Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Nu ajunge să ai doar autostrăzi. Iată pentru ce ar fi obligatoriu un nou #șîeu

autostrada - Inquam

(Foto Inquam Photos / Ovidiu Dumitru Matiu)

Autostrăzile sunt acele investiții care au efect de antrenare clar. Ajută dezvoltarea. Fac parte din evoluția în bine a oricărei națiuni. Problema guvernului actual este că a decis să consume majoritatea resurselor financiare nu pentru investiții în infrastructură, ci pentru venituri. O problemă și mai mare este că cea mai mare parte a acestor venituri pentru care autostrăzile nu se construiesc sau se întârzie sunt speciale.

Avem o grămadă de pensii speciale și salarii speciale care mănâncă din dezvoltarea acestei națiuni. Tot mai multe. Dar care aduc voturi. Pentru unii. În plus, e nedrept să dai banii pe pensii speciale și să te încăpățânezi să stai călare pe niște autostrăzi de hârtie și să nu lași pe alții să le construiască în regim privat. Iar, dacă în final decizi totuși să le faci în regim privat, să nu le faci doar cu prietenii tăi de șmecherii politice. Să le faci transparent și profesionist.

S-a spus adesea că, la ce trafic pe drumurile patriei are România, nu avem nevoie de autostrăzi. Că întâi să rezolvăm problema dezvoltării economiei și apoi să readucem în discuție problema autostrăzilor. Mai pe șleau și mai aplicat, întâi să se dezvolte Vasluiul și apoi facem și autostradă către el. Nimic mai fals. 

O autostradă se face pe orizont mare și foarte mare de timp (30-40 de ani). Nu ai cum să cunoști către ce se va îndrepta Vasluiul sau Botoșaniul în acești 40 de ani. Poți să anticipezi, să dezvolți șoseaua. În al doilea rând, transportul este un element suport al afacerilor. Ajută dezvoltarea afacerilor. Le conectează mai bine, le reduce costurile. Le face mai competitive prin comparație cu cei din jur. Deci fă-le și ai răbdare că vine și traficul din urmă.

În al treilea rând, așa este, nu ajunge să ai doar autostrăzi. Și să închizi ochii la celelalte libertăți economice și contractuale. Sau să ai haos legislativ. Sau instituții fiscale complet nereformate și neprietenoase cu mediul de afaceri. Autostrăzile sunt o condiție necesară, dar nu și suficientă.

În ultimul rând, degeaba ai autostrăzi dacă nu ai antreprenori care să înțeleagă importanța lor și să le folosească ca atare. România are una din cele mai performante autostrăzi din lume - conexiune la internet de mare viteză. Din păcate, este slab utilizată sau prost utilizată. Pentru orice altceva decât pentru afaceri. Infrastructura e bine să o ai, dar e bine să ai și masa critică de antreprenori dispuși să se arunce în prăpastie fără aripi și, până ajung jos, să încerce să își construiască din cădere aripi.

De autostrăzi depind multe lucruri în ziua de astăzi. Să începem masiv să lucrăm la ele. Și să nu uităm să dublăm acest efort cu eliberarea României de toate aceste piedici instituționale și legislative care nu ne dau voie să demarăm cu toată viteza pe drumurile patriei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ionel check icon
    "Avem o grămadă de pensii speciale și salarii speciale care mănâncă din dezvoltarea acestei națiuni. Tot mai multe. Dar care aduc voturi". BINE SPUS ! Dar stiti cand o sa va cred ? la pastele cailor ! A depus Catu si alti colegi o lege de anulare a tuturor pensiiilor speciale si , hopa, la doua zile a retras-o ! Probabil ca Orban a fost deranjat !!!! Orice pensie in tara asta care sare de 10 000 de lei si nu este pe contributivitate este o PENSIE NESIMTITA. Nu se poate ca pensia magistratilor pe contributivitate sa fie in medie se 1200 de lei , iar cea speciala, suportata de la buget, sa fie, MEDIA, de 15 500 lei !!! Asta este o sfidare la adresa celor ce muncesc in tara asta. Nici 1200 de lei, dar nici 66000 de lei cat are magistratul ala care a condus penitenciarul !!!! Cum poti avea o pensie mai mare decat unul care merge la lucru !!??
    • Like 0
  • Dorin check icon
    Autostrăzi ! Pentru Ce? Teleportarea va fi gratis pt toți românii grație guvernul PSD și președintelui Dragnea.
    • Like 0
  • polonia a plecat in anii 1989 din acelasi punct ca si romania. Stii ce i-a facut sa fie cu vreo 20 de ani inaintea noastra? drumurile. Sunt mai proaste ca ale germaniei, da sunt mult mai bune ca ale romaniei. Astazi, soferii polonezi (firme mari sau doar mici soferi cu un tir/camion) sunt activi pe bursele de transport europene si 'preiau' orice transport le e la indemana, oriunde ar fi in europa, dezvoltarea fiind in primul rand a oamenilor simpli ce au reusit sa faca o scoala de soferi profesionisti.
    • Like 1
  • Să facem și pentru educație la fel.Grevă ,dar 30 de minute. ...și pentru sănătate, 45 de minute. ...și așa mai departe. ....
    • Like 0
  • Dataorita autostrazii internetului si accesului din frageda pruncie la sisteme informatice, am dezvoltat o uimitoare abilitate de a identifica in texte lungi informatii gresite. Gen "întâi să se dezvolte Vasluiul și apoi facem și autostradă către el."

    Stimate Contributor, stii de ce Romanii (aia din antichitate cu imperiul) faceau intai drumuri catre provinciile nou cucerite?

    Nu-ti mai dau raspunsul, pentru ca m-as obosi.


    Dar totusi pentru ca sunt generos iti mai dau un exemplu: "Stii de ce a avut nevoie Japonia dupa razboaie sa ajunga unde este in ziua de azi?" PETROL. Nimic altceva. Daca nu aveau petrol inca erau la stadiul Coreei de Nord.

    Concluzionand: fiecare zona are particularitatile si nevoile ei. La noi nu este lipsa de petrol si nici de IQ setat catre de a ne "descurca".
    Noua ne trebuie drumuri.

    Pentru ca, aparent, se pare ca stramosii nostri se plimbau cam mult. Dar introducerea in Dacologie te las sa ti-o faci singur.

    Cat despre acest protest, este clar o miscare DOAR politica. Nu vad pe nici unul dintre cei care il sustin sa faca referire la Traian Basescu, care pe vremea cand era Ministrul Transporturilor a zis raspicat ca Romaniei nu-i trebuie autostrazi.

    Sanitarium
    • Like 0
    • @ Bogdan Storm
      check icon
      Indicat ar fi să citiți articolul mai întîi și abia apoi să comentați asupra lui.
      • Like 1
    • @
      Nu știu cine ești, dar ești dubios. Îmi dai mailuri cu amenințări, mă suni noaptea, cred ca ești foarte dubios. Lasă-mă în pace oricine ai fi, mă hărțuiești și e penală treaba.
      • Like 0
    • @ Bogdan Storm
      check icon
      ??
      Presudonimul meu pe acest sait este "H" și, din motive pe care nu le cunosc, nu apare afișat. Însă nu sunt singurul în acestă situație, am văzut destul de des mesaje (care nu-mi aparțin) ale căror autor nu este afișat.
      N-am niciun interes special pentru persoana dvs, n-am niciun motiv să vă hățuiesc și nici nu vă cunosc nr de telefon.
      • Like 0
    • @
      Bine. Va pup :)))
      • Like 0
  • Am putea să gândim niște alternative moderne la autostrăzile cu startul de mult pierdut. Care ar fi acestea ?
    În primul rând finalizarea autostrăzilor începute și neterminate. Dispersarea resurselor, și așa neîndestulătoare, prin deschiderea altor autostrăzi nu va face decât crearea unei imagini dezolante a unei Românii pline de „monastiri ale meșterului Manole în faza de până la jertfa Anei”.
    În al doilea rând modernizarea infrastructurii de transport pe calea ferată, pe apă și pe calea aerului.
    Pe calea ferată atingerea unor viteze comerciale decente prin modernizarea acesteia, material rulant modern care împreună cu stațiile de îmbarcare/debarcare moderne să aducă la minim timpul necesar acestor operațiuni.
    Pe calea apei, o Dunăre navigabilă cu porturi moderne și cu principalele râuri navigabile ( Olt, Mureș, Prut, Siret, Argeș ).
    Pe calea aerului, până la operaționalizarea transportului cu drone, folosirea elicopterelor de transport cu o rețea de heliporturi în zonele izolate, fără acces la calea ferată sau rețeaua portuară.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult