Foto Inquam Photos
Curtea Constituțională a stabilit că există un conflict juridic de natură constituțională între Președinție și Parlament, din cauza desemnării lui Ludovic Orban în funcția de premier de către șeful statului Klaus Iohannis, potrivit Digi24.
Judecătoriii CCR au admis luni sesizarea formulată de Marcel Ciolacu, președinte al Camerei Deputaților, și Titus Corlățean, președinte interimar al Senatului și au decis că desemnarea lui Ludovic Orban în funcţia de premier este neconstituţională. Ședinţa de învestire a guvernului Orban 2, programată azi, a fost anulată.
„Faptul că din cauza acestei desemnări (a lui Ludovic Orban - n.n.) s-a creat un conflict juridic de natură constituțională între presedinte și parlament, pentru a se ieși din acest conflict președintele trebuie să desemneze o altă persoană, nu aceeași persoană, să formeze guvernul și să o luăm de la capăt cu toată procedura”, a explicat la Digi24 fostul președinte al CCR, Augustin Zegrean.
Comunicatul CCR:
„În ziua de 24 februarie 2020, Plenul Curții Constituționale, învestit în temeiul dispozițiilor art.146 lit.e) din Constituție și ale art.11 alin.(1) pct.A lit.e), precum și ale art.34, art.35 și art.36 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, a luat în dezbatere cererile de soluționare a conflictului juridic de natură constituțională între Preşedintele României şi Parlamentul României, cereri formulate de președintele Senatului şi de președintele Camerei Deputaților.
În şedinţa publică, în cadrul dezbaterilor, Curtea Constituțională, văzând obiectul cauzelor, a dispus conexarea acestora.
În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, a decis:
1. A admis cererile formulate de președintele Camerei Deputaților și de președintele Senatului și a constatat existența unui conflict juridic de natură constituţională între Președintele României și Parlamentul României, în legătură cu desemnarea de către Președintele României a candidatului Ludovic Orban la funcția de prim-ministru, prin Decretul nr. 82/2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.88 din 6 februarie 2020.
2. În realizarea atribuției prevăzute de art.103 alin.(1) din Constituție, Președintele României va proceda la o nouă desemnare a candidatului pentru funcția de prim-ministru. Curtea a constatat, în esență, în acord cu Decizia CCR nr.80/2014, că desemnarea candidatului la funcția de prim-ministru trebuie să aibă ca scop asigurarea coagulării unei majorități parlamentare în vederea formării unui nou Guvern.
Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică, potrivit art.36 din Legea nr.47/1992, Preşedintelui României, președintelui Camerei Deputaţilor şi președintelui Senatului”.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Pentru că scopul procedurii este să fie format un Guvern, nu să fie folosită pentru a dizolva Parlamentul.
Terminam în genunchi,ca Germania in '45, de nu mai era piatră pe piatră, dar măcar aveam de unde să începem ceva nou.
Pe o structură cangrenată nu poți construi nimic.
Dacă PSD reușește să se ridice până la alegeri, situația de acum va continua la nesfârșit.
Nu contează numele sau orientarea politică a premierului desemnat, contează că cel desemnat să întreprindă măsuri pentru coagularea unei majorități parlamentare pe baza cărei să solicite plenului parlamentului un vot de investitură, nu să se prezinte în fața parlamentului să ceară să nu fie investit ( ridicolul politic absolut ).
Contextul în care președintele și PNL-ul au ales să siluiască Constituția pare a fi un gest politic sinucigaș și deliberat ale cărei urmări sunt incalculabile în ceea ce privește încrederea cetățenilor în clasa politică și în instituțiile statului.
CCR trebuie sa judece dupa materialele administrate, iar nu dupa declaratii publice ale personajelor implicate. Iar aceasta abordare nu o sustin eu, ci chiar cei din CCR au sustinut-o in trecutul nu prea indepartat (asadar CCR-ul cu aproape aceeasi compozitie ca astazi).
Pe de altă parte, pe mine nu mă interesează partidele sau oamenii, pe mine mă interesează principiile cu care vin de aceea nu văd nicio diferență - de mentalitate - între un partid care abuzează de democrație, demițând fără drept șeful PG, și un partid care abuzează de democrație, încercând să demită - tot fără drept - Parlamentul.
Deci, dacă doriți să scăpăm de „jegurile pesediste”, înseamnă că vă doriți să scăpăm de jegurile politice, categorie care-i cuprinde și pe peneliștii care guvernează acum.
Nu ca le iau apararea, insa sa te iei de "legiuitor" e destul de complicat, nici in democratiile consolidate nu e usor. Iar la noi balanta intre puteri e doar vrajeala, in realitate parlamentul e institutia cea mai puternica (si e semi-opaca, aia sunt alesi insa pe liste, nu direct, iar listele nu le stabileste votantul ci bossul partidului), presedintele (ales direct) e doar un papagal care semneaza ce i se pune in fata, iar justitia e si ea o fata, acolo.
Toate declarațiile Președintelui și ale membrilor Guvernului care transmit injurii atât cu privire la membrii psd cât și ai altor partide precum și cu privire la instituții înseamnă infracțiuni și ar trebui cercetate și pedepsite (la fel și în cazul injuriilor adresate de către membrii psd care au ocupat și ocupă funcții în stat).
Voi, băi servitori vremelnici ai poporului, n-aveți voie să comentați - de la tribuna oferită de funcția ocupată - nici ce face CCR, nici ce face ÎCCJ în exercitarea atribuțiilor, nici ce face PLM (un partid oarecare) și în niciun caz ceea ce face Mărghiolița cu Ion în păpușoi; dacă vreți să comentați, vă dați frumușel demisiile și comentați de pe margine cât doriți.
Tocmai am dat baza legală ca să-i băgăm la bulău pe aproape toți politicienii care ocupă funcții în stat, pentru că aproape toți încalcă 248 Cod penal.
DNA, se aude?
Asadar - presedintele trebuie sa numeasca un premier capabil sa formeze o majoritate. Si cum se masoara acest lucru, INAINTE de votul in parlament? Se fac liste de adeziuni, se dau declaratii notariale? Cum dracu' se face asta?
Iar Orban a format o majoritate anul trecut, asadar este o persoana ce (teoretic) poate forma inca o data o majoritate.
Fara reformarea radicala a CCR - o sa o tot ducem din irational in tembelism si invers.
Mesajul CCR pe care eu il percep este - doar psd poate.
Daca la urmatoarele alegeri nu scapam de mizeria asta de psd, atunc ne meritam soarta....
CCR clar a ajuns mega politizat, dar de data asta sunt de acord cu decizia lor. Trebuie inteles spiritul legii (mai ales a celei fundamentale) si nu ambitiile politice ale unuia sau altuia.
In privinta declaratiilor:
1. Portalul CCR, la http://www.ccr.ro/wp-content/uploads/2019/10/ROMANIA-ro.pdf, citez " „opiniile, judecăţile de valoare sau afirmaţiile titularului unui mandat de demnitate publică, referitoare la alte autorităţi publice, nu constituie prin ele însele conflicte juridice între autorităţi publice.[…] Asemenea păreri ori propuneri rămân în cadrul limitelor libertăţii de exprimare a opiniilor politice, cu îngrădirile prevăzute de art.30 alin.(6) şi (7) din Constituţie” (vedeti si prevederile mentionate in Constitutie, pentru a intelege despre ce ingradiri este vorba).
2. Valer Dorneanu dixit: "„Noi nu ne ghidăm neapărat după presiunea mediatică, nici după cea politică, pentru că aceea există tot timpul. De fapt, ambele există. Vrem întâi să fim împăcaţi cu conştiinţa noastră şi cu convingerea că soluţia pe care o dăm corespunde interpretării exacte a Constituției şi sensului Legiuitorului, în măsura în care el este în concordanţă cu principiile constituţionale”
Ambele citate furnizate de dumneavoastră sunt foarte corecte, dar nu au nicio legătură cu ce discutăm noi. Noi discutăm despre un partid (PNL) care face o propunere pe care nu o susține (motiv pentru care, după părerea mea, ar trebui desființat) și despre un președinte care o acceptă încălcându-și în acest fel atribuțiile.
Chiar acum îl urmăresc pe dl Iohannis la tv: are o prestație decentă astăzi, ceea ce mă face să-mi pară rău că s-a pus în situația în care e. Dar e vina lui, așa că...
Ce vreau eu să spun e exact ce am spus: fuck off.
Acuma fuck off.
Și-acuma fuck off.
Buna asta! Ar fi o chestie demna de absurdistanul in care traim.
Dvs glumiți, mi-e clar. Am scris pentru alții care au uitat deja ce pacoste a fost Băsescu.