o bază de date unde sunt arhivate toate informațile ale tuturor candidaților care au aplicat vreodată pentru job într-o companie, ceea ce înseamnă că pot fi reactivați oricând, dacă este necesar.

Soluția se adresează în prinicipal companiilor mici și mijlocii, cu peste 100 de angajați, dar poate gestiona și activitatea unor companii mai mari, cu atât mai mult cu cât sunt multe care nu au sisteme de recrutare. 

„Un antreprenor trebuie să aibă o relație sănătoasă cu greșeala”

Aceasta este concluzia la care au ajuns Cătălina și Bogdan și care i-a ajutat să meargă mai departe, chiar dacă ideea lor inițială nu a fost complet validată de piață.

„Trebuie să ai o relație sănătoasă cu greșeala, cu eșecul. Să accepți că poți greși oricând și că asta nu înseamnă neapărat un lucru rău. Pentru că greșelile îți pot arăta cum anume să construiești mai departe. Noi am început cu o greșeală și am dezvoltat produsul nepotrivit o perioadă. A trebuit să fim foarte deschiși la feedback-ul din piață pentru a vedea cum anume putem întoarce situația”, spune Cătălina.

Și au reușit să o întoarcă în favoarea lor pentru că de anul trecut și până acum au reușit să aducă Mingle în 16 companii. Printre ele se numără Farmaciile Dona, Guntner, mateco, Fieldstar și companii din industriile de IT și servicii precum mindit, High-Tech Systems & Software, Lasting Group și Elicom. Pentru a ajunge aici, au purtat discuții cu peste 200 de companii și estimează că cu încă patru dintre acestea vor începe o colaborare până la finalul acestui an.

Întâlnirile au loc exclusiv online și companiile par mai dispuse la o astfel de interacțiune, pentru că sunt mai eficiente din punctul de vedere al timpului. Indiferent de rezultatul discuțiilor, Cătălina și Bogdan profită de feedback-ul pe care îl primesc pentru a-și îmbunătăți produsul.

Soluția este disponibilă pe baza unui abonament lunar, al cărui preț începe de la 140 de euro și poate depăși 1000 de euro, în funcție de volumul de recrutare.

Cele mai mari provocări: validarea produsului și rezistența la schimbare

Investiția pentru dezvoltarea unui software nu este foarte mare, atâta vreme cât programarea se face “in house”, de către unul dintre fondatori. Cei trei tineri și-au alocat un buget de 30.000 de euro din care au putut să se susțină până când au reușit să își acopere costurile și să-și plătească salariile din veniturile firmei. Altele au fost însă provocările unui astfel de business.

„Validarea a fost cel mai mare hop pe care ar trebuit să îl trecem. Noi am construit un produs, dar când l-am lansat în piață, oamenii au zis că e drăguț, dar nu e pentru ei. Până în septembrie anul trecut, când au început să vină primii clienți, nimeni nu folosea produsul nostru, ceea ce era descurajator. Partea de validare a produsului ne-a lipsit foarte mult. Acum suntem mai liniștiți pentru că avem companii care deja îl folosesc zi de zi și avem feedback live. E mult mai ușor să dezvolți un produs când cineva chiar îl folosește și îți dă sugestii de îmbunătățire”, spune Bogdan.


Din perspectiva Cătălinei, cea mai mare provocare o reprezintă rezistența oamenilor la schimbare. „Foarte multe persoane sunt reticente. Le este greu să se dezobișnuiască de modul actual de lucru și să învețe să folosească un instrument nou. Chiar dacă asta nu durează mai mult de o săptămână. În mod paradoxal, sunt oameni care zic că nu au timp să se vadă cu noi pentru că recrutarea le ocupă mult timp și resurse, când noi tocmai asta le propunem: o soluție pentru a economisi timp și resurse”.

Dar cum reziliența este una dintre calitățile unui antreprenor în opinia celor doi, planurile lor pe termen scurt vizează dezvoltarea accelerată a produsului prin adăugarea de cât mai multe funcționalități care să acopere tot ce înseamnă recrutare. Pe termen mai lung, ei văd Mingle ca pe un sistem integrat, care să acopere cât mai multe arii ale zonei de HR: de la recrutare până la onboarding, salarizare și administrare de personal.

Fișă de business. Subiectiv

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor? Reziliență. Noi am primit foarte multe NU-uri. În plus trebuie să ai o relație sănătoasă cu greșeala, cu eșecul. Să accepți că trebuie să greșești înainte de a avea succes.

Ce îți trebuie pentru a deveni antreprenor în România? Flexibilitate și deschiderea de a înțelege piața locală. Noi ne inspirăm din ce se întâmplă în SUA, dar trebuie să fim atenți la cum adaptăm aceste trenduri în România.

A existat vreun moment în care ai vrut să renunți? Dacă ne întrebai acum un an, ți-am fi spus că vrem să renunțăm cam o dată pe săptămână, așa. Din fericire, acum nu ne mai gândim deloc la asta. Ne bucurăm că am ajuns până aici. Mingle crește, și odată cu el, crește și entuziasmul nostru. Cam greu să renunți după asta.

Care a fost momentul în care ți-ai dat seama că ești pe drumul cel bun? În septembrie anul trecut, când primul client a intrat și a început să folosească softul. Iar feedback-ul pe care l-am avut a fost că e super ușor de folosit, că nu au nevoie de training, și își fac toată activitatea acolo.

Ce este antreprenorul? Omul care nu se mulțumește cu puțin.

Fișă de business. Obiectiv

Investiția inițială: 0

Număr de angajați: 3

Timp de recuperare a investiției: N/A

Cifra de afaceri 2021: 58.000 euro

Profit: 50.000 euro

Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ce zambete fortate, zici ca-s Martorii lui Iehova in cautare de prozeliti.
    • Like 0


Îți recomandăm

Dove cover

De ce au nevoie adolescenții pentru a-și dezvolta o imagine sănătoasă de sine? De mai mulți factori protectori, dintre care cel mai important este relația de încredere și apropiere cu adulții din viața lor, cu precădere părinții.

Citește mai mult

Mădălina Stănescu

„Nu ar trebui să existe business de niciun fel care să nu aibă prezență minimă în online, iar aici mă refer la website în primul rând și apoi la pagini pe rețelele de socializare. Încă mai sunt afaceri care au numai prezență pe Facebook, iar noi le spunem că nu e sănătos să-ți pui tot ce ține de identitatea și brandul tău pe o singură platformă, care, iată, acum ceva săptămâni, a picat 6 ore, nu a mai funcționat deloc”, spune Mădălina Stănescu, fondator Optimized,

Citește mai mult