Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Nu ajunge să ai doar autostrăzi. Iată pentru ce ar fi obligatoriu un nou #șîeu

autostrada - Inquam

(Foto Inquam Photos / Ovidiu Dumitru Matiu)

Autostrăzile sunt acele investiții care au efect de antrenare clar. Ajută dezvoltarea. Fac parte din evoluția în bine a oricărei națiuni. Problema guvernului actual este că a decis să consume majoritatea resurselor financiare nu pentru investiții în infrastructură, ci pentru venituri. O problemă și mai mare este că cea mai mare parte a acestor venituri pentru care autostrăzile nu se construiesc sau se întârzie sunt speciale.

Avem o grămadă de pensii speciale și salarii speciale care mănâncă din dezvoltarea acestei națiuni. Tot mai multe. Dar care aduc voturi. Pentru unii. În plus, e nedrept să dai banii pe pensii speciale și să te încăpățânezi să stai călare pe niște autostrăzi de hârtie și să nu lași pe alții să le construiască în regim privat. Iar, dacă în final decizi totuși să le faci în regim privat, să nu le faci doar cu prietenii tăi de șmecherii politice. Să le faci transparent și profesionist.

S-a spus adesea că, la ce trafic pe drumurile patriei are România, nu avem nevoie de autostrăzi. Că întâi să rezolvăm problema dezvoltării economiei și apoi să readucem în discuție problema autostrăzilor. Mai pe șleau și mai aplicat, întâi să se dezvolte Vasluiul și apoi facem și autostradă către el. Nimic mai fals. 

O autostradă se face pe orizont mare și foarte mare de timp (30-40 de ani). Nu ai cum să cunoști către ce se va îndrepta Vasluiul sau Botoșaniul în acești 40 de ani. Poți să anticipezi, să dezvolți șoseaua. În al doilea rând, transportul este un element suport al afacerilor. Ajută dezvoltarea afacerilor. Le conectează mai bine, le reduce costurile. Le face mai competitive prin comparație cu cei din jur. Deci fă-le și ai răbdare că vine și traficul din urmă.

În al treilea rând, așa este, nu ajunge să ai doar autostrăzi. Și să închizi ochii la celelalte libertăți economice și contractuale. Sau să ai haos legislativ. Sau instituții fiscale complet nereformate și neprietenoase cu mediul de afaceri. Autostrăzile sunt o condiție necesară, dar nu și suficientă.

În ultimul rând, degeaba ai autostrăzi dacă nu ai antreprenori care să înțeleagă importanța lor și să le folosească ca atare. România are una din cele mai performante autostrăzi din lume - conexiune la internet de mare viteză. Din păcate, este slab utilizată sau prost utilizată. Pentru orice altceva decât pentru afaceri. Infrastructura e bine să o ai, dar e bine să ai și masa critică de antreprenori dispuși să se arunce în prăpastie fără aripi și, până ajung jos, să încerce să își construiască din cădere aripi.

De autostrăzi depind multe lucruri în ziua de astăzi. Să începem masiv să lucrăm la ele. Și să nu uităm să dublăm acest efort cu eliberarea României de toate aceste piedici instituționale și legislative care nu ne dau voie să demarăm cu toată viteza pe drumurile patriei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ionel check icon
    "Avem o grămadă de pensii speciale și salarii speciale care mănâncă din dezvoltarea acestei națiuni. Tot mai multe. Dar care aduc voturi". BINE SPUS ! Dar stiti cand o sa va cred ? la pastele cailor ! A depus Catu si alti colegi o lege de anulare a tuturor pensiiilor speciale si , hopa, la doua zile a retras-o ! Probabil ca Orban a fost deranjat !!!! Orice pensie in tara asta care sare de 10 000 de lei si nu este pe contributivitate este o PENSIE NESIMTITA. Nu se poate ca pensia magistratilor pe contributivitate sa fie in medie se 1200 de lei , iar cea speciala, suportata de la buget, sa fie, MEDIA, de 15 500 lei !!! Asta este o sfidare la adresa celor ce muncesc in tara asta. Nici 1200 de lei, dar nici 66000 de lei cat are magistratul ala care a condus penitenciarul !!!! Cum poti avea o pensie mai mare decat unul care merge la lucru !!??
    • Like 0
  • Dorin check icon
    Autostrăzi ! Pentru Ce? Teleportarea va fi gratis pt toți românii grație guvernul PSD și președintelui Dragnea.
    • Like 0
  • polonia a plecat in anii 1989 din acelasi punct ca si romania. Stii ce i-a facut sa fie cu vreo 20 de ani inaintea noastra? drumurile. Sunt mai proaste ca ale germaniei, da sunt mult mai bune ca ale romaniei. Astazi, soferii polonezi (firme mari sau doar mici soferi cu un tir/camion) sunt activi pe bursele de transport europene si 'preiau' orice transport le e la indemana, oriunde ar fi in europa, dezvoltarea fiind in primul rand a oamenilor simpli ce au reusit sa faca o scoala de soferi profesionisti.
    • Like 1
  • Să facem și pentru educație la fel.Grevă ,dar 30 de minute. ...și pentru sănătate, 45 de minute. ...și așa mai departe. ....
    • Like 0
  • Dataorita autostrazii internetului si accesului din frageda pruncie la sisteme informatice, am dezvoltat o uimitoare abilitate de a identifica in texte lungi informatii gresite. Gen "întâi să se dezvolte Vasluiul și apoi facem și autostradă către el."

    Stimate Contributor, stii de ce Romanii (aia din antichitate cu imperiul) faceau intai drumuri catre provinciile nou cucerite?

    Nu-ti mai dau raspunsul, pentru ca m-as obosi.


    Dar totusi pentru ca sunt generos iti mai dau un exemplu: "Stii de ce a avut nevoie Japonia dupa razboaie sa ajunga unde este in ziua de azi?" PETROL. Nimic altceva. Daca nu aveau petrol inca erau la stadiul Coreei de Nord.

    Concluzionand: fiecare zona are particularitatile si nevoile ei. La noi nu este lipsa de petrol si nici de IQ setat catre de a ne "descurca".
    Noua ne trebuie drumuri.

    Pentru ca, aparent, se pare ca stramosii nostri se plimbau cam mult. Dar introducerea in Dacologie te las sa ti-o faci singur.

    Cat despre acest protest, este clar o miscare DOAR politica. Nu vad pe nici unul dintre cei care il sustin sa faca referire la Traian Basescu, care pe vremea cand era Ministrul Transporturilor a zis raspicat ca Romaniei nu-i trebuie autostrazi.

    Sanitarium
    • Like 0
    • @ Bogdan Storm
      check icon
      Indicat ar fi să citiți articolul mai întîi și abia apoi să comentați asupra lui.
      • Like 1
    • @
      Nu știu cine ești, dar ești dubios. Îmi dai mailuri cu amenințări, mă suni noaptea, cred ca ești foarte dubios. Lasă-mă în pace oricine ai fi, mă hărțuiești și e penală treaba.
      • Like 0
    • @ Bogdan Storm
      check icon
      ??
      Presudonimul meu pe acest sait este "H" și, din motive pe care nu le cunosc, nu apare afișat. Însă nu sunt singurul în acestă situație, am văzut destul de des mesaje (care nu-mi aparțin) ale căror autor nu este afișat.
      N-am niciun interes special pentru persoana dvs, n-am niciun motiv să vă hățuiesc și nici nu vă cunosc nr de telefon.
      • Like 0
    • @
      Bine. Va pup :)))
      • Like 0
  • Am putea să gândim niște alternative moderne la autostrăzile cu startul de mult pierdut. Care ar fi acestea ?
    În primul rând finalizarea autostrăzilor începute și neterminate. Dispersarea resurselor, și așa neîndestulătoare, prin deschiderea altor autostrăzi nu va face decât crearea unei imagini dezolante a unei Românii pline de „monastiri ale meșterului Manole în faza de până la jertfa Anei”.
    În al doilea rând modernizarea infrastructurii de transport pe calea ferată, pe apă și pe calea aerului.
    Pe calea ferată atingerea unor viteze comerciale decente prin modernizarea acesteia, material rulant modern care împreună cu stațiile de îmbarcare/debarcare moderne să aducă la minim timpul necesar acestor operațiuni.
    Pe calea apei, o Dunăre navigabilă cu porturi moderne și cu principalele râuri navigabile ( Olt, Mureș, Prut, Siret, Argeș ).
    Pe calea aerului, până la operaționalizarea transportului cu drone, folosirea elicopterelor de transport cu o rețea de heliporturi în zonele izolate, fără acces la calea ferată sau rețeaua portuară.
    • Like 0


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Cabana perfectă:

Cine nu s-a visat măcar o dată într-o cabană de munte cu vedere la pădure, cu miros de lemn proaspăt și liniștea aceea curată, ruptă de agitația orașului? Chiar dacă nu trăim permanent la altitudine, putem aduce atmosfera aceea în propriul nostru spațiu- fie că e o casă de vacanță, fie un apartament urban care vrei să respire mai mult aer de natură. Stilul de cabană modernă e o combinație rafinată între confort rustic și funcționalitate contemporană, o invitație de a trăi mai simplu, dar cu gust.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon e-factura

Dacă ne uităm la primele 7 luni din 2025, cheltuielile au fost mai mari cu peste 20% decât veniturile, în condițiile în care acestea au crescut cu aproape 12% față de anul precedent. Cheltuielile de personal și asistență socială reprezintă aproape 67% din venituri. Dacă adăugăm și costul dobânzilor, care a crescut îngrijorător față de 2024, ajungem la peste 75% din total venituri. foto: Profimedia

Citește mai mult