Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Mihai Mărgineanu, la „Scenă deschisă”: „Ardiles e un hoț de stânga. Mănâncă de la toți, dar nu mănâncă tot”

Ardiles

Cântăreț, actor, căpitan de navă, pilot de avion, iubitor de vinuri roșii, cel mai simpatic hoț de pe micile ecrane. Invitat de Florin Negruțiu în emisiunea „Scenă deschisă” de la Digi24, Mihai Mărgineanu, Ardiles din „Las Fierbinți”, a vorbit despre „bombardieri”, un termen care spune că descrie o problemă socială – oameni care vor să pară mai puternici, mai bogați decât sunt -, despre personajul pe care el îl interpretează în „Las Fierbinți”, dar și despre întâmplări de pe vremea copilăriei și adolescenței sale.

„Eram în clasa întâi. A venit un coleg la școală cu o busolă și m-a luat capul. Mi-a plăcut atât de mult, mi s-a părut fascinant...și i-am furat busola. I-am arătat-o mamei acasă. Ce e asta? Busolă. De unde o ai? Am luat-o de la școală. Cum adică? De la un coleg. Și el știe? Nu. Nu i-ai luat-o, i-ai furat-o. Și m-am dus acasă la colegul respectiv și am zis: Am găsit busola. 

Aveam 6 ani și jumătate. Am înțeles atunci că nu e frumos să furi, dar de atunci mi s-a făcut și frică. Mă gândeam și râdeam de mine: eu cred că aș fura, dar mie îmi e frică că mă prind ăștia”, a povestit Mihai Mărgineanu.

În „cazierul” lui Mihai Mărgineanu apar și câteva iaurturi, pe care actorul le-a luat din fața magazinului și le-a mâncat, noaptea târziu, în anii 80, pe vremea când se întorcea de la spectacolele Cenaclului Flacăra.

„Când plecam de la Cenaclul Flacăra - am fost la 4 evenimente în timpul adolescenței mele - și pe vremea aia era singurul spectacol care se ținea și în cursul nopții. La ora 10 se închideau toate restaurantele, barurile - probabil că mai rămâneau unele deschise pentru nomenclaturiștii de atunci. Dar în general România se închidea la ora 10, se stingeau luminile, pa, la revedere, plecai acasă. Cenaclul Flacăra era singurul spectacol care se închidea la 3 dimineața, când Adrian Păunescu ne zicea la revedere, duceți-vă acasă toți, noi plecam încolonați. Adrian Păunescu era Dumnezeul nostru (...). Plecam acasă și mergeam pe jos de la Arenele Romane, până în Pantelimon (...). Toată lumea cânta la chitară. Atunci am învățat și eu să cânt la chitară, pe stradă, în parc, cântam cântecele folk ale generației noastre.

Pe vremea aceea, iaurturile se puneau în fața magazinelor de lactate, iaurtul și laptele erau în borcane pe care le spălai. Scria pe ele: a se clăti după golire. Mâncam iaurturi până acasă, pentru că după ce tu pleci la ora 6 la un spectacol și stai până la 3 dimineața, păi când vezi iaurtul ăla...îl cam iei. Nu era o mare pagubă. Până la urmă era mâncat, nu era aruncat”, a rememorat Mihai Mărgineanu la emisiunea „Scena Deschisă” de la Digi24. 

Mihai Mărgineanu, la „Scenă deschisă”

Ardiles, un hoț atipic

Despre Ardiles, personajul din „Las Fierbinți”, Mărgineanu spune că este un hoț atipic: nu suportă hoții, hoția i se pare ceva înfiorător, dar cu toate astea o practică, pentru că e singurul lucru pe care știe să îl facă.

„Fură de la toată lumea, mai mult de la hoți, nu suportă hoții, e un hoț atipic, el nu fură ca să ia tot, fură exact cât are el nevoie. Nu își omoară gazda, ca virusul, el e o bacterie mai cinstită, o lasă pe gazdă să prospere, ca să aibă și el de unde să fure. E un hoț de stânga, îl lasă pe ăla să își facă treaba și el își ia exact cât are nevoie: 2 ouă, nu toate 15 ouă, că nu are nevoie de toate. El mănâncă de la toate femeile din sat pe care le cunoaște, în fiecare zi aproape, de la fiecare mănâncă câte ceva, dar nu le mănâncă tot.” 

Mărgineanu, despre ce sunt „bombardierii”: „Bombardier” e chelnerul care are ceas Bvlgari la mână - nu are cum să aibă, ăla e un ceas scump. Oamenii ăștia vor să te mintă că fac parte dintr-o pătură a societății superioară decât aia din care fac parte

Întrebat de Florin Negruțiu dacă satul românesc arată ca în „Las Fierbinți”, Mărgineanu spune că acesta este un model despre cum nu e bine să faci.  

„Las Fierbinți e un model a ceea ce nu trebuie să faci. Mai nou, avem o expresie, noi în familia noastră: bombardierii. Sunt băieții și fetele care trebuie să fie validați într-un fel de societate, ei se comportă într-un fel, ei vor să arate că sunt peste nivelul lor social. Bombardier e chelnerul care are ceas Bvlgari la mână - nu are cum să aibă, ăla e un ceas scump. Deși mie ceasurile mi se par niște mofturi. Oamenii ăștia vor să te mintă că fac parte dintr-o pătură a societății mult superioară decât aia din care fac parte. Bombardierii vor să arate că ei sunt mult mai tari decât sunt de fapt. E plin de bombardieri peste tot. Tu nu ai observat că în București nu mai există niciun prost?! Sunt numai deștepți - în stația de tramvai, în metrou, în autobuz sunt numai și numai deștepti, nu mai e niciunul care să știe să facă ceva. Bă, eu sunt tâmplar. Și să fie un tâmplar bun. Nu, el nu e tâmplar, e lucrător artizanal de lemn. Nu știu dacă mă fac  înțeles. Cert este că nu mai există proști. Și este fals. Sunt peste tot”, a apus Nicolae Mărgineanu la emisiunea „Scena Deschisă”.

Emisiunea „Scenă deschisă” se difuzează la Digi24, vineri  și sâmbătă seară, de la ora 23. Înregistrarea emisiunii cu MIhai Mărgineanu poate fi urmărită aici

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult