Foto: Profimedia
Săptămâna 25-28 octombrie s-a dovedit dezastruoasă pentru giganții tech. Amazon a pierdut 130 de miliarde dolari doar într-o zi, după anunțarea rezultatelor financiare dezamăgitoare din Q3.
Alphabet (Google), Microsoft și Meta (Facebook) au suferit și ele pierderi masive în urma anunțării rezultatelor financiare aferente trimestrului al 3-lea.
Singurul jucător din grupul GAFAM (Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft) care a suferit ajustări limitate a fost Apple cu o pierdere de doar 39 de miliarde de dolari.
Beneficiari de necontestat ai Covid, giganții tech au suferit un duș rece în 2022, inflația, războiul, creșterea dolarului, incertitudinea de pe piață reflectându-se în rezultatele lor financiare.
În termeni procentuali pare că Facebook (Meta) a suferit cel mai mult. În octombrie 2021 compania și-a schimbat numele în “Meta”, denumirea semnificând schimbarea de strategie, prioritatea acestora devenind noua realitate digitală, metaversul.
Pare că pariul făcut de Zuckeberg nu este unul câștigător, metaversul fiind încă în zona experimentală, utilizatorii neînțelegând beneficiile pe care le aduce acest concept.
Încă de la lansare, pare că laboratoarele metaverse au fost o gaură neagră, înghițind profitul realizat de Facebook, Instagram și WhatsApp:
Dintre cei 5 giganți tech, doar Apple reușește să-și mențină rezultatele pe creștere minoră. Jumătate din profitul realizat de Apple provine din vânzarea de iPhone însă o mare componenta o au și serviciile.
Să fie prăbușirea acțiunilor GAFAM un indicator al încetinirii creșterii economice sau chiar a recesiunii globale mult anunțate? Sau să fie doar o reașezare a pieței după creșterile record din perioada Covid?
Tehnic vorbind economia americană nu se află în recesiune, rezultatele din trimestrul al 3-lea fiind pozitive, după două trimestre consecutive pe minus. Totuși inflația este alarmantă (8,2%) pe când șomajul este la cote minime (3.5%).
Ultimii ani, ne-au dovedit că mediul economic și social este imprevizibil, situația globală fiind greu de prezis într-un mediu atât de volatil. De la COVID-19, la războiul din Europa, inflația cu două cifre, criza energetică și agricolă, încălzirea globală și fenomenele meteo fără precedent, toate ne demonstrează că reperele și instrumentele clasice care ne puteau ghida în a preconiza situațiile turbulente nu ne mai ajută. Cred că ar trebui să sperăm în mai bine și să ne pregătim pentru mai rău, prevăd un 2023 cel puțin la fel de complicat ca 2020, 2021 și 2022.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Referitor la recesiune eu nu cred ca problema o sa fie 2023, ci 2024 mai ales in conditiile in care razboiul va continua. Iar acest lucru o sa-l aflam unde in luna Iunie cand statele europene vor sti daca vor avea sau nu energie suficienta pentru vara viitoare, iar recoltele din Europa vor putea acoperi necesarul populatiei si al industriei. Faptul ca imi voi reduce, poate, consumul de produse si servicii digitale va fi mult mult mai putin important decat faptul ca vom putea sa ne asiguram traiul de zi cu zi in conditii decente. Dar, noua ne place sa ne uitam la toane si tendite si nu la lucruri ce conteaza cu adevarat pentru societate si oameni.
P.S. Deasemenea dorinta de a fi primul, respectiv aceasta tampenie cu metaverse inseamna si un risc enorm si se pare ca aici a ajuns. Din pacate pentru ei - metaverse - pandemia nu a tinut pe cat se asteptau, lucrul de acasa nu mai este chiar ce a fost in timpul pandemiei prin urmare multi oameni inca sunt mai dispusi sa traiasca viata reala, care chiar daca este de rahat, este mult mai buna decat viata virtuala in care fiecare incearca sa fie altceva decat este. Poate pana le urma este si un experiment bun care le arata oamenilor ca cea mai buna viata pe care o pot avea - indiferent cat de grea este - este totusi viata reala si nu idiotenii on-line.
Firma respectivă pierde doar dacă scade cifra de afaceri/profitul.
Ca acționar valoare acțiunii contează doar dacă vrei să o vinzi sau să garantezi ceva cu ea. In rest, profitul și dividendele contează.