În ultimele săptămâni, am publicat mai multe articole despre șansa neașteptată pe care litoralului nostru o are în acest an. Da, poate deveni principala destinație estivală a turiștilor români. Analizele s-au bazat pe studii realizate la nivel european, dar și pe declarațiile unor manageri de hotel care au înțeles că este momentul să se reinventeze, să ofere servicii impecabile pentru a nu le mai da turiștilor români ocazia de a exclama „dar uite cum este la greci sau la bulgari”. Cum pădure fără uscături nu prea am întâlnit niciunul dintre noi, în urmă cu câteva zile, am primit mesajul unor turiști români care, de 12 ani, își petrec vacanța pe litoralul nostru. Am ales să public acest mesaj, cu acordul turiștilor, pentru a da un exemplu de cum nu trebuie tratat un client.
„În loc să se bucure că sunt turişti care niciun moment nu s-au gândit să renunţe la rezervare şi să păstreze preţul convenit iniţial, au speculat momentul şi au spus: da, reprogramăm, dar cu un preţ mai mare”
„Pentru noi, familie compusă din soţ-soţie, turismul românesc a reprezentat şi reprezintă singura opţiune în ultimii 12 ani, pentru că ne place în ţară. Dorim să vă arătăm cum a înţeles hotelul unde aveam rezervare să ne reprogrameze (pentru că toţi hotelierii doresc reprogramare, nu?) Am rezervat încă din luna ianuarie o cameră la un hotel de 4 stele din Mangalia (nu-i vom scrie numele), pentru un sejur de 14 nopţi, cu mic dejun şi şezlonguri incluse. Rezervarea am făcut-o prin e-mail, după ce am solicitat oferta, direct de la hotel (începând din 22 iunie 2020). Cum hotelul nu avea oferta early-booking, nu am obţinut vreo reducere, ci doar o noapte în plus adăugată sejurului nostru. Totuşi, pentru durata destul de mare a sejurului, cei de la hotel au fost drăguţi şi ne-au oferit o cameră mai mare, cu canapea, la preţ de cameră mai mică; am achitat un avans de 1000 lei pentru sejur. Urmare a izbucnirii epidemiei, am solicitat hotelului reprogramarea sejurului, pentru că nici nu ne-am gândit vreo clipă să renunţăm şi să cerem avansul înapoi. Hotelul a reprogramat sejurul începând cu 26 iulie. Până aici, totul ok, aşa cum ar trebui, normal, să fie. Dar, nici vorbă ca preţul total să fie acelaşi, pentru că sejurul nu mai începe în iunie, ci în iulie, oferta de 6 plus 1 gratis nu mai există, iar preţul total bineînţeles că este mult mai mare. Prin urmare, ca să nu renunţăm la vacanţă, am redus sejurul la 12 nopţi şi am confirmat noua rezervare.
Dacă toţi hotelierii vor proceda astfel, să nu se aştepte ca turiştii să-şi menţină rezervările. În mod cert, mulţi le vor anula şi vor cere banii înapoi. În loc să se bucure că sunt turişti care niciun moment nu s-au gândit să renunţe la rezervare şi să păstreze preţul convenit iniţial, au speculat momentul şi au spus: da, reprogramăm, dar cu un preţ mai mare.
V-am scris aceste rânduri urmare a interviului pe care l-am citit cu hotelierul din Mamaia, care solicită înţelegere din partea turiştilor pentru a menține turismul în viaţă. Dar oare numai hotelierii trebuie să aibă parte de înţelegere, turiştii nu ? Oare nu era normal ca hotelul să mulţumească pentru că nu am renunţat şi să păstreze preţul iniţial ? În această situaţie cu totul ieşită din comun, pe care nimeni nu putea să o prevadă, nu ar trebui să fie bătut în cuie preţul camerelor pentru iulie şi august. Şi dacă tot v-am scris, acum, în situaţia actuală, vedem că toţi, dar absolut toţi hotelierii se plâng că nu vor mai avea clienţi pentru că renunţările la sejururi sunt la ordinea zilei. Dar anii trecuţi, am avut parte şi de hotelieri care, raportat la durata sejurului pentru care am solicitat oferte (14 nopţi), ne-au răspuns că nu pot să ne facă nicio reducere:
-nu vă putem face reducere, nu are importanţă durata mare a sejurului, pentru că la noi oricum tot timpul e plin!
-nu are nicio importanţă că staţi atâta, pentru că la noi stau şi clienţi de business, câte 60 de zile
-nu putem să vă includem în ofertă şi şezlonguri, avem plajă privată, dar administrată de altcineva
Aceasta a fost atitudinea multor hotelieri înainte de criză.
Să fim înţeleşi, noi nu am solicitat oferte de la hoteluri ca să obţinem neapărat o reducere, dar unele hoteluri, de-a lungul anilor, au avut şi oferte early-booking, ne-am mai făcut câte o mică reducere raportat la durată, au inclus şi şezlongurile în preţul total. Și am constatat că atitudinea hotelierilor era ok numai față de turiştii bucureşteni, care, raportat la distanţa relativ mică, îşi permit să vină de zeci de ori pe sezon, pe litoral, 1-2 zile (bănuim că de aici atitudinea de „la noi tot timpul e plin”). 99 la sută dintre hotelieri nu au nicio apreciere faţă de faptul că o familie vine şi stă 2 săptămâni la mare, contează doar cei care vin regulat. Anul trecut, am fost la Mamaia, într-un sejur de aceeaşi durată, iar cei de la şezlonguri ne-au spus că da, putem să rezervăm în fiecare zi aceleaşi şezlonguri, pe primul rând de către mare, mai puțin sâmbătă şi duminică, când au prioritate cei care vin în weekend (atitudine de respect faţă de clientul care stă 2 săptămâni, nu ?)
Noi locuim la 900 km de litoral, mergem o dată pe an, de aceea ne programăm şi sejururi de 14 nopţi, pentru că este imposibil să mergi de mai multe ori în același sezon.”
Acest mesaj ar trebui citit și recitit de cei care au afaceri pe litoralul românesc. Cazul acestei familii nu este singular, iar dacă anul acesta atitudinea unor hotelieri nu se va schimba, litoralul românesc va pierde în loc să câștige.
Articol publicat pe Funky Travel.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Foarte rau ca va ascundeti in anonimat si nu dati numele speluncii ordinare. Sa stim cu totii, sa-i evitam si sa-i bagam in faliment.
Nu trebuie sa se mai mire si sa protesteze nimeni, in mod fatarnic, ca se prefera turismul extern. Romania a ramas, in toate privintele, tara pungasilor.
Mai sunt si exceptii, dar ma intreb cat vor rezista.
1. Mentalitatea și cultura organizațională românească
2.Lipsa oricărei politici publice în domeniu
1.Prima are rădăcini adânci în comunism când erau prețurile stabilite administrativ și trebuia să dai șpăgi serioase să găsești un loc decent pe litoral. Aceasta s-a perpetuat ulterior după liberalizarea prețurilor când în goana după îmbogățire rapidă hotelierii au crezut că se vor face oameni prin creșterea rapidă a prețurilor încât la un moment dat au ajuns la fel cu cele de pe riviera franceză sau italiană. Totul în numele pieței libere. E adevărat că și bucureștenii au contribuit din plin la această politică prin înghesuirea masivă pe litoral în sezon mai ales în weekend. În perioadele de boom economic aceștia aglomerau A2 în zilele de weekend în sezonul estival și nu se uitau la bani ( bucureștenii câștigă mult peste media/țară). Așa că hotelierii evident că au profitat din plin de cererea crescută și evident că au ajustat rapid prețurile. La sejururi de peste 3 zile aici nu mai stăm așa bine și aici nu avem nici un fel de strategie (nu ne interesează părerea clientului ci cât de mult îl putem stoarce în sezon și-l privim ca pe o victimă sigură totul în numele mercantilismului). Nu există nici un pachet avantajos ( majoritatea hotelurilor nu au incluse șezlonguri sau măcar o bere de 5 lei inclusă în prețul acestora ca în occident) ci cum poate fi jumulit turistul la orice pas). După aderarea la UE și ridicarea vizelor turiștii evident că au preferat străinătatea unde sunt tratați altfel mai ales pe plajele din Turcia și Grecia unde sunt prețuri competitive sau chiar Bulgaria. Nici o soluție de păstrare a turiștilor și pentru sezoanele viitoare. Strategie zero, doar umflarea burților pentru ca mai apoi o să vedem noi. Acum când au apărut situațiile de criză facem apel la stat să ne rezolve sau declarăm insolvența ca să nu restituim nimic turiștilor. Absolut nici un plan pe termen lung.
2. La presiunea hotelierilor guvernul a emis celebrele tichete de vacanță care sunt un instrument bun de promovare a turismului românesc dar bineînțeles că după ce au văzut că turiștii au reînceput să vină din nou pe litoral cu aceste tichete la concurență cu bucureștenii de weekend imediat au fost taxați ca turiști de mâna a doua deși își încasează imediat banii pe tichete. Diversele guverne care s-au perindat nu au avut absolut nici o politică publică de genul subvenționării turismului pe litoral în extrasezon ca în Turcia de pildă sau de stimulare a investițiilor pentru perioadele septembrie-martie, de dezvoltare a infrastructurii în așa fel încât turistul să aibă ce face și în extrasezon nu doar plajă și baie. Ba mai mult un cunoscut antreprenor proprietar de resort în deltă propunea nici mai mult nici mai puțin decât posibilitatea utilizării lor doar în extrasezon pentru a-și rotunji veniturile în perioadele când pe acolo sau pe litoral nu prea ai ce face de exemplu în luna noiembrie , trecând sub tăcere faptul că antreprenorii de atâția ani nu au făcut nici o investiție pentru ca turiștii să aibă ce să facă în extrasezon, s-au mulțumit doar să încaseze banii iar în deltă nu găsești în extrasezon nimic de vizitat, nici un mod de a petrece timpul liber iar la magazinele sătești găsești doar biscuiți turcești. Guvernul trebuie să aibă un plan pe termen lung de dezvoltare a infrastructurii iar patronii să pună mâna și să dezvolte serviciile și căile de petrecere a timpului liber și în extrasezon altfel o să ne călcăm în picioare în sezon, hotelierii o să umfle prețurile în sezon ca să-și scoată pârleala pe tot anul,ca să jecmănească turiștii iar în extrasezon o să-și plângă de milă că nu au venituri și cumva să-i ajute statul, o să angajeze elevi pe post de sclavi pe plantație în vacanțe fără contracte de muncă după care o să-i concedieze rapid la terminarea sezonului totul în numele economiei de piață iar acum în criză stau cu mâna întinsă la guvern după ajutoare pentru că nu mai au bani benzină pentru V8 -ul limuzinei.
fata de Ellada , merita mai mult ! Avem mare noroc cu ea ca este la o aruncatura de bat si ni se potriveste , partea proasta este ca de ani buni o romanizam in anumite zone...Stima !
1-in seara zilei in care am ajuns am fost invitati de gazde la cina( care era din partea lor). Pentru ca veneam de pe drum si nu aveam nimic aranjat. Asa ni s-a explicat.
2-pe la jumatatea sejurului am fost invitati la o cina de peste si fructe de mare-midii tot din partea lor.
3-in ultima seara a fost o cina din partea gazdei pentru ramas bun.
Cand am intrebat nedumerit de ce toate astea mi s-a raspuns : pentru ca aveti 10 nopti de cazare ( si care era mai ieftina si cu mai multe facilitati decat in Romania, si anume in jur de 30 euro la inceputul lui septembrie).
Ce parere au conducatorii turismului despre asa ceva? Nu-i intereseaza!!!!!
Asta face diferenta intre gazdele din Romania si cele din alte parti.
PS1-Nu ne-am dus nici noi ca milogii la masa, nicio grija totusi. Vin romanesc, tuica, la al doilea sejur acolo cu mare placere mici atentii.
PS2- in Romania gazda mi-a oferit spre vanzare tuica daca vreau. Am cumparat 1/2 litru. Iar apoi dupa o cascada de intrebari,de nevorbiti ce erau am baut-o tot cu el.
Da, iulie au fost mereu prețuri mai mari ca în iunie însă întrebarea e va fi totuși un sezon? Mai are rost să aplicăm reguli normale intr-o situație anormală? Când oamenii se vor imbulzi clar în locuri...izolate, unde pot să se bucure de concediu în siguranță, tu îi crești prețul în nas și aceluia care încă vrea să vină la tine?
Pentru acești țepari, degetul mare în jos și la cât mai multe anulări!
In rest, le-as recomanda rezervarea online (booking, airbnb etc.) si pensiunile mai mici, în defavoarea hotelurilor de 4*.
In rest, tinând cont de diferența normală de preț intre iunie și iulie, nu mă mir. Mai ales când hotelierii anul ăsta se văd cu sezonul, care și așa era scurt de doar 3 luni, redus la, poate 1-2 luni.