Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Republica împlinește opt ani de existență. Vă mulțumim că ne sunteți alături în această călătorie prin care ne poartă bunul simț, nevoia unei dezbateri de calitate și dorința pentru un loc mai bun în care să ne spunem ideile.

Mărturisirea amară a lui Eduard Grosu, singurul ciclist profesionist din România: „În ultimii 8 ani, performanțele pe care le-am adus pentru România au fost pe banii echipelor mele de club din Franța și Italia”

Eduard Grosu

Tare ne mai mândrim cu sportivii români când auzim că au mai câștigat câte o medalie! Ne lăudăm că suntem contemporani, strigăm „Hai România!” și... cam atât. Nu știm în ce condiții se antrenează, nu știm cât de anevoios le-a fost drumul până la acea victorie, nu mișcăm niciun deget să-i ajutăm, practic, să facă performanță.

Într-un interviu acordat site-ului de știri brasov.net, Eduard Grosu, singurul ciclist profesionist român și singurul reprezentant al României la Jocurile Olimpice de la Tokyo (în timp ce echipele altor țări au câte 5-6, unii aflați acolo doar pentru a-și ajuta coechipierii) explică de ce nu sunt bani în sportul românesc și ce am putea face pentru a-i atrage.

„Ciclismul românesc, după Revoluție și până în 2015, a fost într-un colaps”, spune cu amărăciune sportivul, care face în același timp o mărturisire tare dureroasă: în ultimii 8 ani, toate punctele pe care le-a adus României au fost pe banii echipelor sale de club din Franța și Italia.

Eduard Grosu face ciclism de 25 de ani, de când avea 3 ani. În acest sfert de secol, a primit de la statul român doar 3 indemnizații a câte 3500 RON. Adică undeva la 2000 de euro, în contextul în care doar o bicicletă costă 12.000 de euro. Și, din păcate, cam acesta este nivelul la care se poartă discuțiile când vine vorba despre susținerea sportului românesc de performanță în general, nu doar în ceea ce privește ciclismul.

De ce se întâmplă asta? Ei bine, pentru că, evident, nu sunt bani. Dar de ce nu sunt bani?

Edi crede că totul începe de jos, de la copii și părinții lor, care în loc să-i împingă de la spate către mișcare, le obțin de la medicii de familie adeverințe care îi scutesc de orele de educație fizică, și așa puține, care se fac în școală. 

Mai mult decât atât, neavând nici măcar o școală sportivă în toată țara, copiii nu cresc cu acea cultură a sportului care să îi împingă pe de o parte să facă și ei mișcare, iar pe de alta să consume sport din punctul de vedere al marketingului – fotografii cu autograf ale sportivilor, diverse accesorii cu numele acestora etc., așa cum se întâmplă în alte țări. Așadar, în România, sportul nu vinde. Și pentru că nu vinde, nu primește. Nici de la stat, nici de la sponsori, care sunt dispuși să facă investiții doar atunci când ROI-ul (Return Of Investment) este pe plus.

Ce e de făcut? Clar peste noapte nu se poate rezolva problema, cel puțin nu într-o țară în care idolii copiilor sunt influencerii de pe YouTube și TikTok, și nu sportivii de performanță. Pentru că sportul înseamnă multă muncă, ambiție și devotament. Atât din partea copiilor care îl practică, dar mai ales din partea părinților care trebuie să îi susțină atât financiar, cât și moral. Or, într-o lume a vitezei, a deadline-urilor și a task-urilor care nu se mai termină, ne este mult mai ușor, ca părinți, să ne abandonăm copiii în fața gadgeturilor sau a televizoarelor, în loc să ieșim cu ei la o miuță ori o plimbare cu bicla.

Iar cei puțini care ar vrea să facă sport sunt obligați să scoată bani din buzunar, pentru că opțiuni „fără plată” nu prea mai există. Spațiile libere dintre blocuri, unde noi băteam mingea și săream coarda ori jucam elasticul au fost ocupate cu parcări și locuri de joacă pentru cei mici. Pe terenurile de sport ale școlilor copiii nu mai au acces în afara orelor de program, iar cluburile elevilor, atât cât mai există, sunt neîncăpătoare. 

Este nevoie de strategii pe termen lung, de răbdare, dar mai ales de partneriate între mediul privat (care are bani), stat (care are puterea reglementărilor legale și administrative) și mass-media (care au puterea de a promova și încuraja toți actorii implicați) pentru a pune piatra de temelie a dezvoltării sportului românesc. Pentru că, dincolo de performanță, sportul înseamnă, înainte de toate, sănătate și o dezvoltare armonioasă a copilului, atât fizică, cât și comportamentală.

În ciuda tuturor acestor piedici, sportul românesc supraviețuiește însă, și o face cu onoare. Pentru noi, ca țară, deși nu facem mai nimic să-i învârtim rotițele. Și atunci vine automat întrebarea: „cât o să mai meargă și așa?”

Urmărește interviul complet aici

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Liviu check icon
    Perfect de acord cu ceea ce spune Edi, din păcate ciclismul din Romania nu are o tradiție puternica in ceea ce privește performantele si de aici si lipsa de suport financiar al sponsorilor, ca de la bugetul national nu vine mare lucru, chiar si cu un ministru din fenomen.
    Din perspectiva practicării ciclismului la nivel popular, sunt destui entuziasti, dar de a trece peste un anumit nivel si a ajunge la a face performanta, ca in cazul lui Edi, Vlad Dascalu, Sergei Tvetcov e nevoie de niste conditii pe care Romania nu le poate oferi - material de concurs, antrenori, alimentatie etc.
    • Like 0
  • De ce cineva ar investii in sportul in vare dopajul ii mai degraba o regula decat exceptie. Oricum eu sunt de parere ca trebuie incjrajat sportul de masa si nu cel de performanta.
    • Like 0
    • @ Silviu Pop Sese
      Liviu check icon
      Nu e de preferat un sport care lupta cu dopajul frontal, unuia care il ascunde sub pres (tenis, fotbal) ?
      Ciclismul de masa chiar e incurajat, poate nu atat de vizibil in mass-media, dar inainte de pandemie erau zeci de concursuri de amatori cu sute de participanti.
      Bugetul FRC e de circa 2,5 mil lei, in conditiile in care o echipa de club de liga a 3a are cam 1 mil de EUR, deci ce dezvoltare sa faci?
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult