Aşadar, cum să topim decalajele dintre România şi ţările dezvoltate? Cum să redobândim locul nostru de drept în ierarhia economică a Europei?
Ceauşescu văzuse soluţia în acumularea de 30-33 la sută, cuplată cu un avânt impus al clasei muncitoare. O iluzie. Nicio ţară din lume nu a înaintat – şi încă în competiţie cu ţările dezvoltate – întinzând coarda acumulării atât de mult încât consumul populaţiei să scadă dramatic, aşa cum s-a întâmplat în România anilor 1980. Iar dacă admitem că, în urma unor relative relaxări ideologice de după 1968, s-a trecut treptat la admiterea în rândurile clasei muncitoare a inginerilor, proiectanţilor şi chiar a directorilor din industrie, avântul aşteptat nu a putut fi obţinut doar cu apeluri la morală. Deşi, în nenumărate împrejurări, însufleţirea clasei muncitoare n-a lipsit, acumularea forţată a tăiat aripile dezvoltării. N-au mai fost bani (valută) nici pentru absolut necesarele retehnologizări, nici pentru cumpărarea de informaţii tehnico-ştiinţifice. Mai ales că, începând din 1982, Ceauşescu a forţat inadecvat şi inutil plata anticipată a datoriei externe.
Astăzi, am scăpat de această povară: acumularea forţată. Dar, analizând dinamica formării capitalului fix şi a contribuţiei acestui indicator la creşterea valorii adăugate, vedem că deşi acumularea este acum un proces cu desfăşurare firească, nu a atins încă un nivel optim. PIB-ul nostru mizează mai mult pe consum decât creşterea investiţiilor şi ofertei interne de bunuri fizice şi servicii. Or, fără un PIB cu o structură nouă, bogat în valori adăugate născute preponderent din investiţii şi produse noi, care să genereze sustenabilitate procesului economic şi bunăstare pentru o masă critică a populaţiei, nu va fi posibil ca topirea decalajelor ce ne despart de ţările dezvoltate să ajungă la un grad adecvat.
Ca să reuşim, ar trebui ca întreaga noastră societate să fie antrenată într-o competiţie acerbă. Sigur, ar fi o marfă scumpă. Atenţie însă: societatea românească e prea săracă să nu plătească preţul. Căci, fiind săracă, are nevoie nu de câteva retuşuri, de câteva ajustări, ci de reforme cu efecte durabile. Altfel, mizând doar pe remedii ieftine, va constata în cele din urmă că plăteşte un preţ mult mai mare, fiindcă vor fi necesare alte şi alte ajustări costisitoare, fără ca să fie obţinute efectele dorite.
Ce ne învaţă istoria? Că numai comunitățile umane înțelepte, care s-au străduit şi au reuşit să adune laolaltă elite şi mase educate să răspundă la provocări, au durat acte dinamice în stare să le schimbe radical, dinspre rău spre bine, cursul existenţei lor. Iar în decursul evoluţiei civilizaţiilor, de la cea sumeriană până la cea occidentală modernă, eşecurile au fost tocmai ale acelora care s-au lăsat să cadă pradă împrejurărilor. Pentru ca rezultatul, deci, să fie dezvoltarea durabilă – şi nu eşecul – două condiții sunt fundamentale: 1) o atitudine demnă în fața provocărilor, oricât de groaznice ar fi; 2) pregătirea comunităților lovite de urgii pentru a-și folosi mintea cu înțelepciune. În tabelul lui Toynbee, al istoricului englez Arnold J. Toynbee, creierul e trecut ca principală resursă a dezvoltării. Marele istoric îşi probează judecata cu un lung șir de cazuri, adunate în decursul a mii de ani, în care educația s-a dovedit a fi resursa principală pentru creşteri economice aducătoare de prosperitate.
Semnificativ în acest sens este şi faptul că, astăzi, teama cea mai mare a ţărilor dezvoltate este că pierd cursa pentru educație. Iată o realitate ce face subiectul unor mari dezbateri şi analize şi dă tema unor valoroase cărţi apărute în anii din urmă. Fără educaţie adecvată, fără cultură, care să deschidă ochii cât mai multor oameni, nu putem nici noi să sperăm că vom ajunge la maximizarea factorilor producători de dezvoltare durabilă: resursele naturale, capitalul, munca, întreprinzătorii şi ştiinţă.
Dacă în cei 27 de ani şi jumătate, care au trecut de la 22 decembrie ’89, societatea românească n-a atins acest pisc, motivul este că ne-am rătăcit în iluzia că am putea însemna în ochii lumii mai mult decât înseamnă educaţia în ochii noştri. Pentru că asta s-a întâmplat: educaţia a scăzut mai întâi în ochii societăţii; şi apoi, pierzându-şi prestigiul, şi-a pierdut rolul de factor de schimbare.
Următorul comentariu: “Cum a reuşit societatea românească de la cumpăna veacurilor XIX şi XX să topească în numai 54 de ani patru secole de înapoiere.”
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Personal, prin prisma rezultatelor si al curajului, un singur om mi-a atras atenția: Eduard Helvig. Îl urmăresc cu atenție pe dl Tudorel Toader. Domnul Isărescu m-a dezamăgit in 2010, atunci când Băsescu a tăiat salariile, desi nici măcar FMI-ul nu a recomandat asa ceva. Fostul sef al FMI-ului a simtit nevoia să o spună public. România a făcut un pas înapoi iar seful BNR a tăcut complice. Băsescu avea nevoie de miliarde de euro pentru despăgubirile de la ANRP si pentru mofturile domnitei Elena.
Cum spuneam, Eduard Helvig mi se pare un personaj interesant de care ar trebui sa auzim si pe viitor. Să scoți SRI-ul din câmpul tactic, intr-un timp relativ scurt, nu cred că a fost usor. Asta apropo de resursa umană. Eu cred că mai sunt si alții, trebuie să îi găsim.
Deci, trebuie început cu Băsescu. Eu observ că unii dintre voi ati vrea să se facă un salt de la A.Nastase la L.Dragnea, ocolindu-l pe Băsescu si asta nu mi se pare în regulă. Adevarul este că pe Băsescu îl ocolește doamna Kovesi si cred că o să scape.
M-a uimit însă domnul Andrei Pleșu care este interesat doar de casa domnului Dragnea, nu si de averile lui Băsescu. Si de la domnul Plesu aveam pretentii.
Ocolindu-l pe Băsescu, luptă anticorupție este compromisă total . In condițiile astea vorbim despre poliție politică si nu de anticorupție. Ce-i asta? Condamnam doar pesedisti ?
D-le Vasilescu, ce s-ar fi întâmplat în RSR dacă vreun ministru al învățământului ar fi permis un Bac la matematică precum cele actuale ?
Ceaușescu și „comuniștii” nu au spus nici pe departe (probabil nici mintea nu-i ducea) adevărul despre ce poate face (și zice) Democrația.
Vi se pare plauzibil ca vicele guvernator să uite să spună că în condițiile economice existente nici măcar Sfinții Petru și Pavel n-ar mai avea motiv să se țină de carte ? Vi se pare plauzibil să uite să spună în câte alte țări de pe mapamond situația este aceeași ?
D-le Vasilescu, în recent încheiata OIM de la Rio de Janeiro, Finlanda și-a reconfirmat (constant, de pe la 1989 ...) valoarea în învățământ, clasându-se dincolo de locul OPTZECI! Cum explicați că Finlanda nu reușește să găsească ȘASE elevi care să o mai scape de ridicol ?
It is hopeless trying to make someone understand something, especially when his salary depends on his NOT UNDERSTANDING IT.
Asta o înțelege și d-l Vasilescu.
Întrebarea nu este cât a beneficiat România de olimpicii săi, ci cum de nu produce (nici măcar din întâmplare!) țara celui mai faimos învățământ din lume - nici măcar o dată la câțiva ani buni - și o echipă de olimpici care să o scoată în afara ... bănuielilor.
Întrebarea este retorică: Finlanda trebuie că are învățământ bun doar când acesta este măsurat după standardele PISA! O simplă privire la testele PISA ne lămurește.