Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ministrul Educației anunță că va începe „revizuirea totală” a manualelor și că ia în calcul renunțarea la evaluarea națională de la ciclul primar

Ministrul Educației Naționale, Pavel Năstase, a declarat la Interviurile Europa FM că va începe revizuirea totală și sistematică a manualelor, inclusiv a celor nou aprobate. Această operațiune ar urma să dureze maximum un an și ar trebui să ducă la o simplificare a tuturor manualelor.

„Avem manuale noi pentru clasele I-IV, dar nu s-a întrebat nimeni dacă aceste manuale sunt potrivite sau nu. Nu a făcut nimeni o evaluare în acest sens. O s-o facem noi, pentru a realiza o corelare la nivelul sistemului, între manualele de la învățământul primar, gimnazial și liceal. Suntem în proces de reînnoire a manualelor. Anul acesta este rândul manualelor de clasa a V-a. Dar, dacă nu privim ca sistem, și nu plecăm de la cele 8 competențe care sunt la nivel european, și cu dezvoltarea acestora pe competențe specifice – primar, gimnazial și liceal – atunci există riscul să apară suprapuneri. Această revizuire – de la clasa I la clasa a XII – va fi una laborioasă, care să scoată în evidență toate problemele care țin de conținutul manualelor”, a declarat Pavel Năstase. 

Acesta a mai spus că ia în calcul renunțarea la examenele de evaluare națională de la clasele a II-a și a IV-a. 

„Trebuie să analizăm această situație. În această perioadă, se dezvoltă capacitatea de gândire. Omul se dezvoltă, și creierul, din punct de vedere biologic, se dezvoltă până la această vârstă și abia după aceea este în stare să perceapă o evaluare. Trebuie să prelungim acei șapte ani de acasă cu această perioadă care înseamnă învățământul primar și să îi dăm acea bază de gândire. Trebuie procedat în mod gradual, astfel încât el să se obișnuiască, dar nu evaluări de genul acesta care îi stresează și îi sperie pe copii. Aceasta este percepția mea din mesajele pe care le primesc în fiecare zi”, a spus ministrul Educației.

El a afirmat că încă nu a luat o decizie în acest sens.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    Vreun nepot a pregătit un Abecedar nou și nu-l poate vinde?
    • Like 0
  • check icon
    Domnule, am crezut că sunteți la un nivel superior.
    Acest ministru seamănă bine cu bunicul meu, fost preot greco catolic, care a refuzat din motive de conștiință să treacă la ortodoxie (evident, pierzând mult din punct de vedere material...)
    Așadar, mai ușor cu asemănările fizice. Bănuiesc că dvs. nu semănați cu Rumburak din "Arabella", nu?
    • Like 0
    • @
      check icon
      Dacă n-a făcut pușcărie tot e bine, a pierdut bani, dar și-a cîștigat viața. În anumite perioade istorice a supraviețui este detaliul esențial.
      • Like 0
  • check icon
    Nu știu alții cum sînt, dar mie poza d-lui ministru din capul textului îmi sugerează pe șeful securității comuniste din anii ’50–’60. Dv. ce vă sugerează, dacă îmi permit să întreb? Așa, cînd vă uitați la poza asta, exclamați „ah, iată omul reformei, ecce homo”? Sau aveți alte reacții? Aș fi curios să le expuneți... promit să nu le dau mai departe și să vă torn.
    • Like 0
    • @
      check icon
      Îmi este rușine să spun, așa că mă abțin!
      • Like 0
  • S-a ajuns la situația ridicolă ca aproape oricine să-și exprime opțiuni valabile despre învățământul românesc în timp ce realitatea este din ce în ce mai proastă! Se pare că nici experiența didactică românească de frunte, nici modelele externe astăzi accesibile(programe, manuale etc.), nici studiile psihologice, nici n-au servit cu nimic în acești ani!
    Drept pentru care, o luăm mereu de la început, revizuim și înlocuim, în timp ce elevii și studenții merg pe căi nepotrivite vremurilor pe care le trăim.
    • Like 0
    • @ aurora oncescu
      check icon
      „... realitatea este din ce în ce mai proastă!” Nu știu dacă este „din ce în mai proastă”, pe ce vă bazați afirmația? Este însă suficient de proastă de decenii încît să fie nevoie de o reformă. Multe instituții s-au reformat, mai mult sau mai puțin, în ultimii 27 de ani (ministerele economice, chiar serviciile de informații...), doar sistemul educațional a rămas închistat în sistemul din anii ’60 și ’70 ai secolului trecut. Revizuirea manualelor este o chestiune de importanță secundară, nu asta este prioritatea. Nimeni, niciun ministru, nu a avut curajul să spună (sau poate fiindcă nu știe) că trebuie schimbate cele TREI MARI PROBLEME: 1. sistemul de notare; 2. DESFIINȚAREA INSPECTORATELOR ȘCOLARE (ar putea fi reînființate, pe cu totul alte principii, după 10 ani de la desființare, este o structură nereformabilă și, de fapt, structura care se opune sistematic reformei); 3. învățămînt NUMAI DIMINEAȚA, adică dublarea spațiilor de învățămînt.
      Fără aceste 3 puncte, ministrul educației pierde timpul, pur și simplu. Și noi cu el. Și copii noștri alături de noi. Și viitorul împreună cu noi toți.
      • Like 0
  • Alta sluga fără legătura cu subiectul ! Alta întrebare ?
    • Like 0
  • check icon
    Nu știu dacă aceste manuale sunt „bune” sau „proaste”, poate d-l ministru ne spune și cine le va evalua, dar știu că nu aceasta este prioritatea sistemului național de educație. Alt ministru politruc, alt timp pierdut...
    • Like 0
  • check icon
    Da, mi se pare o treabă bună, și „perierea” manualelor și eliminarea evaluării la clasele primare.
    Prima acțiune e necesară deoarece am avut și eu impresia că există niște balast care se poate arunca, iar a doua fiindcă stresul doamnelor pentru rezultatele elevilor la evaluare se transmite inevitabil și celor mici și părinților acestora.
    Deci, niște idei de bun simț, zic eu.
    • Like 0
    • @
      check icon
      Dv. porniți de la premisa că este un creier atotștiutor care evaluează, triază, taie, spânzură... Am toate motivele să cred că vă înșelați. Mai tot ce se face în domeniul educației se face din inerție, din rutină, fără analiză, exclusiv în interesul tagmei inspectorilor, cărora le este teamă că-și vor pierde rolul lor nobil în societate. Ceea ce dorește d-l ministru este pe linia politicianismului îngust, fără nicio legătură cu prioritățile educației. Trierea/înnoirea manualelor ar trebui să vină de la sine odată cu implementarea unei reforme reale, serioase, de perspectivă.
      • Like 0
    • @
      check icon
      Nici vorbă, pane Rumburaku - dimpotrivă - când e vorba de un om numit politic sunt mai degrabă circumspect!
      Pur și simplu, cele două idei/intenții exprimate de ministru mi se par bune, cu o finalitate practică.
      • Like 0
    • @
      check icon
      Ideile s-ar putea să fie bune, dar 1. nu aceasta era prioritatea, 2. nu orice idee bună se finalizează bine. Murphy ar spune chiar: cu cît mai bună pare o idee cu atît va sfîrși mai prost.
      • Like 0
  • Mda. Meteahna tuturor Miniștrilor Culturii: să despice apele manualelor. Comitete și comiții. De parcă manualele astea sunt publicate și aprobate așa de capul lor. Unde e strategia? Gândită pe 12 ani (12+3, 12+3+1) și aprobată de toată clasa politică?

    Nu, e clar, asta era problema. Nu că avem absenteism de 50% la BAC. Bine că echivalăm diploma de liceu în IT cu una de licență. Poate domnul ministru a uitat: unele facultăți chiar cer practică. Și mulți studenți chiar lucrează pe piața reală, adaptându-se și învățând ce se CERE pe piață. Nu TEORIE.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult