Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Marketingul aduce încet-încet Halloween-ul în prima linie a sărbătorilor „consumeriste”, alături de Crăciun

Halloween supermarket

(Foto: Guliver/Getty Images)

Pe 1 noiembrie multe țări creștine celebrează sărbătoarea Tuturor Sfinților, la doar o zi după Halloween. Mai puțin cunoscut este faptul că cele două evenimente se interconectează și de fapt, după unii istorici, primul este o încercare a bisericii în secolul al VIII-lea, de a contracara sărbătorirea festivalului păgân, care a evoluat de a lungul secolelor, devenind ceea ce în prezent cunoaștem ca Halloween.

Case bântuite, farse, copiii costumați în zombi, vampiri sau fantome. Este un spectacol bine cunoscut în unele state și exploatat ca atare de firme pornite să câștige milioane, mizând pe apetitul consumatorilor pentru distracție.

Doar în 2016 în Statele Unite vânzările legate de Halloween au atins suma impresionantă de 171 de milioane se dolari, fiind depășite doar de vânzările de Crăciun. În timp ce britanicii cheltuiesc aproximativ 160 de milioane de lire sterline pe an pe costume și 100 de milioane de lire sterline pe decorațiuni de Halloween. 

Cine, în țările unde se sărbătorește Halloween, nu a fost victima vreunei farse, cu prieteni sărind de prin tufișuri, mâini false care cad sau sonerii care te sperie când vizitezi pe cineva? Sau câți dintre noi n-au întors aceleași glume sau au făcut altele? Noi, de exemplu, avem o cioară care poate fi activată la mișcare și face zgomote când trece cineva prin fața casei.

Dar de unde pornește și ce este de fapt Halloween și cum e legat de Sărbătoarea tuturor sfinților? Numele este prescurtat de la All Hallows' Evening ( Ajunul tututor Sfinților) All Halioween sau All Saints Eve și se sărbătorește pe 31 octombrie în calendarul țarilor vestice. Varianta americană, așa cum o cunoaștem în prezent, este originară din părțile celtice ale Marii Britanii și a fost adoptată de-a lungul timpului de tradiții creștine și condimentată cu pofta nebună de dulciuri. Originea festivalului este înconjurată de controverse. Avem atât practici păgâne, cât și creștine. Se crede că la origine este festivalul păgân Sambain (în traducere „sfârșitul verii” care celebrează sfârșitul recoltei). Galicii credeau că simbolizează un timp în care limitele dintre lumea morților și a celor vii se subțiază, se întrepătrund, permițând spiritelor să se întoarcă pe pământ și să strice recoltele. Ca atare, pregăteau masa cu mâncare și băutură, să nu le supere. La fel, le făceau pomeni și aprindeau focuri să le alunge.

Trick or Treat așa cum este cunoscut în prezent și obiceiul de a purta costume de Halloween provine din Irlanda, Scoția și Țara Galilor, unde oamenii mergeau din casă în casă, cerând de mâncare și băutură în schimbul unor rugăciuni sau cântece. Similar colindatului în ajunul Crăciunului. Cei mai mulți se deghizau în suflete ale morților și se pare că o făceau pentru a se proteja. Originea creștină a festivalului provine din faptul că acesta coincidea cu zilele de dinaintea pomelnicului tuturor sfinților, introdus în secolul al VIII-lea, într-o încercare a bisericii de a contracara sărbătoarea păgână.

(Foto: Guliver/Getty Images)

Creștinii îi sărbătoresc pe sfinți și se roagă pentru sufletele care nu au ajuns încă în rai. În secolul al XIX-lea a apărut tradiția cunoscută sub numele de Guising. După această tradiție copiii ofereau cântece poezii sau glume în loc de rugăciuni pentru cei decedați, cerând în schimb fructe sau bani. Ideea Trick or Treat a fost folosită pentru prima oară în Statele Unite în 1927, odată cu tradițiile aduse de emigranții de peste ocean. Tot atunci s-a trecut de la cântece sau glume la amenințări cu farse macabre, dacă nu li se oferă dulciuri. Cu trecerea anilor, costumele au devenit din ce în mai îndrăznețe și multe din ele sexualizate excesiv. Festivalul a devenit din ce în ce mai comercial, au apărut decorații, produse specifice și o întreagă industrie. Aproape ca și Crăciunul,  doar cu un buget mai modest.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Alături de Crăciun, Black Friday, Valentines Day, Mothers Day, Fathers Day, foaie verde dolărei.
    Plus cele de la mama Dacia Felix. Motanul.
    • Like 0
  • Eu aș avea curaj să o numesc ”Pierzania Omenirii” acestă ”invenție” a unor proști de a se îmbogăți prin crearea unui consumism excesiv la toate nivelele. San Valentino și Halloween, au fost create, inventate DOAR din motive comerciale, motive materiale. Dacă setea de îmbogățire ar fi clasificată ca o boală mintală, atunci toți miliardarii din lume ar trebui băgați la balamuc. Dar din păcate în acastă lume strâmbă, banul vorbește, banul comandă.
    • Like 0


Îți recomandăm

Cristian Păun - ASE

„Magistrații sunt puși să valideze constituțional o măsură care e împotriva lor. (…) E un conflict de interese evident, care nu știu cum se poate rezolva.” Foto: Facebook Cristian Păun

Citește mai mult

Educatie-

Vă scriu dintre bănci încă pline de firimituri, foi mototolite și carioci fără capac. E liniște acum, copiii sunt la ora de sport, dar am în urechi încă agitația lor de dimineață, cu ghiozdane care se trântesc și întrebări puse pe fugă: „Domnu’, azi citim din poveste?”, „Domnu’, mi s-a rupt creionul, pot să iau altul?”

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult