Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

O fetiță goală pușcă și burkini sau cum ne-a construit algoritmul Facebook o lume fără nuanțe

Citim zilele acestea în presă scrisoarea deschisă a lui Espen Egil Hansen, redactorul șef al cotidianului norvegian Aftenposten, în care Mark Zuckerberg e interpelat cu privire la abuzul de putere și limitarea libertății de expresie, pentru că Facebook i-a cerut în mod repetat editorului norvegian să blureze o poză în care apare o fetiță goală pușcă. E vorba despre „napalm girl“ din poza care a luat Premiul Pulitzer în 1973, una din cele mai puternice imagini ale războiului realizate în secolul XX. În Franța, femeile musulmane își pot păstra pe ele la plajă burkini, așa spune legea, deși francezii sunt convinși că influența și vizibilitatea Islamului sunt excesive (60% din francezi cred asta). BBC a început să înlocuiască în programele sale termenii „înainte de Hristos - î. Hr.“ şi „după Hristos - d. Hr.“, cu „înaintea erei noastre - î.e.n.“ şi „era noastră - e.n.“, pentru a nu-i ofensa pe ascultătorii şi telespectatorii non-creştini. 


Toate aceste evenimente mie îmi spun că oamenii sunt azi într-o criză de înțelegere a mesajelor, o criză a comunicării. Suprainterpretează unele informații, fac din țânțar armăsar, și nu dau cuvenita atenție unor fenomene de comunicare ce au potențial periculos. Nu gândesc în context și strigă „Lupul!“ când ar trebui să stea relaxați. Dar nu fac nimic atunci când ar trebui să strige totuși.

Trollingul e o formă de violență

Lumea noastră e tot mai complexă, Internetul augmentează impactul mesajelor la o scară nemaivăzută în istorie. E firesc să fim confuzați, nu a fost timp să ne dumirim cu privire la o nouă etică a exprimării (burkini e un act de expresie a unei apartenențe religioase, un mesaj, face parte din comunicarea nonverbală). Într-un articol anterior condamnam libertatea excesivă și dreptul de a insulta din subsolul unui articol pe autorul acestuia. Mi s-a reproșat că apăr cenzura. Da, este un act de cenzură să ștergi un comentariu, dar e necesar. Ne deranjează cuvântul „cenzură“, pentru că în decenii de comunism cenzura a fost regula, și asociem cenzura cu oprimarea. Dar nu e chiar așa. Absența regulilor de comuncare, libertatea de a spune orice, fără limite și fără nicio cenzură, pot fi foarte nocive. A nu scoate pe gură tot ce îți trece prin cap face parte din regulile civilității. Implicit, a nu scrie tot ce îți trece prin cap, pentru că, dacă în viața reală nu te duci peste X să-l insulți cu ce îți vine la gură, de ce ai face-o în scris, pe forum?

Când cineva scrie fără barieră tot ce îi clocește mintea, e firesc să fie cenzurat. Platforme mari de presă la nivel mondial își suspendă forumul de comentarii, pentru că realizează impactul pe care trolling-ul îl are asupra celor ce scriu. Încă e foarte greu să triezi automat mesajele injurioase de cele civilizate. Trebuie editori-oameni care să o facă, nu se face automat, deci costă redacția. Iar dacă mesajele nu sunt moderate, dacă orice postac poate să-și lase acolo dejecțiile, autorul textului este expus fără milă unor agresiuni la care nu va avea chef să se expună și a altă dată, indiferent cât de mulțumitor ar fi dialogul cu cei câțiva care înțeleg ce a scris el (sau ea) acolo. A permite trolling-ul e un mod sigur de a îndepărta condeiele valoroase, pentru că niciun om cu ceva rafinament nu se va lua la harță cu cei care îl târâie în noroi. Cu cât ești mai înclinat spre lucruri intelectuale, cu atât ești mai dornic să eviți conflictul, ești mai neagresiv. Așadar, trollingul trebuie cenzurat, o spun iar și iar. La fel cum trebuie cenzurat orice mesaj ce instigă la acte violente. 

Nu există fapte, există doar interpretări

Și dacă vreți să înțelegeți cum poate distruge Internetul viața cuiva, citiți cartea „Umilirea publică în epoca Internetului“, scrisă de jurnalistul englez Jon Ronson, tradusă la editura Art. Veți vedea acolo cum un simplu „tweet“ poate arunca în aer toată viața cuiva. Justine Sacco, o femeie de treabă care lucra în PR în New York și care avea un număr apreciabil de followers pe Twitter, a avut nefericita inspirație de a posta pe Twitter o glumă nesărată, în momentul când s-a îmbarcat în avionul de Londra către Africa de Sud. Și-a închis telefonul pe toată perioada zborului, și până la debarcare, era deja ferfeniță pe Twitter. Mulțimea de followers a reacționat cu asupra de măsură, au făcut-o în toate felurile, și, în decurs de un an de zile de la acel nefericit moment, Justine Sacco și-a pierdut slujba bună din NY, prietenii și reputația. De la o glumă proastă s-a ajuns la distrugerea unei vieți. Pentru că oamenii reacționează la mesaje. Comunicarea e un proces bidirecțional, eu pot să spun ceva cu intenții bune, neutre sau frivole, dar tu să înțelegi cu totul altceva, și altceva-ul tău să fie departe de intenția mea. „Nu există fapte, există doar interpretări“, spunea Nietzsche. Să medităm la asta.

Comunicarea devine un fapt tot mai dificil de procesat în această eră a conflictelor interculturale, augmentate la o scară nemaivăzută de comunicarea pe Internet. Faptul că Facebook cenzurează poza cu „napalm girl“ e și rizibil și serios. Ne arată că nu putem avea standarde universale de decență, instituite de un algoritm pus la cale de inginerii din California. Nu am încercat, dar merită, de dragul experimentului: dacă aș posta pe contul de Facebook o poză cu Maja Desnuda, mă interzice Facebook? O avea algoritmul ceva de recunoaștere a operei de artă și astfel Maja Desnuda... trece? „Napalm girl“ este deopotrivă un simbol al ororii războiului și un excitant pentru vreun pedofil, așa cum crede pudicul algoritm al lui Facebook. Nu ai ce face. Nu controlezi interpretările unora sau altora. În aceeași logică, „Lolita“ a lui Nabokov e un text despre pedofilie ori un roman excepțional de dragoste, o bijuterie stilistică. Dar discuția asta a avut loc imediat după apariția romanului, și ne-ar folosi tuturor să ne mai revizităm din când în când istoria culturală. Ca să nu repetăm în buclă, să putem merge mai departe, să putem evolua.

Este crucială interpretarea în context

Și contextele nu pot fi decât endemice, locale, culturale. Nu există standard universal de decență, domnule Zuckerberg, și ar trebui să ne împăcăm cu asta toți. Sincer, nici mie nu-mi place să văd femei îmbrobodite din cap până în picioare, instinctele mele feministe sunt vulnerate de acest mesaj de subordonare, care mi se pare în primul rând interiorizat și acceptat fără întrebări chiar de ele. Dar e problema mea că nu-mi place. Nu mă duc să le întreb dacă le e cald la 30 de grade cu basmaua pe cap. Recentele scandaluri din Franța cu privire la burkini arată cât de primitivă e înțelegerea politicienilor francezi cu privire la acest tip de mesaj nonverbal. Și sincer, ce pericol prezinta o babă în burkini? Unde să ascundă explozibil? Cu scandalul de pe plajă, polițiștii francezi și primarul din Nisa au reușit să se facă de râs.

Care e linia etică în comunicare și interpretarea mesajelor? Live and let live, cred eu. Apoi judecă în context orice mesaj și nu suprainterpreta. Dacă nu înțelegi, întreabă, caută lămuriri. Cenzura mesajului e bună atunci când mesajul incită la ură (cei de pe Twitter care au făcut-o praf pe Justine Sacco îndemnând să fie violată și omorâtă nu au pățit nimic). Caută să vezi dacă mesajul respectiv incită la ură și atunci taie-l din rădăcină. Nu permite insulta gratuită. Află dacă unele mesaje sunt benigne, niște glume proaste, sau sunt ceva cu potențial real de pericol.

Corectitudinea politică îmi pare un semnal de suprainterpretare primitivă a lumii, a vieții, a limbajului. O transformare a țânțarului în armăsar. Sunt o adeptă a laicității la orice nivel, dar mi se pare derizoriu să spui că „înainte de Cristos“ ar putea ofensa pe nu știu cine, deci biata expresie e vinovată și trebuie schimbată. BBC, far de iluminare, dă în gropi cu chestia asta, din exces de zel. Suprainterpretează. Asta arată cât de primitiv gândesc oamenii la orice nivel, chiar și cei cu carte. În psihologie suprainterpretarea înseamnă să dai un sens excesiv unui fapt banal, ca atunci când șeful trece dimineața pe lângă tine fără să te salute și tu crezi că ești gata de concediere. Între noi fie vorba, cred că am beneficia toți dacă am citi mai multă psihologie, ca să pricepem cum gândim greșit și ne conducem și comportamentul după gândirea noastră șchioapă. Noi toți gândim emoțional în prezentul acesta marcat de crize interculturale nedigerate. Dar nefiind atenți la felul cum comunicăm, punem paie pe foc. În concluzie, să citim mai multă psihologie și să gândim în context, la nivel de detaliu, generalizând cât mai puțin. E o dovadă de aroganță să crezi că deții adevărul absolut, chiar dacă te cheamă Zuckerberg. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sandra check icon
    Facebook este de fapt proprietate privata si are dreptul legal sa cenzureze. Bineinteles ca merge prea departe, as dori sa se monitorizeze si interzica orice comentariu injurios sau incitant la ura si bigotism. Toleranta este intr-adevar adevarata democratie si libertate, dar trebuie practicata de catre absolut toti. Deci nu ma obliga pe mine sa suport your bigotry or hate doar pentru ca tu ai dreptul la toleranta din partea mea. Poti intelege extraordinar de profund pe cei care sunt "altfel" decit tine daca doar incerci sa te pui in locul lor
    • Like 0
  • Cand intri intr-o comunitate ar cam trebui sa ii respecti regulile.Asa ca sincer nu iti inteleg articolul pt ca argumentatia e caduca. Ai intrat pe FB ii respecti regulile. Ai ajuns la Nisa si vrei la plaja respecti regulile. Vrei totusi sa porti burka? Mergi in alta parte unde se poate purta. Vad ca nu intelegi reversul medaliei. Asa cum purtatul de bikini la plaja intr-o tara araba e ofensator si nu faci greseala asta ca femeie pentru ca sunt tari unde poti sa fi omorata pt o asa ofensa, la fel trebuie si ei sa respecte regulile vesticilor daca vor sa traiasca in comunitatea occidentala. Te sfatuiesc ca data viitoare cand aduci in discutie asemenea lucruri sa incerci sa te gandesti un pic inainte de a face afirmatii nefondate.
    • Like 0
  • Mi-a placut articolul foarte mult pentru ca exprima aproape in totalitate parerea mea despre libertate.Cu anumite exceptii ! 1)Si am sa ma refer mai întâi la prima :« Cu cât ești mai înclinat spre lucruri intelectuale, cu atât ești mai dornic să eviți conflictul, ești mai neagresiv. »Foarte gresita aceasta idee.E mai degraba lipsa celor 7 ani de acasa ,cum zicem noi români ,pentru ca du-te într-un sat oarecare ,stai de vorba cu batrâni satului si o sa vezi cum ti-or spune :nu se cuvine dragul meu (sau draga mea ) sa vorbesti asa ,si ei nu sunt si nici nu au pretentii de intelectuali.Si eu sunt deplin acord cu ei ,2) Uite însã ce ne învatã un domn, Brad Blanton, într-o carte scrisa împreuna cu Neale Donald Walsch,ale carui cãrti le citesc cu placere chiar dacã nu totdeauna sunt deacord cu ideile dumnealui,,cred cã în românã e «Jur pe Dumnezeu,» eu o citesc în portughezã si e« Juro por Deus »:Acest domn Brad ne sfãtuieste sã spunem tot ce ne vine pe limbã înt-o discutie oarecare si cu oricine pentru cã pentru dumnealui asta se cheama ,,Onestitate ,,Cã a fi buni si simpatici când defapt suntem iritati poate da nastere la o urã si mai mare contra acelui sau acelei ,depinde de ce ne supãrã, cã asa putem sã ne cunoastem mai bine si nu exista falsitate (?)între noi. Contrar acestuia Neale sustine cã idealul lui e ca Onestitatea si Delicatetea sã mearga mânã-n mânã. Sincera sã fiu eu tind sã fiu de partea lui Brad,asa avem prieteni mai putini dar adevãrati, dar în practicã aplic ideile lui Neale ,nefiind în stare sã jignesc pe cineva doar pentru cã nu-mi place ce sau cum gândeste, prefer sã mã îndepãrtez de astfel de persoane.3)Toate aceste înjurii si vorbe urâte care le întâlnim în comentarii sau aiurea e cã din nefericire LIBERTATEA e prost înteleasã de majoritatea dintre noi.A fi liber dupã pãrerea mea umilã e a face tot ce pot si vreau fãra sã supãr pe cineva ,fãrã sã ating libertatea celuilalt .Nu sunt cu nimic mai liberã fãcându-l porc sau bozgor pe vecinul meu maghiar ,ba dimpotriva s-ar puta sã mã de-a în judecatã pentru calomnie ,tot asa nu pot sã -i comand vecinei musulmane cum sa se îmbrace cã nu pe corpul meu pune hainele alea.Lasã-i sã-si trãiascã viata lor cum ei o înteleg atâta timp cât nu -ti îngradesc miscãrile tale ,restul cum zicem noi de obicei :vezi-ti tu de viata ta cã de a mea am eu grijã!LIBERTATEA=TOLERANTA=ACCEPTARE=RESPECT...
    • Like 1
  • check icon
    Puțin cam lung ... însă faptul că am avut răbdarea de a-l citi până la sfârșit, spune de la sine ceea ce voi și scrie: BRAVO!
    • Like 0
  • Este relativ simplu de punctat problemele lumii noastre - și aceasta labilitate a definițiilor este una dintre ele. Din cauză că este atât de facil să punctăm problemele trăim într-o lume de critici - și unii din acești critici, oameni vestici, bine-intenționați, urlă în gură de șarpe când cineva postează poza copilului mic la plajă, fără costum de baie.
    Criticile abundă, soluțiile lipsesc. Mi-aș dori să scrieți un articol în care explicați cum ați face dacă ați fi în locul lui Zuckenberg. E clar că cenzorii sunt niște trepăduși - nimeni nu-și poate permite salariile a mii de critici de artă iar cei inteligenți și buni pot accede la slujbe mai bine plătite. Cum ați trasa dumneavoastră o linie clară între "acest copil gol este permis" și "acest copil gol NU este permis"?
    • Like 0
  • Există o limită a decentei și a bunului simț in cenzurarea comentariilor. Dacă autorul are dreptul sa abereze sau să cenzureze comentariîle care nu-i convin și implicit dirijează discuția în sensul articolului pentru ca așa vrea el nu are rost ca articolul sa aibă posibilitatea comentariilor.
    • Like 0
  • Subiectul e la moda. Dar mi se pare ca e o suprainterpretare, exact ca cea pomenita in articol. Adica autoritatile ne pot cere politicos un intreg set de masuri de securitate, pe care majoritatea le urmam cuminti, speriati de terorism, fara insa a ne considera umiliti sau asupriti de catre autoritati. Burqa sperie lumea. Putem renunta la ea momentan. Maine, daca pericolul terorist dispare, atunci nici burqa nu va mai parea periculoasa. Deocamdata burqa e un risc si creeaza senzatii neplacute, de insecuritate. In rest, daca ar fi vorba doar despre estetica, asta am dovedit deja, putem tolera.
    • Like 0
  • Anon check icon
    Facebook nu e un bun public, e o retea detinuta de Zuchinniberg. Asa ca pe reteaua lui, standardul lui de decenta conteaza, fie ca ne place, fie ca nu.
    • Like 0
  • Doamna Iuliana Alexa, a-ti scris aproape exact ce gandesc eu.In ceea ce priveste fetita goala,poate ar fi trebuit blurata o anumita parte din fotografie pentru a satisface exigentele unui anumit soi de persoane.Dar, am vazut acea fotografie,pentru prima data,cand eram in scoala generala,in cartea de istorie daca nu ma insel.Adica acum vreo 40 de ani.Si de atunci,abia acum aud pentru prima data ca acea imagine ar putea deranja pe cineva pentru ca e "impudica"! Cat despre celelalte,ce sa zic-"Mare-i gradina Domnului!",sau a lui Allah!
    • Like 2
    • @ Emil Bodnariuc
      acea fetita goala in urma unui atac atacului cu napalm, si-a rupt hainele de pe ea si jupit o parte din piele arzand ca sa salveze. Ani de zile a suferit psihic si fizic din cosmarul asta - ea alerga pentru ca stia de la altii ce o urmareste in spate: o moarte in suferinta ca napalmul arde. Ea e simbolul atrocitatilor americane in Vietnam, ea e victima unuu american ce a aruncat peste sat, ea e simbolul distrugerii unor arme venite din industria armamentului ( 7 din 10 companii din top 10 de producatori de armament sunt firme americane, chiar daca asambleaza in China...). Sa ceara Zuckerberg (american ) asa ceva mi se pare o necunoastere si indolenta (si nu aroganta): rolul fotografiei si promovarea ei este la fel de importanta ca si prezenta la Hiroshima, an de an, al fostilor supravietuitori: sa nu uitam. Cine uita istoria ajunge sa o mai traiasca o data.
      • Like 3
    • @ Claudia Olteanu
      Foarte de acord cu ce scrii, Claudia Olteanu! Regulile impotriva nuditatii de pe Facebook sunt facute pentru satisfacerea celor multi ultrareligiosi din SUA. De aceea se cenzureaza un san descoperit si nu o scena de violenta!
      • Like 0
  • check icon
    Ai si oarece dreptate, faci si confuzii (poate voite). Nu pot sa inteleg exact ce inseamna trolling (iar definitiile sunt prea.goale.de continut), insa cei care sunt agresivi in postari sunt ori frustrati de imbecilismul ridicat la rang de valoare, ori imbecilii care se autoevalueaza ca fiind culti si educati doar pentru ca o foita sau un blog ii permite si lui sa vorbeasca. Era o vorba beche romaneasca: "vorbi si nea Ion, ca si el e om". Pentru cine.are de inteles.
    Acum, in privinta politicii "corecte" - sincer -s-a exagerat. E o intrecere socialista de neiaginat intre toti lingaii si fricosii de a exprima "ceva" cu care sa se pozitioneze "altfel" decat cei care reprezinta majoritatea, astfel incat sa dea impresia ca ei gandesc, sunt echilibrati, drepti...e.t.c. de fapt sunt cei care maine, daca se va schimba "aerul politic" vor da primii cu piatra si vor spune ca ei au fost obligati sa spuna/scrie/promoveze intr-un anume fel. Oanenii - trestie.
    Cat.despre islam... e o intreaga poveste care incepe in istoria indepartata. Nu are rost sa o aduci in discutie pentru ca indiferent cat s-ar discuta, nu se va ajunge la un rezultat, nici macar argumentat. Uita-te la ce se intampla in mai tot sudul Frantei, mai adauga si manifestarile din Belgia, Olanda, Germania (chiar ieri am fost la o masa cu niste nemti,.deloc fericiti de politica din tara lor si nici de directia in care se indreapta politicile sociale si de integrare a "noilor sositi" avand in vedere esecul turc din anii 70
    Asa ca aceste "corectitudini" nu dau bine decat in fata unor visatori (ca sa nu le spun altfel). Cei ancorati stiu ce se poate intampla.
    • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult