Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

„Serios, nici măcar asta nu poți face bine? Nu știu cum ai ajuns aici, dar clar nu ești potrivit pentru jobul ăsta." Abuzul psihologic la locul de muncă (mobbing)

Manageri abuzivi

În zoologie, termenul de mobbing se referă la comportamentul unor specii (păsări în special) de intimidare a prădătorilor prin formarea de grupuri cu comportament ameninţător, scopul principal fiind protecţia puilor.

În domeniul psihologiei, termenul a fost introdus de H. Leymann, în 1996 care a definit mobbingul drept sistemul de “comunicare ostilă şi non-etică, direcţionată sistematic de unul sau câțiva indivizi, în special către un individ care, datorită mobbing-ului, este împins într-o poziţie de neajutorare şi lipsă de speranță, în care este menținut prin activități continue de tip mobbing“. Autorul a făcut distincția între mobbing şi conflicte, arătând că mobbingul reprezintă o exacerbare a conflictului; pentru ca acţiunile conflictuale să se transforme în mobbing acestea trebuie să devină frecvente (să se manifeste cel puţin odată pe săptămână) şi de durată (pe o durată de minim 6 luni). În acest mod, mobbingul devine un factor de stres social foarte puternic.

Acţiunile de mobbing pot fi exercitate pe verticală (de obicei de la superiori spre subalterni, mult mai rar în direcţie inversă) sau pe orizontală (de la un coleg sau un grup de colegi către o persoană aflată pe acelaşi nivel ierarhic).

Modurile de manifestare ale mobbingului pot fi extrem de variate: împrăștierea de zvonuri, izolarea socială, agresiunea verbală, măsurile organizaţionale îndreptate împotriva victimei, atacarea vieţii private a victimei, atacul la adresa atitudinilor victimei, sarcasmul, critica permanentă, asignarea de sarcini sub nivelul de calificare al victimei, supraîncărcarea angajatului cu sarcini în afara postului, subevaluarea realizărilor, refuzul acceptării opiniilor/sugestiilor profesionale, asumarea rezultatelor victimei de către agresori, învinovăţirea pentru greşelile altora, atribuirea de sarcini fie imposibile fie neimportante, restricționarea informaţiei, umilirea publică, restrângerea responsabilității, monitorizarea liniilor de comunicație, restrângerea accesului la training, eliminarea din activităţile de socializare.

Cu siguranţă că fiecare dintre noi s-a confruntat, de-a lungul experienţei profesionale, cu unul sau mai multe astfel de fenomene, deoarece lucrul într-o organizație duce inerent la tensiuni sau conflicte punctuale. Ceea ce face însă ca aceste tipuri de comportamente să transforme în mobbing este frecvenţa acestora, intenţia de a provoca daune şi faptul că se bazează pe un dezechilibru de putere.

Mobbing-ul reprezintă un asalt împotriva demnităţii, integrității, credibilității şi competenței unei persoane, iar efectele asupra victimei sunt de multe ori dramatice. Din punct de vedere psihologic victima dezvoltă sentimente de disperare şi neajutorare, are deseori anxietate sau poate ajunge la depresie, iar pe termen lung se pot instala, la circa o zecime din victime, simptome de şoc post-traumatic sau chiar comportamente de tip suicidar. De multe ori victima intră în şomaj voluntar, ceea ce îi acccentuează sentimentele de insecuritate. La nivelul familiei victimei apare retragerea, lipsa participării la viaţa de familie, reducerea manifestărilor afective, ceea ce poate conduce la distrugerea relaţiilor de cuplu şi afectarea funcţionării parentale.

Fenomenul de mobbing pare să fie relativ răspȃndit, studiile conducȃnd la cifre care variază mult de la un autor la altul, dar şi de la o ţară la alta; literatura arată că cel puţin un sfert dintre angajaţi au fost ținta unor comportamente din sfera mobbing-ului, iar numărul victimelor asupra cărora consecinţele au fost dramatice, cu afectarea de lungă durată a sănătății psihologice se înscrie între 4 şi 10% dintre angajaţi.

Motivul pentru care mobbingul poate să evolueze într-o organizaţie este în special lipsa de claritate a fişelor de post şi liniilor ierarhice. Odată ce un angajat a devenit victimă a mobbingului, lipsa de intervenţie a managementului este un factor care încurajează fenomenul.

Victimele mobbingului sunt de multe ori persoane cu realizări excepționale, dedicate muncii, caracterizate de integritate, inovaţie, inteligenţă şi competenţă. Aceste persoane sunt de multe ori şi firi cooperative, încrezătoare şi conștiincioase, ceea ce le face vulnerabile la atacurile maliţioase. O altă categorie de victime sunt persoanele vulnerabile psihologic (ce manifestă anxietate socială sau competenƫei sociale reduse, persoane aparţinȃnd minorităților sau persoane cu anumite deficienţe/handicapuri fizice).

Agresorii tipici sunt persoane narcisice şi egocentrice, uneori cu o tendinţă spre sadism; aceştia recurg la mobbing din ostilitate, invidie, din nevoia de a găsi un „țap ispășitor” sau din teama de concurenţă. Printre motivaţiile agresorilor se numără deseori creşterea stimei de sine pe baza persecutării altor persoane, direcționarea factorilor de stres asupra unei alte persoane, testarea puterii în organizaƫie, obținerea de statut, autoritate, respect, avansul în carieră, intimidarea unei persoane cu scopul de a-i transfera o parte din muncă, etc.

Prevalenţa fenomenului a condus la apariţia unor măsuri pentru a descuraja agresiunea psihologică: la nivelul Uniunii Europene legislaţia specifică explicit dreptul angajaților la protecţia sănătății, demnităţii şi siguranţei personale şi din ce în ce mai multe companii încep să specifice explicit regulile etice şi metodele de mediere a conflictelor care să prevină abuzul psihologic.

Totuşi, bună parte din legislaţie este încă puţin aplicabilă în practică, ceea ce face ca de multe ori sarcina gestionării ostilității să ajungă în sarcina victimei, Strategiile cele mai frecvent utilizate de victime sunt: ridicarea nivelului profesional până la a deveni “de neatins”, respingerea rolului de victimă, tratarea situației cu umor, decelarea motivelor agresiunii şi încercarea de a-si adapta comportamentul, agresarea agresorilor, schimbarea completă a locului de muncă sau schimbarea departamentului în aceeaşi organizație. După cum se observă aceste soluții implică în parte asumarea vinei, foarte puțini dintre cei agresați selectând metode legale sau organizaţionale respectiv apelul la management, la sprijin sindical sau legal, deşi peste jumătate dintre victime consideră că mobbing-ul este cauzat de un sistem organizațional defectuos.

Ce este de făcut pȃnă la urmă în cazurile de mobbing?

La nivelul organizaţiilor ar fi necesară modificarea profundă a culturii organizaţionale şi intervenţia promptă a managerilor pentru stoparea încă de la început a unor astfel de manifestări. La nivel personal se poate apela la umor, la ignorarea agresiunii sau, în ultimă instanţă la schimbarea locului de muncă. Este însă important ca cei abuzaţi să identifice faptul că sunt victimele unui abuz, şi nu să îşi însușească o vină închipuită, pentru a nu internaliza efectele mobingului sub formă de pierderea stimei de sine, anxietate, depresie, retragere socială şi familială. De fapt victima are de învăţat să spună „nu” şi să îşi apere drepturile, inclusiv dreptul la echilibru psihologic şi emoţional.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • IOAN check icon
    Rog autoarea sa imi spuna ce inseamna... asignarea. Cand folosesti indiferent ce soft pentru traducere ar trebui sa citesti inca o data ce s-a tradus si sa vezi daca... trendul...ajuta textul. Altfel risti sa fii...asignat pe lista primelor disponibilizari. Cum traduceti ''mobing'' pentru cei care nu stiu o limba straina? Nu de alta dar articolul este, as fi vrut sa scriu scris, preponderent in limba romana.
    Cand esti angajat la stat si seful in subordinea caruia urmeaza sa muncesti, sa lucrezi sau sa tai frunze la caini nu are nici un cuvant de spus pe perioada selectiei tale atunci asanunmitul ''mobbing'' se numeste autoconservare. Daca iti sunt bagati 2 din astia pe gat intr-un singur an esti mancat de viu ca sef. In acest caz ''mobbing ul'' este utilizat, firesc as spune, numai pentru autoprotectie. In lumea economica privata exista cu siguranta si angajati care taie frunze la caini dar acolo finalmente dar si repede piata regleaza asemenea contexte.
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult