Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Presa internațională a înțeles exact sensul protestului #șîeu. Bloomberg: „Furia din cauza celor mai proaste drumuri din UE dă naștere unui nou tip de protest în România”

Euronews - Mandachi

Mișcarea #șîeu, inițiată de Ștefan Mandachi și susținută de oameni din toată România, a ajuns în presa străină. Bloomberg, Euronews și BBC scriu despre antreprenorul sucevean care a inaugurat vineri primul metru simbolic de autostradă din Moldova.

„Pentru că s-a săturat să conducă pe cele mai proaste drumuri din Uniunea Europeană, un om de afaceri român a găsit un nou mod de a-și elibera furia. Ștefan Mandachi, un investitor din orașul Suceava a vrut ca oamenii din întreaga națiune de la malul Mării Negre să se oprească din ce fac pentru 15 minute, la ora 15:00, pe 15 martie, pentru a avertiza Guvernul că frustrarea este larg răspândită”, scrie Bloomberg.

Într-un act de sfidare care l-a făcut faimos, a cheltuit 4.500 de euro, echivalentul a 5.100 de dolari, pentru a construi un metru simbolic de autostradă în județul său. Videoclipul postat online a adunat peste 1 milion de vizionări, continuă autorii articolului.

Bloomberg adaugă că și președintele Klaus Iohannis, aflat în conflict cu Guvernul, și-a exprimat susținerea pentru acțiunea de protest de vineri. Sprijin a primit Mandachi și de la unii dintre primarii partidului de guvernământ. 

Companii precum JYSK, retailerul scandinav de mobilier și decorațiuni pentru casă, și producătorul auto Ford din Craiova s-au numărat printre firmele care au răspuns îndemnului omului de afaceri.

Bloomberg publică și o statistică bazată pe date World Economic Forum, privind calitatea infrastructurii din România.

Potrivit acesteia, România are, la 12 ani de la aderarea la Uniunea Europeană, cea mai proastă infrastructură din UE, notată cu 2,96 puncte, pe o scară de la 1 la 7, în urma Bulgariei, Letoniei și Maltei.

România are circa 800 kilometri de autostrăzi, din care doar 60 km de autostrăzi au fost construiți în 2018, și 15 km în 2017, adaugă Bloomberg.

Protestele au devenit ceva obișnuit în ultimii ani în România, populația contestând acțiunile prin care guvernul vrea să reducă pedepsele pentru corupție, mai scriu jurnaliștii. 

Euronews: „Un om de afaceri român construiește cea mai mică autostradă din lume",

Și Euronews scrie despre protestul inițiat de Ștefan Mandachi.

„Suntem cea mai săracă regiune din Europa, iar eu vreau autostrăzi aici, în Moldova, în regiunea mea. Aici, în Suceava, în orașul meu!”, a declarat antreprenorul Ștefan Mandachi pentru Euronews, care adaugă că autoritățile române au promis că până la sfârșitul acestui an vor fi gata 118 kilometri noi de autostradă.

Jurnaliștii scriu că Mandachi a cerut și a obținut sprijinul din partea a numeroși oameni de afaceri, precum și din partea unui număr mare de persoane fizice pentru campania sa „România vrea autostrăzi”.

Euronews adaugă că, potrivit datelor de la nivelul Comisiei Europene, Romania ocupă un loc fruntaș pe lista neagră a victimelor accidentelor rutiere din UE. Doar în 2017 mai mult de 1.900 de persoane au murit în accidente pe drumurile din țară.

BBC: „Cea mai mică autostradă din lume face de rușine o națiune”

„Un antreprenor a construit o autostradă de un metru în nord-estul României pentru a protesta față de slaba infrastructură de autostrăzi din țara sa.

Sătul de rețeaua deficitară de drumuri din regiunea Moldovei, Ștefan Mandachi, în vârstă de 33 de ani, și-a construit o mică autostradă cu 4.500 de euro. Campania a durat săptămâni întregi, iar vineri totul a ajuns la punctul culminant”, scrie BBC în articolul „Cea mai mică autostradă din lume face de rușine o națiune”.

Autorii articolului amintesc că România are una dintre cele mai reduse rețele de autostrăzi din Uniunea Europeană, cu 806 km în toată țara, deși are un teritoriu aproape egal cu cel al Marii Britanii.

„Vrem să unim populația, avem un scop - să avem autostrăzi”, a spus Ștefan Mandachi pentru jurnalistul BBC.

„În fiecare an mor mai mulți oameni decât au murit în revoluția din 1989”, a mai spus Mandachi, care a adus lângă zona unde a inaugurat mini-autostrada câteva mașini distruse în accidente, ca să atragă atenția asupra pericolului de pe drumurile din România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Presa internationala a inteles sensul.....
    Domnilor, pentru ei suntem doar subiecti de studiu si de mirare, ceva de genul : "Uitati-va si la romanasii astia, cand noi ne pregatim sa colonizam planete, ei se scarpina cu paiul in fundul curtii....ce inadaptati, ce involuati " - haide-ti sa scriem si noi ceva de bine...."si noi am inteles mesajul lui Stefan cel Mare"....dupa care, in redactiile proprii, o tenta de mila cu umor sarcastic, se intrevede pe expresiile fetelor lor, fata de pionierii romanasi aflati la sutit de laude internationale.
    • Like 0
  • Dorin check icon
    PSD ,A început trezirea electoratului adormit.
    • Like 4
  • Sunteti foarte buni va urmaresc cu mare drag !
    • Like 1
  • Nu stiu de unde a aparut acest "baiet", care a reusit sa ridice o tara intreaga cu doua cuvinte: si eu, pronuntat in dulcele grai moldovenesc. Sunt mandra de el, de toti cei care i-au stat alaturi. Dar cel mai mult m-a uimit/incantat discursul lui, coerent, bine articulat, cu bun simt, fara patima si inversunare. De mult timp nu am mai auzit asa ceva, am si uitat cum e sa auzi un om vorbind fara clisee rasuflate sau in limbaj de lemn sforaitor. Are un talent innascut de lider. Ar fi pacat sa fie capturat de cine stie cine...
    • Like 7
  • Bravo bai, in sfarsit avem valoare. No ase.
    • Like 5


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult