Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Marius Manole: „Cunosc copii care sunt foarte speriați de tot ce înseamnă școală. Cred că e o lipsă de suflet în școlile din România. Și o lipsă de grijă”

Marius Manole/Foto: Alexandra Pandrea

Foto: Alexandra Pandrea

În ultimii doi ani, actorul Marius Manole a fost una dintre vocile puternice ale societății civile. A sancționat derapajele puterii, a fost în stradă pentru a apăra justiția și le-a arătat oamenilor că meritocrația, competența, demnitatea nu trebuie să rămână simple vorbe. Însă și-a dat seama că acest lucru nu este de ajuns. „Facem referendum pe justiție, dar toate problemele pleacă din lipsa de educație. Din faptul că oamenii nu înțeleg ce votează. Oamenii nu știu multe lucruri. Noi discutăm ca și când începem să construim o casă de la etajul 2 în sus. Nu poți să construiești de la etajul 2 în sus. Trebuie să începi de la fundație. Iar fundația este educația”, crede Marius Manole.

În ultima vreme, semnalele pe care le primește de la copiii pe care îi cunoaște sunt extrem de neliniștitoare. „Cunosc copii ai prietenilor, ai colegilor, care sunt foarte speriați de tot ce înseamnă școală, educație, profesori, colegi chiar. Cred că e o lipsă de suflet în școlile din România în primul rând. Și o lipsă de grijă. De 30 de ani încoace noi nu ne-am preocupat deloc de categoria asta și am mers așa într-o inerție. Oamenii care au fost la putere, la Ministerul Educației au fost aproape niște nulități și au stricat tot ce era bun și în continuare se strică. Eu sunt foarte îngrijorat în ceea ce privește educația în România, foarte îngrijorat. Primim semnale de peste tot că nu e bine. Când vezi că atâția tineri nu promovează examenul de Bacalaureat nu spui: Stop! Ceva nu facem bine! Ce nu facem bine?”, arată Marius Manole.

Efectele problemelor din educație nu se văd doar în rezultatele slabe, ci, de multe ori și în comportamentul elevilor. „Eu văd tineri la teatru, văd lipsa lor de atenție, văd lipsa lor de înțelegere, văd incapacitatea lor de a-și asuma emoția. Văd dezinteresul față de oamenii care stau lângă ei pe scaune. Vin la teatru ca la cinematograf, nimeni nu le povestește ce înseamnă să mergi la teatru”, explică actorul.

Cum s-ar putea schimba lucrurile? „Cred că aș pleca de la educarea profesorilor, de la a-i face ei să înțeleagă că sunt foarte importanți și că trebuie să aplice o altă metodă, nu pe cea pe care o știm noi de demult, cu rigla peste mână, cu învățatul cuvânt cu cuvânt din carte, cu învățatul comentariilor - Mihai Eminescu este o stea pe firmamentul literaturii și așa mai departe. 

Să îi luăm pe oamenii ăia din fața noastră, pe elevi, ca pe niște parteneri de discuție reali, să avem încredere în elevi, să avem încredere că ei sunt niște oameni capabili să gândească. Și să îi facem pe copii să își dorească să fie niște oameni educați. Cred că e foarte greu”, spune Marius Manole.

La 41 de ani vrea să sprijine 41 de profesori pentru a preda altfel

Pe 4 octombrie, Marius Manole împlinește 41 de ani și vrea să sprijine 41 de profesori pentru a preda altfel. Acesta și-a donat ziua de naștere în beneficiul Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, care îi pregătește pe profesorii de fizică și chimie pentru a preda aceste materii prin metode inductive, care le trezesc elevilor curiozitatea, le stimulează gândirea și spiritul critic și îi orientează spre găsirea de soluții la probleme complexe. „Trebuie ca elevii să învețe în școală cum să gândească critic, să stabilească legături între cauze și efecte, să verifice ipoteze, să tragă singuri concluzii și să aibă curajul să le exprime cu voce tare. Dacă deprind toate aceste abilități, vom avea în anii ce vin nu doar profesioniști mai pregătiți, ci și cetățeni mai buni, oameni pe care rațiunea îi face rezistenți la manipulare. Dacă elevii învață din școală să lucreze în echipă vor deveni peste ani adulți care respectă ideea de comunitate și își găsesc și își înțeleg locul în ea.

Pe 4 octombrie împlinesc 41 de ani și am decis să ajut 41 de profesori să aducă schimbare în școlile în care predau. Acești dascăli urmează să formeze peste 2000 de copii în primul an de la intervenție, urmând ca în 2-3 ani numărul acestora să ajunga la 8000. De aceea, sprijin proiectul „Chimia Altfel”, care-i învață pe profesori cum să-și stimuleze elevii să gândească, să pună întrebări, să descopere singuri, să aibă încredere în mintea și în puterile lor și să descopere frumusețe științelor exacte”, a scris actorul pe pagina de Galantom dedicată proiectului

Spune  că este esențial ca următorii ani să fie dedicați unei schimbări reale în educație. „Cred că trebuie să ne întoarcem un pic către elevi și să le dăm siguranță. Să încercăm să le oferim siguranța unui spațiu în care ei sunt liberi să se desfășoare, să fie creativi, să fie inventivi, să gândească, să fie spontani, să nu mai aștepte de la nimeni, să fie descurcăreți, să propună, să impună direcții”, este de părere Marius Manole.

Actorul își dorește să creeze la Teatrul Național un program dedicat tinerilor. „La Teatru Național Vrem să facem un parteneriat, să îi aducem pe elevi dimineața la 11 să le arătăm spectacole din materia de bacalaureat, să stăm la discuții cu ei, să îi întrebăm ce au înțeles, cum văd ei o anumită operă, ce cred ei despre un autor”, explică Marius Manole.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Domnule Marius Manole , respect ! Faptul ca programa școlară este deficitară, faptul că profesorii nu sunt în stare să se schimbe în bine pe ei înșiși , faptul că noi înșine ca popor stăm prost cu critica obiectivă , sunt adevăruri reale . Dar nu.i scoala (si nici profesorii ) de vină ca tinerii vin la teatru doar ca sa râdă zgomotos , sa consulte mereu telefonul sau tableta , sa aplaude aidoma unui individ trezit din somn intre partile unui concert ( ca pe sfadion) ,ca nu.si respectă vecinii din dreapta sa din stânga ! Familiile lor ce fac în acest sens , ei înșiși cu ce au rămas din anii de studii sa de lectură, care.i impactul cărților sudiate(deci, citite) asupra gândirii lor ? Mulți nu prea știu să.si aleagă modele , nu pot selecta elemente predominent pozitive . Cunoaștem expresia "merge și așa " !
    Deci, schimbarea trebuie făcută si in școală dar și în familie ! Cu alte cuvinte ,,la schimbare trebuie să contribuie si societatea , nu doar scoala .
    • Like 0
  • In al doilea rand, depinde foarte , foarte mult de felul in care abordeaza parintii scoala copilului si relatia cu scoala si profesorii. Fii-mea este incantata de scoala, este clasa V, ii plac profesorii, colegii, materiile. Invata bine, merge la olimpiade si ii spun, cat faci e bine, e doar ptr experienta. Intotdeauna ii spunem ca trebuie sa asculte de profesori si totul merge struna. Cine stie, poate am avut noi noroc de profesori buni.
    • Like 3
    • @ Za Daniela
      Exact. Nu sunteti singurele in situatia asta.
      • Like 0
  • In primul rand, nu inteleg de ce toata lumea trebuie sa promoveze bacalaureatul ?! Pur-si-simplu. De aici ar trebui pornit. Liceul nu trebuie sa fie obligatoriu, dimpotriva ar trebui fixata o nota minima, gen 7, si cei sub asta trebuie redirectionati catre scolile profesionale. Acolo ar trebui investiti foarte mult. Romania are nevoie de muncitori specializati, bine si multi. Nu mai avem nevoie de universtitati "pe bani" si toata lumea re o diploma de facultate si un master inutil si inutilizabil.
    • Like 1
    • @ Za Daniela
      Nici nu este obligatoriu. Obligatorii sunt 10 clase.
      • Like 1
  • Daca legea permite o astfel de aberație atunci nu este devină doar Iohannis. O fac foarte multi în această țară. Legi asemănătoare sunt in multe țări. CTP s-a legat de Iohannis dar ar fi trebuit să critice legea care permite o astfel de blocare a catedrei. Cred că oricum are dreptate facă este adevărat ce spune.
    • Like 0
  • Cred ca este o lipsa de suflet in Romania cam peste tot nu doar in scoli. Spunea odata CINEVA, "Daca Lumina voastra este intuneric cat de mare este intunericul vostru". Este cineva care se considera altfel decat bun, se ofera cineva.....
    • Like 0
    • @ Victorin Borsciov
      Eu nu sunt nici bun nici rau.
      • Like 0
  • Corina check icon
    Azi e 4 octombrie. La mulți ani cu sănătate pentru Marius Manole!
    • Like 0
  • Manole ar fi super sa incepi cu 41 tati si mame din familii zise problema,ca ei dau daca dau educatia celor 6-7 ani ,apoi profesorii.Ideal ar fi chiar impreuna cei 41 mentionati cu 41 profesori,ca sa nu dea vina unii pe altii,cum se intampla in realitate
    • Like 2
  • Teodora check icon
    Actualii profesori au fost și ei elevi și apoi studenți. Au descoperit bubele sistemului pe pielea lor. De ce ar vrea să-l păstreze?
    Un profesor adevărat, care sa creeze oameni compleți, trebuie sa fie și el un om complet: instruit, cultivat, empatic, echilibrat, etc. Nu pot fi toți profesorii așa. In Romania majoritatea nu sunt așa. Pentru că sistemul de învățământ nu atrage astfel de oameni, nu are capacitatea de a retribui corect astfel de oameni. Iar cei care corespund în mare parte cerințelor nu au o direcție clara în care să meargă. Lumea s-a schimbat și ceea ce faceau altădată și era bine acum nu mai e. Și niciun corp de experți luminați nu vine cu un sistem funcțional care sa schimbe ce e de schimbat.
    Școală românească nu e lipsită de suflet și de grija, este lipsită de direcție, adică nu exista un minister și un ministru. Ca în mai toate domeniile, niste incompetenți se prefac că fac ceva.
    Și apoi, tinerii pe care îi vede domnul Manole veniți la teatru ca la cinematograf vin la teatru! Adică se educa! E de bine, nu? Școală reprezintă educația formală, educație fac și părinții, și instituțiile de cultură, cum este teatrul. De ce ei, actorii de teatru nu sunt mai prezenți în societate? Poate ei ar mai scoate oamenii din întuneric...



    • Like 2
  • Valentin check icon
    Sistemul e osificat, contează examenele și baremul. Important e să cazi pe barem ca să iei punctele, altfel nimerești cine știe pe unde. Materia e în exces și timp pentru întrebări nu prea este, pentru că trebuiesc parcurși în grabă itemi care contează pentru evaluare sau bacalaureat. La noi sistemul e făcut pentru examene, nu pentru educație.
    • Like 0
    • @ Valentin
      Materia nu este in exces, conform programei este foarte OK. A fost ani de zile si inca este, desigur daca este predata ca lumea. Cine spune ca nu exista timp pentru intrebari? Eu purtam discutii cu profesorii fara probleme. Unii din ei mai predau si azi si fix de timpul pentu intrebari nu se plang.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Nu, materia nu se dă conform programei. Materia se dă în exces peste programă. Şi da, de ani de zile se predă cu dosare de 300 de pagini pe care le întocmesc meditatorii.
      • Like 1
    • @ Valentin
      Materia corect si legal se face conform programei. Cine nu face asa poate fi reclamat. Meditatiile sunt o chestiune pur optionala, se poate invata foarte bine si fara meditator. Iar dosarele/schemele/etc. si le poate face fiecare asa cum doreste.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Nimeni nu va reclama un profesor care încearcă din răsputeri să acopere din toate unghiurile un barem. Pentru că în învăţământul românesc contează baremul. Restul e balast care se uită. Se uită repede.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Nu, conteaza materia, ca aceea se preda ani de zile la clasa. Conteaza cu ce ramai dupa examene. De unde rezulta ca "se uita", si cat de repede se presupune ca se uita? Daca un profesor incearca sa acopere baremul trecand peste materia din programa, atunci nu isi face treaba cum trebuie si da, ar trebui reclamat. Stiu cazuri cand asa ceva chiar s-a intamplat si respectivul prof a inteles mesajul. Deci de putut se poate.
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Cred ca ati inteles lucrurile gresit. Programa nu contine un standard al materiei si lasa la latitudinea profesorului cum si cat sa predea. Liniile directoare ale programei sunt mai mult ghiduri si nu retetare prin care sa poti bifa cantitativ anumite lucruri. Multe programe spun foarte clar ca respectivele continuturi trebuiesc adaptate varstei, conform cu formarea psihopedagogica a profesorului respectiv.
      Nu exista un standard la milimetru.
      Nu cu materia predata peste programa e problema, ci materia predata peste nivelul de intelegere. Si sunt profesori care au simtit pe pielea lor cum sta treaba, dar aici intervine si examenul.

      La materile unde nu exista examen, profesorul poate adapta continuturile programei cum ii cere formarea pedagogica, insa in cazul unui examen el va trebui sa dea elevului acele cutume - pentru ca din pacate baremul e capusat de automatisme mostenite din anii 60 - care ii pot asigura nota.

      Desi programa ii confera libertate totala, profesorul e nevoit sa se ia dupa examen.

      De exemplu, la limba romana se studiaza in anumiti ani benzile desenate (denumite si TEXTE MULTIMODALE), insa profesorii nu le ating decat in treacat, desi putem vorbi de romane grafice premiate la cele mai prestigioase foruri literare. Motivul? Ele nu sunt date la examen.

      Nimeni nu va reclama un profesor care incearca sa ajute niste elevi in pragul unui examen. Din contra, multi parinti reclama profesori care nu fac antrenament de gherila la ore pentru acel nenorocit de barem.

      Cam asta e situatia, iar parintii formeaza o comunitate activa, care comunica si se informeaza constant. Se stiu ce contin baremele, se cunosc automatismele (ex. daca ti se cere un sinonim e recomandat sa dai cinci daca permite dictionarul, ca s-ar putea sa nu se regaseasca in barem) etc.

      Lucrurile sunt mult mai complicate ma tem ca nu cunoasteti toata povestea.
      • Like 0
    • @ Valentin
      O cunosc bine pentru ca si eu am fost elev in acelasi sistem si tin in continuare legatura cu persoane din sistem. Standardele si continuturile programei sunt clar delimitate. Scrie in fiecare document ce e necesar sa se predea. Exista o oarecare libertate a profesorului, dar asta nu inseamna ca e liber sa predea lucruri de facultate cand clar nu e cazul. Cum sa predea are libertatea, da, cat insa nu chiar.

      Baremele evident ca sunt cunoscute, ele se afiseaza public de ani intregi. Foarte bine ca parintii se informeaza si evident nu e normal sa fie reclamat un profesor care realmente ajuta. Cand insa un profesor intrece limita si preda prea mult poate fi reclamat, si stiu cazuri cand asta chiar s-a intamplat, si pe buna dreptate profesorului i-a fost atrasa atentia in acest sens si a incetat.

      Recomandari ridicole banuiesc ca se mai fac, asta nu inseamna ca sunt necesare sau justificate.
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Parerist check icon
      Eu am fost în "sistem". Aproximativ... 70 ore :), la începutul anilor 2000.
      Ce-am făcut alea 70h ii cam da dreptate lui Valentin. Am predat bazele informaticii. Într-o scoala postliceala de ospătari - bucătari - cofetari, Inutil cred sa precizez ca majoritatea erau semi-analfabeti și erau incapabili să rezolve o ecuație de gradul 1. Iar amicul care mi-a găsit postul asta le preda ălora arhitectura calculatoarelor.... Din păcate n-aș mai ști sa spun dacă ospătarii învățau bazele informaticii și bucătării arhitectura calculatoarelor, sau toti trebuiau sa le învețe pe amândouă, însă deja e irelevant.
      Mai mult, e o iluzie sa crezi ca se putea sa NU iei meditatii. La arhitectura se dădea desen tehnic care NU se studia în liceu. La drept, gramatica, mai avansata decât cea din școala (generala) .
      Acum la școala unde am învățat eu se da admitere in clasa a 5-a, iar examenul e mult mai greu decât cel de capacitate. Ca sa intri trebuie meditații cu cine trebuie...
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Greşiţi total, şi e verificabil citind programele. Analiza de text se poate face in sute de feluri, de la facultate la doctorat, dar programa nu oferă un normativ clar.

      CE să se predea nu e acelaşi lucru cu CÂT şi CUM să se predea. Programa specifică doar să se predea la nivelul vârstei şi ţinând cont de preferinţele elevilor, dar nu setează termenii, nu setează nivelul de dificultate etc.

      La fel ca la educaţie plastică, teoria constructivă se poate preda în sute de feluri. Daca materia nu include examen atunci profesorul poate urma programa, dar daca avem un examen e necesar ca profesorul sau meditatorul sa acopere toate unghiurile.

      Daca mai punem in ecuatie si nivelul coretarii - cautati pe net, veti gasi din belsug - ajungem la concluzia ca aria de unghiuri poate merge de la gradinita la facultate.

      Din nou, programa NU ofera decat CE anume sa se predea si recomandarea ca materia sa fie adaptata varstei. Atat si nimic mai mult.

      Cititi cu atentie programele, veti intelege mai bine.

      Si da, se pot face contestatii, dar daca va veti informa ce circ e si acolo...

      Apropo, aveti idee care e media titularizarii? Avem profesori de 10? Ca si asta poate influenta o corectura.

      Are dreptul un profesor de 5,50 sa corecteze? Si e sigur ca nota il ajuta sa corecteze corespunzator?
      • Like 0
    • @ Valentin
      Ofera suficient. Odata ce precizeaza ce trebuie predat, "cat" se subintelege, la fel si nivelul. Ca doar programa scolara nu e scrisa pentru persoane cu retard mintal.

      "Si da, se pot face contestatii, dar daca va veti informa ce circ e si acolo" - pai daca problema e la contestatii bun, sa rezolvam ACEA problema, n-avem ce sa cautam la programa. Am mai facut si eu contestatii si n-am avut parte de circ. Or fi si corectori mai dusi cu pluta, dar se poate insista, daca e nevoie. S-a ajuns inclusiv la presa in unele cazuri.

      "Are dreptul un profesor de 5,50 sa corecteze? Si e sigur ca nota il ajuta sa corecteze corespunzator?" - nota de trecere la titularizare e 5, din cate stiu. Daca a trecut examenul, e prof, cu tot ce inseamna asta. Sigur, ar fi ideal ca toti sa treaca cu 10, dar nu traim intr-o lume ideala.
      • Like 0
    • @ Parerist
      Faptul ca erau semi-analfabeti este in parte vina lor, dar mai ales vina celor care nu i-au lasat corigenti pe parcurs sau nu au predat suficient de bine, daca despre asta a fost vorba. Poate si vina parintilor intr-o oarecare masura. Sa ajungi la liceu/scoala postliceala semianalfabet mi se pare complet aiurea.
      Da, se putea sa nu iei meditatii daca 1) lucrai individual si/sau 2) luai decizii corecte. Da, desenul tehnic nu se facea la TOATE liceele, dar la unele se facea, depinzand de profil. Daca te interesa arhitectura aveai de ales: ori te duceai de la inceput la un liceu de profil, ori invatai singur ce aveai nevoie (te puteai interesa de ce carti aveai nevoie de la profi, de exemplu). Ori lucrai cu un meditator, se putea si asta. Cu dreptul, situatia e similara: te interesa dreptul -> profil uman la liceu. Sau lucru individual pe parcurs. Eu am dat (si) la medicina dupa ce am facut mate-info la liceu, si a trebuit sa invat singur niste lucruri pe care nu le facusem in liceu. Asta a fost, mi-am asumat-o, si am intrat fara sa am nevoie de meditatii.

      Si eu am dat un examen dupa clasa a 4-a, pentru ca in fosta mea scoala la clasa a 5-a se facea o departajare intre clase normale si "de elita" (adica unde standardele de predare si evaluare erau ceva mai ridicate). Nu am avut nevoie de meditatii pentru asta. Acum sigur, nu cunosc in amanunt cazul dvs. Stiu ca Vianu la un moment dat avea niste clase de gimnaziu (putine, daca nu ma insel), nu m-ar mira ca in acele clase sa se intre in baza unui examen destul de greu. Dar sigur, vorbim de niste chestii facultative pana la urma. Nu-ti trebuie performanta/ nu poti sa faci performanta, nu-i bai. Pentru performanta evident ca meditatiile ajuta mult (acum niste ani as fi zis chiar ca nu se poate face performanta fara meditatii, intre timp lucrurile s-au mai schimbat), dar asta nu mi se pare o problema. Problema ar fi daca pentru standardele normale din invatamant nu s-ar putea supravietui fara meditatii, dar nu vad sa fie cazul de asa ceva.
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Parerist check icon
      Te legi de detalii însă treci pe lângă esențial. Ce programa e aia în care la postliceala de ospătari bucătari faci arhitectura calculatoarelor și bazele informaticii însă în liceu nu faci materii cerute la facultate?
      De gramatica nu știu, însă desenul pentru arhitectura nu se face în niciunul liceu, cel puțin la mine în oraș. Aia e dedicate pentru mafia meditațiilor.
      Și chiar dacă s-ar face e absurd sa trebuiască să-ți alegi cariera la 14 ani.
      Lucrurile s-au schimbat însă nu-s sigur ca în bine. Ștacheta la facultăți a scăzut f mult și intri mult mai ușor. Însă în anii de care spun nu doar era obligatorie meditația, însă trebuia s-o faci cu mafia care trebuie degeaba făceai tu "studiu individual" cu mafia de la București de exemplu, aveai șanse mici sa intri la Iași și vice-versa. Nu doar gramatica care nu se face în liceu conte ci sinteza de la Iași sau grilele de la București....

      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      1. Refreritor la corigenta ar trebui inteles urmatorul lucru: noi avem un sistem de tip lant. Nu e ca in afara. Nu avem sistem modular. Luam ca exemplu educatia plastica. In sistemele normale la cap educatia plastica e un modul, iar daca il repeti nu esti nevoit sa repeti tot lantul. Il repeti doar pe acela. La noi nu exista asa ceva.

      Ce spuneti dvs e complet absurd! Practic spuneti ca un olimpic la matematica poate pierde tot ce a acumulat pentru ca TREBUIE sa repete anul deoarece nu si-a insusit suficient cunostintele de cromatica sau de tehnica a picturii de la orele de educatie plastica.

      Si ce va face cu materia de la matematica in anul pe care il repeta? Nu o repeta si pe aceea? In sistemele modulare repeta doar ce nu si-a insusit, cum e si normal sa se intample.

      @Jonn JozzOdata ce precizeaza ce trebuie predat, "cat" se subintelege, la fel si nivelul.

      Asta incercam si eu sa spun: invatamantul romanesc merge pe subinteles. Nu exista un standard. S-a format unul in timp. Unul aiuristic si gaunos, care functioneaza cum poate, dar nu este reglementat nicaieri.

      2. Scoala generala nu este despre performanta, este despre cultura generala. Ca la noi nu se face diferenta - de exemplu la educatie plastica exista cerinte VOCATIONALE si programa facuta in proportie de 90 de profesori de la licee VOCATIONALE - e o alta problema.

      Nu e normal sa ai programa TEORETICA tratata VOCATIONAL, cu facuta de persoane de la licee VOCATIONALE. Programele de teoretic ar trebui facute exclusiv de persoane care predau la grupa de varsta respectiva si la tipul de scoala respectiv.

      3. Daca a trecut examenul, e prof, cu tot ce inseamna asta.

      Aha, minunat. Daca are 5 e ok dupa dvs. Foarte frumos. Sa inteleg ca e ok sa faca si manuale sau programe scolare.

      Cu 5.
      • Like 0
    • @ Parerist
      Depinde ce faci la arhitectura calculatoarelor. Daca ii explici in mare unui viitor ospatar/bucatar ca un calculator are procesor si RAM (cam ce se face la TIC in liceele de info in clasa a 9-a) nu mi se pare o mare problema, azi treburile astea intra la cultura generala.
      In Bucuresti sunt sigur ca se face desen tehnic la unele licee. Probabil ar trebui sa existe mai multe licee de profil in tara, cu asta sunt de acord. La 14 ani faci o alegere in functie de ce tendinte ai, si de la liceu incepi usor-usor o specializare. Te poti razgandi pe parcurs. Nu mi se pare absurd.

      Pai ideea de studiu individual tocmai ca nu se leaga de nici o mafie. Materia care trebuie studiata pentru oricare din examene e scrisa undeva, totdeauna a fost. De obicei unde se gasesc informatiile legate de programa pentru examen sunt scrise si manuale recomandate pentru pregatirea examenelor respective. Daca ai informatiile astea nici nu mai conteaza ce fel de grile sau alt fel de subiecte dau unii sau altii, ai cele necesare sa te pregatesti pentru examen.
      • Like 0
    • @ Valentin
      "Ce spuneti dvs e complet absurd! " - nu e. In primul rand corigenta si repetentia sunt lucruri diferite. Ramai repetent daca esti corigent la mai multe materii, nu doar una singura. Pentru corigenta se da un examen, nu se repeta anul.
      In scoala e necesar sa inveti mai multe lucruri, chiar daca esti olimpic. Nu poti sa faci DOAR mate si atat, oricat de bun ai fi la mate. Specializarea de genul asta incepe mult mai tarziu. Poti sa fii cel mai olimpic dintre olimpici, daca ai ramas corigent la 5 materii imi pare rau, dar da, repeti anul pentru ca esti mult prea slab ca sa treci in anul urmator. Nu e absurd.

      " dar nu este reglementat nicaieri." - cum sa nu, este reglementat de minister. Doar continutul programei e suficient incat sa intelegi care e standardul, in plus de asta exista n subiecte de examen care clarifica si mai mult aspectul asta.

      "Programele de teoretic ar trebui facute exclusiv de persoane care predau la grupa de varsta respectiva si la tipul de scoala respectiv. " - ei bine ASTA mi se pare absurd. Adica un prof de educatie plastica care a predat la vocational nu mai poate sa predea la teoretic? II credeti atat de incompetenti incat sa nu inteleaga diferentele de programa intre un tip de liceu si altul? Nu sunt, si nici cerintele din programe nu sunt exagerate. Iar diferentele de programa intre un tip de liceu si altul sunt specificate clar in programa.

      "Aha, minunat. Daca are 5 e ok dupa dvs. Foarte frumos. Sa inteleg ca e ok sa faca si manuale sau programe scolare.

      Cu 5." - da, cu 5, pentru ca aia este nota de trecere. 5 inseamna suficient, 10 inseamna excelenta. Nu pot fi toti excelenti. Daca vreti dvs. sa schimbati standardele de la examinare astfel incat 8 de azi sa insemne 5-ul de maine, si aveti argumente suficient de solide pentru asta, adresati-va persoanelor care se ocupa de treaba asta si determinati-le sa faca schimbarea.
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Parerist check icon
      "studiu individual" si citit bibliografia de examen se poate face și fără sistem public de învățământ. Și fără programa inspectorat, etc.
      Daca ai impresia ca ospătarilor "mei" arhitectura calculatoarelor le lipsește din cultura generala, cred ca trăiești într-o lume la fel de ideala ca programa aia...
      Btw, eu am învățat și sa programez și sa asamblez un pc fără sa fi făcut în școală informatica. Ba chiar am predat cum spuneam bazele informaticii in ro și am lucrat 6 ani in it in 3 tari diferite. Programa aia m-a ajutat de s-a rupt.
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Îmi cer scuze, era vorba de repetenţie, nu de corigenţe. Dacă doriţi însă, putem vorbi şi de corigenţe.

      1. Nu toate corigenţele se trec. Poţi avea o materie la care să nu treci de nicio culoare, oricât de multe corigenţe ai da. În plus, învăţarea mecanică e mult mai avantajată în cazul corigenţelor. E mult mai uşor să-ţi dai seama dacă un elev a asimilat materia pe parcursul anului decât dintr-o corigenţă.

      Specializarea de genul asta incepe mult mai tarziu

      Asta ar trebui să o spuneţi şi celor care fac programa. Am dat exemplul educaţiei plastice: toţi profesorii care alcătuiesc programa provin din unităţi de învăţământ SPECIALIZATE (vocaţionale). Lucru care nu e foarte normal.

      Da, specializarea începe mult mai târziu. Aici vă susţin. Poate aud şi cei care fac programele.

      @Jonn Jonzz: Adica un prof de educatie plastica care a predat la vocational nu mai poate sa predea la teoretic?

      Amicul de care v-am mai vorbit a predat şi la vocaţional, şi la teoretic, şi ştie foarte bine diferenţa dintre cele două. Necazul e că programa nu o face. Elevii sunt puşi să studieze... natură statică, un exerciţiu care nu reuşeşte decât celor care au talent la desen. E ca şi cum ai face exerciţii de tenor cu un elev total afon.

      În mod normal studiul naturii statice la liceele teoretice ar trebui să fie teoretic, nu practic, pentru că 99,9% din elevi nu au talent. La fel cum 99,9% din elevi nu au voce de tenor, soprană, alto etc. Ar trebui să fie o chestiune de cultură generală, nu de exerciţiu vocaţional.

      Prietenul meu e OBLIGAT să facă aceste exerciţii cu nişte elevi revoltaţi pentru aşa îi cere programa. Ar trebui ca un elev să recunoască stilurile unei naturi statice ca un vizitator de expoziţie avizat, nu să producă una.

      E un lucru pe care programa nu-l diferenţiază. Vocaţional e una, teoretic e alta.
      • Like 0
    • @ Parerist
      Valentin check icon
      Informarea nu e una şi acelaşi lucru cu pedagogia. Metoda pedagogică se învaţă şi se formează în timp. Un elev nu poate face acest lucru. Are nevoie de o persoană specializată.

      Şi medicina apare pe internet. Apare, şi din păcate sunt mulţi care se doftoricesc în fel şi chip după tot felul de siteuri.

      Dascălul şi medicul sunt persoane SPECIALIZATE.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Parerist check icon
      Știu, eu sunt de acord.... Nu pe mine trebuie sa ma convingi.
      Pentru mine programa și metodele pedagice trebuie făcute în asa fel încât majoritatea copiilor s-o poată asimila FARA LACUNE. Nu una pentru genii sau pentru olimpici. Aia ar trebui sa fie cei care sa apeleze la "studiul individual" sau la "filière specializate", nu copilul lambda.
      O programa geniala pe care însă n-o pot asimila FARA LACUNE decât 50% dintre copii e inutila. Lacunele alea se pot acumula și scoți la 18 ani maimuțe fie analfabete, fie dresate. Adică cam ce scoatem noi.
      Alții au programe simple (la care noi radem superior) însă scot tineri funcționali și care au capacitatea sa facă performanta atunci când contează (aka când se apropie de întrarea pe piața muncii). Noi performam doar la doua capitolele : docilitatea și arta disimularii...
      • Like 0
    • @ Parerist
      Valentin check icon
      Scuze, nu ştiu dacă am scris greşit, răspunsul era construit pe intervenţia dvs, dar era pentru Jonn. În tot cazul, mi se pare vitală o stipulare în lege care să prevadă ca programele şi manualele şcolare să fie alcătuite de persoane care au predat la ciclul respectiv un anumit număr de ani. Cei care nu îndeplinesc aceste condiţii să nu fie admişi.
      • Like 0
    • @ Parerist
      Cum am mai spus, e nevoie de studiu individual daca nu ai ales de la inceput profilul liceului pe care il doreai.
      Pe dvs. nu v-o fi ajutat, pe mine si pe multii altii ne-a ajutat sa invepem sa invatam programarea din scoala.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Pai pe parcursul anului clar nu a asimilat cum trebuie materia, de asta o reia pentru corigenta. Cum am mai spus si alte dati, daca alege sa invete mecanic, e decizia lui, cu consecintele de rigoare. Treaba profului e sa se asigure ca elevul e corespunzator echipat sa treaca in anul urmator.

      "Asta ar trebui să o spuneţi şi celor care fac programa." - programa e deja alcatuita pe baza principiului asta. Specializarea la nivel de facultate incepe din facultate. Ce se face la generala si liceu nu e exagerat.

      "E un lucru pe care programa nu-l diferenţiază. Vocaţional e una, teoretic e alta." - sunt programe diferite pentru licee de profil diferit, vi le-am si aratat la un moment dat.

      Tot nu inteleg de ce nu ar putea sa faca programa de teoretic un profesor care preda la vocational. Daca preda la vocational asta il face automat incapabil sa conceapa o programa pentru teoretic? De ce ar fi asa?

      "Informarea nu e una şi acelaşi lucru cu pedagogia. Metoda pedagogică se învaţă şi se formează în timp. Un elev nu poate face acest lucru. Are nevoie de o persoană specializată." - de ghidare (metoda pedagogica daca vreti) are parte la scoala. Elevul mai poate sa lucreze si sa invete si individual.
      • Like 0
  • Ada check icon
    Toti elevii ar trebui ca o ora pe saptamana sa merga la teatru. De cand incepe clasa pregatitoare si pana in clasa 12. Obligatoriu. Sa existe programe scoala-teatru. Sa vada , sa. simta, sa priveasca cu alti ochi totul, sa se exteriorizeze.
    Da, totul incepe de la educatie, care "e sublima, putem zice , dar lipseste cu desavarsire ".
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult