Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Presa internațională a înțeles exact sensul protestului #șîeu. Bloomberg: „Furia din cauza celor mai proaste drumuri din UE dă naștere unui nou tip de protest în România”

Euronews - Mandachi

Mișcarea #șîeu, inițiată de Ștefan Mandachi și susținută de oameni din toată România, a ajuns în presa străină. Bloomberg, Euronews și BBC scriu despre antreprenorul sucevean care a inaugurat vineri primul metru simbolic de autostradă din Moldova.

„Pentru că s-a săturat să conducă pe cele mai proaste drumuri din Uniunea Europeană, un om de afaceri român a găsit un nou mod de a-și elibera furia. Ștefan Mandachi, un investitor din orașul Suceava a vrut ca oamenii din întreaga națiune de la malul Mării Negre să se oprească din ce fac pentru 15 minute, la ora 15:00, pe 15 martie, pentru a avertiza Guvernul că frustrarea este larg răspândită”, scrie Bloomberg.

Într-un act de sfidare care l-a făcut faimos, a cheltuit 4.500 de euro, echivalentul a 5.100 de dolari, pentru a construi un metru simbolic de autostradă în județul său. Videoclipul postat online a adunat peste 1 milion de vizionări, continuă autorii articolului.

Bloomberg adaugă că și președintele Klaus Iohannis, aflat în conflict cu Guvernul, și-a exprimat susținerea pentru acțiunea de protest de vineri. Sprijin a primit Mandachi și de la unii dintre primarii partidului de guvernământ. 

Companii precum JYSK, retailerul scandinav de mobilier și decorațiuni pentru casă, și producătorul auto Ford din Craiova s-au numărat printre firmele care au răspuns îndemnului omului de afaceri.

Bloomberg publică și o statistică bazată pe date World Economic Forum, privind calitatea infrastructurii din România.

Potrivit acesteia, România are, la 12 ani de la aderarea la Uniunea Europeană, cea mai proastă infrastructură din UE, notată cu 2,96 puncte, pe o scară de la 1 la 7, în urma Bulgariei, Letoniei și Maltei.

România are circa 800 kilometri de autostrăzi, din care doar 60 km de autostrăzi au fost construiți în 2018, și 15 km în 2017, adaugă Bloomberg.

Protestele au devenit ceva obișnuit în ultimii ani în România, populația contestând acțiunile prin care guvernul vrea să reducă pedepsele pentru corupție, mai scriu jurnaliștii. 

Euronews: „Un om de afaceri român construiește cea mai mică autostradă din lume",

Și Euronews scrie despre protestul inițiat de Ștefan Mandachi.

„Suntem cea mai săracă regiune din Europa, iar eu vreau autostrăzi aici, în Moldova, în regiunea mea. Aici, în Suceava, în orașul meu!”, a declarat antreprenorul Ștefan Mandachi pentru Euronews, care adaugă că autoritățile române au promis că până la sfârșitul acestui an vor fi gata 118 kilometri noi de autostradă.

Jurnaliștii scriu că Mandachi a cerut și a obținut sprijinul din partea a numeroși oameni de afaceri, precum și din partea unui număr mare de persoane fizice pentru campania sa „România vrea autostrăzi”.

Euronews adaugă că, potrivit datelor de la nivelul Comisiei Europene, Romania ocupă un loc fruntaș pe lista neagră a victimelor accidentelor rutiere din UE. Doar în 2017 mai mult de 1.900 de persoane au murit în accidente pe drumurile din țară.

BBC: „Cea mai mică autostradă din lume face de rușine o națiune”

„Un antreprenor a construit o autostradă de un metru în nord-estul României pentru a protesta față de slaba infrastructură de autostrăzi din țara sa.

Sătul de rețeaua deficitară de drumuri din regiunea Moldovei, Ștefan Mandachi, în vârstă de 33 de ani, și-a construit o mică autostradă cu 4.500 de euro. Campania a durat săptămâni întregi, iar vineri totul a ajuns la punctul culminant”, scrie BBC în articolul „Cea mai mică autostradă din lume face de rușine o națiune”.

Autorii articolului amintesc că România are una dintre cele mai reduse rețele de autostrăzi din Uniunea Europeană, cu 806 km în toată țara, deși are un teritoriu aproape egal cu cel al Marii Britanii.

„Vrem să unim populația, avem un scop - să avem autostrăzi”, a spus Ștefan Mandachi pentru jurnalistul BBC.

„În fiecare an mor mai mulți oameni decât au murit în revoluția din 1989”, a mai spus Mandachi, care a adus lângă zona unde a inaugurat mini-autostrada câteva mașini distruse în accidente, ca să atragă atenția asupra pericolului de pe drumurile din România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Presa internationala a inteles sensul.....
    Domnilor, pentru ei suntem doar subiecti de studiu si de mirare, ceva de genul : "Uitati-va si la romanasii astia, cand noi ne pregatim sa colonizam planete, ei se scarpina cu paiul in fundul curtii....ce inadaptati, ce involuati " - haide-ti sa scriem si noi ceva de bine...."si noi am inteles mesajul lui Stefan cel Mare"....dupa care, in redactiile proprii, o tenta de mila cu umor sarcastic, se intrevede pe expresiile fetelor lor, fata de pionierii romanasi aflati la sutit de laude internationale.
    • Like 0
  • Dorin check icon
    PSD ,A început trezirea electoratului adormit.
    • Like 4
  • Sunteti foarte buni va urmaresc cu mare drag !
    • Like 1
  • Nu stiu de unde a aparut acest "baiet", care a reusit sa ridice o tara intreaga cu doua cuvinte: si eu, pronuntat in dulcele grai moldovenesc. Sunt mandra de el, de toti cei care i-au stat alaturi. Dar cel mai mult m-a uimit/incantat discursul lui, coerent, bine articulat, cu bun simt, fara patima si inversunare. De mult timp nu am mai auzit asa ceva, am si uitat cum e sa auzi un om vorbind fara clisee rasuflate sau in limbaj de lemn sforaitor. Are un talent innascut de lider. Ar fi pacat sa fie capturat de cine stie cine...
    • Like 7
  • Bravo bai, in sfarsit avem valoare. No ase.
    • Like 5


Îți recomandăm

Guvernul Ciolacu Inquam

România fierbe de un an. A fiert politic, apoi instituțional, bugetar și, în cele din urmă, economic. În doar 12 luni, economia și societatea au intrat într-o spirală a degradării. Iar în centrul acestui haos se află Guvernul Ciolacu — un guvern care a reușit să cheltuiască peste 70 de miliarde de euro în plus, fără să lase urme clare de dezvoltare sau de bunăstare! Foto: Inquam Photos/Octav Ganea

Citește mai mult

Ferma Cernat

În ciuda tuturor costurilor și dificultăților, am simțit la acești oameni o dragoste profundă pentru pământul care ne hrănește pe toți. „Banii au un singur dezavantaj: nu se pot mânca”, râde dl. Moldovan.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Shelly la BT Talks

În cel mai nou episod al podcastului economic al Băncii Transilvania, BT Business Talks, am stat de vorbă cu Andrei „Selly” Șelaru despre transformarea din creator de conținut în antreprenor, despre Beach, Please și despre Nibiru – proiectul unei stațiuni private lângă Costinești, gândită ca o platformă de divertisment cu standarde unitare, mix de evenimente și o infrastructură permanentă.

Citește mai mult

Guvernul Ciolacu 2 și Iohannis

Efectele catastrofale ale guvernului-rotativă, cu premierii Ciucă - Ciolacu și miniștrii de Finanțe Cîciu - Boloș, ultimii învârtiți apoi pe la Fonduri Europene, se văd cu ochiul liber. În 2025, 7% din veniturile bugetare totale merg spre plata dobânzilor pentru datoriile contractate de România, față de 5% în 2024.

Citește mai mult

 Chris M

Pentru Chris Simion-Mercurian, scriitoarea și regizoarea de teatru care a pornit visul, și pentru partenerul ei, Tiberiu Simion-Mercurian, întreaga călătorie a însemnat nouă ani de eforturi, sacrificii și momente de criză, dar și întâlniri și emoții imposibil de trăit altfel. „Nouă ani a durat. A început în 2016. A fost foarte complicat. Și foarte impredictibil.

Citește mai mult