Foto Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia
Am înțeles că guvernul are pe țeavă o nouă reformă a salarizării în sectorul bugetar. Se umblă iar la grile și la clase de bugetari. Un fel de lege a salarizării unitare O. v. 2.0. ”O” de la Olguța. Știți voi, cea de la care a copiat Pareto chestii de optimizare.
Ce le-a scornit birocraților legat de noua variantă a salarizării bugetarilor? Aplicarea principiului marxist „la muncă egală, salariu egal”. Unde altundeva să aplici marxismul, cu a lui teorie a valorii muncă despre capital, decât la.... stat?
Se vor împărți iar bugetarii pe clase (a nu știu câta oară), de data aceasta ceva de genul Clasa A - cei care elaborează norme și propuneri legislative, Clasa B - cei care le implementează, Clasa C - cei care fac muncă administrativă (de birou) etc. Nu știu dacă le-am descris exact, nici nu contează.
Salariul trebuie întotdeauna legat de rezultatul muncii tale. Între unul care muncește 8 ore și nu produce mare lucru de valoare pentru piață și altul care muncește la fel și piața apreciază ceea ce face golind rafturile lui e o diferență importantă. Dacă nu o iei în calcul, dai faliment mai devreme sau mai târziu. Indiferent dacă e vorba de sector public sau privat. Singura diferență la sectorul public e că falimentul e pus mereu în spinarea altora, la sectorul privat și-l asumă mereu cel care decide.
Rezultatul muncii la stat va fi mereu greu de cuantificat. Cum măsurăm, de exemplu, rezultatul muncii unuia care ia o taxă pentru a da o autorizație pentru deschiderea unei afaceri? E performant când încasează cât mai multe taxe? Sau munca unui polițist de la circulație. E performant când dă cât mai multe amenzi cu radarul mobil? De ce e mai performant cineva care dă legi inutile sau problematice (de exemplu, o autorizație nouă pentru o afacere)? Sau care, pus în poziția de a da legi, nu dă nicio lege în tot mandatul lui. Cum măsurăm eficiența unui legiuitor: în numărul de legi pe care le dă sau prin simplificarea legislativă pe care o face în mandatul lui? De ce e mai puțin important un profesor decât un medic sau un parlamentar? Cine stabilește asta și care sunt criteriile obiective să poți da un răspuns la așa ceva?
Soluția legată de aparatul bugetar este minimizarea lui și implicarea pe scară largă a pieței și inițiativei private în livrarea de bunuri sau servicii care sunt încă, în bună măsură, apanajul statului.
Logica economică ne spune un lucru teoretic clar: doar prin implicarea sectorului privat poți deveni mai rezilient și mai robust în fața crizelor!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Este inca o dovada ca indiferent cine este la putere in Romania, ii asteptam si pe USR la raport cat de curand, NU SUNT IN STARE sa reformeze NIMIC pentru ca HABAR NU AU. Ne ascundem incompententa cu tot felul de teorii abstracte pe care nu le inteleg nici cei care le emit si ca sa scapam de problema hai sa privatizam tot, inclusiv aerul daca s-ar putea. Privatizati frate cat nu mai puteti. Dar, sa nu va mirati, sa faceti pe prostii si mai ales sa fiti ipocriti si sa venit cu sloganuri ca ati salvat tara. Nu, de fapt, usor usor o sa o bagati in faliment!