Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Nightmare Alley, un „coșmar” de Oscar 2022. Merită văzut noul film al lui Guillermo del Toro?

Nightmare alley

După lejeritatea filmului The Shape of Water (2017), premiat cu 4 Oscaruri, eram curioasă care va fi următorul pas al regizorului Guillermo del Toro. Cu Nightmare Alley acesta își îndeplinește un vis mai vechi și duce fascinația sa pentru oniric într-o direcție nouă, susținut de un casting sclipitor, printre care Cate Blanchet, majestuoasă, și Bradley Cooper, întunecat și angoasant.

Când am văzut lista nominalizarilor pentru Oscar 2022, mi-am dat seama că este primul an în care, dintre cele 10 propuneri pentru cel mai bun film, am apucat să văd cu greu doar trei. Blame it on the pandemic

Poate tocmai de aceea m-am bucurat să descopăr la Cinema City ParkLake unul dintre filmele pe care le pândeam de anul trecut, Nightmare Alley. Un film în care producția a fost oprită în 2020 (tot) din cauza pandemiei și unde decorurile și recuzita au stat mai bine de 6 luni într-un studio. Decorul circului ambulant, o construcție destul de impresionantă și parte esențială a filmului, a îmbătrânit firesc stând în soare și ploaie din primăvară până în toamnă, când au fost reluate filmările.

Adaptând pentru marele ecran nuvela cu același titlu a scriitorului american William Lindsay Gresham, Guillermo del Toro realizează o fabulă sofisticată unde nu atât finalul, făcut să fie previzibil, este important. Ci felul în care Stanton Carlisle (un Bradley Cooper pe care-ți vine să-l scuturi zdravăn) ajunge acolo printr-un cerc unde se luptă, ca și celelalte personaje, cu culpabilitatea, lăcomia, trădarea, ambiția, egoismul și naivitatea.

La finalul anilor 30, Stanton Carlisle dorește să se reinventeze departe de un trecut violent, și are șansa să-și descopere, grație comunității umane a unui circ ambulant, un talent extraordinar de mentalist cu care crede că-și poate schimba profund viața. Din angajat la de toate la circ, Stanton ajunge un performer elegant și celebru în cluburi selecte unde elita va plăti scump, la propriu și figurat, serviciile sale.

Jucându-se cu iluziile și recreând realitatea clienților săi pentru propriul interes, Stanton este convins că-și poate stăpâni la fel de ușor și karma. Nu știam că regizorul mexican este un pasionat de spiritism și Tarot, ceea ce adaugă fascinației lui pentru supranatural un nou substrat filmului explicând mai bine și de ce Guillermo del Toro ținea la acest proiect de mulți ani.


Destinul scriitorului William Lindsay Gresham mi se pare cel puțin la fel de întunecat și complex ca și faimoasa sa nuvelă și se aseamănă cu personajul său Stanton Carlisle. La doar 53 ani Gresham se sinucide în 1962 chiar în camera de hotel în care a scris în 1946 Nightmare Alley. Fascinat ca și del Toro de Tarot, scriitorul este interesat de spiritism și numerele de bâlci și își îneacă cu grijă toate idealurile în alcool.

Filmele noir îmi plac de când sunt copil și în adolescență citeam cu entuziasm autorii americani care le-au dat naștere și le-au influențat, cum ar fi Dashiell Hammett (al cărui nume îl găseam foarte chic la 14 ani și îmi spuneam că-mi voi boteza așa un copil). Stilul literar al romanelor noir s-a născut în America anilor 20 pentru a ilustra o actualitate copleșită de crimă organizată și mafie și a atins apogeul după al doilea război mondial când a fost preluat cu succes de scriitorii europeni cum ar fi britanicii James Hadley Chase sau Peter Cheyney. Editura Gallimard, în ideea unei colecții, traduce în 1945 romanele englezilor în franceză, iar Jacques Prévert găsește titlul colecției care și azi este un succes și o referință internațională: Série Noire.

Nightmare Alley rămâne un clasic al genului, cât și romanul cel mai cunoscut al scriitorului american. A fost ecranizat la doar un an după publicarea cărții, în 1947, cu Tyrone Power în rolul principal (pentru pasionații de cinema din listă, recomand să-l vedeți DUPĂ versiunea lui del Toro, trailer aici). Mecanismul clasic de film noir, construit din consecințele deciziilor luate de personaje, o să vi se pară evident, subliniat de calitatea filmului alb-negru.

Un film noir nu există fără une femme fatale pe măsură. Iar în Nightmare Alley aceasta este și doctorul în psihologie – welcome Dr. Lilith Ritter, un rol parcă croit pentru Cate Blanchett, rece, perfect de tăioasă și foarte misterioasă. Dacă și vouă vă place actrița australiană la fel de mult cum îmi place mie, aveți încă un motiv să vă placă filmul. Pe lângă o prezență impecabilă și un duo energic cu Bradley Cooper, Blanchet echilibrează aspectele feminine din jurul lui Stanton, unde Rooney Mara este Molly, tânăra inocentă (ați văzut-o ca Lisbeth Salander alături de Daniel Craig în thrillerul Fata cu tatuaj dragon sau Therese Belivet din Carol unde a jucat tot împreună cu Cate Blanchett) și Tony Colette, foarte bună în rolul clarvăzătoarei Zeena the Seer.

“«Nightmare Alley / Aleea Groazei» este despre frică, despre lăcomie și despre manipulare. Are toate fundamentele întunecate ale ceea ce pare a fi o societate foarte politicoasă. Lumea carnavalului s-ar putea să aibă vreo șmecherie și înșelăciune, dar are inima unei adevărate comunități. Înalta societate din acest film este mult mai amenințătoare și terifiantă”, spune Cate Blanchett într-un interviu. Mi s-a părut așa de potrivită descrierea actriței încât am furat-o și eu.

I-aș acorda o mențiune specială lui Willem Dafoe, care cu fiecare rol dovedește, dacă mai era cazul, cât de plin de nuanțe și subtilitate este. În Nightmare Alley, Dafoe îl interpretează pe Clem Hoately, patronul circului care-l găzduiește pe Stanton, un om limitat de simplitatea sa și instinctele clare de supraviețuitor.

Am lăsat la urmă decorurile și costumele, care sunt pur și simplu extraordinare și 80% realizate în studio – da, știu, o să spuneți că este normal cum este încă un film de epocă și eu în perioada asta sunt o pradă ușoară. Însă estetica vizuală, noțiune cheie într-un film noir, este și unul dintre elementele care definesc stilul și universul atât de grafic a lui Guillermo del Toro și care susține scenariul ca un adevărat personaj secundar.

Pe cât de original și frumos gândit este circul ambulant, pe atât de rafinate, îngrijorătoare și surprinzătoare sunt interioarele Art Déco ale elitei. Uitându-mă la biroul lui Dr. Lilith Ritter, care aduce cu biroul lui Rachel, androidul din Bladerunner (1987) mă gândeam cam cum ar arată să faci acolo un shooting de modă decalat si modern. Sau cum ar arată un dulap sau o banchetă din film integrate într-un apartament cât se poate de contemporan.

Nu am fost o fană a Labirintului lui Pan al lui del Toro, mi s-a părut prea sumbru și lipsit de speranță pentru o poveste fantastică modernă. Dar mi-a plăcut mult Nightmare Alley, un film intens și elegant unde fantasticul este un instrument creat de oameni din nevoia de a-și câștiga traiul. Un lucru care nu are nimic de supranatural, dar care explică laturile întunecate ale personajelor. Atât de familiară lui Guillermo del Toro, lumea personajelor onirice este fațada învechită a unui bâlci, în spatele căruia se întâmplă de fapt lucrurile importante și adevăratele drame. De care vrei să scapi, sau de care te împiedici.

Distribuit de Forum Film România, „Nightmare Alley/ Aleea Groazei” are premiera în data de 25 februarie.


Pentru cei care nu s-au uitat inca, iata cele 10 filme nominalizate la Oscars 2022 pentru cel mai bun film:

BELFAST

Laura Berwick, Kenneth Branagh, Becca Kovacik & Tamar Thomas

DON’T LOOK UP

Adam McKay and Kevin Messick, Producers

DRIVE MY CAR

Teruhisa Yamamoto, Producer

DUNE

Mary Parent, Denis Villeneuve & Cale Boyter

KING RICHARD

Tim White, Trevor White & Will Smith

LICORICE PIZZA

Sara Murphy, Adam Somner & Paul Thomas Anderson

NIGHTMARE ALLEY

Guillermo del Toro, J. Miles Dale and Bradley Cooper

THE POWER OF THE DOG

Jane Campion, Tanya Seghatchian, Emile Sherman, Iain Canning and Roger Frappier

WEST SIDE STORY

Steven Spielberg and Kristie Macosko Krieger

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mie nu mi-a placut. Previzibil, personaje care aveau caracteristici foarte exagerate.
    • Like 0
  • 10 filme pentru Oscar _ ati uitat unul : CODA
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
sound-bars icon