Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Pe Broadway-ul din Nashville cântă Dolly Parton. Mă apropii de cutia neagră, cu curiozitatea cimpanzeului care vede robotul R2-D2. „Cântă, frate! O cutie care cântă!”

Nashville, Tennessee

Foto: Guliver Getty Images

Nashville, Tennessee. Orașul în care s-a născut muzica americană. Mă plimb pe o stradă – e bulevardul central, se numește Broadway – și, dintr-o cutie, se aude muzică. E o cutie neagră, n-are nimic special, la prima vedere pare un coș de gunoi, doar că n-a aruncat nimeni în ea vreun rest de burger. E ca și cum ai merge pe Magheru și, dintr-o dată, colț cu C.A.Rosetti, dintr-o cutie s-ar auzi cântând Smiley. Pe Broadway-ul din Nashville cântă Dolly Parton. Country. Mă apropii de cutia neagră, cu curiozitatea cimpanzeului care vede robotul R2-D2. „Cântă, frate! O cutie care cântă!”.

Nashville, Tennessee e o urbe specială. Dacă nu-i bagi în seamă uriașa clădire Batman, denumită astfel fiindcă seamănă cu moaca eroului din benzile desenate Marvel, ai senzația că ai nimerit într-un oraș-sanatoriu. Mai devreme de plimbarea pe Broadway mă uitam în zare de la etajul 20 al hotelului aproape gol în care eram cazat, și, în afară de Capitoliul în stil neoclasic, terminat în 1859, vedeam un oraș aproape pustiu, cu imense parcări goale, cu mașini rare și cu o pace generală, care aproape că te face să vorbești în șoaptă. În unele cartiere din Nashville te aștepți să dai peste Will Smith, plecat în căutare de oameni în apocaliptica atmosferă a filmului Legend.

Lucrurile stau un pic diferit abia în Downtown, pe bulevardul cu cutia neagră din care, pe lângă vocea lui Dolly, mi-aș fi dorit să iasă și o hologramă a celebrei cântărețe (se va face, cine a văzut Blade Runner 2049 știe despre ce vorbesc). Music Row este sufletul, inima, conștiința întregii națiuni americane, atunci când vine vorba de muzică. Magazine cu tot felul de suveniruri legate de industria muzicală, muzee dedicate muzicienilor, genurilor muzicale, curentelor, studiouri de înregistrări, case de discuri, stații radio și TV și multe, multe restaurante și localuri.

Dacă te pasionează istoria muzicii, mergi în Nashville, măcar o dată-n viață. E ca la țară, adică nu seamănă cu vreo Americă de est sau de vest. Mai bine zis, e ca la… country. Aici s-a născut, în anii 20, muzica hillbilly, cum i s-a spus inițial, termen tras la temă după porecla scornită oamenilor din zona muntoasă a Apalașilor. Tot aici s-au născut în acea perioadă și celebrele studiouri și case de discuri Columbia Records, John Carson, RCA Victor Records. Aici s-a dezvoltat muzica western a anilor 30-40. Apoi și-au luat zborul boogie-ul. Bluegrass-ul. Honky tonk-ul. Rockabilly-ul. Country-rock-ul. Country-pop-ul. Countrypolitan-ul. Și așa mai departe. Parafrazându-l pe Voltaire, dacă n-ar fi existat, Nashville ar fi trebuit inventat. 

M-am oprit, lucru obligatoriu în Nashville, la Country Music Hall of Fame, muzeul în care și dacă ești fan Sepultura, Fuego sau Florin Salam, rămâi în admirație istorică. De la concerte memorabile la veșminte purtate de celebrități în diverse momente, de la discurile de aur la intrumentele care au încântat milioane de oameni – cu fiecare pas muzica pune stăpânire pe tine și te transformă într-un sclav benevol care se lasă purtat de-a lungul anilor, descoperind cu uimire și încântare încă o figură cunoscută, și încă una, și încă una care a avut de-a face cu Nashville și cu istoria unui gen pe care nu doar americanii îl adoră.

Iar când îți iei bilet pentru Music Hall of Fame, e musai să-l asortezi unuia pentru Studio B. RCA Studio B este studioul de înregistrări al celebrei case de discuri, construit în 1956, la rugămințile muzicienilor Chet Atkins și Steve Sholes și devenit după 1960 un fel de Kilometru Zero pentru muzica americană. E suficient să pășești în sala în care se află pianul la care Elvis Presley a înregistrat în primăvara lui 1960 melodia Are you lonesome tonight, care a fost ascultată în premieră abia înainte de Crăciunul acelui an, și te va cuprinde emoția infinită transmisă de o expresie rămasă proverbială în timp: Elvis was in the building.

Nu știu dacă e cineva care să-și dorească să facă turism în Nashville, Tennessee. E un oraș care nu-ți umple aparatul foto de poze cu monumente istorice. Un imbold ar fi faptul că la o oră și jumătate distanță se află locul în care se produce o legendă de altă natură a scenei americane: prietenul lui Ol’ Blue Eyes Sinatra, pe nume Jack. Jack Daniels. Dar în caz că ajungi în Nashville, la rude sau prieteni, încheie măcar o seară într-unul dintre barurile de honky-tonk, înșirate de-a lungul bulevardului Broadway. În oricare dintre acestea, o trupă de muzică live te va ridica de pe scaun și te va purta pe pereți și pe tavane, pe ritmuri de rock, country, blues și ce mai vrei tu. Eu am dat peste The B.B.King’s Blues Club All-Star Band și o să-i țin minte, parol!, toată viața.

Mai multe articole despre călătorii, pe site-ul autorului, tuktuk.ro.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult