Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Interviu Republica| Manager de top Microsoft: România este, cred, una dintre cele mai de succes țări în ceea ce privește modul în care sunt promovate abilitățile digitale. Partea I

Timos Platsas

„În comparație cu alte țări din Europa Centrală și de Est, România este cu mult înainte. Este chiar pionier în acest domeniu. De exemplu, a introdus informatica în curricula pentru gimnaziu, iar acesta este un pas foarte mare. Văd că există o deschidere deosebită pentru a-i ajuta pe tineri să obțină abilitățile digitale de care vor avea nevoie mai târziu, pentru a-și găsi un loc de muncă în viitor sau pentru a deveni programatori (...). Foarte mulți oameni mă întreabă: de ce este tehnologia importantă? Este importantă, pentru că oamenii o fac importantă pentru viața lor. Astăzi, de exemplu, nu trebuie să merg până la bancă, pentru că îmi fac toate tranzacțiile de pe laptop. Ca să îmi plătesc facturile, am nevoie de abilități digitale. Și imaginați-vă cu inteligență artificială care e tot mai prezentă, este deja aici, abilitatile digitale vor fi și mai importante în următorii ani”, spune Timos Platsas, Head of Corporate Community Affairs, Microsoft Philanthropies Europe, într-un interviu pentru Republica.

De ce este importantă exersarea gândirii critice cât mai devreme în școală? Care este definiția abilităților digitale? Cât de bine stă România pe plan mondial? Cum trebuie să ne pregătim copiii în școală astăzi, pentru a face față pieței muncii în viitor? Iată câteva răspunsuri de la un manager de top Microsoft, Timos Platsas, Head of Corporate Community Affairs, Microsoft Philanthropies Europe, Corporate External & Legal Affairs.

Ce înseamnă să ai abilități digitale? Există o definiție general acceptată?

Cred că atunci când vrei să vorbești cu exactitate despre abilitățile digitale e foarte complicat să dai o definiție clară. Există câteva organizații, cum ar fi Comisia Europeană, care spun ce înseamnă să ai abilități digitale. Dar în lumea reală este o zonă foarte largă de competențe. Deci, atunci când vorbim despre acest subiect, poate înseamna de exemplu capacitatea cuiva de a trimte un e-mail, de a scrie un document, a completa un Excel. O persoană poate fi înzestrată cu un nivel foarte ridicat de abilități dacă știe să scrie cod, să programeze sau să dezvolte inteligență artificială.

Despre orice abilități digitale am discuta, acestea au legatură cu utilizarea tehnologiei, iar toată lumea începe din același punct. O bază, care, pana la urmă, este fundamentul unei înțelegeri mai bune a tehnologiei. În concluzie, putem discuta acum despre două lucruri: unul, legat de modul în care este utilizată tehnologia. Așadar, am acest laptop în fața mea, știu cum să îl folosesc. Al doilea este cum creezi tehnologia, iar acesta este un lucru cu adevărat important. Sa creezi, de exemplu, o aplicație și să o oferi publicului să o folosească. Deci, acestea sunt marile diferențe. Și asta definesc programele noastre pe care le lansăm, prin care pregătim oamenii pentru tehnologie.

Cum arată România comparativ cu celelalte țări?

În fiecare an, Comisia Europeană face public Indicele Economic și Social (DESI). Acest raport arată și cât de mult evoluează țările Uniunii Europene în ceea ce privește adaptarea la lumea digitală. Și conform acestui indice, România, Grecia și Bulgaria sunt țările care nu performează în ceea ce privește utilizarea tehnologiei. Pe de altă parte, impresionant pentru țara voastră este că romanii care au abilități digitale au un nivel foarte ridicat de cunoștințe în acest domeniu. Însă celor care nu au aceste abilități le lipsește complet baza aceea pe care o menționam mai devreme. Aceasta este o ruptură și are legatură, din experienta mea, cu educația. Totul pornește de la felul în care găsești un loc educației digitale în școală. Ce vă pot spune e că în ultimii 3 ani, de când mă ocup de zona în care este inclusă Romania, este că s-au facut progrese mari în reformarea curriculei școlare, mai ales în ceea ce privește predarea informaticii.

