La finalul anilor 50, Ferruccio Lamborghini, un industriaș de succes în lumea utilajelor agricole, și-a cumpărat un Ferrari 250 GT, cea mai performantă mașină a perioadei și probabil a ultimilor 120 de ani. Automobilul i s-a parut zgomotos, inconfortabil și cu un ambreiaj asemănător unui bolovan. Ferruccio a decis că e posibil să construiască o mașină mai rapidă, mai confortabilă, mai frumoasă. Adevăratul gran turismo. Așa a luat ființă Lamborghini, așa a luat ființă o nouă categorie. Astfel industria auto a mai făcut un pas înainte.
În 2017, Elon Musk se dă jos din Tesla Model 3 pe o scenă. A înaintat vreo 10 metri dintr-un colț umbrit. Setup-ul e o combinație de lansare de telefon mobil cu discurs monosilabic și fără glam-ul cu care ne-a obișnuit industria auto. Nu tu mapping-uri, nu tu holograme, nu tu colaborări cu artiști celebri. Nici măcar un film Top-Gear style (sau Grand Tour style) în care mașina să derapeze fără sens dar cu mult talent cinematografic pe un circuit la apus.
Musk nu are talentul oratoric al lui Steve Jobs. Produsul lui nu are elementul de mindblowingness al iPhone-ului. Atunci când a fost lansat, acesta nu arăta ca nici un alt telefon de până atunci. Tesla arată ca o mașină normală. Tesla funcționează ca o mașină normală. Nu ne-au fost dezvăluite detaliile tehnologice (cum se întâmplă de obicei la prezentările de gadgets). Nu știm nici măcar ce capacități au bateriile. Știm autonomiile, un lucru absolut subiectiv. E ca și cum știi cât consumă mașina, dar nu ți se spune ce capacitate are rezervorul. Discursul lui Musk a fost o oscilare între scuze legate de neclaritățile procesului de producție - "We're going through hell" - și o stângace prezentare a mașinii.
Da, lipsa coerenței în discurs l-a făcut pe Musk un icon al zilelor noastre. Dar împleticirea dată de trac sau ADD era completată de o viziune mai ascuțită decât laserul de la Măgurele. Paypal, SpaceX sau SolarCity au constituit propoziții care se vor a schimba lumea. Și care au schimbat-o și vor continua să o schimbe. În cazul Tesla, e complet neclar ce anume vrea Musk sa schimbe. Reprezintă oare mașina electrică viitorul? Și dacă da, de ce bateriile se bazează pe o tehnologie din 2007? De ce sunt mașinile atât de convenționale în gândire? În afară de clanțe inovative si Autopilot, nu poți spune ca te sui într-o navă spațială.
Pare ca Tesla dorește a revoluționa industria auto devenind la rândul ei o corporație greoaie și reticentă la inovație. Profitul a fost pus pe locul 1 - e nevoie de 500 de mii de mașini vândute pe an. Tehnologia a ramas mai mult sau mai puțin aceeași - tocmai pentru mai mult profit. Tesla a ales modelul de business al industriei auto - una aflată ea însăși într-un moment delicat și cu un viitor absolut neclar.
La toate cele de mai sus se așterne și sindromul Ferruccio. Da, exista un film vintage de prin o mie nouă sute nouăzeci și ceva în care il vedem pe Elon Musk primindu-și McLaren-ul F1. Dar nu știm ce a făcut cu el. Nu pare un împătimit al motorsport-ului. Nici măcar al E-motorsport-ului. Pare mult mai preocupat de tuneluri sau de transfuzia de informație cerebrală în computere. Elon Musk nu are (încă) o viziune automobilistică. Nu îi e clar dacă dorește să construiască cea mai bună mașină sau altceva. Altceva la care nimeni nu s-a gândit încă.
E posibil ca Tesla să câștige războiul. E posibil ca iadul de producție să fie învins și Tesla să devină un producător e-auto de dimensiuni medii, cu o concurență redutabilă și plină de resurse și surprize. Dar atunci totul va deveni o iluzie. Tesla nu va câștiga războiul, ci doar o bătălie. Pentru că va fi ales să lupte cu industria auto cu armele ei. Nu cred ca industria auto are nevoie de încă un brand, fie el de mașini electrice. Industria auto are nevoie de un cutremur amestecat cu tsunami care să o zgâlțâie din rădăcini. Să o oblige să aibă un moment de geniu în care să inventeze ceva la fel de incredibil cum a fost motorul lui Otto acum o sută și de ani. Or, clanțele senzitive, ecranele cu touch, autopiloții și compartimentul motor transformat în portbagaj nu duc în direcția asta.
După mine, lovitura de geniu nu va veni de la Elon Musk. Ci dintr-o zonă mult mai puțin glam. Departe de Silicon Valley, de cine romantice pe Instagram și valuri de viziuni SF pe Twitter. Lovitura va veni de aproape de Cercul Polar. Acolo, la Stockholm, există cineva care iubește cu adevărat mașinile și atât. Nu vrea să ajungă pe Marte, nici să vândă soare populației sau să trăiască veșnic sub formă de aplicație. E un vizionar care își dorește, la fel ca Ferruccio, să facă cea mai bună mașină din lume. Una care trebuie să fie complet diferită de tot ce a existat până acum. Iar numele lui e Christian Koenigsegg.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
"Radu Pilat este fondator și Managing Partner Heist Industries, singura agenție de publicitate din România specializată pe Community Marketing. Radu activează în advertising din 2002 și e pasionat de orice tip de obiect care posedă un motor."
Remarcati: omul nostru e pasionat de orice tip de obiect care posedă un motor. Lipseste insa continuarea -> .. care poseda un motor cu combustie interna!!! ca de electric nu poate fi vorba (se intelege clar printre randuri si din tonul autorului).
Domnule draga: omenirea ar trebui sa-i faca statuie deja omului asta.. atat de multe a facut deja pt. noi (si nu post-mortem cum se face in general). Un asemenea vizionar si antreprenor nu a mai vazut omenirea niciodata dupa parerea mea: pacat ca nu mai sunt inca cativa ca el.. nu ar fi nevoie de asa multi... si lumea ar arata cu totul alta si ne-am indrepta spre progres (nu regres, ca acum).
Consider articolul o insulta la adresa lui Musk si mi-as dori sa fie sters de pe site.. pt. reprezinta opinia unui om necitit care nu a aprofundat deloc subiectul si e total subiectiv.
Rusine dom'le Pilat!!! RUSINE !!!
Documenteaza-te ce a facut Musk si ia-l ca exemplu si mentor: ti-ar prinde bine. :(
Nu prea gasesc insa raspunsuri la informatii importante pentru mine: cat polueaza producerea si casarea bateriilor? Daca o masina ar avea jumate bateriile la jumate din ce avea Roadster, pe 500.000 Tesla ar trebui sa se monteze cam 100.000 de tone de baterii. Adica intram intr-o bucla gen centralele nucleare, microhidrocentralele, samd: "curatam" orasele dar ucidem alte zone cu deseurile lor?
Banuiesc ca o sa se gasesca solutii in viitorul apropiat, posibil alte solutii de stocare a energiei, dar momentan acumulatorii par a fi calcaiul lui Ahile la noua tehnologie.
"Tesla arată ca o mașină normală. Tesla funcționează ca o mașină normală." - Te asteptai sa zboare? Publicatii ca The Verge dedica articole cu titlul "The Tesla Model 3 interior doesn't look like any car you've ever seen" ("There’s one 15-inch, bezel-free, horizontally-oriented touchscreen panel — and that’s it. No instrument cluster, no heads-up display.").
"Nu știm nici măcar ce capacități au bateriile. Știm autonomiile, un lucru absolut subiectiv. E ca și cum știi cât consumă mașina, dar nu ți se spune ce capacitate are rezervorul. " - Autonomia este cel mai important lucru pentru majoritatea persoanelor ce vor sa cumpere o masina electrica. Pentru cine conteaza capacitatea bateriilor daca nu pot sa transforme asta in ceva cuantificabil? Analogia ta, corect ar suna asa, "stii cat consuma masina, stii care este autonomia, dar nu stii capacitatea rezervorului".
"Și dacă da, de ce bateriile se bazează pe o tehnologie din 2007?" - Pentru ca tehnologia acea poate fi scalata la necesarul incredibil de baterii de care Tesla are nevoie pentru a face fata cererii. La ora actuala sunt in jur de 2 milioane de masini electrice pe strazi. Tesla Model 3 are 500.000 de precomenzi, iar Elan isi doreste ca din 2018 sa ajunga la o productie de 500.000 de masini pe an. Te-ai gandit care ar fi necesarul de baterii de litiu pentru a deservi toate aceste masini?
Gigafactory-ul lui Musk a fost construit special pentru a oferi necesarul de baterii pentru Tesla. Este ce mai mare structura construita vreodata de om. Are peste 5 milioane de metrii patrati iar in prezent este cel mai mare producator de baterii litiu din lume (productia anuala a fabricii depaseste productia globala de baterii in 2013).
"De ce sunt mașinile atât de convenționale în gândire? În afară de clanțe inovative si Autopilot, nu poți spune ca te sui într-o navă spațială."- Din nou, numai o nava spatiala ar schimba parerea ta de conventional? Orice nu zboara este total banal?
"Profitul a fost pus pe locul 1 - e nevoie de 500 de mii de mașini vândute pe an. Tehnologia a ramas mai mult sau mai puțin aceeași - tocmai pentru mai mult profit." - E nevoie de o PRODUCTIE de 500.000 de masini pe an pentru a face fata cereri. Unde ai inteles ca este vorba despre profit? Tot profitul de pe urma vanzarii Tesla Roadster a fost folosit pentru a finanta dezvoltarea Tesla Model S. Tot profitul de pe urma vanzarii Tesla Model S a fost folosit pentru a finanta dezvoltarea Tesla Model 3.
Si acum legat de concluzia ta, era interesant daca argumentai si cum consideri tu ca domnul Christian von Koenigsegg ne va da lovitura de geniu? Prin ce anume revolutioneaza el industria? Sunt masini cu un pret de multe milioane de euro, fabricate manual, fara productie de serie, in numar de 20-30 de bucati pe an.
Daca un model de clasa medie de la VW Mercedes sau BMW au in jur de 40-50.000 de componente ce trebuiesc asamblate se pare ca Tesla Model 3 va avea doar 10.000 de piese.
Interiorul de exemplu va avea doar un ecran de 15" montat central de unde se va comanda totul. Nu exista panou de instrumente, nu exista "bord" nu exista guri de aerisire reglabile manual. Totul, de la reglarea aerului conditionat si directei, pana la coborarea geamurilor si reglarea oglinzilor se va face din acel touchscreen.
Motivul acestui minimalism extrem este ca intr-un viitor apropiat cand masinile vor deveni cu adevarat autonome doar prin update-uri de software si legislatie, nu vei avea nevoie sa te ocupi de condus, vei folosi acel touchscreen, sa citesti stiri, sa te uiti la filme, etc.
Pretul bateriilor este dat si de capacitatea de productie. Odata integrat complet in Gigafactory volumul de productie ii vor ajuta sa scada semnificativ costul de productie. O gluma citita zilele astea afirma ca la capacitatea maxima Gigafactory va "scoate" baterii la sfarsitul liniei de productie la o viteza mai mare ca gloantele dintr-o mitraliera. Scopul e ca fabrica sa produca mai multe baterii decat toate celelalte puse la un loc (productia anuala depaseste productia globala a celorlalte fabrici).
Vizionarul acela poate va face cea mai bună mașină din lume care să semene cu o navâ spațialà. Dar dacă va fi ca un Lamborghini va avea și aceeași clientelă foarte restrînsă ca Lamborghini. Pentru că majoritatea automobilelor ce le vedeți pe străzi sunt masini normale, nu nave spațiale Lamborghini. De altfel, o mașină de lux făcută exclusiv pentru bogătași. Adică exclusiv pentru bani.
Mai intai, evenimentul la care va referiti nu a fost lansarea Tesla Model 3. A fost un eveniment informal in care s-au distribuit primele 30 de masini Tesla Model 3 unor angajati. Evenimentul a avut loc in curtea fabricii.
In al doilea rand, incoerenta din discursul lui Musk de la evenimentul respectiv face parte din brandul sau. O vad ca o simulare a autenticitatii. Nimic rau in asta.
"...Elon Musk primindu-și McLaren-ul F1. Dar nu știm ce a făcut cu el." Nu v-ati facut temele. Povestea este cunoscuta. Elon Musk conducea cu Peter Thiel. Vrand sa-i arate ce poate McLaren-ul F1, Musk a facut accident. Cand a iesit din masina accidentata, Musk a spus razand: "Stii care e partea amuzanta?! Masina asta nu este asigurata." Musk si Thiel au plecat fiecare de la locul accidentului la treaba lui ca autostopisti.
"Pare ca Tesla dorește a revoluționa industria auto..." ziceti. Eu zic altceva. Tesla a revolutionat deja industria auto. Inainte de Tesla niciunul din gigantii auto nu aveau o strategie pentru producerea de modele electrice. Mai erau ici colo cate o incercare dar nimic la nivel de strategie. De cand a aparut Tesla, toate companiile auto au inceput sa se foiasca si sa-si faca o strategie clara... Cu toate astea Musk ramane cu piciorele pe pamant. Considera ca ce a facut cu Tesla este doar ca a accelerat cu 10-20 de ani trecerea la automobile electrice.
Masinile Tesla par convenționale pentru ca asa au fost gandite. Musk a declarat de multe ori ca le-ar fi putut concepe si construi sa nu semene cu masinile care sunt acum pe strazi, insa au dorit sa-si apropie cumparatorii cu ceva familiar lor...
Ma opresc aici.
Yes, I drive. (de ce ati folosit un titlu in engleza, chiar credeti ca va citeste "adrisantul"?