Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

O săptămână dezastruoasă pentru giganții tech. Prăbușirea Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft, indicator al recesiunii preconizate?

Logo Meta

Foto: Profimedia

Săptămâna 25-28 octombrie s-a dovedit dezastruoasă pentru giganții tech. Amazon a pierdut 130 de miliarde dolari doar într-o zi, după anunțarea rezultatelor financiare dezamăgitoare din Q3.

Alphabet (Google), Microsoft și Meta (Facebook) au suferit și ele pierderi masive în urma anunțării rezultatelor financiare aferente trimestrului al 3-lea.

Singurul jucător din grupul GAFAM (Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft) care a suferit ajustări limitate a fost Apple cu o pierdere de doar 39 de miliarde de dolari.

Beneficiari de necontestat ai Covid, giganții tech au suferit un duș rece în 2022, inflația, războiul, creșterea dolarului, incertitudinea de pe piață reflectându-se în rezultatele lor financiare.


În termeni procentuali pare că Facebook (Meta) a suferit cel mai mult. În octombrie 2021 compania și-a schimbat numele în “Meta”, denumirea semnificând schimbarea de strategie, prioritatea acestora devenind noua realitate digitală, metaversul.

Pare că pariul făcut de Zuckeberg nu este unul câștigător, metaversul fiind încă în zona experimentală, utilizatorii neînțelegând beneficiile pe care le aduce acest concept. 


Încă de la lansare, pare că laboratoarele metaverse au fost o gaură neagră, înghițind profitul realizat de Facebook, Instagram și WhatsApp:

Dintre cei 5 giganți tech, doar Apple reușește să-și mențină rezultatele pe creștere minoră. Jumătate din profitul realizat de Apple provine din vânzarea de iPhone însă o mare componenta o au și serviciile.

Să fie prăbușirea acțiunilor GAFAM un indicator al încetinirii creșterii economice sau chiar a recesiunii globale mult anunțate? Sau să fie doar o reașezare a pieței după creșterile record din perioada Covid?

Tehnic vorbind economia americană nu se află în recesiune, rezultatele din trimestrul al 3-lea fiind pozitive, după două trimestre consecutive pe minus. Totuși inflația este alarmantă (8,2%) pe când șomajul este la cote minime (3.5%).

Ultimii ani, ne-au dovedit că mediul economic și social este imprevizibil, situația globală fiind greu de prezis într-un mediu atât de volatil. De la COVID-19, la războiul din Europa, inflația cu două cifre, criza energetică și agricolă, încălzirea globală și fenomenele meteo fără precedent, toate ne demonstrează că reperele și instrumentele clasice care ne puteau ghida în a preconiza situațiile turbulente nu ne mai ajută. Cred că ar trebui să sperăm în mai bine și să ne pregătim pentru mai rău, prevăd un 2023 cel puțin la fel de complicat ca 2020, 2021 și 2022.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Pierzi, castigi negustor te numesti. Pietele au ciclicitate. Nebunia globala a tuturor corporatiilor cu growth, growth si iarasi growth duce si la obiective irealizabile si la decizii de afaceri care la un moment dat se intorc impotriva ta. Cand vad stiri apocaliptice de genul au pierdut zeci de miliarde, si urmatorul trimestru alte stiri apocaliptice de genul au castigat zeci de miliarde, intelegi de ce lumea incepe sa respinga din ce in ce mai mult un model economic capitalist in care specula, pariurile si perceptiile au un element mult mai important decat valoarea adaugata reala a produselor si serviciilor catre populatie. De aceea noi ar trebui sa ne uitam mai putin la acesti giganti si mai mult catre firmele mici si mijlocii care sunt baza societatii.
    Referitor la recesiune eu nu cred ca problema o sa fie 2023, ci 2024 mai ales in conditiile in care razboiul va continua. Iar acest lucru o sa-l aflam unde in luna Iunie cand statele europene vor sti daca vor avea sau nu energie suficienta pentru vara viitoare, iar recoltele din Europa vor putea acoperi necesarul populatiei si al industriei. Faptul ca imi voi reduce, poate, consumul de produse si servicii digitale va fi mult mult mai putin important decat faptul ca vom putea sa ne asiguram traiul de zi cu zi in conditii decente. Dar, noua ne place sa ne uitam la toane si tendite si nu la lucruri ce conteaza cu adevarat pentru societate si oameni.
    P.S. Deasemenea dorinta de a fi primul, respectiv aceasta tampenie cu metaverse inseamna si un risc enorm si se pare ca aici a ajuns. Din pacate pentru ei - metaverse - pandemia nu a tinut pe cat se asteptau, lucrul de acasa nu mai este chiar ce a fost in timpul pandemiei prin urmare multi oameni inca sunt mai dispusi sa traiasca viata reala, care chiar daca este de rahat, este mult mai buna decat viata virtuala in care fiecare incearca sa fie altceva decat este. Poate pana le urma este si un experiment bun care le arata oamenilor ca cea mai buna viata pe care o pot avea - indiferent cat de grea este - este totusi viata reala si nu idiotenii on-line.
    • Like 1
    • @ Nume
      Marketingul este și el un serviciu, tovarășe.
      • Like 0
  • mhm check icon
    Reducerea capitalizării nu înseamnă pierdere pentru firmele respective - doar pentru acționari și asta doar în cazul în care vînd acțiunile sub nivelul la care au cumpărat.
    Firma respectivă pierde doar dacă scade cifra de afaceri/profitul.
    Ca acționar valoare acțiunii contează doar dacă vrei să o vinzi sau să garantezi ceva cu ea. In rest, profitul și dividendele contează.
    • Like 0
    • @ mhm
      Doamna nu stie diferenta intre 'trading' si 'investitie'. Da-i pace.
      • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult