Foto - Robert Timoney/ Shutterstock Editorial/ Profimedia
Am pus pe masă întrebări simple. O discuție pragmatică, în toată simplitatea, un dialog deschis. Nu, nu "cu cine votăm". Încă nu suntem acolo. Deocamdată întrebarea este "unde votăm".
Discuția la care mă refer avea loc pe 3 decembrie în Birmingham, Marea Britanie. Organizația DOR - Romanian Diaspora, consulul general al României la Manchester și colega dânsei s-au întâlnit pentru a discuta subiecte de interes pentru comunitățile românești din West Midlands și Warwickshire, două din județele mari din țara de mijloc.
Cap de agendă: seria de alegeri, numărul secțiilor de votare, cadrul legislativ, sprijinul necesar din partea comunităților. Noi ne pregătisem cu un timeline clar și o lista de lecții învățate din alegerile precedente și o serie de recomandări. Ne-am bucurat să vedem că majoritatea au fost integrate de consulat care rămâne, în opinion noastră unul dintre cele mai active și reactive instituții din lanțul misiunilor diplomatice cu care am interacționat.
E bine de precizat că la sfârșitul lunii decembrie a avut loc o schimbare în cadrul consulatului general din Manchester. Doamna consul general Andreea Berechet și-a încheiat mandatul și a început o nouă misiune în cadrul consulatului general din Edinburgh. În locul dânsei, la Manchester, a sosit doamna consul general Nicoleta Teodorovici.
Începem deci 2024 sub semnul schimbării. Potrivit. Rămâne de văzut cât de bune vor fi schimbările pentru comunitățile românești din Marea Britanie, din diaspora și pentru România în general.
Pentru moment, rămânem plăcut impresionați să observăm reacția consulatului general care răspunde pozitiv cerinței de organizare și planificare a alegerilor din timp și pornește dialogul comunitar printr-o videoconferință pe 16 ianuarie, anunțată cu o săptămână înainte.
Sperăm să vedem acțiuni similare și în celelalte zone din Marea Britanie și diaspora cât de curând. Timpul de organizare este scurt.
Alegerile demarează pe 9 iunie cu runda de europarlamentare, urmate de prezidențiale (2 scrutinuri) și legislative.
Dar bugetele și planificarea au loc acum, în luna ianuarie. De la identificarea spațiilor adecvate pentru vot, la echipele necesare pe teren, voluntari, comunicare, totul trebuie documentat. Contractele cu spațiile identificate trebuie semnate din timp. Bugetul trebuie prezentat și aprobat.
Nu în ultimul rând, anul acesta vor avea loc alegeri și în Marea Britanie. Cel mai probabil în a doua parte a anului, alegerile trebuie să aibă loc nu mai târziu de 28 ianuarie 2025. Probabilitatea ca alegerile prezidențiale și legislative în România să se suprapună cu alegerile britanice este ridicată ceea ce face ca prioritatea semnării contractelor pentru secțiile de votare să fie mai mare.
Un ultim amănunt ce poate deveni prioritar în funcție de evoluția războaielor, în special cele din Orientul Mijlociu și Ucraina, nivelul de securitate la nivel național în Marea Britanie este “Substanțial” (un atac este probabil), în Irlanda de Nord, este mai ridicat “Severe” (atac posibil din partea grupurilor teroriste din Irlanda de Nord). Autoritățile locale din Marea Britanie pot decide în funcție de nivelul de securitate, felul în care anumite activități cu publicul se desfășoară pe teritoriul Marii Britanii (sau nu). Pentru reducerea riscurilor, se vor lua în calcul o serie de parametri, nu în ultimul timp, alegerile precedente și felul în care au fost gestionate dar și contextul la momentul desfășurării scrutinelor, opinia publică, alte evenimente conexe (alegerile din Marea Britanie fiind un element cheie). O variabilă cu impact potențial negativ pe care vom continua să o monitorizăm cu atenție și prin discuții strânse și cu autoritățile locale și cu autoritățile din România.
Din punct de vedere comunitar, notăm câteva aspecte importante.
Pe de o parte, considerăm că timpul trecut de la ultima rundă de alegeri până în prezent nu a fost folosit eficient pentru a pune la punct un cod electoral unic cu efecte pozitive și pentru misiuni diplomatice și pentru cetățeni.
Observăm că acțiunile rămân cumva pe ultima sută de metri în ceea ce privește organizarea (la limită) în ciuda, în cazul consulatului din Manchester, unei clare dorințe de a se organiza din timp.
Reținem deschiderea și dorința de a menține numărul de secții de votare potrivit pentru comunitate și ne organizăm în funcție de cererea cetățenilor. Specific, pentru West Midlands (Birmingham, Coventry și împrejurimi) vizăm până la 6 secții posibile. Warwickshire, Staffordshire, etc vor fi discutate separat odată ce Consulatul din Londra va deschide comunicarea pe subiect.
Și, cum spuneam că suntem în anul schimbărilor, continuăm dialogul comunitar pe marginea implicării, a gestului simplu de a vota, de a participa voluntar la treburile comunității.
Dincolo de organizare și dorința comunităților de a-și putea exercita dreptul de vot, rămân două întrebări mari:
1. Cât de interesat să voteze este azi românul din diaspora ținând cont de oferta electorală?
2.Ce rol va avea diaspora în fiecare rundă de alegeri ținând cont de surprizele din 2019?
Vom vedea. Până atunci... Noi ne pregătim și ne bucurăm să vedem răspunsurile pozitive din comunitate.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.