În comparație cu alte țări din Europa Centrală și de Est, România este chiar pionier in acest domeniu. De exemplu, a introdus informatica în curricula pentru gimnaziu, iar acesta este un mare pas înainte. Văd ca există o deschidere deosebită pentru a-i ajuta pe tineri să obțină abilitățile digitale de care au nevoie pentru a-și găsi locuri de muncă mai târziu sau pentru a deveni programatori. Ca o concluzie, România a înțeles acum că trebuie să progreseze și mai mult în zona digitala și cea a tehnologiei. Cred că- în comparație cu alte țări- face niște pași extraordinari.

Cum credeți că se poate explica numărul mare de români foarte bine pregătiți?

Nu sunt un expert în acest domeniu, însă cred că noua generație, Milenialii, de exemplu, simt că ei fac parte din generația digitală. S-au născut într-o lume în care telefonul mobil există deja. Noi ne-am născut când nu exista internetul sau telefonia mobila. Ei pornesc de la o bază diferită și pentru folosesc tehnologia ca și cum li s-ar cuveni. Atunci când se plictisesc, se mută pe internet și pe mobil. Acesta este poate unul dintre motivele pentru care cei din generația tânără sunt mult mai pregătiți digital decât cei cărora le lipsește educația digitală. Citeam un articol zilele trecute pe TechCrunch, care arăta că vă aflați în top 10 ca țară care livrează oameni talentați în tehnologie, chiar dacă aveți o populație de doar 20 de milioane de locuitori. Prin urmare, acest lucru arată că românii sunt foarte deschiși acestui domeniu și vor să învețe și mai mult. De asemenea, există companii noi care investesc aici și le dau copiilor motivația să învețe mai repede.

Cum vor arăta școlile în viitor?

Lumea se schimbă. Singura constantă în acest moment este schimbarea. Și tehnologiile sunt o mare parte din acest proces, pentru că ne influențează direct viața. Astăzi suntem înconjurați de tehnologie. Avem un laptop, un smartphone, avem ecrane peste tot în casa noastră. Deci, asta înseamnă că ne hrănim viața, ne angrenam în diverse procese în care avem de-a face cu o mulțime de lucruri prin tehnologie și avem nevoie de abilități pentru asta. Foarte mulți mă intreabă: de ce este tehnologia importantă? Este importantă, în primul rând pentru că oamenii o fac importantă pentru viața lor. În zilele noastre, nu mai trebuie să mergem la bancă pentru că ne facem toate tranzacțiile de pe laptop. Ca să ne achităm facturile, avem nevoie de abilități digitale. Și imaginați-vă cu inteligența artificială care se apropie, care de fapt, este deja aici, că aceste abilități digitale vor fi și mai importante în anii care vin.

Este important ca societatea să înțeleagă această schimbare. Pentru că trăim într-o lume în care nu suntem singuri, în care trebuie să fim competititvi ca să aducem creștere economică, iar oamenii trebuie să fie pregătiți pentru a concura cu alte țări, cu alte industrii, la același nivel.

Așadar, vorbind despre tehnologie, este într-adevăr o parte importantă a educației. Copiii trebuie pregătiți în acest nou set de abilități de care au nevoie, nu doar pentru ziua de azi, ci și pentru viitor, astfel încât țara să progreseze în domeniul tehnologiei, să nu rămână în urmă. Pentru că tehnologia este importantă, este factorul diferențiator în competiția dintre multe țări. Dar în spatele acestei lupte sunt oamenii, forța de muncă din tehnologie. Oameni care nu doar folosesc tehnologie, ci chiar produc tehnologie. Aceasta este distincția pe care trebuie să o faceți. Eu dau tot timpul un exemplu: este ca și cum o țară doar importă lucruri și nu produce nimic. Așa este și în tehnologie. Oamenii trebuie învățați nu doar să folosească tehnologia, ci sa o și producă. Cred că educația are cel mai mare rol în această poveste. Și mă bucur că România face progrese remarcabile în acest domeniu.

Vă propun un exercițiu: eu am 40 de ani și nu am abilitățile digitale necesare. Ce pot face în aceasta situație, mai pot recupera?

Desigur! Dacă tehnologia nu este accesibilă tuturor, aceasta va eșua. Aceasta este marea regulă după care funcționează. Tehnologia este facută pentru oameni, nu pentru vreun grup restrâns de oameni. Asta înseamnă democratizarea tehnologiei. Ea trebuie folosită de toată lumea. Dacă cineva vrea să învețe cum să folosească tehnologia, trebuie să aibă șansa să o facă. Și vă voi da un exemplu foarte simplu. Tatăl meu are 70 de ani. Nu era foarte obișnuit cu ce e nou și nici nu dorea să aibă foarte mult de a face cu device-urile din noua generație. Locuim la distanță mare unul de celalatt, iar atunci când i s-a născut primul nepot, s-a convins că trebuie să folosească WhatsApp, deci să capete niște abilități digitale, pentru că a vrut să își vadă nepotul.

Ce încerc să spun este că atunci când cineva e nevoit să folosească tehnologia pentru a se integra în societate, acesta trebuie să aibă si voința de a învăța, dar și de a face parte din această societate. Tehnologia este pentru toata lumea. Cu cât vrei să înveți mai mult, cu atât vei învăța mai mult. Așa că eu îi încurajez pe toți cei care vor să învețe să înceapă asta chiar de astăzi.

Este suficient pentru un copil, de exemplu, doar să îi dai telefonul și să se joace cu el?

Nu, cred că tehnologia ar trebui folosită în cel mai productiv mod. Acesta este motivul pentru care aceasta există, iar părinții au responsabilitatea de a-și învăța copiii cum să o utilizeze eficient. Tehnologia îi poate ajuta pe copii să se conecteze cu restul lumii și să devină mai înțelepți sau să se conecteze cu alți oameni și să învețe alte culturi.

Tehnologia este și pentru divertisment, pentru joacă, dar totul ar trebui să se întâmple în contextul care să ne permită să ne dezvoltăm, să evoluăm.

Deci, da, îi voi da copilului meu telefonul, însă doar dacă asta îl va ajuta sa devină mai productiv, dacă va ști să-l folosească într-un mod inteligent. Dacă oferi o tabletă unui copilul intr-un context educațional, iar copilul este supravegheat de către profesor în școală, atunci acesta este cel mai bun fel în care un copil poate învăța cum sa folosească tehnologia. Acesti elevi, după ce vor absolvi, vor fi gata fie să se angajeze în domenii care lucrează cu tehnologia, iar dacă nu vor face asta, cu siguranță vor înțelege mult mai ușor ceea ce se întâmplă nu doar în propria țară, ci în întreaga lume.

Să spunem că sunt un om de afaceri. Cum îi pot ajuta pe angajați să capete abilități digitale?

Oamenii trebuie mai întâi să aibă într-o afacere o viziune, un plan. Dincolo de tehnologie, dincolo de orice este acel business, un întreprinzător trebuie să se gândească unde va fi afacerea sa peste 10 ani. Apoi vine tehnologia, cum poate ajuta aceasta. Tehnologia nu va aduce viziunea asupra afacerii tale, tehnologia este numai instrumentul care te va ajuta să ajungeți acolo unde v-ați propus. Apoi, oamenii de afaceri pot apela la consultanți cum ar fi chiar Microsoft sau alți experți în aceasta problemă, care îi pot ajuta să înțeleagă tehnologia mai bine.

Întreprinzătorii nu trebuie să știe o mulțime de lucruri despre tehnologie. Tot ce trebuie să știe este unde vor să ajungă cu afacerea lor, apoi tehnologia le va arăta de ce au nevoie ca să își atingă scopul.

Despre agajarea oamenilor. Este un subiect amplu. De fapt, acesta este motivul pentru care sunt astazi aici (n.r. București, România). Voi vorbi despre abilitățile pe care angajatorii le vor căuta la angajați în viitor. Una dintre cele mai mari provocări pentru angajatori este de a găsi persoane care au abilități digitale. Iar noi simțim că avem responsabilitatea de a ajuta angajatorii să își găsească forța de muncă cu abilitățile potrivite. Și acest lucru ne aduce la exact ceea ce am discutat mai devreme. Dacă am trăi într-o lume în care educația ar pregăti copiii să aibă elementele fundamentale digitale, angajatorii în viitor nu ar mai avea probleme în a găsi oamenii potriviți.

Cum răspundeți temerilor cum că tehnologia le va lua unora locurile de munca?

Cred că, de-a lungul timpului, meseriile se schimbă, pentru că se schimbă și societatea. În trecut, oamenii foloseau calul ca să transporte lucruri. Între timp, vremurile s-au schimbat, pentru că oamenii au avut alte nevoi, iar acum totul se întâmplă într-un ritm mult mai rapid.

Punctul meu de vedere personal este următorul: atunci cand ai această curiozitate în interiorul tău, să te dezvolți pentru a deveni util și pentru a adăuga valoare vieții tale, afacerii tale, cred nu trebuie să iți fie frică. Jobul tău se va schimba și al meu s-a schimbat. În marketing, de exemplu, când am început în urmă cu 17 ani, angajatul pe care îl căuta piața trebuia să aibă experiență în comunicare și publicitate. Acum se caută oameni care au abilități extraordinare în analiza datelor, pentru că avem mijloacele de comunicare online care analizează o mulțime de date. Nu am simțit nicio amenințare, am vazut asta doar ca pe o oportunitate de a învăța ceva nou și de a deveni mai util în meseria mea. Cred că să vezi asta ca pe o fantomă este cel mai rău lucru pe care cineva îl poate face pentru meseria sa și pentru el însuși.

Vedeți un viitor apropiat în care toate companiile și toate administrațiile vor fi digitalizate?

Când vorbim despre administrația publică, digitalizarea înseamnă înlăturarea birocrației și o eficientizare a felului în care se cheltuiesc banii colectați din impozite și pentru guvern. Așadar, văd că este o oportunitate excelentă pentru oameni de a avea o relație mult mai bună cu administrația locală, de exemplu. Venind dintr-o țaără a cărei administrație nu este tehnologizată (n.r. Grecia) un progres important pe acest domeniu m-ar ajuta pe mine să-mi fac mult mai repede treaba. Să cer un certificat online și să-l obțin online, aș economisi timp. Trebuie să fim atenți și înțelepți și să utilizăm tehnologia în asa fel incât să și securizăm datele personale și confidențialitatea utilizatorilor. Este foarte important. Iar acesta este un principiu pe care Microsoft nu l-ar da pentru nimic în lume.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Sunt putin confuz. In titlu spune ca suntem o poveste de succes referitor la modul cum promovam competentele digitale, iar mai jos scrie ca impreuna cu Bulgaria si Grecia suntem la coada clasamentului referitor la utilizare tehnologiei?!
    Atunci ce nu merge.?
    De ce avem unicorni ca UiPath, Bitdefender, GeCad si zeci de mii de persoane in industria IT, dar in acelasit timp in institutiile de stat dar si in multe firme particulare plimbam in continuare hartii, folosim indigo-ul (Posta Romana) si nu putem folosi inregistrari pe post de proba in procese.
    Se pare ca promovarea nu merge de fapt, ca vorbim mult si facem putin, clasic natiei noastre? Ca de fapt nu suntem suficient de educati si deschisi la nou? Faptul ca stim sa scriem - mai mult sau mai putin corect gramatical - un mesaj anost pe WhatsApp sau sa trimitem o poza suntem in pas cu tehnologia? Sau ca folosesc ApplePay si Revolut sunt un IT-ist desavarsit?
    Cred ca prea exageram cu aceste mari abilitati digitale pe care chipurile le avem ca natie si folosim prea mult acest cuvant tehnologie pentru niste banalitati, tocmai pentru a parea ca suntem altfel decat suntem in realitate. Asa ne place noua ca natie sa ne laudam sau si mai ales sa ne laude altii chiar si pentru lucruri care nu definesc deloc.
    Cred ca mai avem mult de lucru aici, ca natie, chiar daca avem varfuri in acest domeniu. Totusi cu o floare nu se face primavara...
    P.S. Sunt curios daca UiPath are ceva clienti in Romania si ma refer la firme romanesti
    • Like 1
  • Citeam o statistică a platformei E Jobs și reieșea că noi avem cele mai mici salarii din UE inclusiv în IT și asta în condițiile în care domeniul se bucură se facilități fiscale. Sunt curios de o comparație în sumă reală între România și grupul țărilor de la Visegrad, cât produce fiecare țară în domeniul IT în miliarde de euro și tare mi-e frică că ieșim ultimii și la capitolul ăsta și asta cred că e din cauza modelului economic, de fapt nu producem ci facem doar lohn și de aici productivitate scăzută și implicit salarii mici pentru domeniul respectiv. Totuși e bine că se investește în copii, poate apar unii capabili să evadeze din industria lohn-ului și astfel să devenim competitivi real și nu doar prin forța de muncă mult mai ieftină.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult