Nu este prima dată în istorie când Europa se depărtează de sine şi se preschimbă, uşor, uşor, în ceva greu de recunoscut. Ne-am obişnuit să credem în libertate, egalitate şi fraternitate. Sau cel puţin în prima.
Ne-am obişnuit să ridicăm sprâncenele indignaţi atunci când auzim despre legi, reguli şi întâmplări absurde în alte colţuri ale lumii. Ce bine că trăim în Europa, la noi nu se întâmplă aşa ceva.
Umblăm cu Magna Carta în mână şi cu Declaraţia Universală a Drepturilor Omului în ghiozdan, propovăduind libertatea de exprimare, neobservând casele cu zăvorul tras şi pe locuitorii lor la geamuri, cu căluşul la gură.
Europa se schimbă iar. Este o metamorfoză ciclică, dar semnele ei sunt clare. Sunt convinsă că grecii din Antichitate nu îşi imaginau că va veni o perioadă în care corpul uman va fi pus la zid, goliciunea ostracizată, iar sexul demonizat. La fel cum noi nu ne putem imagina o altă Inchiziţie, dar o formă de opresiune deja a început şi prinde contururi din ce în ce mai clare exact acolo unde nu ne-am aştepta.
Părinţii fetiţelor înscrise la acea grădiniţă au fost rugaţi ca fetiţele să înceapă să poarte şort pe sub fustă sau rochie. Motivul? Băieţeii se uitau sub fustele lor, iar metoda de a combate acest comportament nu este educarea băieţilor, în niciun caz, ci adăugarea de reguli pentru fetiţe.
O prietenă care locuieşte în Paris mi-a spus că nu se mai simte liberă. Mi-a povestit că a fost la mare, la un eveniment organizat de firma unde lucrează. În timp ce ajuta la coordonare, directoarea de resurse umane a venit la ea şi i-a atras atenţia că purta o rochie nepotrivită, deoarece era prea colorată. Mai departe, aceeaşi directoare i-a atras atenţia că trebuia să o sune şi să o întrebe, înainte de eveniment, cum să se îmbrace. Discutăm despre un eveniment la mare, în miezul zilei, atunci când turiştii sunt în costum de baie, iar evenimentul, în sine, are loc pe plajă.
Lăsând la o parte această povestire, fenomenul este unul mult mai amplu. În oraşul Reims din Franţa, situat la 120 de km de Paris, o grădiniţă ia măsuri împotriva comportamentului sexual incipient la copii. Mai exact, este vorba despre un mesaj pe care l-au primit părinţii fetiţelor înscrise la acea grădiniţă, mesaj în care au fost rugaţi ca fetiţele să înceapă să poarte şort pe sub fustă sau rochie. Motivul? Băieţeii se uitau sub fustele fetelor, iar metoda de a combate acest comportament nu este educarea băieţilor, în niciun caz, ci adăugarea de reguli pentru fetiţe.
Un lucru asemănător am trăit acum câteva săptămâni când am fost plecată în Marea Britanie cu un proiect european. Împreună cu mai multe persoane implicate în proiect urma să ajutăm la organizarea unui festival de muzică din oraşul Sheffield. Nu voi intra acum în detalii despre cum, uneori, proiectele europene reprezintă scuze ale unor organizaţii obscure de a face rost de forţă de muncă gratis. Experienţa pe care am avut-o are rezervat propriul ei capitol.
Dar ceea ce m-a frapat, printre altele, a fost avertismentul pe care l-am primit, în repetate rânduri, de a avea grijă ce purtăm la festival. Una dintre preocupările principale ale organizatorilor era vestimentaţia voluntarilor. Desigur, acest fapt este printre cele mai mici probleme ale britanicilor. Brexitul a dărâmat barajul, iar acum rasismul, xenofobia şi naţionalismul extremist inundă întreaga ţară. Un studiu al Universităţii din Zurich în parteneriat cu Centrul de Cercetare din Berlin a relevat, acum zece ani, fragilitatea democraţiei din Marea Britanie. Dintre cele 30 de ţări analizate, Marea Britanie a avut un scor care a plasat-o pe locul 26, chiar înainte de Franţa. Zece ani mai târziu, rezultatele prefigurate de acest studiu se resimt la nivel social. A fost nevoie de o singură scânteie pentru a aprinde rugul discriminării în Marea Britanie.
În Polonia, o ţară în care încă din 1993 avortul este permis doar dacă sarcina este rezultatul violului, al incestului sau dacă pune în pericol sănătatea mamei, se dezbate, momentan, modificarea acestei legi pentru a o face mai strictă. Cu alte cuvinte, în anul 2016, într-o ţară europeană se pune problema interzicerii totale a avortului, indiferent de circumstanţe. Cum rămâne cu libertatea de a alege? Se duce în acelaşi loc unde, rând pe rând, au început să se ducă şi alte libertăţi esenţiale ale fiinţei.
Poate că toate aceste întâmplări, luate separat, nu reprezintă motive de ingrijorare. Dar împreună, întocmai ca piesele unui puzzle, ele prefigurează un tablou al unei Europe înfricoşătoare. Trăim într-o Europă marcată de nevroze, isterie şi ipocrizie.
La un nivel general, noul Cod de Conduită în reţelele de socializare aprobat de Uniunea Europeană în iunie, anul acesta, este un tip special de cenzură care afectează toate statele membre. În parteneriat cu Twitter, Youtube, Facebook şi Microsoft, Uniunea Europeană a publicat acest cod pentru a stopa răspândirea a ceea ce este definit ca „hate speech” în mediul online. Măsura este motivată ca fiind un demers pentru asigurarea liberaţii individului, dar, în mod paradoxal, distruge fix dreptul la liberă exprimare. În primul rând, definiţia de „hate speech” şi de „incitare la violenţă” este extrem de vagă în acest cod – ea se poate referi la absolut orice critică adusă, de la criticile bazate pe apartenenţa la un grup social sau rasial, până la criticile adresate entităţilor legislative sau economice. În al doilea rând, în fiecare stat există legi care reglementează discriminarea, iar această măsură se suprapune peste aceste legi şi aduce propriile contribuţii într-un mod care încalcă dreptul la suveranitate statală.
Poate că toate aceste întâmplări, luate separat, nu reprezintă motive de ingrijorare. Dar împreună, întocmai ca piesele unui puzzle, ele prefigurează un tablou al unei Europe înfricoşătoare. Trăim într-o Europă marcată de nevroze, isterie şi ipocrizie. O Europă în care xenofobia nu mai este nici măcar sancţionată, ci încurajată prin discurs public. O Europă care, din ce în ce mai mult, începe să semene cu o distopie à la Orwell.
Controlul poartă acum masca securităţii dar, la un moment dat, va renunţa la ea. Problema este că în acel moment va fi mult prea târziu. După ce ne vom calma nevrozele, vom dărâma toate moscheile, vom arde burka, împreună cu femeia care o poartă şi vom expulza toţi refugiaţii, ne vom întoarce către sine şi vom observa cătuşele pe care singuri ni le-am prins. Deoarece nu poţi deschide uşa cenzurii pentru că ea fie aplicată selectiv. Şi în timp ce ne revoltăm şi repetăm cuvintele „islamizarea Europei” ca pe un avertisment apocaliptic, nu observăm că, înainte de a înlocui crucea cu semiluna, vom înlocui libertatea cu cenzura.
Atunci când se confruntă cu probleme legate de terorism, extremism, rasism sau lipsă de securitate, soluţia panaceu aplicată de Europa pare a fi diminuarea libertăţii de expresie – Jacob Mchangama, director Justia.
Adevărul este că există ceva în natura umană care tinde către supunere. Absolut toate religiile lumii demonstrează acest fapt pentru că ele sunt născute din inconştientul colectiv.
Mulţi pun această tendinţă pe seama ameninţării teroriste dar, bazându-mă pe observaţie empirică, terorismul nu este cauza, ci pretextul. Istoria este ciclică, iar noi am ajuns în acel punct în care schimbăm libertatea pe cenzură. Câteva decenii mai târziu după generaţiile anilor '60-'70, întocmai precum adolescentul respinge a priori modelul parental, se militează pentru cenzură. Iar adevărul este că există ceva în natura umană care tinde către supunere. Absolut toate religiile lumii demonstrează acest fapt pentru că ele sunt născute din inconştientul colectiv. Iar mentalitatea colectivă, după cum se poate observa cel mai bine în ţările postcomuniste, în speţă România, tinde către dezideratul unui „tătic”.
Am auzit, din gurile oamenilor de vârsta mea, care nu au apucat să cunoască, efectiv, comunismul, ce conducător înzestrat a fost Ceauşescu. Cei care nu vorbesc despre minunile Epocii de Aur îşi manifestă dorinţa de a avea nu un preşedinte, nu un lider politic, ci un conducător şi oferă exemplul lui Vlad Ţepeş. Pentru că sadismul şi încălcarea tuturor libertăţilor şi demnităţilor umane este un deziderat, la fel cum, prin corelaţie directă, este şi societatea medievală. Nu îi vrem pe Ghandi, pe Locke sau pe Jean Jacques Rousseau. Vrem Vlad Ţepeşi, Hitleri, Stalini şi Ceauşeşti. Vrem „mâna de fier” care ar fi rezolvat orice problemă într-o secundă – decapitaţi-i pe toţi.
Nu ne dorim libertate pentru că ea este incomodă. Pentru că libertatea mea o presupune şi pe a ta, precum şi responsabilităţi pe care le am. Trebuie să mă duc să votez şi să o fac informat, să îmi asum alegerea. Trebuie să îţi accept existenţa, deşi nu sunt de acord cu alegerile tale
Ar fi o naivitate să credem că aceste mentalităţi sunt inofensive sau delimitate de graniţele ţării. De asemenea, ar fi o naivitate să le punem pe seama frustrărilor acumulate în 27 de ani de birocraţie, furt şi sfidare. Tabloul este mai amplu de atât şi este unul global. Multe ţări europene, şi nu numai, se aliniază acestor mentalităţi pentru că, de fapt, este confortabil. Majoritatea indivizilor nu înţeleg ce înseamnă libertatea şi sunt dezorientaţi de existenţa ei. Pentru că libertatea este indisolubil legată de responsabilitate, iar la acest capitol am fost întotdeauna corijenţi. Avem nevoie să ni se spună ce trebuie să facem pentru că altfel, multitudinea opţiunilor este paralizantă. De aceea am inventat Biserica dar, atunci când ea şi-a pierdut din caracterul opresiv, sau, mai bine spus, şi-a pierdut din puterea de a implementa opresiunea, am inventat diferite metode prin care, întotdeauna, să existe un păstor al oilor.
Nu ne dorim libertate pentru că ea este incomodă. Pentru că libertatea mea o presupune şi pe a ta, precum şi responsabilităţi pe care le am. Trebuie să mă duc să votez şi să o fac informat, să îmi asum alegerea. Trebuie să îţi accept existenţa, deşi nu sunt de acord cu alegerile tale. Trebuie să am grijă să nu dau muzica la maximum în miez de noapte pentru că şi vecinii mei au dreptul la linişte. Şi pentru că libertatea aduce cu sine un simţ al acestor responsabilităţii, prefer să nu o am. Prefer să îmi fie coordonată existenţa, să existe legi care să îmi reglementeze alegerile pentru că altfel nu sunt în stare să mi le asum. Ne dorim submisiunea şi o practicăm în fiecare zi. La serviciu, atunci când un şef toxic ne încalcă drepturile, la ghişeele instituţiilor, atunci când funcţionarii ne tratează ca pe servitorii veniţi după simbrie, în legătură cu organele statului, atunci când închidem ochii în fata abuzului. Şi suntem extrem de buni în a ne găsi scuze. Dar nu există o scuză pentru că toate aceste încălcări ale libertăţii nu intră în categoria lucrurilor care se întâmplă împotriva voinţei noastre, ci în acord tacit cu ea.
În noaptea de 15 spre 16 iulie eram în Vama Veche. Am aflat ce se întâmpla, în acel moment, în Turcia. Mă uitam la oamenii care dansau pe plajă, care nu aveau idee de ceea ce se întâmpla şi care se bucurau din plin de sentimentul de libertate pe care ţi-l oferă Vama. M-am întrebat atunci dacă la anul sau peste două veri, oamenii aceia vor fi tot acolo dansând şi râzând
Iar dacă până acum puţin timp exista un văl, astăzi el a fost ridicat. În 2016 avem din ce în ce mai mulţi oameni care militează în mod deschis pentru cenzură. Acum sunt 50, mâine vor fi 5,000. Iar nu peste mult timp, Europa pe care o ştim nu va mai exista.
În noaptea de 15 spre 16 iulie eram în Vama Veche. Am aflat ce se întâmpla, în acel moment, în Turcia. M-am simţit ca şi cum aş fi păşit într-un roman şi că ceea ce se întâmpla, la câteva sute de km distanţă, nu era real. Ţin minte că mă uitam la oamenii care dansau pe plajă, care nu aveau idee de ceea ce se întâmpla şi care se bucurau din plin de sentimentul de libertate pe care ţi-l oferă Vama. M-am întrebat atunci dacă la anul sau peste două veri, oamenii aceia vor fi tot acolo dansând şi râzând. Şi a fost pentru prima dată în viaţa mea când m-am gândit, cu adevărat, că s-ar putea ca lucrurile să se schimbe radical şi că s-ar putea ca tot ceea ce cunosc să fie dinamitat în mii de bucăţele. Aşa că singurul lucru pe care am putut să îl fac, singura acţiune care mi-a venit în minte în momentul acela absolut ireal a fost să mă duc să cumpăr un lampion şi să îl aprind pe malul mării. În timp ce mă chinuiam să îl aprind, un tip a venit şi mi-a atras atenţia, într-un mod foarte simpatic şi pacifist, că poluez natura şi că e posibil că undeva, în larg, o creatură marină să fie rănită de sârma ce rămâne în urma arderii lampionului. După ce i-am explicat de ce o fac, a scos o brichetă din buzunar şi m-a ajutat.
Ce a însemnat acel lampion? Nici eu nu ştiu. Dar a fost un gest aproape visceral pe care l-am făcut, o revoltă mută, luminoasă şi inutilă. Dar o revoltă. Pentru că, după cum afirma Pasolini, oamenii care au făcut istoria nu au fost nici asistenţii cardinalilor, nici curtezanele, ci aceia care au fost în stare să spună „nu”.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Tabara celor care sustin deschiderea, multicultularismul, integrarea, etc. au in spate mai mereu aceste drepturi ale omului care, in viziunea lor, justifica toate schimbarile la care asistam acum.
Cealalta tabara isi construieste discursul contra acestor schimbari si, chiar daca n-o spune explicit, mentine in plan secund ideea ca aceste drepturi nu sunt importante, sunt un moft, sau nu exista.
Tind sa cred ca intr-adevar sunt un moft insa unul pe care e bine sa-l avem, daca ni-l permitem. Drepturile omului in acceptiunea lor moderna s-au nascut intr-un context post-razboi in care comunitatea internationala incerca sa distileze niste invataminte a caror aplicare, in mod ideal, nu ar mai fi permis conflicte similare. Sigur ca, privind retrospectiv, intregul demers a fost unul naiv, nu in ultimul rand pentru ca, lipsite fiind de un "spate" care sa le impuna, aceste drepturi erau fara consistenta practica exact atunci cand era mai mare nevoie de ele. Cu alte cuvinte, e usor sa garantezi dreptul la viata in timp de pace, insa, cand e sa se intample un razboi, existenta acelui drept nu va opri ambele tabere sa ia vieti cu nemiluita. In aceeasi logica, e usor sa garantezi dreptul la a nu suferi tortura si tratamente umilitoare, pana cand e nevoie sa le folosesti chiar tu ca sa "invingi". In general necesitatea de a invinge, oricare ar fi obiectul ei, indeparteaza din discutie notiunile soft precum drepturile omului.
Natura umana nu e construita sa acorde drepturi, de fapt nu e construita sa acorde nimic, e facuta sa ia lucruri. In mod artificial si temporar, se pot crea mecanisme prin care sa simulezi existenta acestor drepturi ale omului, insa cand se indeparteaza artificialul, natura umana e tot acolo, insensibila la "prostii" precum drepturile atunci cand are lucruri mai importante de rezolvat.
Priviti exemplul Trump, ca sa vorbim de cea mai recenta incarnare a ideii. Omul s-a exprimat foarte clar contra avorturilor, contra imigratiei ilegele, contra musulmanilor de orice fel, pro grab-them-by-the-pussy, contra minoritatilor sexuale, si cine mai stie ce mai are in tolba. Raspunsul popular a fost in favoarea lui.
Intram probabil intr-o perioada de declin a notiunilor acestora artificiale si de revenire a valorilor traditionale. Care valori, voi fi primul care s-o recunosc, sunt problematice sub anumite aspecte - e posibil totusi sa fie mai putin problematice decat traitul intr-o lume a fanteziei intru drepturile omului.
Ai aprins un lampion? Nu ai avut sticla de PET la tine, probabil si- oricum, pe nisip nu s-ar fi auzit la adevarata " valoare" ;
Citeste cum a cazut Imperiul Roman; Sau cel Bizantin ( ca poate-i mai de folos);
Nu te condam- in loc sa-ti definitivezi cultura oi fi avut altceva de facut; Poate o baie printre "plutitorii" de la Vama Veche ( alt sablon!) , poate un joc pe iPhone...poate un chat pe ....( oricare dintre retelele de socializare);
Ca idee generala: obisnuieste-te cu burka; Si cu legile stricte: Daca nu ni le impunem noi rapid- pe ale noastre- o sa vina altii sa ti le impuna ei; Fara drept de apel; Si acolo nu mai discutam de "drepturile omului" si alte balarii de fata mare;
Si- by the way- polonezii au dreptate cu interzicerea avortului pe caz de "dreptul tau la alegere" Pai dreptul pruncului unde e? Sau- inca nu-l are? Tu de ce l-ai avea? Pt ca- desi ai creier ( se presupune) si stii sa citesti, uiti sa porti un nenorocit de prezervativ? - Si nu- nu sunt nici fan al bisericilor- nici vreun fanatic religios- pur si simplu gandesc ca, daca tot ai mijloace de contraceptie si, intrucat nu s-a demonstrat cand incepe viata umana, ai putea sa dai un scroll pe prostia aia de smartphone pe care-l tii in mana pentru a vedea care-s efectele unui avort; Si- daca nu-ti permiti un prezervativ-...ia o aspirina!
Iar pentru dreptul fiecarui om de a interpreta si de a-si exprima opinia, ma bucur ca ati trimis acest comentariu. Altfel, va sugerez sa aveti si argumente pe care sa va bazati parerile. Argumentele sunt mai valoroase decat insultele. O seara buna!
Insa nici n-am timp sa "ma" explic in fata unor copii care s-au trezit azi si maine fac revolutie;
Argumente am strecurat prin comentariu- dar nu le poti vedea; Asta-i cu "generatia Facebook" - vad la mai toti tinerii- n-au citit nimic din ce s-a intamplat in lume dar vin cu "idei noi"; Te-am trimis sa afli despre generatia Flower Power pentru ca ei sunt ( ca si in trecutul mai indepartat- vezi- Robespierre si Revolutia Franceza, sau chiar si Rascola de la 1907 la noi) niste idealisti, fara prea multa carte, masa de manevra pentru adevaratii organizatori si beneficiari; Cum sa-ti spun in cateva cuvinte la ce concluzii am ajuns dupa decade de citit pareri, opinii, lucrari si tratate despre evolutia umana?!
Uite idei ( pt ca- si iar o sa zici ca te insult- vad ca multi dintre voi intelegeti doar daca va pun cu bullet-uri si paragrafe-ca la scoala- "ideile principale"
a. Cucerirea Constantinopolelui a afectat Europa prin caderea bastionului celui mai avansat in calea cotropitorilor otomani; Dupa cum stii ( sau nu) si noi- Tarile Romane - am fost sub papucul lor timp de mai bine de 500 de ani; Dezavantaje: Coruptie, Pesches; Stare jalnica a natiunii, robi, nedreptati ( ca tot tii cu dreptatea) cat carul, trasi pe roata, jefuiti, e.t.c. rezultat: nimic bun: ramasi in urma cu circa 100 de ani fata de Occident;
b. Ciocnirea ideologica atat de diferita intre principalele religii au dus intotdeauna la razboaie crunte ( vezi - de ex: Razboaiele cruciate)- Nu vad de ce acum s-ar desfasura altfel - atata timp cat arabii sositi ( nu de acum ci de generatii in urma- vezi "importul de turci" german din anii 70- turci care NU S_AU integrat nici acum in Germania, ci doar si-au construit enclavele lor; Acelasi lucru l-au patit si spaniolii cu maurii lor, si francezii cu maghrebienii; Sunt orase intregi pe coasta unde nu mai exista control francez ( vezi Marsilia- ca exemplu de netagaduit);
c. Polonia- alaturi de ceilalti din Grupul de la Visegrad ( unde ar fi trebuit sa fi fost si noi- daca "conducatorii nostri de paie" ar fi stiut ce-i bine pentru poporul asta) are o atitudine potrivita momentului: Este necesara o crestere demografica pentru intarirea tarii, atat ca populatie cat si ca asigurare a suportului pentru pastrarea identitatii nationale, a traditiilor a culturii... De aceea ( si nu numai- nu uita ca Polonia a dat un Papa ( Ioan paul al II-lea- daca nu ma insel) si este o tara cu traditii si puternica educatie catolica; La catolici ( dar si la ortodocsi) este interzis avortul; De asemenea este in discutie de mai mult timp in mai multe tari teoria ca odata cu conceptia ia nastere o moua entitate; Si atunci cine-ti da tie dreptul sa ii iei viata celuilalt? Si- asa cum spuneam si mai sus: daca nu stii ca in secolul 21 se pot folosi prezervative -daca tot nu vrei prunci, nu am ce discuta...mi-e si asa lehamite sa explic unora care, in loc sa incerce sa prinda "ce-a vrut sa zica nebunul ala" isi arata coltii, de parca ar avea ceva de castigat; Castigul era chiar observatiile ( jignirile- cum le spui) ca mai bine ai citi si dupa ce ai inteles ce ai citit- iti poti da seama in ce lume traiesti;
Ti-as mai atasa cateva bullet-uri- dar am si altceva mai bun de facut;Plus ca nu-s profesorul tau- si- de obicei cand dau sfaturi tai factura;
Altfel, ca nota generala, argumentatia dvs. e slabuta.
1. Cucerirea Constantinopolului s-a intamplat cand libertatea de expresie era, practic, inexistenta. Nu s-a intamplat din prea multa libertate sau din lipsa de cenzura. Nu e comparabil cu ce se intampla astazi deoarece vorbim, in primul rand despre ideologii si sisteme diferite.
2. Cruciadele nu au fost ciocniri. Au fost expeditii militare pornite din Europa cu scopul de a coloniza, iar religia a fost pretextul lor si nu cauza.
3. Cresterea demografica e necesara. Ea poate fi stimulata prin oferirea de avantaje, nu prin incalcarea drepturilor sau prin impunere. Pe acelasi principiu se poate ajunge si la o "cota" obligatorie de copii.
4. Biserica si Statul. Este dreptul Bisercii de a condamna avortul, dar niciodata Biserica nu trebuie sa intervina in legislatie. Discutia asta se poate purta exclusiv din perspectiva etica. Legislativ vorbind, nu are ce cauta o asemenea lege intr-un stat democratic.
5. Este deja cliseic si de prost-gust sa avem senzatia ca generatia din care facem parte e cea "corecta". Eu nu condamn generatia dvs. pentru nimic, dar dvs. o faceti a priori referitor la a mea, fara a avea, de fapt, contact real cu ea.
6. Am multe de invatat de la generatia dvs. Am multe de invatat de la a mea si am la fel de multe de invatat de la cei care termina acum liceul. Oricine are impresia ca a incetat sa mai invete, nu a invatat nimic, niciodata.
Scrierea cu 2 "i" ?
Hmmm...
Pe acelasi principiu "reciti" ? Ce-o fi?
Nici nu stiu ce vreau de la generatia voastra. Nici cu a mea nu m-am impact prea bine. Pare ca,.pe undeva, logica nu mai e logica. Dar fie. Frustrarea mare vine de la faptul ca traiesc in plin "Idiocracy" (2006). Cred ca-fara a-mi permite sa ma compar cu ei- au dreptate Liiceanu sau Stolnici: "te bagi in tărâţe - te manâncă porcii" ( proverb românesc).
Si- daca tot vrei sa bagi in programa drepturile omului- incepe din Siria; Sau din Turcia ( ca e la o aruncatura de bat)
fiindca mie mi se pare ca trendul este exact abrupt invers. sau nu?
in rest o supa lunga cu de toate care nu tine cont in mod voit de circumstante. de exemplu de cata libertate ai nevoie ca sa accepti ca poti sa mori oricand intr-un atentat pe strada. sau poti accepta mai putina libertate daca stii ca poti sa reduci din riscuri? si daca majoritatea ia o decizie colectiva in acest sens cat de tare te superi?
in orice caz observ, din nou ca problema grava pentru libertate este Polonia, iar islamizarea Europei scrisa cu ghilimele pare o gogorita, care sa justifice o represiune venita asa dintr-o toana prosteasca la adresa libertatii.